Британски учени се страхуват, че огромно цунами ще залее Острова

14 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 5955
Британски учени се страхуват, че огромно цунами ще залее Острова
Снимка: shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ

Наричат го свлачището Стурега: масивно подводно свлачище край бреговете на Норвегия, което преди повече от 8000 години създава огромна вълна цунами с височина 20 метра, заляла изцяло шотландските острови.

За щастие, тази унищожителна вълна, която връхлита и върху Шотландия, Норвегия и Гренландия, се смята за изключително рядко природно явление, за което учените твърдят, че би могло да се случи само веднъж на 10 000 години. До сега.

Наскоро редица изтъкнати учени изразиха опасенията си, че този гибелен сценарий от древността може да се повтори... и то скоро.

Ново проучване разкри доказателства, че вълни цунами са връхлитали бреговете на Обединеното кралство далеч по-често отколкото се предполагаше до сега.

Снимка: University of Dundee

Причината за това е откриването на две други, напълно неизвестни огромни разрушителни вълни, които са застигали Шетландските острови хиляди години след цунамито от свлачището Стурега.

Учени от Университета в Дънди в Шотландия установиха, че сеизмичната активност около Великобритания може да предизвика цунами, чиито мащаби може да са съпоставими с древния катаклизъм Сторега, станал преди няколко хиляди години, пише Science Alert.

В дадения момент учените разглеждат компютърни модели и съставят триизмерни карти на морското дъно и разработват математически модел за активността на тектонските плочи, с чиято помощ в бъдеще те ще могат не само да предсказват датата на предполагаеми катастрофи, но и да прогнозират техните мащаби. Учените се притесняват от това, че подводно свлачище, чиято поява се очаква през идните няколко години, може да "изтласка" огромен обем вода. Според приблизителни сметки на учените, свлачището Сторега 2.0 може да провокира огромно цунами, на фона, на което ударилата Япония през 2011 година вълна ще се окаже само една малка локва. Височината на вълните, по данни на океанолозите, ще бъде най-малко 30 метра.

Снимка: University of Dundee