„Това е тежко железопътно произшествие от най-висок клас на тежест. Официално чух, че скоростта е 60 км, което означава, че има намаление. Но дали е предизвикана от температурните разширения, има информация неофициално, че линията се е ремонтирала. Затова казах, че трябва експертно да се види, дали е приключил ремонтът. Това трябва да се докаже.“
Това каза за влаковия инцидент край Пясъчево професор Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на вещите лица и експертите.
По думите му трябва да се анализират две страни - инфраструктурата и превозвачът.
„От инфраструктурата трябва да се види пътят кога, как е ремонтиран, в какво текущо състояние е, има ли съответните сертификати за безопасност, имат така наречения notify body – орган, който преминава с машина и проверява изправността на релсите. Всичко това дали е спазено. След това, отиваме за превозвача – вагоните, локомотивите, записани ли са в европейския регистър, спазени ли са ремонтни и междуремонтни срокове, имат ли сертификати за безопасност“, каза експертът.
По думите му регистриращите устройства подобни на черните кутии трябва да покажат с каква скорост се движил през целия път локомотивът. Причините за инцидента може да са много.
„Техническа неизправност, може релсите от жегата да са се разширили, може да се счупи коловоз, всичко е възможно. Затова е много важно всичко да бъде точно описано и заснето при експертизите. Има правилник както за автомобилните, така и за железопътните (бел.ред. - товари), предпазни вагони, съответната скорост, много са важни документите, следи се натоварването, най-много се следи също техническото състояние на вагоните, дали отговарят на изискванията“, каза още Симеон Ананиев.
Изправността и безопасността на цистерните се проверява от изпълнителна агенция „Железопътна администрация“, добави професорът.
„Там има сертификати за безопасност, технически прегледи, също този независим орган Notify Body да ги проверява. Контролът е важен. Ще дам още един пример от експертизите, които има напоследък. Масово цистерни на БДЖ се повреждат и започват дела. Какво се оказва? Тези цистерни са с изтекла експлоатация, забранени са да се возят извън България, но в България се возят и редовно стават, но по-малки произшествия. Сменя се номера. Има два случая в последно време на имплозия – тоест свиване на цистерните при източване“, посочи той.
По думите на Симеон Ананиев накрая всичко опира до това кой ще плати щетите - в случая фирмата Булмаркет или НКЖИ. Фирмата е същата, която беше собственик на злополучните цистерни при влаковата катастрофа в Хитрино. А там делата продължават.
„Наказаните са по наказателно производство. След това започва кой да плати. Пострадалите съдят и НКЖИ, и фирмата превозвач „Булмаркет“. И вече там експертите доказват в своите експертизи разпределение на вината и оттам съдът определя кой да плати. 50 са делата свързани с обезщетения“, каза председателят на Асоциацията на вещите лица и експертите.
За разлика от Хитрино, в инцидента край Пясъчево няма жертви, но щетите тепърва ще се изчисляват, добави експертът. Според него делото ще продължи минимум пет години.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #2, #18, #23
10:16 18.08.2025
2 Дзегун
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Много добре!10:18 18.08.2025
3 е ся
10:19 18.08.2025
4 Тома
10:37 18.08.2025
5 или сложени стари релси по общ поръчка
Коментиран от #8
10:41 18.08.2025
6 Партизани да сте живи и здрави
10:47 18.08.2025
7 има ли друга европейска държава
10:56 18.08.2025
8 стари релси
До коментар #5 от "или сложени стари релси по общ поръчка":
сигурно батерията им вече не държи ток?11:08 18.08.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Сталин
11:12 18.08.2025
11 Прокуратурата ги пази
Коментиран от #14, #15
11:13 18.08.2025
12 верно е
До коментар #9 от "Сталин":
Горбачов продаде България на Запада, но така и не си тръгнаха руснаците от нея. Има хиляди очевадни доказателства за това, че в България Прехода към демокрация започна едва преди два месеца с окончателното приемане на Еврото. Това обяснява и защо България 35 години не можа да отлепи от дъното, а качеството ни на живот си е все още като на руснаците.Коментиран от #17
11:13 18.08.2025
13 Мирослав Германов
11:14 18.08.2025
14 аха
До коментар #11 от "Прокуратурата ги пази":
Това на кой коловоз? Червен ли е бил семафора?Коментиран от #16
11:14 18.08.2025
15 Защо не пускате снимките
До коментар #11 от "Прокуратурата ги пази":
Моля пуснете снимките!Тези тровят и убиват хора!
11:15 18.08.2025
16 Прокуратурата ги пази
До коментар #14 от "аха":
На циганският коловоз е( МВР Перник)11:17 18.08.2025
17 Сталин
До коментар #12 от "верно е":
Абе хайванин махни си торбата от главата11:17 18.08.2025
18 Амии
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Важното е, че линията уж била ремонтирана наскоро... Така Шиши и Боко "ремонтират" и ограбват горката държава и горкият народец....11:26 18.08.2025
19 факуса
11:46 18.08.2025
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Бляскаво бъдеще ни чака
Министърчето мисли стратегически, а тимислиш на парче - за това не си министър!
12:19 18.08.2025
22 Верно ли е, че...
12:29 18.08.2025
23 Механик
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Много тъпи екшъни гледаш.12:32 18.08.2025