Last news in Fakti

21 Февруари, 2003 00:00 1 616 0

80 млн. долара за пребоядисването на един най-големите мостове в САЩ

  • моста-
  • езерото-
  • носещите-
  • долара-
  • началото-
  • “макинак”-
  • мостът-
  • млн долара-
  • през 1957
, Грандиозното съоръжение ще бъде подложено на реконструкция след 2017 г.Мостът “Макинак” е изграден през 1957 г. съединява Горния и Долния полустров в езерото Мичиган. Специалисти го определят като едно от най-грандиозните съоръжения, градено от човека. Преди изграждането му осемкилометровото разстояние между двата бряга се е преминавало с ферибот, което отнемало часове. Идея за строеж на мост през провлака на ез. Мичиган е имало още в началото на 19 век, но проектът е реализиран век и половина по-късно. През 1950 г. е задвижена процедурата за предпроектните проучвания и изследванията на терена. Първоначалните изчисления показват, че мостът щял да струва 70 млн. долара.
Автор на проекта на уникалния мост над водите на езерото е докторът на техническите науки Дейвид Стейнман. При разработката му са били взети под внимание тежките климатични условия в района. Изискванията са били съоръжението да издържа безпроблемно на силните ветрове и сковащото леденото покритие на езерото през зимата.
Началото на строежа е отбелязано с официална церемония

през пролетта на 1954 г.
До края на същата година са завършени пристаните на двата края на моста. На дъното на езерото са монтирани и кесоните, с чиято помощ след това са издигнати основите на носещите кули. През 1955 г. са изградени носещите колони и кулите на висящата част от моста. В 1956 г. денонощно се монтират кабелите на висящата конструкция. Те са с диаметър 25 цола. Всеки от тях се състои от 340 едножилни стоманени проводника, по 37 оплетени в едно стоманено въже. За направата на носещите кабели са използвани 67 200 км проводник, което е повече от един път и половина по-голяма дължина от обиколката на Земата по екватора. През 1957 г. са окачени пътните платна и са направени довършителните работи. Официално мостът е пуснат в експлоатация на 1 ноември 1957 г. По време на изграждането на моста загиват 8 работници - трима от тях в деня на откриването. На 25 юни 1998 г. е регистрирано 100-милионното преминаване на моста. При добра поддръжка на съоръжението то може да се използва в течение на хиляда години, твърдели проектантите.
През 1998 г. експерти проверяват състоянието на моста и констатират, че има нужда от

смяна на антикорозионните покрития
Журналисти от американската преса пишат за моста “Макинак”, че е заприличал на стара изгнила барака. Има проект за пребоядисване на моста, но за неговата реализация ще са необходими над 20 години. Предполагаемата цена на ремонта е около 80 млн. долара. Специалисти предполагат, че с течение на времето тя ще достигне и дори надмине цената за построяването на моста през 1957 г. - 100 млн. долара.
“Мостът прилича на стар скрин. Върху него може да се нанесе нов лак, но на места той няма да покрие дефектите. Затова старият лак трябва да се махне и да се стигне до основата” - коментира проблема Джим Екер - главен инженер на моста “Макинак”.
От 1998 г. са обявявани два двегодишни търга за ремонт (пребоядисване) на отделни участъци от моста. През февруари 2003 г. бе обявен и третият. Останалата част от моста ще се довършва до 2017 г., като ще се правят и четиригодишни търгове. Подмяната на боята включва и премахване на предишните 4-5 слоя боя. Старата боя се отстранява с пясъкоструйни машини. За да не се замърсява околната среда, всеки обработван елемент се покрива с херметизирана палатка. Конструкцията се почиства до металната повърхност, премахва се и ръждата, след което се нанася новото покритие. Предишните слоеве антикорозионна защита е от бои със съдържание на оловни съединения, което не отговаря на съвременните екологични стандарти.

Старата боя не е била и качествена
Злите езици говорят, че когато боядисали моста до края, в началото му вече се появила ръжда и е трябвало да се почне отново.
Новите цветове са зелен и слонова кост. Нанасяните бои са много по-устойчиви на атмосферните влияния и замърсяването на околната среда. След пребоядисването на моста има идея да се направи и реконструкция на цялото съоръжение. Ще бъдат подменени част от носещите палуби. Проектът се изчислява на 189 млн. долара. Реализацията му ще започне не по-рано от 2016 г.

Васил ТАШЕВСКИ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА