От 2 до 4 ноември в Пералада, Испания се състоя един от важните годишни форуми на „Опера Европа“, в който директори на реномирани фестивали и представители на оперни институции се събраха, за да участват в задълбочена дискусия около организирането на оперни фестивали и тяхната роля за обществата на всяка държава.
Заместник-директорът на Софийската опера и балет Христина Станева взе участие в събитието. Тя представи идеите и дългосрочната визия на директора акад. проф. Пламен Карталов за организиране на фестивали и открити сцени на Софийската опера като естествено пространство за иновация в създаването на оперна екосистема и връзката ѝ със сезонния репертоар. Тя отбеляза икономическото въздействие на Софийската опера в регионите, където представя свои продукции – привличането на туристи, подкрепа на местния бизнес, ангажиране на хотели, ресторанти, транспорт и най-вече популяризиране на добрия имидж на съответното място.
Иновативните решения за създаване на оперни и балетни спектакли, мюзикъли и представления за деца на открити сцени, необичайни пространства, през летния сезон на Софийската опера предизвикаха изключителен интерес. В детайли бяха отбелязани летните фестивали "Опера на площада", "Опера на върховете - Белоградчишки скали", "Музи на водата - езерото Панчарево", Sofia Opera Wagner Festival, опера на шлеп на река Дунав, „Вагнер в пещера Магура“, "Портал на два свята, Цари Мали град", "Опера в полите на Витоша" в Киноцентър Бояна и специален акцент "Опера в парка" за най-младата публика.
Към днешна дата Софийската опера е изнесла свои продукции на открито на 16 различни локации в България при над един милион зрители - от страната и чужбина. В ефектен видеоклип делегатите на форума получиха представа и за местата, където се провеждат тези фестивали.
След презентацията следваха дискусии и въпроси към Христина Станева. Всички колеги изразиха възхищението си от богатството и разнообразието на фестивалите и местата за тяхното провеждане.
Представителят на театър Реджо в Парма Паоло Мейер изрази желание да посети Софийската опера, за да се запознае по-отблизо със страната ни и тези толкова красиви места, на които се провеждат фестивалите.
Артистичният директор на Театро Сан Карло, Лисабон, Иван Ван Калмтоут пожела да разбере повече подробности за спектаклите за деца и концертите за бебоци, да научи как се е стигнало до тази идея. Особено впечатление предизвика и фактът, че през този сезон Софийската опера ще чества десет години на представленията за бебоци.
„Беше прекрасна идея да научим за всички тези фестивали на открито пред вярната публика. Мисля, че в Европа няма друга компания, с толкова активна фестивална политика.“ отбеляза Михаел Чар, артистичен продуцент на фестивала в Брегенц.
Идеята да бъде изнесена операта „Мантията“ от Джакомо Пучини на място точно както е в сюжета – шлеп на река, заинтригува Юка Похьолайнен, директор „Продукции” на оперния фестивал в Савонлина.
Специален интерес предизвикаха величествените Белоградчишки скали, както и пещерата Магура. Директорът на фестивала Росини в Пезаро и артистичният директор на оперния фестивал в Копенхаген изразиха своето възхищение към разнообразната дейност на Софийската опера и иновативните решения за привличане на публиката.
В рамките на осем сесии дебатът се проведе по няколко много важни теми:
Фестивалите ли са бъдещето на операта?
Привличане на международна публика, като същевременно се разширява местната.
Програмиране на фестивал и оперен сезон.
Специални дискусии имаше и по проблемите за устойчивостта, спонсорството, въздействието на фестивалите в районите и дигитализация на изкуството.
В тази среща участваха петдесет делегати от двайсет и пет институции от петнайсет държави, сред които и представители на „Опера Латинска Америка“ и „Опера Америка“.
Програмата включваше и поредица от разговори и обмен на опит между организатори, фестивални директори и експерти в различни области на оперния сектор.
На специализираната среща присъстваха директори на едни от най-големите и престижни фестивали: Байройт, Брегенц, Савонлина, Мачерата, Бергамо, Гарсингтън, Пезаро, Глайндбърн и много други, както и международно признати оперни институции от Мадрид, Копенхаген, Ротердам, Антверпен.
„Опера Европа“, Международната организация, в която членува Софийската опера, в момента обединява 233 оперни театъра от 44 страни включително от Латинска Америка, Америка, Япония, Китай, Южна Корея, Индия, Нова Зеландия, Израел, Оман.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Превод на български
Роля за обществата = за бг.това е 0,000, 0 !
За да имат подобни събития някаква роля, трябва да има общество което да ги цени,защитава и подкрепя.
Същото важи и за вътрешната политика на страната + медии.
Трябва ли да обяснявам сега,че опера и абсурдистан е равно на кратък виц ?!!!
Говоря ЗА България !
Не за държавата София !
И докато хвърляме отвисоко прах в очите на хората за екстравагатни спектакли и видиш ли как и ний сме взели-дали нещо на света,артистите в оперните театри на бг.са с мизерни заплати за които им се налага да протестират докато директорите ръководят същите тези опери като своя собственост благодарение на министерството на културата !
08:18 08.11.2023
2 Полит.коректен расист
Коментиран от #4
08:19 08.11.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Ивет
До коментар #2 от "Полит.коректен расист":
ИМА ХОРА,КОЙТО ОТ ДРУГАДЕ СИ ДОКАРВАТ ПАРИТЕ (милионите извинете) СКЪПИ АВТОМОБИЛИ,СКЪПИ ПОЧИВКИ ЖИВОТ НА ПЕПЕЛЯШКА.. НО ЩЕ ОСТАНАТ В Сф ОПЕРА ДО КАТО СА ЖИВИ НИЩО ЧЕ НЯМАТ НЕОБХОДИМАТА КВАЛИФИКАЦИЯ. ДА НЕ сте СТАВАЛИ МУЗИКАНТИ "умните" СТАВАТ ОПЕРАТОРИ ш.03:01 09.11.2023