Ръководител на Управляващият орган на ОПАК е Моника Димитрова-Бийчър. Тя е директор на дирекция „Оперативна програма „Административен капацитет” към Министерството на финансите. Моника Бийчър смята, че не би трябвало да има сътресения при изпълнението на програмата.
Г-жо Бийчър, Какво ще се случи с индикативната програма на ОПАК?
Равносметката за Оперативна програма „Административен капацитет” към момента е, че са изплатени над 146 млн. лв., което представлява 41,4% от бюджета на цялата програма, а договорените средства по ОПАК вече са над 76,8% от отпуснатата безвъзмездна финансова помощ. Продължаваме да работим усилено, за да постигнем целите на програмата, както и да договорим целия финансов ресурс до края на тази година, изпълнявайки работната ни програма. Нашата амбиция е до края на месец март да обявим всички процедури за кандидатстване, да ускорим процеса на оценка на проектите предложения и още в първата половина на 2013 г. да можем да договорим и останалата част от бюджета по ОПАК.
Тези бързи темпове на оценка и изобщо на работа, макар и да ни костват свръхусилия, вече са факт. При последната процедура за общините по подприоритет 2.2 само за два месеца бяха разгледани близо 200 проектни предложения. От тях бяха одобрени за финансиране 172 проекта. В допълнение към това днес стартираме писмена процедура за промяна на Индикативната годишна работна програма за тази година, като ще добавим нови процедури за кандидатстване и по този начин ще дадем повече възможности за финансиране.
Механизмите за управление и контрол са добре сработени и остава само да изпълним планираното по график и в срок съгласно предварителните разчети въпреки огромния обем от работа, която предстои, и случващото се в държавата.
При създалата се ситуация в страната програмата ще бъде ли довършена?
Оперативната програма „Административен капацитет” (ОПАК) е стратегически документ за модернизация на българската държавна администрация и подобряване на работата на органите на съдебната власт и на структурите на гражданското общество за периода 2007 – 2013 г.
ОПАК се финансира от Европейския социален фонд, а задълженията на публичните органи, отговарящи за структурната помощ, се определят в европейските разпоредби, които се отнасят за целия Европейски съюз. Системите за управление и контрол са такива, че не може да се очаква, че работата на Управляващия орган на ОПАК ще бъде застрашена или забавена по какъвто и да било начин. Всички стъпки, които се предприемат, са предварително планирани и разчетите са с точност до дни.
Бенефициентите ще си получат ли парите?
Ние правим всичко по силите си, за да помагаме на бенефициентите да изпълнят проектите си без грешки, но зависим и от тяхната активност и мотивация, за да приключим успешно програмния период. Тяхната мобилизация и ангажираност са изключително важен елемент от успеха при изпълнението на програмата. Съгласно правилата за управление на Структурните фондове, средствата по проекти се възстановяват на базата на реално извършени дейности и разходи. Следователно бенефициентите по ОПАК, както и по всички останали оперативни програми, могат да разчитат на финансиране, едва след като изпълнят успешно своите проекти.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА