Промени в Закона за движение по пътищата, по-високи глоби, акции на пътя… И какво от това, след като коли летят и се забиват в автобуси. Как са си решили проблемите в Хелзинки… Пред ФАКТИ говори Дамян Войновски, бивш изпълнителен директор на ИА Автомобилна администрация и автотехнически експерт.
- Г-н Войновски, вдигат се санкции при пътните нарушения, по-високи глоби, вече и затвор се предвижда, а в същото време коли летят и се забиват в автобуси. Работят ли по-високите мерки…
- Наблюдаваме от години, че основните мерки на държавата за намаляване на пътния травматизъм е завишаване на санкциите и наказанията за нарушителите. Разбира се, справедливостта и възмездието за нарушителите е важна, но не трябва всички усилия да се насочват само в тази насока. Виждаме, че от 10 години няма особен успех в намаляване на пътнотранспортните произшествия. Да в определени години броят на загиналите на пътя намалява, но първо това не е достатъчно, на база на статистиката за ЕС, а също така намаляването на загиналите на пътя е съотносимо с намаляване на населението на България. Всичко това говори, че нещо бъркаме, необходим е реален анализ на причините за тежките произшествия на пътя и разработване на дългосрочна политика с конкретни мерки и цели за намаляване на пътния травматизъм. Има редица мерки и целенасочени политики, които могат да се приложат. Може да се приложи добрия опит на развитите страни, но за целта е необходимо да се съберат експерти с доказан опит в различните сфери на пътната безопасност и да се набележат конкретни целенасочени мерки, а не да се работи на парче. Тогава се надявам да постигнем реални резултати.
- Говорим за намаляване на травматизма и жертвите на пътя, но какво правим. Или по-точно какво не правим като хората, ако се сравним с други страни в ЕС?
- Смятам, че един от основните проблеми е това, че работим на парче, тичаме след събитията, без да се прави широк анализ и да се предприемат дългосрочни политики. Ето например, става произшествие с тежкотоварен автомобил и започват проверки в транспортните фирми, става тежко произшествие от водач след употреба на алкохол и след натиск от обществото се променят наказанията и започват акции на МВР. Ще си позволя да критикувам и медиите, защото широко отразяват тежки произшествия и канят експерти да ги обсъждат, обсъждат и промените на нормативната уредба, но липсват социални програми и социални реклами, свързани с безопасността на движението по пътищата. Голям част от нашето общество и най-вече много от младото поколение не са достатъчно информирани за пътната безопасност, за резултатите от високите скорости, отнемането на предимство, нарушаването на правилата. Голяма част от младите разглеждат правилата за движение по пътищата като санкция, ако те хванат да ги нарушаваш, а не като условие за намаляване на предпоставки за ПТП. Точно за това е необходима целенасочена политика и това може да е една от мерките - разяснение за основните правила за безопасност от детската градина, през училище, през медиите и не на последно място работодателите. В много страни от ЕС има добри практики да се насърчават работодатели с голям автопарк да провеждат сред шофьорите на фирмата допълнителни периодични обучения за безопасност, да въвеждат системи за управление ISO 39001. Колкото и тривиално да звучи, това води до намаляване както на произшествията със служебни автомобили, така и до намаляване на загубите за фирмата.
- Книжка, шофьор, кола – кое е слабото звено в системата…
- За съжаление, в природата на човека е да допуска грешки. Колкото по-добре е подготвен един шофьор, толкова по-малко попада в ситуации, в които може да предизвика ПТП. И това е така, защото хората могат да допуснат грешка. Затова се разработват стандарти в пътната инфраструктура и автомобилостроенето, които могат да намалят грешките и/или последиците от тях. За съжаление, в България не мога да отговоря кое е слабото звено. Имаме значителни пропуски в пътната инфраструктура, стар и не достатъчно поддържан автопарк и много самонадеяни водачи. Необходими са политики за подобряване на безопасността и в трите направления.
- Отново се повдигна темата за образователния ценз и изкарването на книжка. В този смисъл да очакваме ли, че висшистът ще е по-добър шофьор от човека със средно образование…
- По никакъв начин не подценявам образованието, но не смятам, че липсата на образование трябва да е пречка за получаване на правоспособност за управление на МПС. Да, водачът трябва да е грамотен, да може да чете, но това може да се случи и без да има изискуемия по закон 10 клас. В нашия случай самият закон си противоречи. От една страна се изисква 10 клас за получаване на правоспособност за управление на МПС, а да управляваш по пътя велосипед, каруца или така популярните напоследък индивидуални електрически превозни средства (тротинетки) не се изисква нищо освен навършени години. За мен това е абсурд. За да бъдеш добър и отговорен водач, е необходимо да се обърне внимание на обучението в автошколите и разбира се изпитът. Там трябва да се насочи енергията на проверяващите, а не в наличието или липса на образование. Ако завършите в чужбина, например, трябва да си приравните дипломата в България, за да ви допуснат за обучение и да получите шофьорска книжка. Няма друга европейска държава, в която да има такова изискване за образователен ценз за книжка. И видно от статистиката, това изискване в България с нищо не допринася за по-голяма безопасност на движението по пътищата.
- В Хелзинки няма нито една жертва на пътя, причинена от ПТП, в продължение на една година. Как го правят?
- Според Рони Утриайнен, инженер и експерт по пътното планиране в Хелзинки, за този успех са допринесли няколко фактора. В основата на успеха стои изцяло обновената транспортна концепция. Това е резултат от целенасочена политика и дългосрочно планиране, което поставя човешкия живот на първо място. Основна цел на концепцията за градския трафик е била да се повиши безопасността на децата, пешеходците и велосипедистите.
В Хелзинки са идентифицирали най-важните маршрути за безопасността на децата, пешеходците и велосипедистите и са преустроили инфраструктурата си по съответен начин, за да повишат безопасността на най-уязвимите участници в движението. Това включва реконструкция на велосипедните алеи и уличното осветление, подобряване на указанията, съвместна работа в мрежа с други градове и институции. За да идентифицира опасни пътни участъци и места с висока честота на произшествията, Хелзинки събира както данни за катастрофите и скоростта на шофиране, така и информация от жителите. Това помага на специалистите по планиране на трафика да разберат как функционира движението в града и къде трябва да се направят промени.
Междувременно е разширено и обучението по безопасност на движението за деца и младежи.
Според експерта Утриайнен приоритет е също така да нарасне използването на обществения транспорт, който премахва в максимална степен автомобилите от пътищата. Градската администрация е инвестирала значителни средства в развитие на обществения транспорт – хората карат по-малко и рисковете на пътя спадат.
Ключов компонент в стратегията на града е и засиленият контрол на трафика, защото стриктното прилагане на правилата действа като ефективен превантивен механизъм. Контролът на движението е важна предпоставка за успеваемостта на действията, целящи безопасност на пътя. Координацията между града и полицията позволява на Хелзинки да налага спазването на правилата за движение и да контролира скоростта в града.
"Полицията отговаря за спазването на скоростта във Финландия, но градът е отговорен за изграждането на стационарни контролни точки, които полицията да използва, обяснява Утриайнен. - Установихме, че контролните точки намаляват дела на прекомерното превишаване на скоростта."
В общи линии се очертава следната картина за успеха – анализ на множество данни, влияещи на трафика, идентифициране на опасностите, особенно за уязвимите участници на движението, цялостна стратегия с транспортна концепция и целенасочена политика с дългосрочно планиране, която поставя човешкия живот на първо място и не на последно място целенасочен постоянен контрол в синхрон между правоприлагащите органи и администрацията стопанисваща пътя. И да не забравим засилване на обучението за безопасност на деца и младежи.
- И у нас има „засилен“ контрол, защото чуваме, че се правят много акции на пътя. Но това не спира колите да летят, буквално, нали така…
- Да, наистина и у нас се чува за множество акции на пътя, но проблемът е, че става въпрос за акции, а не за целенасочен постоянен контрол. Необходими са дълбоки анализи, за да се установят действителните причини за тежките произшествия и да се работи целенасочено за отстраняване на причините за настъпването им. Когато над 80% от произшествията се квалифицират като по вина на водача „… следствие несъобразена скорост“, анализът приключва до тук. В България на хартия има всички предпоставки да се постигне много по безопасността на движението по пътищата. Имаме Държавна агенция по „Безопасност на движението по пътищата“, която да координира всички ведомства, имаме наредби за анализ на ПТП, причинени от нови водачи и водачи извършващи обществен превоз, имаме МОН, който е заложил редица обучения на деца и ученици, имаме съвместни акции на контролните органи на пътя.
Проблемът е, че всички резултати се отчитат само на хартия,
акциите са след настъпили произшествия или протести на обществото, обучението е фиктивно, анализите са формални. Никоя от институциите не признава грешки, а всички се оправдават. За да се подобри нещо, трябва да е признаят грешките и да се работи за отстраняването им. Трябва да има целенасочена политика, основана на реални анализи. Чак тогава може да очакваме резултати.
- Книжка, шофьор, кола… Ако приемем, че са изрядни, в какъв фактор се превръща пътната инф-раструктура, по която се движим?
- Пътната инфраструктура е изключителен фактор за безопасността на движението по пътищата. Знаковото стопанство са пътят, маркировката, пасивните системи за безопасност и организацията на движението. Те пряко влияят на безопасността на движението по пътищата. За съжаление, подобряването им е свързано със сериозни инвестиции. Когато това се прави целенасочено и се започне от местата с концентрация на произшествия, постепенно може да бъде постигната целта. Важното е да не се работи кампанийно, след протести или широк обществен отзвук, а на база обследване, анализи и предприемане на конкретни мерки. В България не се говори за интелигентните транспортни системи, даже нямаме план за въвеждането им, както е посочено в Закона за автомобилните превози, а тези системи значително подобряват безопасността на пътя, повишават комфорта на пътуване и могат да регулират натоварването на трафика. Интелигентните транспортни схеми трябва да са част от градската и междуградска пътна инфраструктура и да подпомагат безопасността на движението и да облекчават трафика, но в България все още липсва политика за внедряването им.
- Защо в Българя все се движим само в едно пътно платно – това на пострадали и убити на пътя…
- Смятам, че основната причина е липсата на реална стратегия за пътна безопасност и целенасочена политика за постигането ѝ. Знам, че в различните институции има редица стратегии за повишаване на безопасността, но колко от тях реално отразяват действителността и адекватни ли са? Обвързани ли са помежду си в една национална стратегия. Виждаме какво се случва в държавите с най-малко жертви на пътя. Не е необходимо да измисляме „топлата вода“. Необходимо е да се събере широк кръг от експерти, да се съберат и анализират голям обем реални данни, на база на които да се стъпи и да се разработи стратегия, да се набележат мерки и да се сформират политики. Процесът е дълъг и скъп, но трябва да се извърви и да се следва целенасочено, за да може да постигнем приемливи резултати.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ами това е
Коментиран от #5, #8
13:33 29.08.2025
2 Добре
13:35 29.08.2025
3 Рашко факултета
13:38 29.08.2025
4 Загрижен
Коментиран от #24
13:38 29.08.2025
5 Юсуф - германец без образование
До коментар #1 от "Ами това е":
Не е вярно и германците нямаме образование ама дадоха книжка. Ся чакам коледните базари и ходжата да каже в кой град да газя.13:40 29.08.2025
6 Експирианс
13:41 29.08.2025
7 Проф. Иво Христов
Коментиран от #15
13:41 29.08.2025
8 Да шофираш в България
До коментар #1 от "Ами това е":
е по опасно от навсякъде по света. Самите полицаи, които трябва да осъществяват контрол са аматьори в шофирането, неподготвени и недостатъчно грамотно. Това от една страна, а от друга, освен огромният брой нарушители и водачи с купени шофьорски книжки, липсват пътни маркировки, пътните знаци са поставени хаотично, а да не говорим за обозначенията и мерките за безопасност при ремонт на пътя.13:41 29.08.2025
9 Баба Гошка
13:42 29.08.2025
10 Бацо Гацов
13:45 29.08.2025
11 И кво ?!
13:45 29.08.2025
12 гост
1. Абдали - тези които спазват ЗДП и ППЗДП;
2. Келеши - които нито знаят, нито могат да управляват МПС ;
3. Гъзари - Жипки и дръгнели, за които светът е техен изнаят само левия мигач и педала на газта!
13:46 29.08.2025
13 ⁰⁰⁰⁰⁰
13:46 29.08.2025
14 Край
Коментиран от #19
13:48 29.08.2025
15 така е
До коментар #7 от "Проф. Иво Христов":
Днешните професори и доценти до един са плагиати.13:49 29.08.2025
16 Ами ! Раздавайте ги!
По сергиите и по Панаирите !
Коментиран от #44
13:49 29.08.2025
17 Лошото е че освен книжки се
13:49 29.08.2025
18 Как е станал и е бил началник
13:51 29.08.2025
19 Дори
До коментар #14 от "Край":
Не знае да държи химикал.13:53 29.08.2025
20 Отива да гласува
13:55 29.08.2025
21 Да,да
13:55 29.08.2025
22 Гандалф
..
Коментиран от #25, #26
13:57 29.08.2025
23 Бил глобен шест пъти за един месец
13:58 29.08.2025
24 Бай Иван
До коментар #4 от "Загрижен":
И ако не изкара изпита да има един задължителен як бой.13:58 29.08.2025
25 от къде има скъпа кола
До коментар #22 от "Гандалф":
От трафик на мигранти , от наркотрафик , от проституция , от колосални и общи кражби и далавери , от изнудване , от разни схеми за присвояване , от незаконно получаване на европейски пари и от други подобни ОПГ.Коментиран от #29
14:02 29.08.2025
26 редник
До коментар #22 от "Гандалф":
СУМПС само след успешни зрелостни изпити, а най-добре след навършени 21 години. У нас, с малко усилия, всеки може да завърши средно образование.14:03 29.08.2025
27 любопитно
14:03 29.08.2025
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Очаквам единия минус да се познае
До коментар #25 от "от къде има скъпа кола":
Може да има законно високи доходи. Но тука говорим за неграмотни хора със шофьорски книжки неправомерно получени , потенциални извършители на катастрофи и изобщо за криминалните контингенти.14:06 29.08.2025
30 питам се
би ли минал idiotentest в Германия
Отговорът е на лицето му
14:06 29.08.2025
31 Трап
14:07 29.08.2025
32 Исторически парк
Коментиран от #36
14:07 29.08.2025
33 Домашното възпитание е основното
14:10 29.08.2025
34 Спомних си нещо
14:11 29.08.2025
35 Листовки
14:14 29.08.2025
36 Те не могат да държат химикал
До коментар #32 от "Исторически парк":
Само телефон знаят и деца да правят от това живеят. Със сигурност не работят. В бюрото по труда няма регистрирани роми и никога не е имало. След като нямат регистрация в бюрото по труда как получават помощи ?!? Щото за българите е изискване но за тях явно не е !?!14:15 29.08.2025
37 свидетел
14:18 29.08.2025
38 Боклуците на Боклука
14:19 29.08.2025
39 Уточнение
14:21 29.08.2025
40 Сатана Z
Има нещо сбъркано в БГ защото всички са се вторачили в тези без образование,а си затварят очите за престъпниците с образование ,каквито са болшинството водачи с пари и диплома.
14:21 29.08.2025
41 Гост
14:24 29.08.2025
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 ОБЕКТИВНИЯ
Не може неграмотни които не могат да
четат (сричат)и да си напишат името БЕЗГРЕШНО да карат курсове за правоспособност !
Коментиран от #49
14:38 29.08.2025
44 Управляващите в последните години
До коментар #16 от "Ами ! Раздавайте ги!":
Много обичат да правят панаири по принцип и по населените места със сергии и пушкала.14:44 29.08.2025
45 Отличителна черта на всяко тъпо парче
14:48 29.08.2025
46 Защото
14:50 29.08.2025
47 Факт
14:51 29.08.2025
48 дядото
14:51 29.08.2025
49 Трябва и да работи
До коментар #43 от "ОБЕКТИВНИЯ":
Разберете тия хора нито учат нито работят само раждат деца и от това живеят. От цяла поредица от детски и интеграционни надбавки , само че избиха много хора. Особено това лято стана много ужасно.14:51 29.08.2025
50 И за шофьорска книжка и за гласуване
14:56 29.08.2025
51 Тити
15:28 29.08.2025
52 Какъв тоя
15:39 29.08.2025
53 ха ха
15:44 29.08.2025
54 И този де...б..и...л
15:53 29.08.2025
55 Иванчо
Ми как ще отговори на листовките като не може да ги прочете?
15:56 29.08.2025
56 димитър дончев
Коментиран от #58
16:03 29.08.2025
57 Силиций
16:34 29.08.2025
58 Пампаец
До коментар #56 от "димитър дончев":
А бе Митко, а бе Дончев , ти извън жизнената си среда , излизал ли си ? В класна стая училище в циганска махала , в циганско село , в населено място чието население е предимно циганско , влизал ли си ? Явно не си. Защото, ако бе влизал , щеше с изненада да установиш, че тя е...ПРАЗНА ! ! ! Там няма на кого да се преподава Азбуката , ти на шахмат ще ги учиш !!! И даскалите , и директорите си траят, защото иначе ще им закрият училищата и техникумите и ще станат безработни! А ти знаеш ли как вдигнаха заплатите на учителите и какви привилегии ползват ? Майтапът е ,че младите преподаватели са неквалифицирани . Защо ? Защото тази професия бе десетки години ниско заплатена. Сега , ако ще и да им направят заплатите 5000 лева , поразията е строена, защото за учители утеха само тройкаджии , които не бяха приети другаде. За капак на всичко си отговори. Колко отчаян трябва да е човек, да иде да си хаби нервите с нежелани да учат в гетата? По добре питай , какъв е процентът на първолаците с немайчин български език сред първолаците. На какво ще учиш дете не знаещо да говори български?16:58 29.08.2025
59 ДА ВИ ИМАМ ЕКСПЕРТИТЕ
17:42 29.08.2025
60 Перо
06:27 30.08.2025
61 Добри Чинтолов
09:04 30.08.2025
62 Гост
Не само за шофьорски книжки, но и за гласуването трябва да има образователен ценз.
Каква адекватна преценка очаквате от хора, без образование?
10:17 30.08.2025
63 Гост
10:19 30.08.2025
64 Шаран БГ
Преди много години карах курс за любител-шофьор в гр.Русе. Занятията по водене на автомобила ръководеше Симеон Кесарски - Обикновен професионален шофьор с дъргогодишен стаж зад волана и по пътищата . За мен този човек бе роден за инструктор, за учител, за педагог !! Знаеше и можеше, показваше и бе изключинелно внимателен и учтив. Убеден съм, че всички си го спомнят със добро и помнят за винаги наученото от него !!
Отговорникът на курса, съжелявам, не си спомням името му, водеше теорията и се занимаваше с документацията и организацията на занятията !! По коридора към учебната зала, от едната страна бяха окачени около десетина големи фотографии на различни автомобилни катастрофи !? Страшни бяха...... Изключително тънък и важен намек за това което искаш да станеш и какво ще ти е поведението на пътя !!
Помня , в курса имахме само един по-възрастен , адвокат, на когото не му дадоха права и го замолиха никога да не кара автомобил !! Не си спомнам да имаше мъже-шофьори под 19-20 годишна възраст. Професионалните преминаваха 2 години сериозна школа в Армията. Любителите трябваше да
23:22 11.09.2025