14 Септември, 2011 08:00 1 943 0

Алекси Кесяков: Колкото по-бързо караш, толкова по-силно ще се удариш

  • кесяков-
  • безопасност-
  • пътища
Алекси Кесяков: Колкото по-бързо караш, толкова по-силно ще се удариш - 1
Алекси Кесяков - секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по въпросите на безопасността на движение по пътищата
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Трябва непрекъснато да си правим равносметката – какво ще спечелим ако бързаме и какво можем за загубим. Можем да загубим планове, перспективи, бъдеще, здраве, свобода, а ще спечелим 5 минути.

Алекси Кесяков - секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по въпросите на безопасността на движение по пътищата пред Факти.бг


Как да предпазим най-уязвимите участници на пътя – децата? Какво ще посъветвате водачите?

На 15 септември изведнъж по улиците ще се появят много деца и това изисква повишаване на вниманието на всички участници в движението – и на водачите, и на пешеходците , и на учителите и родителите, които ще водят децата. Всички трябва да сме ангажирани с проблема, за да няма нещастия по пътишата. Необходимо е по-голямо внимание, намаляване на скоростта, особено покрай училища и детски градини. И най-важното – възрастните с личния си пример трябва да показват на по-малките как да се движат безопасно. Необходимо е да се съобразяваме с факта, че децата не преценяват опасностите по-същия начин както ние, че те всеки момент могат да изскочат на пътя. Необходимо е по-голямо внимание както от страна на хората, така и от страна на институциите, които формират движението.


Приключи август - най-тежкият месец, през който много хора бяха в отпуск и пътуваха. Все пак статистиката отчита намаляване на броя на катастрофите, въпреки че имаше няколко доста тежки инцидента това лято.

Наистина, статистически броят на жертвите е намалял, но ако се направи анализ на всеки идин пътен инцидент, може да се направи извода, че той можеше и да не се случи. Когато се движим, се движи и човешкото тяло, а то е силно наранимо. Човек има ограничени възможности, той не може да лети и да се премести изведнъж от едно място на друго, той непрекъснато бърка и греши. Ако пешеходец бъде ударен с повече от 30 км./ч., нараняванията стават сериозни. Близо 50% от пешеходците загиват. А трябва да знаем, че много от катастрофите са предотвратими. Хората не могат да вземат завоите, например. Всеки четвърти загива, защото не може да вземе завой. Блъскат се пешеходци в населени места. Защо трябва това да се случва?

Човешкият фактор ли е основният виновник за катастрофите?

И човекът със своето поведение, и пътната инфраструктура с нейните елементи – доколко тя дава ясни послания на участниците в движението и ако те сбъркат, ги пази да не получат нараняване, самият автомобил - доколко има системи за безопасност – въздушни възглавници, системи срещу заспиване на водача, система за спиране... Въздействията върху поведението на водачите са многостранни. Отчитаме, че инцидентите са 85-90% по вина на човека, но нали човекът проектира пътищата и ги поддържа. А и при проектирането, и при поддръжката има грешки.

Няма как всички пътища да станат магистрали. Ще караме дълго време с тези пътища, които имаме и трябва да се съобразяваме с тях. Трябва да внимаваме, за да не загиваме и да не се превръщаме в убийци, да не губим свобода, здраве, живот. Когато управляваме, трябва да сме съсредоточени в пътя, да не се разсейваме и да правим други неща.

Управлението е процес в който постоянно си взаимодействат водачът, автомобилът и пътят. Най-много катастрофи стават заради загуба на управление. И друго – когато управляваме с по-висока скорост в населените места, не ни стига спирачния път и блъскаме пешеходците. При повече от половината блъснати пешеходци само 1 метър е оставало за да бъдат спасени. Трябва непрекъснато да си правим равносметката – какво ще спечелим ако бързаме и какво можем за загубим. Можем да загубим планове, перспективи, бъдеще, здраве, свобода, а ще спечелим 5 минути.

Необходими ли са допълнителни мерки за безопасността на пешеходните пътеки? 

Във всички насоки може да се мисли, когато става въпрос за безопасността на пешеходците. От гледна точка на усъвършенстване на законодателството например, явно при нарушения на пешеходни пътеки санкциите трябва да са драстични. По принцип за катастрофи в населените места трябва да има повишена отговорност. Разбира се и пътната инфраструктура трябва да бъде добре изградена – пешеходните пътеки да са ясно очертани, по-опасните да са повдигнати, може преди тях да има стоп линия или по.особена маркировка. Всичко трябва да бъде направено така, че да има добра видимост между участниците в движението и да се завиши вниманието на водачите.

И още нещо - голям процент от катастрофите с тежки последствия стават, когато в колата се движи семейството. Напоследък се оформя една група фамилни катастрофи. Необходимо е много съсредоточено внимание зад волана. Както казват в някои държави: „Колкото по-бързо караш, толкова по-силно ще се удариш”.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА