Тази година ще се навършат 50 години от първата копка на Автомагистрала „Хемус“ предвидено е общата ѝ дължина да бъде 418 км. Строителството ѝ започва през есента на далечната 1974 година и до есента на 2022 са изградени едва 191 км, като по-голямата част от тях са построени в периода преди 2000 година, съобщават от ИПБ.
В периода 2011 – 2018 се полагат доста усилия от страна на правителствата за дострояване на магистралата. Останалите за строителство километри са разделени на общо 11 участъка (лота) с обща дължина от 244 км:
След 2018 г на практика остават за строителство общо 9 лота с обща дължина 223 км, като първоначалният план предвижда строителството им да се проведе на три етапа:
I-ви Етап – Лотове 1, 2 и 3 с дължина 52 км
II-ри Етап – Лотове 4,5 и 6 с дължина 83 км, и
III-ти Етап – Лотове 7, 8 и 9 с дължина 89 км
На 20.12.2018 г. между Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД е сключен договор РД-122/20.12.2018 г. за изграждането на 134,14 км от автомагистрала „Хемус“ в участъка от пътен възел „Боаза“ до пресичането с път I-5 Русе - Велико Търново (Лотове от 1 до 6), като строителството трябва да приключи до 2023 година. До този момент не изпълнен нито един срок предвиден договора.
В периода от май 2021 до средата на 2023 в Република България се смениха 6 правителства, като четири от тях бяха назначени от президента на страната като служебни. През този период се изредиха четирима министри на регионалното развитие и благоустройството и се извършиха шест поредни смени на шефа на АПИ.
Защо толкова много министри за този кратък период не можаха да продължат изграждането на АМ „Хемус“ ?
Институтът за пътна безопасност извърши проверка на действията на всички министри отговорни за изграждането на АМ „Хемус“ и констатира, че всеки един от тях обещава започване и завършване на магистралата, и всичките се провалят в това си намерение.
На 09.12.2021 година тогавашния министър на МРРБ Виолета Комитова заявява „първите 51 км. на АМ „Хемус“ ще бъдат пуснати през 2024 година“.
През април 2022 тогавашният министър на МРРБ Гроздан Караджов съобщи, че първият етап от АМ „Хемус“ с Лотове 1, 2 и 3 (до пътен възел Плевен) ще бъде готов в края на 2024, като дори първият от тях Лот 1 може да бъде готов още същата година (2022). Също така прогнозното откриване на строителна дейност в участъци 4 и 5 ще бъде през 2022, а за участък 6 през 2023. Според министъра целта е била целият участък от магистралата (лотове 1 до 6) до пресичането с първокласния път Русе-Велико Търново - да бъде готов до 2026.
На 16.08.2022 следващият министър Иван Шишков констатира, че за последните 6-7 месеца по магистрала „Хемус“ не се е работило поради липса на плащания към изпълнителя „Автомагистрали“ ЕАД от страна на служебното правителството, в което самият той беше заместник-министър. Тогава той не се ангажира със срокове за завършване и каза, че предстои „зазимяване“ на строежа. Такова не е извършено.
На 15.02.2023 пак той (министър Шишков) заявява, че до края на 2023 година ще бъде изграден лот 1 от аутобана - от Боаза до разклона на пътя за Луковит и Угърчин.
На 31.08.2023 година новият министър на МРРБ Андрей Цеков обвинява всички свои предшественици като заявява, че „автомагистрала „Хемус“ е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018 и 2019 г., в абсолютно нарушение на закона, както и жертва на бездействията на няколко поредни правителства, които не са преустановили тези практики и не са потърсили решения“. Няколко дена по-късно той претърпява катарзис и заявява „има шанс строителството на магистрала „Хемус” да продължи от тази есен и до края на 2025 г. да са готови още 80 км“, въпреки абсолютните нарушения на закона според него.
На 23.01.2024 г. министър Андрей Цеков отново съобщи, че през месец март 2024 се подновява строителството на АМ „Хемус“. Подготвят се за подписване анекси за актуализиране на цените, като се очаква от „изпълнителите“ да изготвят актуални графици и да се договорят нови срокове за изпълнение. Строителството по негови думи ще се оскъпи с 25-30% поради одобрената индексация и също така, че можем да очакваме нови около 80 км от магистралата да бъдат завършени до края на 2025.
Всичко това изглежда нереално на фона на следните факти:
Изпълнителят на строежа на „Хемус“ на практика е само един и това е държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД
Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата, и то в участък 2
Има нерешени проблеми с геологията
В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен
Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от същата фирма Автомагистрали, докато на практика подизпълнителите извършват СМР
При извършена проверка от страна на прокуратурата са констатирани нарушения при превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата от страна на „Автомагистрали“ ЕАД, за което е назначена насрещна проверка за която още няма информация
На 07.02.2024 г експерти от Института за пътна безопасност извършиха обследване на изградени, но недовършени участъци от АМ „Хемус“ на лотове 1 и 2, където бяха установени следните факти:
Изграденото в периода пътно тяло в периода 2021-2022 е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. В резултат от проникналата влага основните пластове са силно компрометирани и няма да имат необходимата носимоспособност за поемане натоварването от бъдещия трафик.
Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи
Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това са започнали да текат дегеративни процеси и разрушване, а в ядрото текат и органични процеси
Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен съгласно изискуемите стандарти и също е започнал да се обрушва където не са положени водещи ивици – част от тях се виждат складирани на палета по дължина на трасето.
Така изградените обекти са оставени на произвола и на времето и на съдбата – освен, че не са консервирани, няма никаква охрана и по тях се движат свободно външни лица, автомобили и животни
Основната причина за това състояние е некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност както на отговорните лица – министри, шефове на АПИ, така и на изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД. Всичките министри публично обявяват срокове за довършване на магистралата за да си спечелят политическо време. Нито един от тях не предприема действия за консервиране на незавършеното строителство с цел да не се компрометира вече извършените строителни дейности.. През лятото на 2022 дори възникна риск от бракуване и разрушаване на вече излети, но не монтирани предварително напрегнати греди за виадукти след възел Боаза, поради спиране на строителството. С некомпетентното си управление на държавните ресурси са нанесени щети за десетки милиони левове.
Всичко това показва, че на този етап не може да се говори за продължаване дейността по строителството или т.н. „дострояване“ без да се вземат мерки за елиминиране на горните проблеми. Полагането на асфалт върху така компрометираното земно платно ще доведе до нови бързи деструктивни процеси на завършената магистрала – първоначално деформации, впоследствие и слягане и бързо разрушаване.
Необходимо е да се направи сериозен анализ на състоянието, да се вземат проби (ядки) от изградените, но незавършени участъци и да се предприемат мерки за отстраняване на проблемите.
Кой ще поеме отговорност за допуснатите пропуски ?
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 рашо дамаджанов
13:27 13.02.2024
2 КАК КОЙ
Коментиран от #7
13:28 13.02.2024
3 провинциалист
13:32 13.02.2024
4 бай Иван
13:33 13.02.2024
5 ПРИ СОЦА
13:34 13.02.2024
6 ТаУмВзе
Коментиран от #8
13:35 13.02.2024
7 БОКИЧА за 10 години
До коментар #2 от "КАК КОЙ":
Направи толкова магистрали, колкото комуниста Тошо не можа да направи за 45 години.Коментиран от #37
13:35 13.02.2024
8 ТО ПА ПРИ ТОШО
До коментар #6 от "ТаУмВзе":
Не се крадеше, да не верваш.Коментиран от #10, #15
13:36 13.02.2024
9 Източени са милиарди
Коментиран от #12
13:36 13.02.2024
10 ТаУмВзе
До коментар #8 от "ТО ПА ПРИ ТОШО":
Дори да е нова колата баце, Пътища Нема и тва е. Иначе си е Щавията и нема проблеми.13:38 13.02.2024
11 Виновни
Коментиран от #13
13:39 13.02.2024
12 БСП МИЛИАРДЕРИТЕ
До коментар #9 от "Източени са милиарди":
Ние, комунистите окрадохме народа чрез приватизацията....сто пъти по милиард....ама айдеКоментиран от #24
13:39 13.02.2024
13 ШАХА НА ИРАН ДАДЕ ПАРИ ЗА МАГИСТРАЛИТЕ
До коментар #11 от "Виновни":
Иначе Тошо немаше да направи ....нищо.13:40 13.02.2024
14 българина
13:41 13.02.2024
15 При
До коментар #8 от "ТО ПА ПРИ ТОШО":
Тошо може да открадне нещо дребно за в къщи или за двора, но не можеше до откраднеш завод, земя или цяла банка.Коментиран от #18
13:43 13.02.2024
16 КОМУНИСТИТЕ ЗА 45 ГОДИНИ
13:43 13.02.2024
17 България
Коментиран от #19, #39
13:43 13.02.2024
18 ЗАТОВА ПЪК
До коментар #15 от "При":
Комунистите ОТКРАДНАХА и заводи, банки, земя, милиарди народна пара чрез приватизацията....сега отявлените комунисти станаха върли капиталисти.Коментиран от #26
13:45 13.02.2024
19 КАЖИ ГО НА ХОРАТА ОТ
До коментар #17 от "България":
Плевен, Ловеч, Търново, Варна.....13:46 13.02.2024
20 Исторически парк
13:49 13.02.2024
21 Бойко Българоубиец
Коментиран от #27
13:49 13.02.2024
22 Програмист
Коментиран от #28
13:50 13.02.2024
23 Германец
13:51 13.02.2024
24 Исторически парк
До коментар #12 от "БСП МИЛИАРДЕРИТЕ":
Бъркаш с костов13:52 13.02.2024
25 Майора
13:54 13.02.2024
26 Сам
До коментар #18 от "ЗАТОВА ПЪК":
казваш , че са крадяли в качеството на капиталисти т.е. демократи. Крадеше всеки който можеше стига да няма някакви морални задръжки. При сегашният обществен строй винаги се намира кой да краде.Коментиран от #30
13:56 13.02.2024
27 КОМУНИСТИТЕ,НАРОДНИТЕ ИЗЕДНИЦИ
До коментар #21 от "Бойко Българоубиец":
Ограбиха целият български народ, взеха му всичко....чрез приватизацията.....така се краде на едро и "законно"13:58 13.02.2024
28 провинциалист
До коментар #22 от "Програмист":
"Китайците 191км ги строят за няколко месеца" - а там вече наистина са комунисти, не като нашите. Виж как ми даваш идеи за реплики срещу комунистофобите :)13:59 13.02.2024
29 АРЕС
Коментиран от #31, #32
13:59 13.02.2024
30 ВИНАГИ СЕ Е КРАЛО
До коментар #26 от "Сам":
Но такъв комунистически грабеж от БСП като приватизацията не е имало....13:59 13.02.2024
31 ТО И ИНПЕКСА
До коментар #29 от "АРЕС":
Требе да е в затвора, ама айдеКоментиран от #33
14:00 13.02.2024
32 ПА ПАРИТЕ ОТ БЕЛЕНЕ
До коментар #29 от "АРЕС":
Са в джобовете на комунистите.14:01 13.02.2024
33 АРЕС
До коментар #31 от "ТО И ИНПЕКСА":
Правилно,съгласен съм с теб и тя и още много престъпници.14:03 13.02.2024
34 ПРИ СОЦА ТОШО СЕ ГОРДЕЕШЕ
Коментиран от #35, #44
14:06 13.02.2024
35 провинциалист
До коментар #34 от "ПРИ СОЦА ТОШО СЕ ГОРДЕЕШЕ":
".изчезнаха, като комунистите" - е тука си в грешка - т.нар. "комунисти" са тук отпреди т.нар. "комунизъм", останаха след него и ще ги има и след нас.14:13 13.02.2024
36 Тома
14:16 13.02.2024
37 Васил
До коментар #7 от "БОКИЧА за 10 години":
Не знам колко направи, ама знам колко открадна-милиарди14:18 13.02.2024
38 никой не яде магистрала
14:19 13.02.2024
39 Суха съчка
До коментар #17 от "България":
Защо бе човек ние не сме ли хора?14:19 13.02.2024
40 Слава кокаине
14:47 13.02.2024
41 Факти
15:08 13.02.2024
42 ЗАКРИВАЙ
15:25 13.02.2024
43 Който досега!
15:49 13.02.2024
44 ТопорОФф
До коментар #34 от "ПРИ СОЦА ТОШО СЕ ГОРДЕЕШЕ":
Тошо го споменавайте с добро,иначе половината население щеше да са козари и овчари а другата половина на нивите.17:31 13.02.2024