Last news in Fakti

13 Февруари, 2024 13:26 2 912 44

ИПБ: За 50 години са изградени само 191 км. от АМ “Хемус”. Кой ще поеме отговорност за допуснатите пропуски?

  • ипб-
  • строеж-
  • ам хемус

Строителството ѝ започва през есента на далечната 1974 година

ИПБ: За 50 години са изградени само 191 км. от АМ “Хемус”. Кой ще поеме отговорност за допуснатите пропуски? - 1
Илюстративна снимка, БГНЕС

Тази година ще се навършат 50 години от първата копка на Автомагистрала „Хемус“ предвидено е общата ѝ дължина да бъде 418 км. Строителството ѝ започва през есента на далечната 1974 година и до есента на 2022 са изградени едва 191 км, като по-голямата част от тях са построени в периода преди 2000 година, съобщават от ИПБ.

В периода 2011 – 2018 се полагат доста усилия от страна на правителствата за дострояване на магистралата. Останалите за строителство километри са разделени на общо 11 участъка (лота) с обща дължина от 244 км:

ИПБ: За 50 години са изградени само 191 км. от АМ “Хемус”. Кой ще поеме отговорност за допуснатите пропуски?

След 2018 г на практика остават за строителство общо 9 лота с обща дължина 223 км, като първоначалният план предвижда строителството им да се проведе на три етапа:

I-ви Етап – Лотове 1, 2 и 3 с дължина 52 км

II-ри Етап – Лотове 4,5 и 6 с дължина 83 км, и

III-ти Етап – Лотове 7, 8 и 9 с дължина 89 км

На 20.12.2018 г. между Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД е сключен договор РД-122/20.12.2018 г. за изграждането на 134,14 км от автомагистрала „Хемус“ в участъка от пътен възел „Боаза“ до пресичането с път I-5 Русе - Велико Търново (Лотове от 1 до 6), като строителството трябва да приключи до 2023 година. До този момент не изпълнен нито един срок предвиден договора.

В периода от май 2021 до средата на 2023 в Република България се смениха 6 правителства, като четири от тях бяха назначени от президента на страната като служебни. През този период се изредиха четирима министри на регионалното развитие и благоустройството и се извършиха шест поредни смени на шефа на АПИ.

Защо толкова много министри за този кратък период не можаха да продължат изграждането на АМ „Хемус“ ?

Институтът за пътна безопасност извърши проверка на действията на всички министри отговорни за изграждането на АМ „Хемус“ и констатира, че всеки един от тях обещава започване и завършване на магистралата, и всичките се провалят в това си намерение.

На 09.12.2021 година тогавашния министър на МРРБ Виолета Комитова заявява „първите 51 км. на АМ „Хемус“ ще бъдат пуснати през 2024 година“.

През април 2022 тогавашният министър на МРРБ Гроздан Караджов съобщи, че първият етап от АМ „Хемус“ с Лотове 1, 2 и 3 (до пътен възел Плевен) ще бъде готов в края на 2024, като дори първият от тях Лот 1 може да бъде готов още същата година (2022). Също така прогнозното откриване на строителна дейност в участъци 4 и 5 ще бъде през 2022, а за участък 6 през 2023. Според министъра целта е била целият участък от магистралата (лотове 1 до 6) до пресичането с първокласния път Русе-Велико Търново - да бъде готов до 2026.

На 16.08.2022 следващият министър Иван Шишков констатира, че за последните 6-7 месеца по магистрала „Хемус“ не се е работило поради липса на плащания към изпълнителя „Автомагистрали“ ЕАД от страна на служебното правителството, в което самият той беше заместник-министър. Тогава той не се ангажира със срокове за завършване и каза, че предстои „зазимяване“ на строежа. Такова не е извършено.

На 15.02.2023 пак той (министър Шишков) заявява, че до края на 2023 година ще бъде изграден лот 1 от аутобана - от Боаза до разклона на пътя за Луковит и Угърчин.

На 31.08.2023 година новият министър на МРРБ Андрей Цеков обвинява всички свои предшественици като заявява, че „автомагистрала „Хемус“ е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018 и 2019 г., в абсолютно нарушение на закона, както и жертва на бездействията на няколко поредни правителства, които не са преустановили тези практики и не са потърсили решения“. Няколко дена по-късно той претърпява катарзис и заявява „има шанс строителството на магистрала „Хемус” да продължи от тази есен и до края на 2025 г. да са готови още 80 км“, въпреки абсолютните нарушения на закона според него.

На 23.01.2024 г. министър Андрей Цеков отново съобщи, че през месец март 2024 се подновява строителството на АМ „Хемус“. Подготвят се за подписване анекси за актуализиране на цените, като се очаква от „изпълнителите“ да изготвят актуални графици и да се договорят нови срокове за изпълнение. Строителството по негови думи ще се оскъпи с 25-30% поради одобрената индексация и също така, че можем да очакваме нови около 80 км от магистралата да бъдат завършени до края на 2025.

Всичко това изглежда нереално на фона на следните факти:

Изпълнителят на строежа на „Хемус“ на практика е само един и това е държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД

Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата, и то в участък 2

Има нерешени проблеми с геологията

В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен

Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от същата фирма Автомагистрали, докато на практика подизпълнителите извършват СМР

При извършена проверка от страна на прокуратурата са констатирани нарушения при превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата от страна на „Автомагистрали“ ЕАД, за което е назначена насрещна проверка за която още няма информация

На 07.02.2024 г експерти от Института за пътна безопасност извършиха обследване на изградени, но недовършени участъци от АМ „Хемус“ на лотове 1 и 2, където бяха установени следните факти:

Изграденото в периода пътно тяло в периода 2021-2022 е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. В резултат от проникналата влага основните пластове са силно компрометирани и няма да имат необходимата носимоспособност за поемане натоварването от бъдещия трафик.

Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи

Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това са започнали да текат дегеративни процеси и разрушване, а в ядрото текат и органични процеси

Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен съгласно изискуемите стандарти и също е започнал да се обрушва където не са положени водещи ивици – част от тях се виждат складирани на палета по дължина на трасето.

Така изградените обекти са оставени на произвола и на времето и на съдбата – освен, че не са консервирани, няма никаква охрана и по тях се движат свободно външни лица, автомобили и животни

Основната причина за това състояние е некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност както на отговорните лица – министри, шефове на АПИ, така и на изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД. Всичките министри публично обявяват срокове за довършване на магистралата за да си спечелят политическо време. Нито един от тях не предприема действия за консервиране на незавършеното строителство с цел да не се компрометира вече извършените строителни дейности.. През лятото на 2022 дори възникна риск от бракуване и разрушаване на вече излети, но не монтирани предварително напрегнати греди за виадукти след възел Боаза, поради спиране на строителството. С некомпетентното си управление на държавните ресурси са нанесени щети за десетки милиони левове.

Всичко това показва, че на този етап не може да се говори за продължаване дейността по строителството или т.н. „дострояване“ без да се вземат мерки за елиминиране на горните проблеми. Полагането на асфалт върху така компрометираното земно платно ще доведе до нови бързи деструктивни процеси на завършената магистрала – първоначално деформации, впоследствие и слягане и бързо разрушаване.

Необходимо е да се направи сериозен анализ на състоянието, да се вземат проби (ядки) от изградените, но незавършени участъци и да се предприемат мерки за отстраняване на проблемите.

Кой ще поеме отговорност за допуснатите пропуски ?


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 рашо дамаджанов

    6 6 Отговор
    Г-жо Импексова и предшествениците и от БКП
  • 2 КАК КОЙ

    9 3 Отговор
    СДС, НДСВ, ГЕРБ, ДПС ПП и разни ДБ и ДеБили от села и паланки, решили, че могат да крадат до живот. Но да построят нещо...НЕЕЕ

    Коментиран от #7

  • 3 провинциалист

    5 7 Отговор
    Е как кой? Бат Боко Толупа. Веднъж се беше изказал гръмко, че ще се оттегли от политиката като стане готова Хемус.
  • 4 бай Иван

    10 1 Отговор
    А Хеопсовата пирамида е построена за 20 години!!!
  • 5 ПРИ СОЦА

    4 8 Отговор
    Тошо с големи мъки направи София Пловдив и София Правец.....за него България свършваше до ...Правец.
  • 6 ТаУмВзе

    7 4 Отговор
    Що бре, Питайте мутрата банкянска, как се Папка асвалт! Ремонт на Ремонта си Класика на Гепията.

    Коментиран от #8

  • 7 БОКИЧА за 10 години

    8 9 Отговор

    До коментар #2 от "КАК КОЙ":

    Направи толкова магистрали, колкото комуниста Тошо не можа да направи за 45 години.

    Коментиран от #37

  • 8 ТО ПА ПРИ ТОШО

    4 3 Отговор

    До коментар #6 от "ТаУмВзе":

    Не се крадеше, да не верваш.

    Коментиран от #10, #15

  • 9 Източени са милиарди

    4 4 Отговор
    От джоба на българина. От гербаджиите.

    Коментиран от #12

  • 10 ТаУмВзе

    0 2 Отговор

    До коментар #8 от "ТО ПА ПРИ ТОШО":

    Дори да е нова колата баце, Пътища Нема и тва е. Иначе си е Щавията и нема проблеми.
  • 11 Виновни

    8 2 Отговор
    са комунистите и най много Т.Живков, че са я започнали. Трябваше да я завършат преди да дойде демокрацията. Сега освен, че сме демократични за друго нищо не ставаме

    Коментиран от #13

  • 12 БСП МИЛИАРДЕРИТЕ

    5 3 Отговор

    До коментар #9 от "Източени са милиарди":

    Ние, комунистите окрадохме народа чрез приватизацията....сто пъти по милиард....ама айде

    Коментиран от #24

  • 13 ШАХА НА ИРАН ДАДЕ ПАРИ ЗА МАГИСТРАЛИТЕ

    4 3 Отговор

    До коментар #11 от "Виновни":

    Иначе Тошо немаше да направи ....нищо.
  • 14 българина

    3 2 Отговор
    виновни са хората от с България.... щом си траят, значи ги устройва. Нали те си ги избират.... особено единия БМБ 12 г ги лъга
  • 15 При

    6 2 Отговор

    До коментар #8 от "ТО ПА ПРИ ТОШО":

    Тошо може да открадне нещо дребно за в къщи или за двора, но не можеше до откраднеш завод, земя или цяла банка.

    Коментиран от #18

  • 16 КОМУНИСТИТЕ ЗА 45 ГОДИНИ

    4 3 Отговор
    Народна власт, направиха около 400 км магистрали.....в Белгия за това време направиха.....2000 км магистрали....
  • 17 България

    1 5 Отговор
    Тази магистрала е абсолютно излишна, няма смисъл от нея!

    Коментиран от #19, #39

  • 18 ЗАТОВА ПЪК

    5 2 Отговор

    До коментар #15 от "При":

    Комунистите ОТКРАДНАХА и заводи, банки, земя, милиарди народна пара чрез приватизацията....сега отявлените комунисти станаха върли капиталисти.

    Коментиран от #26

  • 19 КАЖИ ГО НА ХОРАТА ОТ

    2 0 Отговор

    До коментар #17 от "България":

    Плевен, Ловеч, Търново, Варна.....
  • 20 Исторически парк

    4 0 Отговор
    По 3 км на година.. с такъв матриал толкоз
  • 21 Бойко Българоубиец

    5 5 Отговор
    Половината хемус ми е в чекмеджето хехе ГЕРБ ПОБЕДА

    Коментиран от #27

  • 22 Програмист

    7 1 Отговор
    Китайците 191км ги строят за няколко месеца, балгаретата ги строят за половин век хахахах

    Коментиран от #28

  • 23 Германец

    7 0 Отговор
    Хитлер за 4 години построи 8000км магистрали за панцерите 😉 и още стоят 😏
  • 24 Исторически парк

    2 3 Отговор

    До коментар #12 от "БСП МИЛИАРДЕРИТЕ":

    Бъркаш с костов
  • 25 Майора

    6 2 Отговор
    Виновни има и те се знаят , Радев вдигнал юмрук и с платените от олигарси протести свалили законния кабинет , всчки негови длужебни монистри и нсй големия спец по магистрали татко Петко! Може би е имало и кражби , но поне се виждаше построеното! Явно вече нокой не го интересува!
  • 26 Сам

    2 3 Отговор

    До коментар #18 от "ЗАТОВА ПЪК":

    казваш , че са крадяли в качеството на капиталисти т.е. демократи. Крадеше всеки който можеше стига да няма някакви морални задръжки. При сегашният обществен строй винаги се намира кой да краде.

    Коментиран от #30

  • 27 КОМУНИСТИТЕ,НАРОДНИТЕ ИЗЕДНИЦИ

    5 1 Отговор

    До коментар #21 от "Бойко Българоубиец":

    Ограбиха целият български народ, взеха му всичко....чрез приватизацията.....така се краде на едро и "законно"
  • 28 провинциалист

    2 1 Отговор

    До коментар #22 от "Програмист":

    "Китайците 191км ги строят за няколко месеца" - а там вече наистина са комунисти, не като нашите. Виж как ми даваш идеи за реплики срещу комунистофобите :)
  • 29 АРЕС

    5 3 Отговор
    Парите за магистралата са в чувалите на Тиквата,и той вместо да е в затвора е в пАРЛАМЕНТА който всъщност е най голямото ОПГ в България.

    Коментиран от #31, #32

  • 30 ВИНАГИ СЕ Е КРАЛО

    5 3 Отговор

    До коментар #26 от "Сам":

    Но такъв комунистически грабеж от БСП като приватизацията не е имало....
  • 31 ТО И ИНПЕКСА

    2 1 Отговор

    До коментар #29 от "АРЕС":

    Требе да е в затвора, ама айде

    Коментиран от #33

  • 32 ПА ПАРИТЕ ОТ БЕЛЕНЕ

    3 1 Отговор

    До коментар #29 от "АРЕС":

    Са в джобовете на комунистите.
  • 33 АРЕС

    3 1 Отговор

    До коментар #31 от "ТО И ИНПЕКСА":

    Правилно,съгласен съм с теб и тя и още много престъпници.
  • 34 ПРИ СОЦА ТОШО СЕ ГОРДЕЕШЕ

    3 1 Отговор
    С панелките, димящите заводи, полумагистралите и...конгресите на БКП...днес панелките са анахронизъм, магистралите все още се довършват, а конгресите на другарите....изчезнаха, като комунистите

    Коментиран от #35, #44

  • 35 провинциалист

    2 0 Отговор

    До коментар #34 от "ПРИ СОЦА ТОШО СЕ ГОРДЕЕШЕ":

    ".изчезнаха, като комунистите" - е тука си в грешка - т.нар. "комунисти" са тук отпреди т.нар. "комунизъм", останаха след него и ще ги има и след нас.
  • 36 Тома

    2 1 Отговор
    Че много малко бе.А пък бати бойко каза че милиарди километра магистрали е направил въпреки че е прост
  • 37 Васил

    2 1 Отговор

    До коментар #7 от "БОКИЧА за 10 години":

    Не знам колко направи, ама знам колко открадна-милиарди
  • 38 никой не яде магистрала

    0 0 Отговор
    или лъч на метро . цените по 5 пъти . никакви светлини в тунела . прави премиера северен поток , места отварял , те дойдоха да го правят украински и руски фирми . Пътищарите взеха да строят , а то с турски фирми . лъготи за места , лъготи и сега, а ортаците гешев и цветанов баретите ги гонили .от отвъдното .
  • 39 Суха съчка

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "България":

    Защо бе човек ние не сме ли хора?
  • 40 Слава кокаине

    0 0 Отговор
    Отговорност ше носи Путин, защото Хемус му напомня за Хамас!
  • 41 Факти

    1 0 Отговор
    Това са строежите на комунистите и техните "демократични" протежета. Една магистрала не могат да направят. Да се чуди човек как на запад построиха десетки хиляди километри качествени магистрали без комунизъм.
  • 42 ЗАКРИВАЙ

    1 0 Отговор
    ААААААААА ПАРИТЕ ЗА 50 ГОДИНИ КЪДЕ СА
  • 43 Който досега!

    0 0 Отговор
    Който досега! Ти си ги избрал! Ти плащаш!
  • 44 ТопорОФф

    0 0 Отговор

    До коментар #34 от "ПРИ СОЦА ТОШО СЕ ГОРДЕЕШЕ":

    Тошо го споменавайте с добро,иначе половината население щеше да са козари и овчари а другата половина на нивите.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове