17 Септември, 2003 00:00 1 684 0

След АЕЦ "Козлодуй" подписваме споразумение за застравяне и на ТЕЦ

  • инсталации-
  • експлоатация-
  • централата-
  • директивата-
  • емисиите-
  • марица-
  • изискванията-
  • въглища-
  • изток-
  • страната-
  • изграждане-
  • сероочистващи-
  • нормите-
  • трябва-
  • директива-
  • съдържание-
  • банка-
  • бъдат-
  • рехабилитация-
  • годишно-
  • мощности-
  • съответствие-
  • повече-
  • брикел-
  • о
, В преговорния процес за присъединяване на България към Европейския съюз правителството пое ангажимент да въведе европейските екологични изисквания. Приключилите преговори по Глава 22 Околна среда поставят сектор Енергетика пред сериозно изпитание. Всички централи, които произвеждат електроенергия, и топлофикационните мощности трябва да бъдат преустроени и снабдени със сероочистващи инсталации, за да отговарят на строгите еконорми на ЕС. Колко ще струва това, какви са параметрите на проблема и преходните периоди, поискани от България?

След като страната ни се съобрази с ангажимента си към ЕС да изведе от експлоатация първите два реактора на АЕЦ Козлодуй през 2002 г., електроенергийните ни мощности намаляха с 880 МВт. Предвид политиката, водена досега по отношение съдбата на III и IV блок на централата, през 2006 г. се очаква и тяхната работа да бъде преустановена. Това ще лиши страната ни от още 880 МВт електрически мощности. Неколкократно ядрени специалисти и финансисти предупреждаваха, че спрат ли блокове III и IV, цялата централа ще фалира, защото електроенергията, произвеждана от V и VI блок, ще стане непродаваема. Причината е, че за двата големи реактора бяха теглени заеми за модернизация, а тяхното погасяване /чрез цената на произвеждания от тях ток/ ще започне през 2006 г. Допълнително ще трябва да се наливат средства и в обслужване на процеса по извеждане от експлоатация на I,II, III и IV блок, който продължава десетилетия. Тези финансови тежести ще решат съдбата и на хилядниците /1000-мегаватовите V и VI/, смятат в енергийните среди. Тоест, страната ни ще започне да разчита за задоволяване на нуждите си от ток основно на ТЕЦ, по-голямата част от които работят на местни въглища. Най-голямото находище на такива са Мини Марица-изток. При изгарянето на тези въглища обаче отделянето на прах, сяра и други вредни вещества в атмосферния въздух е доста над допустимите от Евросъюза норми. Със свои директиви ЕС еднозначно постави ултиматум пред българската енергетика - или да произвежда в съгласие с еконормите, или да изведе мощностите си от експлоатация. За да бъдат изпълнени изискванията, блоковете на всички ТЕЦ трябва да бъдат снабдени със сероочистващи инсталации, да се преустрои част от оборудването им, да се подменят горелки, инсталации и др. Тоест - за да бъдат нормите на ЕС приложени директно в предписаните срокове,

за 4 години трябва да бъдат вложени 1.274 млрд. лв. в съоръжения за контрол на емисиите

което е около 4% от БВП. Разходите за обслужване на кредитите за тези инвестиции и експлоатационните разходи надхвърлят 310 млн. лв. годишно /1% от БВП/. При това разходите са с подчертано непроизводствен характер и за промишления потенциал на страната са непосилна задача. През периода на приложението на директивата ще се наложи да се направят инвестиции и в изграждане на заместващи мощности в топлофикациите. Тяхната обща стойност е 1.3 млрд. лв., което допълнително ще утежни платежния баланс на страната.

За разлика от много страни членки и кандидати за членство в Европейския съюз, където местният въгледобив няма перспектива на икономическа основа, у нас местните лигнитни въглища имат сериозен дял в производството на ток. Те са от значение и за сигурността на енергийните доставки. В открития въгледобив водеща роля имат Мини Марица-изток ЕАД. Комплексът мини и техните клиенти - централите, представляват технологично и пазарно свързан комплекс, който произвежда до 40% от тока в страната. Значителното намаляване дела на ядрените мощности и дори рискът от пълното им елиминиране след 2006 г. рязко увеличава ролята на мощностите в ТЕЦ, а тяхната нормална експлоатация става решаваща за доставките на ток. Според Директива 2001/80/ЕС за ограничаване на емисиите замърсители в атмосферния въздух от големи горивни инсталации емисиите на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в атмосферния въздух от тези инсталации у нас, превишават допустимите нива. Директивата се прилага към горивни инсталации с номинална входяща термична мощност, равна или по-голяма от 50 MВт, независимо от вида на използваното гориво /твърдо, течно или газообразно/. За действащите централи срокът за постигане на съответствие с тази директива е преди 1.01.2008 г. При това без да се нарушават разпоредбите на други директиви на ЕС - за комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването и за оценка и управление на качеството на атмосферния въздух. Операторите на съществуващите ТЕЦ може да избегнат изискванията само ако с писмена декларация поемат задължението да не експлоатират централата си повече от 20 000 работни часа общо между 1.01.2008 и 31.12.2015 г. От своя страна операторите на Топлофикационни централи, по-големи от 400 MW, трябва да поемат писменото задължение съответната инсталация да работи не повече от 2000 работни часа на година /между 1.01.2008 и 31.12.2015 г./ и не повече от 1500 работни часа годишно след 1.01.2016 г. при ниво на серен диоксид от 800 мг/м3. За нови инсталации, които се въвеждат в експлоатация след 27.11.2003 г., директивата ще се прилага изцяло /от датата на въвеждането им в експлоатация/.

Тоест за привеждане на централите в страната в съответствие с Директива 2001/80/ЕС е необходимо изграждане на сероочистващи инсталации, монтиране на нискоемисионни горивни уредби, замяна на високосернистия с нискосернист /съдържание на сяра под 1%/ мазут или с природен газ, доставка и създаване на възможности за изгаряне на вносни черни въглища с по-ниско съдържание на сяра в сравнение с доставяните досега въглища със сяра 2% и повече, монтаж на високоефективни когенерационни парогазови или газотурбинни модули в някои топлофикационни централи.

вече има започнати проекти за рехабилитация и изграждане на сероочистваща инсталация

в ТЕЦ Марица-изток 2 за I-IV блок с Mitsui&Co и Toshiba Co, и за V-VI блок по програмата ИСПА на ЕС на стойност 180 млн. лв. Реализирани са и следните проекти: рехабилитация /подмяна/ на горивните уредби в ОЦ Люлин, ОЦ Земляне, ТЕЦ София-изток, ОЦ Пловдив и др. Монтирани са нови електрофилтри в ТЕЦ-Русе, рехабилитирани са електрофилтрите в ТЕЦ-Брикел. До момента има проявен интерес за инвестиране от Японската банка за международно сътрудничество, Европейската банка за възстановяване и развитие, ИСПА, Световната банка и др. До края на 2003 г. е предвидено изграждането на системи за мониторинг на емисиите във всички големи горивни инсталации в съответствие с изискванията на директивата.

На базата на опита от въвеждане в действие на сероочистващи инсталации към блокове VII и VIII в ТЕЦ Марица-изток 2 може успешно да се приложи същото решение за очистване на димните газове от въглероден двуокис и за енергоблокове I-VI. В момента се водят преговори за финансиране изграждането на сероочистки на блок V и VI по ИСПА и Европейската банка за възстановяване и развитие. За I-IV блок ще се осъществи проект за рехабилитация с изграждане на инсталации, финансиран от японската банка JBIC.

Емисиите на азотни оксиди от ТЕЦ са в нормите. По отношение емисиите на прах ще се увеличи степента на прахоулавяне в резултат на изграждането на сероочистващите инсталации. За ТЕЦ Марица-изток 3 нещата стоят по подобен начин. За постигане на изискванията за прах и азотни оксиди е необходимо сегашните собственици - Entergy и Enel, да изпълнят рехабилитация на съоръженията, от които зависи намаляването им. За ограничаване емисиите на серен диоксид е необходимо изграждане на сероочистващи инсталации - по една на два енергоблока, със степен на очистване минимум 94%.При ТЕЦ-Бобовдол спазването на изискванията на Директива 2001/80/ЕС може да се осигури чрез изграждане на парогазов модул, с което ще се продължи функционирането на централата. По експертно мнение, предвид изчерпването на запасите от кафяви въглища около 2007-2009 г. и на лигнитни през 2015-2020 г., най-добрият за централата вариант е след 2008 г. да премине към намалено производство до 2000 часа годишно за следващите 10 години. Обсъжда се обаче и вариант за изграждане на сероочистващи инсталации с успеваемост, не по-малка от 94%. Друг възможен вариант е подмяна на горивната база за ТЕЦ-Бобовдол.

Парогенераторите в ТЕЦ-Варна изгарят черни въглища със съдържание на летливи вещества 6-8% и работят в горивен режим с течно шлакоотделяне. Този процес изисква по-високи температурни нива в горивната камера, което е предпоставка за по-интензивно отделяне на вредни вещества. Очаква се през 2003 г. да бъде приета нова наредба, съобразена с изискванията, заложени в директивата. В нея ще бъде заложена норма за азотни оксиди при твърдо гориво със съдържание на летливи вещества по-малко от 10% - 1200 mg/Nm3. Направените изчисления показват, че ТЕЦ-Варна ще отговаря на нормите. За ТЕЦ-Русе най-подходящи за изпълнение на Директива 2001/80ЕС са реконструкцията и рехабилитацията на парогенераторите, както и доставката на въглища със съдържание на сяра под 0.15%, смятат от енергийното министерство.

Едновременното провеждане на мероприятия за привеждането на всички ТЕЦ към изискванията на директивата обаче

ще намали разполагаемата мощност и ще понижи значително сигурността на електро-снабдяването

В тази връзка в хода на преговорите с ЕС са договорени някои преходни периоди. За ТЕЦ-Варна той е до 2016 г., като поетапно котлите на централата ще се привеждат в пълно съответствие с нормите през периода 2008-2016 г. За ТЕЦ-Бобовдол преходният период е до 2018 г., като в периода от 2007 до 2018 г. от експлоатация се извежда цялата централа. Преходният период за ТЕЦ Русе-изток е до 2016 г., като в периода 2008-2016 г., в течение на осем години, поетапно централата ще се привежда в съответствие с нормите на директивата.

Ограничена експлоатация от 20 000 часа се предвижда за ТЕЦ-Брикел след 2007 г. Централата ще бъде изведена от експлоатация преди 1.01.2012 г. Същата съдба ще има и ТЕЦ-Марица 3, Димитровград.

За изпълнение на директивата се предвижда ограничена експлоатация на един 120-мегаватов блок на централата в рамките на 20 000 часа след 2007 г. и извеждането му от експлоатация преди 1.01.2016 г.

Обяснението на енергийното министерство за ангажимента да се изведе ТЕЦ-Брикел е, че остатъчните ресурси на централата позволяват експлоатирането й в сегашните темпове до 2008 г. След това естествено трябвало да се премине към намалено производство до 2000 часа годишно за следващите 10 години, което съвпадало по една случайност и с изискванията на директивата. Затова

не било икономически целесъобразно в ТЕЦ Брикел да се изграждат сероочистващи инсталации

Кондензационният блок 120 MВт в ТЕЦ Марица 3, Димитровград, пък щял да изчерпи ресурсите си през 2017 г. За да може да постигне нормите за емисии на ЕС, той също ще има ограничена използваемост до 2000 часа годишно, срещу което частният собственик на 49% от централата няма право да възразява. Въпреки режима в ТЕЦ Марица 3 се налага да се намалят емисиите прах и трябва да се направи рехабилитация на електрофилтъра, докато се постигне КПД 99.5%.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА