Най-известният надпис на тракийски език е този от златния пръстен, открит край село Езерово, още през далечната 1912 година. Оттогава досега този надпис с около шестдесетина букви е бил предмет на разностранни тълкувания и многобройни четения. Само до петдесетте години на 20 век вече има над двадесет опита да се разчете текстът от пръстена. Днес вече тези опити са десетки. Според повечето изследователи в текстът се срещат две имена – мъжко и женско, а надписът върху пръстена е посветителен от страна на съпругата към починалия ѝ мъж - тракийски воин или владетел.
Един друг надпис обаче на тракийски език остава съвсем непознат, поради няколко причини. Първата е тази че той е намерен по-късно, през 1956 година. Надписът е върху каменна плоча, която е намерена върху гроб, погребение, обърната с надписът навътре. Въпреки че плочата може да бъде видяна в Археологическия музей в София, знаците върху нея се считат за по-стари, архаични, и предизвикват затруднение при разчитането. Всъщност надписът от Езерово и този от Кьолмен датират от една и съща епоха – 5 век пр.н.е., като е възможно вторият наистина да е един век по-ранен - от 6 век преди н.е. И двата надписа са посветителни - от страна на съпруг или съпруга към починалия, а като дължина на текста са почти еднакви. Надписът от Кьолмен обаче не е популярен като надписа върху златния пръстен от Езерово, затова и интерпретациите по неговото разчитане са едва няколко.
Текстът върху каменната плоча от Кьолмен е слят, непрекъснат, извит спираловидно. Всичко това поражда трудност при тълкуването, и въпреки, че тук се срещат лични имена има трудност при интерпретация на отделните знаци, букви. В текстът обаче е записана една конструкция, която дава възможност за цялостното разчитане на текста и показва много за езика на населението от онази епоха. Целият текст, записан с антични букви е следният: NΥΑΣΝΛΕΤΕΔΝΥΕΔΝΕΙΝΔΑΚΑΤΡ•Ξ•ΕΒΑΡ•ΖΕΣΑΞΝΗΝΕΤΕΣΑΙΓΕΚ•ΑΝΓΗΑΒΑΛΒΝ
Учените виждат името Ебар, в средата на текста, което име без съмнение се определя като тракийско. Това е сходно с древното название на река Марица – Хебър (Hebros). Намираме сходство и с първата част от двусъставното тракийско име Ебри-зелм (Ebru-zelmis) – от изворите знаем, че това е цар на племето одриси от ІV в.пр.н.е. Познаваме и тракийски имена както и Ебренус (Ebrenus), Хебренус (Hebrenus) и др. По-важното обаче е, че тук в началото на текста се откроява една цяла конструкция, която ни доказва не само принадлежността на тракийският език към (индо)-европейското езиково семейството, но и близостта му със славянските езици и в частност със старобългарския език и съвременния български.
Тази граматична конструкция е „едну еднеин дакатр” или „едну едни на дакатр”. Първата много голяма вероятност е това да е число, още повече че пред тази конструкция виждаме записана и думата „лет”. При всяко положение “ЕДИН” (една, едно) е сходно на всички (индо)-европейски езици. На латински тази дума е унус или ойнос - unus, oinos; на старогръцки ойнос – оινός; в славянските езици корен – ЕД-, а на старобългарски ЕДЬНЪ и HNЪ.
Числото „единадесет” на старобългарски се е записвало като „едно на десет”, „дванадесет” е записвано като „две на десет” и т.н. В случая това напълно се покрива с конструкцията от разглеждания надпис. Думата „дакатр” е във връзка с (индо)-европейското „десет” или „десетица”; латински децимус (decimus) или децима (decima); старогръцки дека - десет и декатос - десети т.н. Така тук имаме число, което може да е единадесет, но може и да двадесет и едно или някое друго, завършващо на единица.
Разчитането на един древен текст е трудна задача, но тук имаме възможност за още едно предположение свързано с последната дума в текста. И тази дума е „балбн”. Тя напомня изключително на думата блъван или бълбанъ, със значение “стълб, колона”. Думата също има успоредици както в (индо)-европейските (литовски balwonas, латишки bulvans, полски balwan, белоруски болвань и т.н.), така и в алтайските езици - балбал – каменна-поменална статуя при ранните тюрки. Думата “болуванъ” е записана и в тълковния речник на Найден Геров, със значение “твърде голям камък или каквото и да е търколено на земята”. Тази старинна дума намира изключителна връзка с естеството на разглеждания паметник. Най-вероятно е да предположим, че има отношение към самата каменна плоча, върху който е издълбан надписът. Формули от рода на “издигнах паметник” или “поставих (тази) плоча” не са рядкост при надгробните паметници от древността, чак до най-нови времена.
В началото на текста освен формулата „един” и „едно на десет” и думата „лет”, произлизаща от древното *wet- - година, лято, имаме и „асн”, което се среща и при пръстена от Езерово „асн” - тълкува се като личното местоимение „аз”. Така може да проследим цялата конструкция на текста от надписа върху каменната плоча, която гласи:
Аз (съм) лет (години) един и едно на десет (21?) Ебар и Зеса (друго лично име) с мене те зарекох (заръка) на тоя балван (голям камък, паметник).
Каквото и да гласи надписът върху плочата открита край село Кьолмен, тя е много ценна за науката в няколко отношения. Ценна е с архаичният вид на буквите от онова ранно време, със спираловидния изглед на надписа, с любопитните конструкции в текста, които позволяват неговото разчитане. Надписите, които са останали от ранно тракийско време не са много, но все пак ни дават определена информация и ни позволяват известни наблюдения върху тракийската писменост и език.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
14:16 28.01.2022
2 гост
Коментиран от #6, #58
14:17 28.01.2022
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Траки няма
Коментиран от #7, #10
14:28 28.01.2022
6 очевидно имат
До коментар #2 от "гост":
Най-древното писмо в Европа е тракийското.14:31 28.01.2022
7 И сам воинът е сам
До коментар #5 от "Траки няма":
Как да има траки, като това е екзоним - даден на тези хора от съседите им? Това е огромен народ, представен от десетки (може би стотици) племена!Голяма част от тях приели (постепенно) името славяни и БЪЛГАРИ, в по-късно време!
Коментиран от #24
15:00 28.01.2022
8 4521
15:04 28.01.2022
9 Аз знам
15:06 28.01.2022
10 И сам воинът е сам
До коментар #5 от "Траки няма":
Къде видяхте "гръцка пропаганда"?Те гърците бягат като дявол от тамян, когато стане въпрос за писменост и зараждане на писменост!
Хич нямат интерес да се засягат тези теми.
15:11 28.01.2022
11 Буха ха
Коментиран от #14, #21, #25
15:47 28.01.2022
12 emo
16:01 28.01.2022
13 Професора
16:13 28.01.2022
14 АААААААААа
До коментар #11 от "Буха ха":
В Учебниците е писало това което са знаели по това време или това което са им наредили да пишат? Науката се развива?Коментиран от #15, #26
16:21 28.01.2022
15 И сам воинът е сам
До коментар #14 от "АААААААААа":
Още си пишат същите неща в учебниците...Това е един от проблемиите!
16:32 28.01.2022
16 И сам воинът е сам
Алкидамант - определя Орфей като човека, който е изобретил азбуката!
Диодор Сицилийски - пише за Лин (братът на Орфей), че дал имената на буквите. Лин дори написал книга за Дионис още преди Троянската война.
Диодор нарича азбуката "пелазгийска".
Платон - в творбата си "Държавата" говори за книги на Орфей и Муcей.
Павзаний - съобщава за творби написани от Мусей.
Корнелий Тацит - тракиецът Лин, пеласгите Кекропс и Паламед са създатели на най-ранната азбука.
Христа Алексис - Лин притежавал книги, с които се опитал да образова Херакъл.
Има и още доста сведения за създаване на писменост и литература от нашите предци ("траки")! Няма сведения за създаването на писменост от гърци, освен добавяне на няколко нови букви към съществуваща вече писменост!
Коментиран от #18, #27
16:59 28.01.2022
17 Траките са сигански народ
Коментиран от #19, #38
17:37 28.01.2022
18 Пхаха
До коментар #16 от "И сам воинът е сам":
Кой знае от къде са се домъкнали предците ти обаче си голям тракиец... по спокойно хората не са дървета.Коментиран от #20
17:56 28.01.2022
19 111
До коментар #17 от "Траките са сигански народ":
Траките са местни племена и нямат гостоприемник, малоумна орка неграмотна!Коментиран от #36
17:59 28.01.2022
20 войнът не е сам
До коментар #18 от "Пхаха":
Твоите са се домъкнали, личи си по безродния коментар.Коментиран от #28
18:02 28.01.2022
21 Булгар
До коментар #11 от "Буха ха":
Може би твоя е от Татово още....;)Коментиран от #22, #29, #30
18:07 28.01.2022
22 Знам си
До коментар #21 от "Булгар":
В учебника на дъщеря ми в трети клас продължава да пише същите неща, като в моя преди 35 години!Няма разлика!
18:13 28.01.2022
23 Коко
Коментиран от #31
20:08 28.01.2022
24 Гост
До коментар #7 от "И сам воинът е сам":
Хахахахаха Първо категорично отричахте съществуването на славяните и проповядвахте неоспоримо господство на траките. Като видяхте, че хората не ви се връзват и не ви отстъпват, почнахте нова песен - траки и славяни били едно и също хахахахахаха20:16 28.01.2022
25 Гост
До коментар #11 от "Буха ха":
Стана модерно онези, които не учеха уроците в училище, да твърдят сега, че училището ги било учело на глупости, а те - видиш ли - били по-умни от даскалите си.Коментиран от #37
20:19 28.01.2022
26 Гост
До коментар #14 от "АААААААААа":
Науката се развива там, където има разум. А откак си отиде великият ни историк, Бог да го прости, вече няма кой да озапти разните му други "историци" и "лингвисти", и те си развяват байраците наволя.20:21 28.01.2022
27 Гост
До коментар #16 от "И сам воинът е сам":
Да чуя, какво общо имаш ти с траките, че ги наричаш твои предци? Един език ли говорите? Общи обичаи ли имате? Тракийско име ли носиш?Коментиран от #35
20:23 28.01.2022
28 Гост
До коментар #20 от "войнът не е сам":
Коментарът му не е безроден. Българите знаем откъде сме, колкото и да искате да ни убедите в обратното.Коментиран от #33
20:25 28.01.2022
29 Гост
До коментар #21 от "Булгар":
В книжата от Черноризец Храбър и Теофан Изповедник пише същото. И те ли са измислени от комунистите? Като си лягаш довечера, провери под леглото за комунисти.20:28 28.01.2022
30 Гост
До коментар #21 от "Булгар":
Не за траките, а за славянският народ по земите ни, на които сме надследници и ние, днешните българи. Чиито имена и език пазим и до днес. От кого, мислиш, ни е останала традицията да посрещаме с хляб и сол? Това е славянски ритуал. А самата дума хляб е от славяните, но е старонемска. Какви траки, какви пет лева?Коментиран от #34
20:34 28.01.2022
31 Гост
До коментар #23 от "Коко":
Такова описание на древните траки е често срещано. Описват ги като бели с рижи коси. Дори на повечето стенописи по гробниците им са изобразени предимно червенокоси.20:39 28.01.2022
32 Гост
21:15 28.01.2022
33 Я па тоя
До коментар #28 от "Гост":
И от къде сме българите и кога сме дошли, да разбера и аз, ако не е тайна??Коментиран от #40, #44
21:41 28.01.2022
34 Я па тоя
До коментар #30 от "Гост":
Ти оня русенеца ли си, който още не може да разбере, че тракийски племена са наречени от римските хронисти-славяниКоментиран от #41
21:44 28.01.2022
35 И сам воинът е сам
До коментар #27 от "Гост":
Вас притеснява ли Ви това, че истината за нашия произход ще излезе наяве? Естествено, всичко ме свързва с моите предци:1. Езикът ми е "славянски" - славЕни е названието на гетите (тракийски народ) от този период между IIвек и VIIIвек. Това име тогава носят точно те, а не И други както е сега.
2. Общи обичаи имаме - мартеници, суровачки, Коледа и други влезнали дори в християнството като пример Св. Георги.
3. Фамилното ми име е обяснимо с тракийската, старобългарската и съвременна българска ономастика.
4. Науката генетика доказа горните ми твърдения! 😉
Сега Вие кажете - какво Ви притеснява автохтонният ни произход? Зависи ли заплатата Ви от защита на заблудата, че сме дошли от някъде? Всъщност българин ли Сте?!
Можете ли да отговорите честно?🙂
Коментиран от #42, #43, #45, #46
23:10 28.01.2022
36 Прочети описанието на херодот
До коментар #19 от "111":
За бита и обичаите на траките и пак ела 🤣🤣🤣23:21 28.01.2022
37 Пламен
До коментар #25 от "Гост":
В учебниците по история са писани от вън как е изгодно на другите не пише каква е да да си мислите че през го голямото съществуването си като държава сте били роби и да сте по ниши от другите.Това каде го пише пише малка час и я пише така да не засегнат поредните ни Господари.Ние не сме дошли към края на 7 век а сме си много векове и сме наследници на първата Европейска цивилизация и тази земя ни пренадлежи по бащино право.При нас има стара поговорка (камъка си тежи та мястото).И не сме номадско племе а сме отседнал земеделски народ и в миналото превързан към земята.Коментиран от #39
09:01 29.01.2022
38 Ти знаеш
До коментар #17 от "Траките са сигански народ":
Най добре щото си циганин,нали бе ромеино!?09:27 29.01.2022
39 Гост
До коментар #37 от "Пламен":
Да, да.... В миналото са писали учебниците ни от вън, а днес хич няма влияние на външни фактори, подмолно прокарали ръка с многобройните си НПО. Днес никой не може да ни каже какво да правим и на кого да вярваме, на кого да се кланяме, чии самолети да купим и на кой инвеститор да възложим поръчката. Пълна автономност цари тук.13:40 29.01.2022
40 Гост
До коментар #33 от "Я па тоя":
Генетично, днешните българи са по-тясно свързани с някои балкански популации (македонци, сърби, румънци, черногорци) отколкото с останалите европейци.13:45 29.01.2022
41 Гост
До коментар #34 от "Я па тоя":
близо съм до русенец. И пак мантрата, че славяни и траки било едно и също. Не минава номера, приятелю. Траките са съвсем различен народ от славяните.Коментиран от #47
13:47 29.01.2022
42 Гост
До коментар #35 от "И сам воинът е сам":
Абсолютно честно мога да Ви отговоря, но вие няма как да знаете, дали съм честен. Българин съм. Заплатата ми изобщо не зависи от писане на каквото и да е. Науката генетика бива интерпретирана по различни начини, които вече описах, за постигане на определени цели, често нямащи много общо с истината.И така и не ми беше обяснено, как хем славяни нямало, хем славянският език се е наложил над всички останали, че да го говорим и днес, заедно с диалектните му форми в братовчедите ни от другите славянски народи? Не сме запазили езикът на траките, който има по-скоро гръцкоподобно звучене, нито езикът на прабългарите, а се е наложил славянският за единен на народа български.
Коментиран от #52
13:53 29.01.2022
43 Гост
До коментар #35 от "И сам воинът е сам":
Истината не ме притеснява. Притеснява ме, че някой може да подхвърля лъжи, замаскирани като нова, по-удобна истина.Коментиран от #51
13:54 29.01.2022
44 Гост
До коментар #33 от "Я па тоя":
Ето какво пише в реномираните сайтове по въпроса за генетиката на съвременните българи.Според различни митохондриални анализи българите са най-сходни с поляци, чехи или унгарци.
13:56 29.01.2022
45 Гост
До коментар #35 от "И сам воинът е сам":
Какви Гети, като славени са се наричали племената от Балтийско море, до Родопите? Спрете се вече! Гетите са били малко племе, населено над Дунав, около днешната румънска част на север от Силистра.Коментиран от #50
14:07 29.01.2022
46 Гост
До коментар #35 от "И сам воинът е сам":
На свой ред да Ви питам, а вашата заплата зависи ли от писането на нещата, които пишете? А вие можете ли да отговорите честно? Така и не стана ясно, какво е трако-българското ви име.Коментиран от #49
14:10 29.01.2022
47 Я па тоя
До коментар #41 от "Гост":
Темата вече е дъвкана, виж тук след коментар-40, и най-вече коментар 87/88https://fakti.bg/kultura-art/645044-imenata-na-trakiiskite-bogove-
Коментиран от #48
15:06 29.01.2022
48 Гост
До коментар #47 от "Я па тоя":
Прочетох ги. Жалък опит за размиване на представите, които отдавна са си ясно разграничени. Славяните на Балканите не са били траки. Били са си южни славяни (славини). Така се водят и така са били. Траките са населявали Балканите хилядолетия наред, но до 6 век. Славяните се преселват на Балканите чак през 4 век, когато тракийското население е било останало малобройно, разединено, отслабено и в последствие - асимилирано. Венеди не са били всички славяни, а само западните. Източните са се наричали анти, а южните, както вече казахме (ние) - славини. Опитите да се размиват границите между славяни и траки са смешни и будят представа за цели, нямащи нищо общо с търсенето на истината.16:48 30.01.2022
49 И сам воинът е сам
До коментар #46 от "Гост":
Не. И на мен никой нищо не ми плаща, особено за да пиша.Темата ми е интересна последната година... Когато имам време чета или дори коментирам, както сега.
За името ми ще се въздържа да го обсъждам... За другото ще се опитам да Ви отговоря, г-н Гост! :)
18:12 30.01.2022
50 И сам воинът е сам
До коментар #45 от "Гост":
За хора наречени гети има сведения, че са живели по цялото течение на река Дунав, при това по двата бряга - от планинските възвишения та чак до делтата! Освен това често са асоциирани с даките и се твърди, че ако не са едно и също, то са почти едно и също. Поне е сигурно едно - говорели са един и същи език (кой ли?)! Някои от старите автори, като Йордан, отъждествява дори готи=гети (виж Чилингиров).Доста голяма е вероятността да става въпрос за смяна на название, а не за "идване" на нов народ! Наистина някои от нещата, които чета не са официалната история, но защо много сведения не се имат предвид от официалната?
Коментиран от #61
18:25 30.01.2022
51 И сам воинът е сам
До коментар #43 от "Гост":
"...Притеснява ме, че някой може да подхвърля лъжи, замаскирани като нова, по-удобна истина."И мен ме притеснява същото, НО не намирам обяснение или обоснована критика на доста от тезите, които и аз започнах да защитавам вече като по-логични и подплатени с доказателства.
Ще ви дам една "сламка" - прочетете няколко от стотиците статии на Павел Серафимов. Аз от него започнах...
Ако можете да разкритикувате основателно цялостната му концепция (че дори и отделните твърдения), тогава бих се съгласил, че сте прав.
18:35 30.01.2022
52 И сам воинът е сам
До коментар #42 от "Гост":
Темата за славяните е изключително сложна! Само ще кажа, че голяма част от народите, които днес се наричат славянски - се наричат така от сравнително скоро време. Имам предвид, че не всички народи с близки езици са били наричани славянски преди векове. Тоест в един етап от средновековието биват наречени славяни, народи чийто език е близък и подобен на този на "старите славяни". Днес славяни има различно определение, отколкото е имало преди шест века, примерно. Сега славяни са народи с близък език, но не винаги е било така!18:46 30.01.2022
53 И сам воинът е сам
"...Приемем ли, че цар Калоян е тракиец от средите на мизите, дали императори на Рим, то твърдението на папата е напълно смислено. Става ясно защо описващият битката между българи и рицари Никита Хониат, нарича Калоян - мизиецът Йоан (Констанций Хлор е роден в Мизия, това е родното място и на Константин Велики).
Става ясно защо монахът Фулко коментирайки събития от 1096 година, споменава следното за премеждията на кръстоносците: “...поели път през земите на българите, които назовават траки според предишните паметници” (Hinc iter aggressi per fines Vulgariorum, quos vocitant Thracas, ut habent monumenta priorum.“ – Д.Ангелов, Образуване на Българската Народност, с.374.
Определени специалисти дефинират сведението на Фулко като архаизация, а и единствения път когато българите са наречени директно траки. Странно, как хора, които имат на разположение толкова много стара литература са пропуснали сведението на бретонецът Вилхелм, който разказва за гибелта на Балдуин Фландърски и споменава, че фламандския благородник е погубен от предводителят на траките - LIBI, IV, c.147. Това разбира се е цар Калоян.
От думите на Фулко става ясно, че преди неговото време е имало летописи, в които българите са известни под името траки. За живелия през XII-XIII век Вилхелм, цар Калоян е предводител на траките. По-прецизен е Никита Хониат, който нарича българск
Коментиран от #54
18:57 30.01.2022
54 И сам воинът е сам
До коментар #53 от "И сам воинът е сам":
продължение:...Никита Хониат, който нарича българския владетел мизиец.
Мизийци са Констанций Хлор и останалите членове на неговата династия. А по-важното е това, че в периода IV-XIV век различни автори наричат българите мизи, а като алтернативно име на България се ползва Мизия.
Приемем ли, че българи и мизи са названия на едни и същи хора, то става ясно и нещо друго-защо Константин Велики отпуска 600 кентинария злато - 1 400 000 000 фолиса за построяването на Плиска, Преслав и др. наши стари градове. До съвсем скоро учените упорито отричаха, че на територията, на която е изградена Плиска има по-стари постройки от тези градени през VIII-IX век, но вече знаем, че това не е така..."
Не е съвсем точно по темата, но това ми беше "под ръка"...
Може и аз да греша, като чета тези неща. Незнам? Вие кажете!
За сега не съм намерил основателна критика.
19:01 30.01.2022
55 И сам воинът е сам
Но все пак мога да разбера кое е основателна критика и кое не е.
Когато в една наука се пропускат огромно количество сведения - няма как да остана с вяра в такава наука. Не може да се ползват сведения само избирателно! Нали така?
19:07 30.01.2022
56 ComfortablyNumb
ЕРЕNЕАТ. - ( той ) ОТМЪЩАВА (за тях)
ТIЛ - НЕКА ( или ДОКАТО )
ТЕА - ТИЯ
NHS - ДОЛУ ( НИСКО, в гроба )
КОА - КОИТО
ZЕА - ТУК ( или в този )
DOMEANT - ДОМУВАТ
ТIЛ - НЕКА ( ДОКАТО )
ЛЕZYТ - ЛЕЖАТ
ТАМIHE - ТАМ
ТРАЕПТ ( текстът най-вляво ) - ДА ТРАЕ
S NAMY ( текстът най-вдясно ) - ЗА ( ЗАРАДИ ) НАС
РАZНLTA - ПОРАЗАТА, ПРОКОБАТА, ПРОКЛЯТИЕТО
В своята пълнота, надписът върху пръстена от Езерово гласи следното:
НОСЕЩИТЕ ПРЪСТЕНА, ( за тях той ) ОТМЪЩАВА. НЕКА ТИЯ ДОЛУ, КОИТО ТУК ДОМУВАТ, НЕКА ЛЕЖАТ ТАМ. ДА ТРАЕ ЗА(РАДИ) НАС ПОРАЗАТА.
Коментиран от #59
02:13 01.02.2022
57 ComfortablyNumb
02:17 01.02.2022
58 гост1
До коментар #2 от "гост":
преди да коментираш нещо, поне се запознай...13:48 01.02.2022
59 Нов
До коментар #56 от "ComfortablyNumb":
А може ли така:po|=роли=рони(от ромоли);стене=стене(ридай);аз (аз-кой друг език има аз);не =не;ренеа=линея(страдам,тъжа,отдавам се на тъжни мисли);тил-тил,те(ето);теа-теа,тия;низ-низ,редове от букви;коа=кога(липсва буква г в гетска=готската и латинската азбука);разеа=режат(изрежат,гравират-без времена);до=до;меан=мен;ти=ти;лези=лежи,легни;пта=па(да);мине=мий(н може да се чете като е,и,й, );разилта=резилта(резила,срама).И какво стана сега-плачи,стене,аз не страдам,ето този текст кога изрежат до мен ти легни да ми измиеш срамът.Нали е ясно,че тракийските съпруги(само на най-влиятелните обаче траки) са погребвани със мъртвеца.От каде дойдеха тези думи,нали беше изчезнал тракийския език!?Коментиран от #60, #62
18:04 09.02.2022
60 Нов
До коментар #59 от "Нов":
Продължение:Н=е,ие,и. Латинското и(извинявам се ,че няма как да го изпиша сега)замества липсващите букви з,ж,ч,ш,щ. Понякога и игрек замества и (както в случая с лези).Зет замества буквата с -както в случая стене.18:20 09.02.2022
61 Гост
До коментар #50 от "И сам воинът е сам":
Освен смяна на название, трябва да е имало и смяна на бит, култура, вярвания, обществено устройство и дори генна модификация, понеже всички тези са различни у славяни и траки. Нещо не се връзва.18:39 16.08.2023
62 Гост
До коментар #59 от "Нов":
Виж, това вече е интересно.18:40 16.08.2023