Last news in Fakti

4 Септември, 2003 00:00 1 605 0

Над 77 000 софиянци могат да отидат на съд за неплатено парно

  • сметки-
  • абонати-
  • фирмите-
  • които-
  • изравнителните-
  • дялово-
  • разпределение-
  • топлофикация-
  • абонатите-
  • получават-
  • жалби-
  • дружеството-
  • “топлофикация”-
  • сметките-
  • министерството-
  • бъдат-
  • заради-
  • съобщиха-
  • фирмата-
  • парното-
  • топлинно-
  • между-
  • счетоводство-
  • началото-
  • и
77 402 от общо 350 000 абонати може да бъдат осъдени заради неплатени сметки за парното заради неплатени сметки за парното, съобщиха от "Топлофикация София" вчера. Досега фирмата монополист е образувала съдебна преписка срещу 26 402 битови потребители с просрочени задължения на обща стойност над 34,5 млн. лева, съобщиха от компанията. Заведени са дела и срещу 661 стопански потребители, които имат просрочени задължени над 9 млн. лева, съобщиха от пресслужбата на компанията.

До началото на август, когато започна съдебната ваканция, са направени 6 048 плащания от осъдени абонати, уточниха от фирмата.

От "Топлофикация" припомниха, че в края на август бяха изпратени 51 000 писма до клиенти, които не са платили две и повече сметки. Срокът за плащане на старите сметки е 5 септември. След това топлата вода на неизрядните платци ще бъде спряна, а те ще бъдат дадени на съд, предупредиха от пресслужбата на "Топлофикация".

Изравнителните сметки на 30 % от абонатите все още не са готови, макар, че крайния срок бе 1 септември. Вината е на фирмите за топлинно счетоводство, обясни шефът на отдел "Топлофикация" в енергийното министерство Любка Георгиева.

Заради забавените сметки, в енергийното министерство подготвят промени в Наредбата за топлоснабдяването, според които топлинните счетоводители, забавили отчитането на топломерите ще плащат тлъсти глоби и ще връщат пари на абонатите.

В договорите между потребителите и фирмите за дялово разпределение ще бъдат записани точни дати за отчитане на уредите. Ако те не се спазват по вина на едната от двете страни, тя ще плаща глоби, добави Георгиева.

Над 4000 жалби са подали абонати на "Топлофикация" от началото на 2003 г.. Очаква се броят им да се увеличи след неразбориите с изравнителните сметки за парното твърдят експерти.

Статистиката от подготвените досега изравнителни сметки сочи, че 66 434 абонати имат да доплащат за консумираната през зимните месеци топлинна енергия. 74 087 пък имат да получават суми.

Актуални въпроси
Защо клиентите, които са надплатили, получават парите си само на една каса в централната на дружеството?
Финансовото състояние на “Топлофикация” засега не позволява допълнителни разходи за връзка между всички каси в реално време, за да се предотвратят измами при връщането на надплатените суми. Дружеството изпълнява оздравителна програма от 1998г. и разходите са строго следени от Министерството на финансите, Министерството на енергетиката и енергийните ресурси и Столична община.
Какво налага хората, които не са титуляри на партидата да носят пълномощно и да се набутват с допълнителни разходи?
Пълномощното се изисква, за да не се получават недоразумения. Например, съпрузите са в развод, но партидата са води на името на единия, докато другият е погасявал месечните сметки и претендира да му се възстанови надплатената сума.
Защо фирмите за топлинно счетоводство се забавиха с изравнителните сметки?
Още в началото на май уведомихме фирмите за топлинно счетоводство, че за улеснение на абонатите, поради необходимостта от подготвяне на базата данни за преминаване към равни месечни вноски и за своевременна подготовка на предстоящия отоплителен сезон настояваме за максимална бързина при отчитането на уредите и изготвянето на изравнителните сметки. В масовите случаи на забавяне на сметките става дума за неотчетени уреди в отделни жилища, което от своя страна забавя изготвянето на самата изравнителна сметка. Когато има и едномесечен срок за рекламации, това отдалечава времето за предаване на сметката в базата данни на “Топлофикация”.
Къде може да се оплачем, ако има съмнения, че са ни преметнали със сметката?
Абонатите са запознати, че рекламациите по сметките, изготвени от фирмата за дялово разпределение се извършват само в съответната фирма. В случаите, когато клиентите преценят, че не са получили задоволителен отговор, се обръщат и към дружеството, и към Министерството на енергетиката и Държавната комисия за енергийно регулиране. На всички писмени жалби “Топлофикация” отговаря на абоната писмено, в рамките на един месец от регистрирането в деловодството. През първото полугодие на 2003г. са регистрирани 3096 жалби на абонати по различни въпроси – технически проблеми, казуси по включване на нови абонати, обяснения на сметки.
Колко от сметките за парно са сгрешени и чия е вината?
През изминалия отоплителен сезон имаше не повече от 20 сгрешени сметки за което фирмите за дялово разпределение поеха отговорността и извършиха необходимите рекламации. "Топлофикация" отчита търговските прибори общи топломери в абонатните станции ежемесечно, към 0.00 часа на първо число. Отчетеното количество топлинна енергия се фактурира точно и коректно от топлофикационното дружество и в тези документи няма и не може да има измами. Разпределението между потребителите вътре в сградата е дело на фирмите за дялово разпределение.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА