Въпреки че първите 6-7 седмици от членството на страната ни в ЕС не оправдаха обществените очаквания за скок на цените и сделките, запитванията от големите инвеститори непрекъснато се увеличават, твърдят посредниците, специализирани в продажбата на бизнес площи. Сигурността и стабилността на пазара са основните причини към България да гледат все повече инвестиционни фондове, които се интересуват от покупката на вече завършени и отдадени под наем сгради или проекти в напреднал етап на строителството.
Само за трите най-големи продажби през 2006 г. - на "Мол София", "София сити център" и "Бизнес парк София" (13 готови и 4 сгради в строеж с площ от 190 хил. кв. м) купувачите платиха общо над 360 млн. евро. Интерес имаше и към третия открит мол в София - "Скай сити", но собственикът - веригата "Фантастико", отказа да го продава. Като се прибавят сделките за търговския център във Велико Търново, офис сградата на "Соравия", "Европарк" и някои по-малки обекти в столицата,
стойността на големите сделки надхвърля 600 млн. евро
Общият оборот на пазара на недвижими имоти пък е за около 8 млрд. евро, по данни на Национално сдружение "Недвижими имоти". Възвръщаемостта от инвестицията в бизнес проекти е между 8 и 9%, но със засилването на присъствието на големите фондове ще падне на около 7%, очакват от агенцията за бизнес имоти "Фортън интернешънъл". Според шефа й Валери Вълчев консервативните австрийски и немски фондове най-активно проучват българския пазар на бизнес имоти в момента. Те се интересуват от покупката на обекти на стойност над 30 млн. евро с договори за отдаване на площите под наем за поне 5 години. Въпреки бума от проекти през миналата година към момента предлагане на големи обекти пред завършване почти няма.
Пазарът на бизнес имоти в България все още е неразорана целина и печалбите от имоти са огромни, смята управителят на посредническата агенция "Феникс" Васил Шопов. Според него един от най-силните фактори за идването на все повече инвеститори е ключовото местоположение на страната като географски център на Балканите и
вход към пазарите на Близкия и Средния изток
В следващите години всяка уважаваща себе си компания ще търси офиси и складови бази в България, убеден е Шопов. И ако добрите офис площи само в столицата вече надхвърлят 500 хил. кв. м, то при логистичните и складовите проекти пазарът тепърва ще се развива. Най-голям интерес и през тази година се очаква да има към покупката на големи търговски центрове и административни центрове (виж текста с проектите в строеж). Възможности и търсене за строителство на логистични бази има в района на къмпинг Врана (поне 100 дка терен), няколко терена по 50-80 дка в Божурище, по бул. "Европа" и продължението му към Банкя, както и в периферните части на бул. "Цариградско шосе" и селата източно от София, посочва Васил Шопов. Свободни терени за големи проекти все още има в района на Централна гара. Там испанската "Риофиса" ще изгражда търговско-административен парк с небостъргач върху терен от 200 дка, а друга испанска компания - "Урбас", ще строи 4000 луксозни апартамента и търговски център върху парцел от 120 дка. Няколко проекта за административни центрове в строителство има и по булевардите "Цариградско шосе", "Сливница" и "Тодор Александров".
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА