Last news in Fakti

25 Януари, 2022 14:37 2 196 2

Най-бързо развиващият се имотен сегмент през 2021 година

  • търговски парк-
  • българия-
  • открити-
  • инвестиция-
  • имоти

10 нови търговски парка са открити през миналата година

Най-бързо развиващият се имотен сегмент през 2021 година - 1
Снимка: М. Богданова ©

Търговските паркове в България са най-бързо развиващият се формат през последните 2 години. Такива проекти са привлекателни поради удобството, откритите пространства и достъпност, която предлагат. Благодарение на тяхната експанзия, популярни международни марки успяват да навлязат в градове, в които преди това не са присъствали. Към края на 2021 г. общият обем площи в търговски паркове е 237,000 кв.м. или 25 проекта.

Търговски парк се дефинира като професионално разработен проект, в който има поне три големи търговски вериги, заемащи над 2,000 кв.м. площ, с централизирано управление и достатъчен брой паркоместа. Вземайки предвид дефинициите за видовете търговски паркове на организацията ICSC и адаптирайки ги към пазара в България, търговските паркове могат да се разделят на три различни формата: големи търговски паркове, традиционни търговски паркове и малки търговски паркове.

Големите търговски паркове представляват най-широко разгърнатата версия на формата и обикновено са разположени в покрайнините на регионалните градове. Тяхната отдаваема площ надхвърля 15,000 кв.м. и предоставя голямо разнообразие от търговци. Такъв пример са Jumbo Plaza, Retail Park Veliko Търново, Retail Park Plovdiv и други.

Традиционните търговски паркове са с отдаваема площ между 5,000 и 14,999 кв.м. Този формат обикновено е предпочитана дестинация за хранителни стоки, за здраве и красота, за домашни любимци и всички допълнителни услуги.

Малките търговски паркове се намират в малки градове или жилищни райони на регионални градове с по-малко от 30,000 жители, и често са най-големите търговски обекти в тези райони. Това е най-компактният формат с отдаваема площ между 2,000 кв.м. и 4,999 кв.м. Малките търговски паркове позволяват на клиентите да пазаруват бързо, разположени сана главни пътища или в рамките на най-населените райони на града. Структурата на тяхното предлагане е подобна на тази на традиционните търгoвски паркове, но поради ограничената отдаваема площ, броят и размерът на магазините е по-ограничен. Традиционни търговски паркове представляват 44% от общото предлагане, следвани от големите търговски паркове (43%) и малките търговски паркове (13%).

Някои основни изводи от разпределението на категориите по видове търговски паркове:

- водещата категория в големите търговски паркове са мебели и "направи си сам" с 45%;

- в малките търговски паркове най-голям дял като наетите площи има модата с 30%, в сравнение с 16% в традиционните търговски паркове и 11% в големите търговски паркове;

- наличието на супермаркети, магазини за здраве и красота е по-характерно за традиционните и малките търговски паркове;

- електрониката е най-добре представена в традиционните търговски паркове.

Повече от 140,000 кв.м. нови площи са планирани, като почти половината от тях вече са в процес на изграждане. Със завършването на всички планирани проекти, някои от регионалните градове ще достигнат точката на насищане. Затова инвеститорите трябва да бъдат внимателни, когато идентифицират районите с потенциал.

Нарастващите цени на строителните материали се очаква да повлияят на завършването на проектите, забавяйки някои от тях в краткосрочен план. Това ще доведе до намаляване на предлагането, но не и до промени в наемните нива.

За да повишат конкурентоспособността си, инвеститорите ще разширят микса си от наематели с представители на развлекателната индустрия като киносалони, ресторанти, обекти от типа “drive-thru“ и фитнес зали. Това ще спомогне и за увеличаване на посещаемостта и времето за престой.

Най-бързо развиващият се имотен сегмент през 2021 година


Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ал Тъпоне

    2 0 Отговор
    Най-бързо развиващият се имотен "Измент" са цените на имотите!
  • 2 Гост

    0 0 Отговор
    Защо тогава риве Алибега?