Last news in Fakti

25 Февруари, 2008 00:00 3 546 0

Татяна Владикова: Бюрократични пречки и неуредици отблъскват чужденците

  • много-
  • имоти-
  • всеки-
  • бизнеса-
  • които-
  • недвижими-
  • други-
  • българия-
  • хората-
  • century-
  • казва-
  • успехът-
  • чуждите-
  • споделя-
  • работи-
  • татяна-
  • трябва-
  • лесно-
  • началото-
  • недвижими имоти-
  • съм когато-
  • българско юридическо лице
, Татяна Владикова - изпълнителен директор на Century 21®- Риалти ЦентърАко трябва да опиша първите си впечатления: Татяна Владикова е фин човек и както сама казва: „не умея да се изтъквам и да разказвам дълго и упоително за своите качества, нека хората ме преценят”. „Намираш ме на рожденния ми ден - моят ден в годината, който е и ден за равносметка. Бих казала за себе си – активна, прецизна, взискателна, упорита, всеотдайна..., понякога без да е толкова необходимо”, допълва тя. Споделя, че от прекалената искреност, като всеки открит човек, е изпитала доста горчивини... „Взимам нещата много насериозно, а животът все по-често ми доказва, колко преходно е всичко”. „Да улавяш мига”, е част от умението да общуваш, казва Татяна. В годините е имала много и разнообразни цели и девизи, но сега смята, че „организираност, спокойствие, удоволствие” определя най-добре простичкия смисъл на живота ни – да се чувстваме добре и същевременно да сме полезни на себе си и на хората, около нас.


Имаш ли си управленска философия?
- Най-отговорната част в организирането на бизнеса е избиране на екипа, който ще ръководиш. Стремя се да се държа приятелски с хората, но най-трудно ми е когато те не го оценяват. Щастлива съм, когато се разбираме само с един поглед. Добър шеф съм, когато съм толерантна. Лоша съм, когато съм откровена. А би трябвало да е обратното. Но се чувствам най-добрият шеф, когато сме успели!


Как се насочи към бизнеса с имоти?
- Когато бях журналист в ежедневник, не предполагах, че мога да продам дори и едно копче. По-късно се научих да продавам реклама, а след това с екипа на NEDHAM наложихме веригата ресторанти МcDonalds в България.
Много по-лесно е, когато познаваш началото на пазара на имоти, зараждането му след демократичните промени у нас. Както не бих казала, че сега, в настоящия момент, се работи по-лесно, напротив.
Тогава, през 90-те, паричната единица беше щатският долар и например половин милион долара звучеше респектиращо. Познавахме се всички утвърдени колеги от бранша, чувахме и се виждахме постоянно, много си помагахме.
Голяма част от България е като строителна площадка, понякога не успяваме да обработим информацията, която получаваме ежедневно. Дойдоха чуждестранните инвеститори, банките отвориха кредитните си портфейли, цените стигнаха до нива, за които не смеехме и да си помислим. Тази динамика в индустрията с недвижими имоти създаде и среда за нелоялна конкуренция. Всеки се прави на брокер и иска комисионна.
Да продаваш имоти, акции, реклама – за всичко това е необходимо да владееш изкуството да общуваш. Да спечелиш доверието на клиента, да го направиш щастлив – това е ключът към успеха, защото той – доволният ще доведе след себе си и други клиенти.
Създаването на първия офис у нас на Century 21®, което бе мотивирано от много обстоятелства, възприемам и като нов етап в професионалното ми развитие. Работя настойчиво и се надявам екипът ни да допринесе за налагане на международните стандарти в бизнеса с недвижими имоти.


Как мотивираш служителите си?
- Добрият екип е мечтата на всеки собственик на фирма. Много са рецептите и теоретичните механизми за създаването му, но на практика това е най-трудната част от управлението. Хубавото в организацията на фирмите за недвижими имоти в цял свят е, че на практика брокерът, работейки за фирмата, всъщност работи за себе си. Тези, които осъзнаят този принцип, са добрите професионалисти, посредници за недвижими имоти. Те успяват да правят сделки.
Иначе, дори и да прозвучи шаблонно: най-добрата мотивация за всеки е успехът. И тук искам да ти споделя нещо, което много ме огорчава у хората: ценностната ни система се измени много и като че ли успехът се измерва само в пари.
Знаеш ли, за мен в началото успех бе да науча някои тънкости в преговорите, дори и да се провали сделката накрая. Не е лесно да правиш пари. „Дай, за да получиш”, тази максима в живота все по-често си я повтарям. Колкото повече се усъвършенстваш, толкова повече са шансовете за успех. Успехът ме мотивира да преодолея умората, да направя, както се казва „чудеса от храброст”.
Най-трудният момент в бизнеса е началото. Последната екстремна ситуация бе, когато подготвях новия офис - търсех подходящо магазинно помещение (такива са изискванията на Century 21), ремонтирах, подреждах мебели, уговарях сделки в колата, кафенето, фоайето на хотела. Тогава, като че ли не се уморявах, но Слава Богу, този период отмина благополучно.
Тук е мястото да кажем и за етиката в бизнеса с имоти, важен фактор за успеха на една сделка. Не трябва да забравяме, че никой не е на пазара „за два дни”, както се казва. Никога не знаеш от кого ще се наложи да поискаш помощ, а „доброто име работи силно”. В последно време зачестиха дребни хитрости от колеги, а и от клиенти, водени от стремеж бързо да направят пари. В НСНИ има комисия по етика, която би трябвало да е арбитър на официално постъпили оплаквания, но досега не съм чула някой да си е взел поука. Смятам, че дори етичността всеки я носи вътре в себе си, това си е даденост. Всеки опит за измама си има своята цена.


Какви са пречките за навлизане на чуждите инвестиции у нас, според теб?
- От целия ми задграничен опит и тук в България с чуждите инвеститори и купувачи бе и поводът да подпиша договора със Century 21. Оказва се, че след като убедиш клиента и той вложи своите пари в имот у нас, започват и проблемите. Трудности и пречки много има и при менажирането на имотите и отдаването им под наем. Първо даже трябва да отбележим, че чуждите граждани не могат да купят земя у нас, ако не са българско юридическо лице, т.е. те са принудени да пристъпят към регистрация на фирма у нас. Жилище като физическо лице не могат да си купят, ако има идеална част от земята, на която е построено. В този дух искам да ти споделя, че имах последно един случай с норвежци, които си купиха апартаменти на морето. Първата трудност изпитах, когато трябваше да им се върне ДДС-то, тъй като според изискванията на закона е образувано българско юридическо лице (при техния случай започна едно чакане над 6 месеца и ред други спънки). Така бюрократични пречки и много други подобни неуредици отблъскват чужденците, които и без друго трудно биват убеждавани да инвестират у нас.
А например норвежците, за които ти казах, искаха в срок да им се върне ДДС-то, за да го инвестират отново в други имоти у нас, но това, както се сещаш, не се случи. Ние, имам предвид в България, не умеем да спазваме срокове, като че ли сме скарани с нормалната, позната в цял свят бизнес етика. Това на чужденците им е непонятно.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА