20 Май, 2024 04:26 2 509 7

Българинът Виктор Витанов конструира автомобил през 1912 г.

  • виктор витанов-
  • автомобил-
  • конструктор

Той наследил способностите си от баща си Георги, който бил един от първите вносители на пишещи машини в Княжество България

Българинът Виктор Витанов конструира автомобил през 1912 г. - 1
Снимка: БНР

Годината е 1912-та. Докато България, заедно със Сърбия, Гърция и Черна гора среща на бойното поле Турция, за да защити отнетите години по-рано територии, един българин прави своята първа и единствена стъпка към… автомобилостроенето. Името му е и Виктор Витанов и изследователят на старата техника Антон Оруш разказва, че самият той не очаквал тази находка, предаде БНР.

Виктор Витанов бил роден в София през 1891-ва година. Което означава, че младият самолетен и автомобилен конструктор е бил само на 21 години, когато е направил колата. Заради оскъдните данни, Антон Оруш предполага, че способностите си Виктор наследил от баща си Георги, който бил един от първите вносители на пишещи машини в Княжество България.

От разказите става ясно, че по-късно семейството му се мести в град в Северен Йоркшър в Англия. И там покрай ремонтната работилница за пишещи машини на баща си, Виктор успял да построи два самолета. А колата, която Виктор Витанов прави е далеч от представите ви за съвременен автомобил, но от проучването на Антон Оруш научаваме, че машината е била изработена с качествени за времето си материали. Четириколесен, безнзинов.

Както написало тогава британското списание като оценка за Виктор Витанов - "твърде похвално усилие". Е, колата му не развивала висока скорост. Едва 15-20 километра в час. По онова време най-популярният модел на Форд-Т, развивал 68 километра в час. А състезателните стигали до 157 километра в час. Колата нямала защита на двигателя и купето от вятър, дъжд и слънце…

Виктор Витанов не успял да сложи началото на българската автомобилна индустрия. Но у нас автомобилите били доста популярни. Между 1896 до 1912-та чужденците ги внасяли за собствени нужди, предприемачите за престиж, хотели, за да вземат гостите си от гарата, пощите, за да носят пратките.

При военните имало поне 30 коли - товарни и лични. А после и цяло автомобилно отделение. Царският дворец имал три автомобила. Единият може да го видите Музея за история на София.

Към 1912-та в България вече е имало търговско представителство за продажба на автомобили, обществен транспорт в София и Варна. Междуградски линии в много градове. В България се издавали документи за правоуправление, имало автомобилни клубове. През 1912 г. се появил "Правилник за движението на автомобилите в София", регистрационни табели. Дори и потрошени от инциденти тъщи и премазани велосипеди.

Антон Оруш примомня за опита по времето на социализма също да правим коли в България. И се съгласява, че неуспехите ни да привлечем инвеститори, които да правят коли у нас, се дължат на различни фактори.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 фен на сидеров

    3 2 Отговор
    в България по това време - нищо повече от поредния лифтинг на волска талига ! "никой не е пророк в собственото си село !"
  • 2 Добре сме се развивали

    6 4 Отговор
    но после асвабадителите ни асвабаждават и от всички западни представителства на автомобили и камиони. Малко по късно самия Брежнев забранява на нашите послушковци България да произвежда собствени автомобили. След това е ликвидиран и Балкан Ловеч. Производството на мотопеди и мотоциклети е спряно. Започва се голямото чакане за руски ценово надути трошляци без дори да можеш да си избереш цвят. СИВ ни наляга да произвеждаме киселини торове и най много електрокари и мотокари. Така нашите скъпи братя ни лишават от собствен Български автомобил.

    Коментиран от #5

  • 3 Сър Пичук

    6 2 Отговор
    30г след 500г османско робство имаме армия, бием Турция, имаме образование правим коли и сме държава, която се развива и има авторитет.
    35 г след "братската дружба" ние сме нищо! Нямаме промишленост, нямаме селско стопанство, нямаме армия, нямаме образование, никой не ни бръсне за нищо.

    Коментиран от #6

  • 4 фен на сидеров

    2 0 Отговор
    2 и 3 сте пълни дебили ! опааа, обидих дебилите !
  • 5 Гост

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "Добре сме се развивали":

    Добре сме се развивали, но летците от Краваристан ни б0мбили яко и останали само руини. После сме задлъжняли на победителите от ВСВ дотолкова, че е трябвало да плащаме по 55% от всичко, което изкараме в продължение на 100 г. Добре, че са дошли асвабадителити, да имаш днес пътища, електроцентрали, жилища, училища и въобще каквото се сетиш. Я кажи, що не се получи с Грейт Уол в Ловеч, като го правехте през дем0н0крацията?
  • 6 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Сър Пичук":

    65 г след освобождението сме водили войни.
    45 г след това не сме влизали в нито една война.
    На първата година от влизането ни в алианцъ, наши войници са пратени в чужда война.

    Коментиран от #7

  • 7 Сър Пичук

    2 0 Отговор

    До коментар #6 от "Гост":

    През 1944г нашата войска чия война водеше?
    Ами през 1968г в Чехословакия?
    Ами когато обучаваше, финансираше и въоръжаваше терористични групировки, които сваляха законно избрани правителства за да ги заменят с верни на Кремъл? Това наши войни ли бяха?
    Да, това беше цената за да не станем официално Задунайска република и днес да имат претенции за България, като "исконно руска" земя. На Кремъл му трябваха гласове в международните организации и форуми и "маши" чрез които да си върши мръсните дела, а той да остава "чист, справедлив и т.н."
    Може да е всичко, но до 1944г сме били суверенна държава, а след окупацията от Съветската армия вече не сме.