Годината е 1912-та. Докато България, заедно със Сърбия, Гърция и Черна гора среща на бойното поле Турция, за да защити отнетите години по-рано територии, един българин прави своята първа и единствена стъпка към… автомобилостроенето. Името му е и Виктор Витанов и изследователят на старата техника Антон Оруш разказва, че самият той не очаквал тази находка, предаде БНР.
Виктор Витанов бил роден в София през 1891-ва година. Което означава, че младият самолетен и автомобилен конструктор е бил само на 21 години, когато е направил колата. Заради оскъдните данни, Антон Оруш предполага, че способностите си Виктор наследил от баща си Георги, който бил един от първите вносители на пишещи машини в Княжество България.
От разказите става ясно, че по-късно семейството му се мести в град в Северен Йоркшър в Англия. И там покрай ремонтната работилница за пишещи машини на баща си, Виктор успял да построи два самолета. А колата, която Виктор Витанов прави е далеч от представите ви за съвременен автомобил, но от проучването на Антон Оруш научаваме, че машината е била изработена с качествени за времето си материали. Четириколесен, безнзинов.
Както написало тогава британското списание като оценка за Виктор Витанов - "твърде похвално усилие". Е, колата му не развивала висока скорост. Едва 15-20 километра в час. По онова време най-популярният модел на Форд-Т, развивал 68 километра в час. А състезателните стигали до 157 километра в час. Колата нямала защита на двигателя и купето от вятър, дъжд и слънце…
Виктор Витанов не успял да сложи началото на българската автомобилна индустрия. Но у нас автомобилите били доста популярни. Между 1896 до 1912-та чужденците ги внасяли за собствени нужди, предприемачите за престиж, хотели, за да вземат гостите си от гарата, пощите, за да носят пратките.
При военните имало поне 30 коли - товарни и лични. А после и цяло автомобилно отделение. Царският дворец имал три автомобила. Единият може да го видите Музея за история на София.
Към 1912-та в България вече е имало търговско представителство за продажба на автомобили, обществен транспорт в София и Варна. Междуградски линии в много градове. В България се издавали документи за правоуправление, имало автомобилни клубове. През 1912 г. се появил "Правилник за движението на автомобилите в София", регистрационни табели. Дори и потрошени от инциденти тъщи и премазани велосипеди.
Антон Оруш примомня за опита по времето на социализма също да правим коли в България. И се съгласява, че неуспехите ни да привлечем инвеститори, които да правят коли у нас, се дължат на различни фактори.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 фен на сидеров
08:04 20.05.2024
2 Добре сме се развивали
Коментиран от #5
08:09 20.05.2024
3 Сър Пичук
35 г след "братската дружба" ние сме нищо! Нямаме промишленост, нямаме селско стопанство, нямаме армия, нямаме образование, никой не ни бръсне за нищо.
Коментиран от #6
08:31 20.05.2024
4 фен на сидеров
17:25 20.05.2024
5 Гост
До коментар #2 от "Добре сме се развивали":
Добре сме се развивали, но летците от Краваристан ни б0мбили яко и останали само руини. После сме задлъжняли на победителите от ВСВ дотолкова, че е трябвало да плащаме по 55% от всичко, което изкараме в продължение на 100 г. Добре, че са дошли асвабадителити, да имаш днес пътища, електроцентрали, жилища, училища и въобще каквото се сетиш. Я кажи, що не се получи с Грейт Уол в Ловеч, като го правехте през дем0н0крацията?17:36 20.05.2024
6 Гост
До коментар #3 от "Сър Пичук":
65 г след освобождението сме водили войни.45 г след това не сме влизали в нито една война.
На първата година от влизането ни в алианцъ, наши войници са пратени в чужда война.
Коментиран от #7
17:40 20.05.2024
7 Сър Пичук
До коментар #6 от "Гост":
През 1944г нашата войска чия война водеше?Ами през 1968г в Чехословакия?
Ами когато обучаваше, финансираше и въоръжаваше терористични групировки, които сваляха законно избрани правителства за да ги заменят с верни на Кремъл? Това наши войни ли бяха?
Да, това беше цената за да не станем официално Задунайска република и днес да имат претенции за България, като "исконно руска" земя. На Кремъл му трябваха гласове в международните организации и форуми и "маши" чрез които да си върши мръсните дела, а той да остава "чист, справедлив и т.н."
Може да е всичко, но до 1944г сме били суверенна държава, а след окупацията от Съветската армия вече не сме.
08:43 21.05.2024