Постановката РИГОЛЕТО на Пламен Карталов вдигна залата с възторжени аплаузи

8 Ноември, 2025 00:20 2 030 12

  • риголето -
  • маестро пламен карталов-
  • джузепе верди-
  • опера-
  • софийска опера и балет

20 години Риголето е на сцената на Софийската опера, но с тази премиера надмина всички очаквания по продължителност на аплаузите и възторжените викове „браво“!

Постановката РИГОЛЕТО на Пламен Карталов вдигна залата с възторжени аплаузи - 1
Снимка: Оля Ал-Ахмед

Поредна постановка на "Риголето" на маестро Пламен Карталов, но всеки път всеки „Риголето“ е уникален. Този път нови изпълнители така осветиха сцената на Софийската опера , че продължителните аплаузи и викове „браво“ не можаха по никакъв начин да накарат публиката да тръгне към гардероба!

За двайсетте години от премиерата на софийската сцена в централните роли на това великолепно произведение на Джузепе Верди са участвали много знаменитости и известни български певци, както и гости от чужбина. За двата спектакъла сега са поканени световнопризнати изпълнители – баритонът Амартувшин Енхбат, сопранът Федерика Гуида и тенорът Щефан Поп.

Всъщност, маестро Карталов започна нетрадиционно с тяхното представяне. При произнасянето на всяко едно от тези имена публиката аплодираше, но когато акад. Карталов спомена Щефан Поп залата буквално скандираше! Така започна Риголето на 7 ноември – един незабравим и впечатляващ спектакъл от гледна точка на постановка, режисьорски подход, сценография и ,разбира се, великолепното изпълнение на споменатите артисти, както и хоровият съпровод.

Постановката РИГОЛЕТО на Пламен Карталов вдигна залата с възторжени аплаузи
Снимка: Оля Ал-Ахмед

Амартувшин Енхбат е номер едно баритон днес в световен мащаб, сподели маестро Карталов. А самият спектакъл тече като разказ, като филмово действие с драматургия, допълни режисьорът.

Бурни аплодисменти, радост за артистите и публиката с гръмки провиквания на „браво“ след всяка поява на изпълнителите за поклон.

Така премина първият от двата спектакъла на Риголето – с възторжени впечатления на многонационалната публика в препълнената зала на Софийската опера.

Малко повече за онези, които правят този истински празник за душата:

Солистите

Амартувшин Енхбат, един от най-търсените баритони днес, направи своя дебют в София в „Риголето“. Той е хвален за своя „пищно наситен, тъмен, кадифен и огромен глас“. Изявява се на най-големи оперни сцени като Миланската Скала, Виенската държавна опера, Кралската опера в Лондон, Метрополитън опера в Ню Йорк, Баварската държавна опера, Държавната опера „Унтер ден Линден“ и „Дойче Опер“ в Берлин, Римската опера, Арена ди Верона и др.

С Риголето Енхбат осъществи пробив в кариерата си, дебютирайки под палката на Нело Санти в театър „Сан Карло“ в Неапол. Това е роля, която вече е емблематична за него.

През това лято той имаше сензационен успех на фестивала „Арена ди Верона“ в спектакли на „Набуко“, „Травиата“, „Аида“ и „Риголето“. Новият сезон за Енхбат започна с „Риголето“ първо в Сан Франциско, а след това в Миланската Скала. Предстоят му още „Набуко“ в Бон и „Аида“ в Парижката опера. Веднага след това той пристига в София за „Риголето“ на 7 и 9 ноември. До края на годината ще участва в „Ернани“ във Верона и „Набуко“ в Салерно продукция на Пламен Карталов с диригент Даниел Орен.

Джилда е младото италианско сопрано Федерика Гуида, която също ще бъде за първи път на наша сцена. През 2021 г. тя дебютира в Миланската Скала като Деспина в „Така правят всички жени“ от Моцарт, както и като Джилда в „Риголето“ в „Театро Антико“ в Таормина, заедно с Щефан Поп и Лео Нучи, който е и режисьор на продукцията, под диригентството на Пласидо Доминго. В следващите сезони кариерата ѝ продължава с голям успех на сцените в Буенос Айрес, Торино, Палермо, Кьолн, Виена.

Румънският тенор Щефан Поп е добре познат на нашата публика след двата спектакъла на „Тоска“ от Пучини, с които беше открит сезонът тази година.

В спектаклите на „Риголето“ на 7 и 9 ноември участват: Светозар Рангелов, Александрина Стоянова-Андреева, Димитър Станчев, Ангел Христов, Атанас Младенов, Ангел Антонов, Силвана Пръвчева, Александър Георгиев, Мария Радоева, оркестър и хор на Софийската опера, диригент на хора Виолета Димитрова.

Диригентската палка на ФРАНЧЕСКО РОЗА пое тази вечер оркестъра на Софийската опера, поради внезапно неразположение на колегата му ДАНИЕЛ ОРЕН, който би трябвало да дирижира. Изпълнението на оркестъра беше впечатляващо независимо от форсмажорната подмяна.

История на постановката

Премиерата на настоящата постановка на „Риголето“ е на 18 февруари 2005 г., под патронажа на Н. пр. г-н Коичиро Фукуи, извънреден и пълномощен посланик на Япония в България. През октомври същата година с тази продукция Софийската опера е поканена на третото си гостуване в Япония.

Отзиви за „Риголето“

„Режисьорът Пламен Карталов остава верен на Верди, но търси своята реплика към нашето днес. Той залага на „разголването“ на характерите на героите, потапя ги в океан от страсти, събира експресивно човешки драми, за да ги отчужди на финала. Заедно със сценографа и художничката на костюмите той поставя зрителя в епохата на Ренесанса, но с ярки препратки към нашето време. Освободеният от средновековните догми човек е обладан от страстта да живее, да се люби и забавлява без задръжки. Човешките емоции и чувства са на показ…“ написа Магдалена Манолова.

„Работата по визуализацията на сценичното действие започна всред коренно различна сценична постановка, където мащабността на реализацията се родее с камерната детайлна фрагментност да разкрие всички идейно-философски постулати, дремещи в драмата на Юго и партитурата на Верди. В резултат се появи нов продукт, ново „явление“, нов прочит на безсмъртната гениална творба на Верди, където е постигнато единството на сценичната среда, драматичната игра, облечена в музика, до единна сплав на въздействие над зрителската аудитория. Представление, в което действието следва почти кинематографично развитие и динамика на осъществяването на замисъла на режисьора… Впечатлението е – цялостно звучащ и действен спектакъл, решен според съвременната стилистика на оперния жанр.“, допълва Божидар Гатев.

„Риголето“ е спектакъл с ясна концепция – режисьорска, сценографска, изпълнителска. Основният постановъчен принцип е: бягство от баналната оперна бутафорност. Внушенията се постигат чрез детайлите, кинематографичния подход, елементи от театъра на сенките, смени в осветлението… Карталов успява да разиграе певците, изважда на показ едновременно и актьорските им умения.“, отбелязва Августа Манолева.

Оля АЛ-АХМЕД


Поставете оценка:
Оценка 4 от 8 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гориил

    1 0 Отговор
    Велико наследство, брилянтни изпълнители.
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 чикчирик

    1 0 Отговор
    Едно и също от деситилетия, без немско и руско хорово пеене.
  • 4 ООрана държава

    1 0 Отговор
    То е задължително, част от простотията
  • 5 Нямам

    3 0 Отговор
    Нищо против да идват големи имена в класическата музика обаче…има едно обаче .
    Имам познати работят в операта и нещата не са добре.
    Обяснява им се ,че пари за нормално заплащане няма в следващия момент ,идват въпросните изпълнители и вземат 5 цифрени хонорари .
    Лошо няма ,ок трябва да има разнообразие ,обаче май май трябва да нахраниш и собствените си артисти Карталов,защоъо те също ти пълнят салона и бачкат по чукарите и ,къде ли не.

    Коментиран от #8

  • 6 Инфо от кухнята

    3 0 Отговор
    Работя от 18 години в една от 5-те опери в България.
    Това което се случва в абсолютно всеки оперен театър надхвърля на всички ви и най-развинтеното въображение:
    ТОТАЛНАТА и абсолютно УМИШЛЕНА липса на контрол от министерството върху директорите води до ОГРОМНИ финансови минуси, раздут щат с поне 80 човека ,,мъртви" души, ръководни кадри назначени на по няколко длъжности едновременно за да им текат по няколко заплати наведнъж.
    Раздут чиновнически персонал който неможеш го събра и на два етажа.
    Хонорари на солисти и режисьори в 5 цифрени суми като в нашата оперка още се носят спомени за един хонорар на българска режисьорка живееща в Германия която постави ,,Кавалерът на Розата" и прибра 48 000 ЕВ-РО❗
    И това което ви пиша тук не е дори върха на айсберга !!!
    Така,че всяка една опера е просто умалено копие на държавата абсурдистан и как функционира тя.
  • 7 Оп бе оля мехмед

    3 0 Отговор
    ,,20 години Риголето е на сцената на Софийската опера..."
    Аз бих казал, че е доста повече от 20 години.
    А на теб между другото защо ти е такова името ?
  • 8 Инфо от кухнята

    0 1 Отговор

    До коментар #5 от "Нямам":

    Виж сега нещо по повод заплатите на колегите от Соф.опера
    Тутиска оркестранска осн.заплата 2800лв.
    Така,че стабилизиране в това отношение има и от много години заплатите там сред културните институти в България са на първо място като най-високи.
    Друг е въпросът, че количество работа и заетост е абсолютно НЕнормално и това се отразява негативно на здравето и личният живот на абсолютно всички.
    Но го има и факта,че на бългърина колкото и да му дадеш и да има, пак ще ти реве че е беден.

    Коментиран от #9

  • 9 Нямам

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Инфо от кухнята":

    Против да вземат хонирари зверски чужденците тук ,нека ама ….пчеличките трябва се хранят също тия дето няма събота няма неделя поне така съм чувал де не съм специалист
    2800 лв за София е смех с кредит и дечурлига 😁трябва адекватно заплащане в сектор изкуства според мен .

    Коментиран от #11

  • 10 Мнение

    2 0 Отговор
    Боже прибери си вересиите и на първо място бездарният Карталов!
  • 11 Ха ха ха ха ха ха

    0 1 Отговор

    До коментар #9 от "Нямам":

    Виж сега,
    и 28 000 лева месечна заплата и да НЕ си в София пак няма да ти стигат като си с деца и кредит, нали.
    Разбираш ли някъде бия ?
    Оптимизация на доходите спрямо разходите или както му казваха едно време: не си подскачай чергата = ще си вземеш кредит който можеш да изплащаш !
    Не ти е нужно ракетно инженерство за това.
    А само да попитам, предполага ли се, че и жена ,,ти" също изкарва пари ?
    И че си докарвате по нещо странично от записи, турнета и халтури ?
    Предполагам ,че бабите и дядовците също удрят по едно рамо от време на време затова хайде да не вием като гладни кучета срещу луната и да ревем колко сме зле.
  • 12 Добри Колев

    0 2 Отговор
    Това е бизнес и не трябва да бъде субсидиран за сметка на бюджета. Аз съм данъкоплатец и не искам моите пари да отиват за представления от всякакво естество. Ако искам да ходя на опера или на театър, ще си бръкна в джоба и ще си купя билет. По-долу има коментар, как ръководствата на "културните" дружества крадат от бюджета, назначавайки хора на няколко заплати, извършвайки ненужни разходи и т.н. След като има държавни пари, все ще се намери някой да ги открадне, ЗАЩОТО ДЪРЖАВАТА Е ЛОШ СТОПАНИН И НИКОГА НЯМА ДА СТАНЕ ДОБЪР ТАКЪВ.