Произвежданият в бургаската рафинерия битум се получава след преработката на лек каспийски нефт. Той е с по - лоши физико-химически свойства и лесно пропуска вода, за разлика от този, произведен от арабски петрол, сравни Диковски. Нашенският битум отговаря на БДС, но на практика не е променян от 70-те години на миналия век.
Той обаче масово се използва, тъй като е по - евтин от вносния. Разликата в цената е само около 20 лв. на тон, но вносна суровина почти не се купува.
Другата основна причина за лошите ни пътища е дебелината на настилката, която се полага. В България тя по правило е 3 - 4 сантиметра, докато в Европа е не -повече от 1,2 сантиметра. Освен че намалява 2,5 пъти разходите за строителство и ремонт на участъците, по-тънкото покритие способства водата по- бързо да се стича в канавките край пътя. Водата е основен "враг" на асфалтобетона, който е смес между битум и фракции от пясък и чакъл. На съсипването на един пътен участък влияе дори това дали са окосени банкетите край трасето. Ако това не е направено, водата се задържа върху настилката, като освен, че влошава сцеплението, я разрушава.
Така според последни изследвания на западни експерти сцеплението на гумите на автомобила с настилка с дебелина от 0,6 до 1,2 см. се увеличава 2,5 пъти в сравнение с тази от 3 см, а от там и безопасността на движение. По този способ у нас обаче са изпълнени едва около 150 км. пътища и то през последните 2-3 г.
Статистиката сочи, че катастрофите на пътен участък в Шуменско, залят само с 1,2 см. асфалт, са намалели близо три пъти за 2 г., обясниха от "Пътперфект".
Освен това път, залят с вносен асфалт издържа до температури от 120 градуса по Целзий. Докато с нашенски при 60 градуса температура на настилката през лятото тя буквално се размеква. Това е и една от причините за честите забрани за преминаване на ТИР-ове по основни пътни артерии през лятото, припомнят експерти.
Освен това в страните членки на ЕС се използват смеси, които издържат по над 13 т. натоварване на ос. У нас доскоро нормативът за магистралите беше 10,5 т. на ос. Това е друга причина за по-бързото скапване на пътните настилки в България, твърди пътният инженер Стефан Чайков.
Според него тънкото покритие обаче почти не се използва у нас, тъй като фирмите, които го произвеждат и полагат не са на сметка, категорични са експертите. За една асфалтова база е много по- изгодно да произведе и продаде 300 т. вместо 120 т., коментира Павел Диковски.
Българските пътно-ремонтни предприятия, над 60% от които вече са частни, не разполагат със съвременна техника, за да се полага равномерно тънка ивица асфалт. Затова в повечето случаи се хвърля на ръка и допотопно се разстила с гребла.
При ремонтите на шосета също масово се злоупотребява с отпуснатите средства. Фирмите масово предпочитат при ремонт на участъци да "режат" настилката, след като работници с кофи засипват дупки с дълбочина от 4-5 сантиметра. Те гълтат 5 пъти повече асфалт, а така се вдигат печалбите на фирмите, които калкулират повече разходи за ремонтите, каза още Павел Диковски.
Масово се използва и нашенска технология изрязания негоден асфалт да се смила, разтопява и полага отново върху шосетата. Такава "настилка" не е в състояние да издържи и 2 г., но може да спести до 50% от разходите на фирма, която ремонтира даден пътен участък, категорични са специалистите.
За да приведе в приличен вид пътната си мрежа от общо 36 000 км., до 2007 г. на страната ни ще са необходими 4 млрд. евро. Това обаче е химера, тъй като за май 2004 г. за ремонт на шосета от републиканската мрежа Изпълнителна Агенция "Пътища" не е превела нито стотинка. А май е месецът, през който основните шосета се подготвят да посрещнат силния трафик през лятото и есента, сравни Диковски. Същата е ситуацията и с пътната маркировка и пътните знаци. Дори по първокласните шосета те са разграбени. А това е предпоставка за свирепи пътно-транспортни произшествия, категоричен е той.
Нито лев от хазната за ремонти през 2004 г. |
С пари от бюджета през 2004 г. няма да бъде закърпен и един сантиметър дупки по пътищата. Причината - предвидените в бюджета на Изпълнителна агенция "Пътища" 70 млн. лв. за капитално строителство отидоха за разплащане на стари борчове към фирмите, които почистват пътищата през зимата. |
Церовски забравил да осигури 200 млн. |
По вина на строителния министър Валентин Церовски в бюджета за 2004 г. не са били предвидени 200 млн. за ремонт на пътища. Заради този гаф на министъра в момента се попълват дупки само с пари от програма ИСПА на ЕС, категорични са браншовиците. |
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА