Last news in Fakti

4 Декември, 2023 16:04 1 671 19

От МОН готвят нов формат на изпитите след 7 клас. Външното оценяване след 10 клас ще бъде с повече практически задачи

  • мон-
  • нов формат-
  • изпити-
  • 7 клас-
  • 10 клас

От следващата учебна година учениците в 9-и клас ще решават входни нива по български език и литература, математика и природни науки. Те ще съдържат тестови задачи, насочени към решаване на практически проблеми и използване на умения за живота.

От МОН готвят нов формат на изпитите след 7 клас. Външното оценяване след 10 клас ще бъде с повече практически задачи  - 1
Снимка: БГНЕС

Децата, които в момента са в 5-и клас, ще са първият випуск, който ще се яви на изцяло нов формат за изпита след 7-и клас през 2025/2026. Това обяви министърът на образованието проф. Галин Цоков на брифинг в МОН, на който бяха представени мерки за промени в училищното образование, съобщават от БНТ.

„Знаем колко важен е изпитът след седми клас. Затова искаме да дадем време за пренастройване на системата и да се помогне децата да бъдат ефективно подготвени за новия формат“, подчерта министър Цоков.

Промени ще има и в националните външни оценявания за останалите класове.

Първата засяга изпитите в 10-и клас и ще бъде въведена още тази учебна година. Националното външно оценяване ще съдържа много повече практически и междупредметни задачи.

От следващата учебна година за първи път подобен формат изпит ще се проведе и за децата от 4-ти клас.

Пак от следващата учебна година учениците в 9-и клас ще решават входни нива по български език и литература, математика и природни науки. Те ще съдържат тестови задачи, насочени към решаване на практически проблеми и използване на умения за живота.

Промените в 9-и клас са част от мерките за подобряване на представянето на българските ученици на международното изследване PISA, тъй като през годините България не показва задоволителни резултати.

„От следващата учебна година се предвижда въвеждане на подкрепящи мерки за учители и ученици, които да формират у тях умения за живота, които мери и международното изследване PISA, и където нашите 15-годишни младежи са с не добри резултати.

Затова и още през следващата година ще бъдат въведени национални входни нива за деветокласниците, като тестовете ще съдържат повече практически задачи за измерване на умения в предметите български език и литература, математика и по природни науки“, обясни министърът.

Дългосрочните мерки са насочени към промяна обучението и оценяването така че да намали сухото наизустяване и възпроизвеждане на знания и активното учене да се насочи към изграждане на умения за живота и възможности за повече практическо използване на ключови компетентности.

Според министър Галин Цоков е много важно да се разработи визия за рамкови учебни програми, ориентирани към компетентности, и промяната в тях да се случи през следващите години. Необходима е и промяна в оценяването и въвеждане на инструменти за формиращо оценяване. Тази промяна е свързана и с различен тип тестови задачи основно насочени към решаване на практически проблеми и използване на умения за живота.

Предвижда се и включване на български училища в програмата на ОИСР “PISA for Schools”, през която ще се получава много сериозна методическа подкрепа, в това число с примерни тестове и подкрепа за промяна начина на формиране на уменията.

Утре се очакват данните от международното изследване PISA за тази година.

Конкурси за директори на общинските училища

До дни да бъде публикувана и Наредба 16, което ще позволи стартиране на конкурсите за директори на училища и детски градини, стана ясно по време на брифинга.

Стандарт за качеството в училищното и предучилищното образование

Екипът на МОН вече е готов и с разработването на визия за Стандарт за качеството в училищното и предучилищното образование. Подобен нормативен документ е трябвало да бъде разработен с приетите законови промени през 2016 г., но до сега са липсвали действия в тази посока, посочват от министерството.

„За пет месеца и половина успяхме да създадем концепция, която ще обсъдим в детайли със социалните партньори, работодателите и заетите в системата, за да предложим за обществено обсъждане и конкретните нормативни текстове“, каза министърът.

Според стандарта качествено образование означава приобщаващо и насърчаване на възможностите за учене през целия живот за всички деца и ученици. Придобитите знания и развитите отношения, нагласи и умения следва да допринасят за успешното личностно и професионално развитие на учениците.

Предвижда се този стандарт да има подкрепяща роля и да насърчава образователните институции сами да правят самооценка на силните и слабите си страни и да планират мерки на тази основа, допълни министър Цоков. По думите му това е една от най-дълго отлаганите и нужни промени на нашата образователна система.

С помощта на експерти от МОН, учители, директори, социални партньори, бизнес и граждански организации са определени показателите за качество в 4 направления: преподаване, управление на институцията, взаимодействие с общността и резултати на учениците и училището.

Училищата и детските градини ще могат да се фокусират върху онези области, които в най-голяма степен ще им помогнат да напредват, като се самооценят. Към системата като цяло ще бъдат зададени минимални очаквания: за обхват, осигуряване на безопасна среда, индивидуализиран подход при обучението, решения, базирани на данни.

„Целта ни е механизмът да започне да действа през 2025-2026 година за всички институции. Планираме той да се изпробва първо чрез Национална програма през 2024-2025, за да се усъвършенства, ако трябва, а ще бъде въведен през 2025/26 учебна година“, разясни проф. Цоков.

Министър Цоков спомена и промените, които екипът му направи през първите шест месеца на управление на министерството като се даде възможност на учениците да се явят на допълнителна дата на НВО, ако са болни, промените в наредбите, свързани с оценяването, организацията на дейностите, приобщаващото образование, както и в тази за кариерното развитие и квалификацията на педагогическите специалисти.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 3 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ПО-ТРУДНО

    10 0 Отговор
    СЕ ИЗКАРВА 8-МИ КЛАС ОТКОЛКОТО СЕ ВЗЕМА-ДАВА ВИШШЕ
  • 2 хаберих

    9 1 Отговор
    Тези шмоци намаляват знанията в образованието на децата и ще ги докарат до там,да не могат да си напишат правилно името. Ще вкарат и 32-та пола в училище. Както са започнали.
  • 3 Да сме наясно

    3 5 Отговор
    Ганьовецът е унтерменшът на Европа,независимо дали учи или не учи! 1300 години учи и целият му гений скалъпи само един чушкопек за тази Епоха,факт...

    Коментиран от #11

  • 4 честен ционист

    6 2 Отговор
    За да бачкате в кибуца, не ви трябва повече от 10-ти клас.
  • 5 родител

    16 0 Отговор
    Питам даскалката как е синът ми , и те извади дневника и започна-по химия-2 , по история 2 , и така 4-5 двойки ,и аз полудях . Казвам и ,че ще има шамари .А тя ми отговори-Ама господине , та това е един от най-добрите ми ученици .Тогава полудях !!! Критерият за добър ученик и бил да идва на училище и да не и прави проблеми в час !!Та това е положението!

    Коментиран от #8

  • 6 Трол

    14 0 Отговор
    Децата са опитните зайци на всеки повярвал си политик.
  • 7 Тест 0

    10 0 Отговор
    Повече практически задачи, примерно от край се държи химикалката.
  • 8 Николов

    12 0 Отговор

    До коментар #5 от "родител":

    За съжаление си прав - моето лапе не пипа учебник, ходи редовно в час, не разваля дисциплината и е отличник със стипендия. А като заговорим вкъщи - не знае и за двойка... Критериите са много занижени

    Коментиран от #12

  • 9 Ветеринарен психолог

    15 0 Отговор
    Прави са хората. Практика се иска . И изучаване на нещата от живота. Например. Задача по математика за 8 ми клас с едно неизвестно за тройка- Стефка Костадинова скочи 208 сантиметра и получи двустаен апартамент в Пловдив.Колко ли е скочил Цветан Цветанов за да получи 7 апартамента в София?

    Коментиран от #15

  • 10 Гост

    5 0 Отговор
    Докато жасим40 е там, образование на територията не чакай.
  • 11 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #3 от "Да сме наясно":

    Коментарът ти е ФАКТ, че си тотално неук. Поне да беше потърсил в гугъл, какво са изобретили българите и какви постижения имат. Ама ти е най-лесно да плюеш страната, която те е изучила безплатно, нали така, анад0л4анин0?

    Коментиран от #17

  • 12 Хихихи..

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Николов":

    Явно бащейко му на твойто лапе също не е Кольо Телата,ама що ли си отваря илюминатора и той?
  • 13 Име

    2 0 Отговор
    По-добре да четат повече книги като млади, да имат фантазии.

    Лесно ще ги научат да лепят плочки и да сервират в ресторанта.
  • 14 Преди ПРОМЯНА в

    2 0 Отговор
    ИЗПИТА трябва да има промяна в ЗНАНИЯТА т.е. в учебната програма и учебници. Всичко се прави отзад-напред, първо се обявяват дати за вакснции, после се сменят тези дати/все едно промяна на отпуск със задна дата/, алоооу малоумните
  • 15 Към 15 метра,

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "Ветеринарен психолог":

    Практическа е задачата
  • 16 Сандо

    8 0 Отговор
    МОН с пълни сили унищожава българското образование.Истинска трагедия е как в първи клас постъпват малки умни дечица и след десет години излизат функционално неграмотни индивиди,нежелаещи нито да учат,нито да работят.И тази трагедия би трябвало най-много да тревожи родителите!
  • 17 Сандо

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "Гост":

    Изобретили кога?Имаме шест научни открития /ако знаеш каква е стойността на едно научно откритие/ -направени кога?Рационализации кога?Една икономика се развива от инженери и агрономи - колко такива са излезли от българските ВУЗ?А за знанията и уменията им въобще не ми се говори,някои от тях са опасни за самите себе си.
  • 18 Браво

    2 0 Отговор
    Тази година полуграмотни, догодина напълно неграмотни
  • 19 123456

    3 0 Отговор
    Направо им дайте отговорите и който ги препише правилно - да минава .... бах ти пропадането невиждано !!! Да живее американската мечта - необразовано поробено население !
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол