Китай и светът, как Пекин разпространява посланието

Публикувана: 17 Юли, 2018 15:15
4 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 5433
Китай и светът, как Пекин разпространява посланието
Снимка: БТА/XINHUA
ШРИФТ ПЕЧАТ
 
Източник:
Financial Times
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Последният брой на UK-Chinese Times, един от основите на китайската общност от близо 400 000 души във Великобритания, се промъкна в плана на House of Fraser’s да затвори повече от половината от универсалните си магазини в Обединеното кралство. Медията, чийто тираж е 40 000, предоставя новини и информация на своите читатели от 2003 г. насам. Но естеството на тези новини се промени с течение на времето.

От 2010 г. UK-Chinese Times, чиято редакция се намира в южния град Милтън Кейнс, е партньор с People’s Daily, официалният орган на управляващата Китайска комунистическа партия. В резултат на това UK-Chinese Times пуска десетки статии, идентични на тези, отпечатани от официалните китайски медии. След като Комунистическата партия реши миналата година да премахне ограниченията на президентския мандат, като по този начин позволи на Си Дзинпин да остане държавен глава доживот, британското издание прокара серия от истории, които оправдават конституционното решение.

"Приемането на конституционни изменения от Националния народен конгрес със сигурност ще донесе щастие и благополучие на китайския народ в нова ера", се казва в статия на водещия вестник в Китай. Смяната на съдържанието в UK-Chinese Times е част от агресивния тласък от страна на Комунистическата партия в печата, радиото и телевизията за установяване на споразумения за сътрудничество с чуждестранни медии, които им позволяват да публикуват одобрено от партиите съдържание под сянката на други новини.

Анализът на Financial Times установи, че свързаните с партиите медии са препечатали или излъчват своето съдържание в най-малко 200 независими публикации на китайски език по целия свят. Съгласно тези споразумения публикациите достигат до милиони читатели извън Китай всяка година, като се конкурират с абонаментите за всички най-големи вестници в света.

"Медиите на китайски език и китайският народ са едно", каза Лу Хао, управляващ редактор на американския вестник Sino-US Times, пред репортери на форум, популяризиращ инициативата на Пекин. Когато става дума за популяризиране на геополитическите интереси на Комунистическата партия в чужбина, той добавя: "Медиите на китайски език имат несравнимо предимство поради споделен език, култура и обичаи".

Използването на пазари от трети страни за маскиране на партийно съдържание стана част от общата тактика, която партийните чиновници му дават - "заемане на лодки за излитане", което означава да използват ресурсите на други, за да изпълнят целите си. Тъй като Китай е ускорил усилията си за "мека“ сила през последното десетилетие, опитвайки се да измести международния образ на авторитарната си система, голяма част от вниманието се съсредоточи върху инвестирането в английски език в САЩ и Европа.

Въпреки това властите провеждат координирани усилия да окажат влияние върху медийните групи, които обслужват приблизително 60 милиона етнически китайци, живеещи в чужбина, особено в Австралия, Нова Зеландия и Канада. Китайските официални представители се безпокоят, че общностите от диаспората - много от които имат дългогодишни връзки с Тайван - биха могли да помогнат на опозицията срещу Комунистическата партия.

"ККП се опитва "да слее" или "да разпали", според собствените си думи, китайско медийно съдържание в чужбина със свои собствени или с някои от хората, които играят важна роля в местните медии", казва Ан-Мари Брейди, експерт в университета в Кентърбъри, Нова Зеландия.

"Това е наистина добре установен феномен. Просто външният свят не е забелязал", твърди тя.

"През 2005 г. китайско-канадският издател Джак Джия бе поканен да присъства, с платени разноски, на конференция, наречена Световен медиен форум, която щеше да се проведе в китайския град Вухан. След вечеря с високопоставени китайски редактори той бе привлечен с изкусителна оферта: безплатно съдържание от China News Service, телеграфна услуга, която основно обслужва китайската аудитория в Хонг Конг и Тайван. Но г-н Джия почувствал, че нещо е изключено. "Когато разгледахме съдържанието им, видяхме, че всичко се чете като "Синхуа“ - държавната агенция на Китай" каза Джия пред Financial Times.

Китайската информационна служба (CNS) се контролира от Отвъдморските китайски служби по въпросите на външните работи, организация, която стои зад операциите на влиянието на Kомунистическата партия в чужбина. Веднъж създаден, за да достигне до читатели в Хонг Конг и Тайван, CNS оттогава фокусира вниманието си върху етническите общности, живеещи извън Китай. Отвъдморските китайски вестници и медии отдавна поддържат връзка почти и само с медиите в Хонг Конг и Тайван, много от които приеха антипартийна позиция. Това се промени в началото на новия век, казват китайски издатели, тъй като икономическото влияние на Пекин нарасна.

Издатели като г-н Джиа са агресивно ухажвани. Аутсорсингът е част от по-големите усилия за привличане на тези общности - политически по-близо до орбитата на Комунистическата партия.

"Китай има пари и сила сега и затова по това време навлизането на медиите в западните страни, особено във Великобритания, Германия, САЩ и Канада, се увеличи", казва Као Чангчинг, китайско-американски коментатор, който в момента работи за Тайвански телевизионен оператор.

Почти по същото време приходите в глобалната печатна индустрия вече се дължат на разпространението на новини в интернет. Това даде възможност на китайските партийни медии да се отворят: те предлагат напълно безплатно своето съдържание, като същевременно увеличават собствената си позиция.

Обекти като People's Daily и China News Service предоставят безплатно съдържание, което след това се публикува от презокеанска новинарска организация. Статиите обикновено се публикуват със задна дата, която идентифицира източника, но може лесно да бъде подвеждаща, че е от чуждестранна медия.

Понякога тези споразумения задължават издателите да пускат в чужбина изданието на People's Daily като отделен текст. От 2003 г. Китайската информационна служба е домакин на ежегодни конференции, на които са поканени стотици редактори от чужди медийни организации в печата, телевизионни и радио предавания. People's Daily и CGTN, международната част на държавния телевизионен оператор CCTV, оттогава започнаха свои собствени медийни форуми. В кулоарите на тези форуми с предложения към чуждестранните издатели се обръщат безплатни новинарски или телевизионни програми от държавни медийни спонсори.

"Международното издание на People's Daily е един от най-авторитетните вестници в Китай. Богатото и подробно съдържание е очевидно за всички. Затова доброволно се съгласих да публикувам дневното съдържание на хората и очаквам с нетърпение да се присъединя към "голямото семейство" на отвъдморските му издания", каза главният редактор на австрийския вестник Huaxin пред People's Daily, след като присъства на форума от 2007 г.

Държавните медии в Китай се опитват да изнесат своя модел на внимателно контролирана новина, но Гао Бинчен, канадско-китайски журналист, който пише под името „Хуан Хеби“, казва, че това не е двупосочна връзка.

"Най-големият проблем е липсата на реципрочност. Западното общество помага на китайската култура и съдържание чрез свободно разпространение, но Китай е напълно затворен като съдържание от западните страни", казва той.

Г-н Гао твърди, че е бил уволнен през 2016 г. от канадския вестник Global Chinese Press, след като писал критично за държавното посещение в Отава на външния министър Уанг и положението с човешките права в Китай.

Независимите автори на китайски език смятат, че е все по-трудно да се публикуват статии, които не са одобрени от партийни медии. Увеличеното глобално влияние на Пекин оказва допълнителен натиск върху китайските медии в чужбина. В Канада компаниите, които зависят от развиването на бизнес отношения с Пекин, също налагат спазването на китайската партийна линия, които им осигуряват необходимите рекламни пари пред китайски медии.

"Компаниите няма да рекламират в така наречените "враждебни медии". Дори ако текстовете са неутрални, консулството ще забележи тихо и ще насочи компаниите или патриотичните асоциации да не рекламират в тези медии.

"Така че, ако сте неутрални, източникът на приходи ще изчезне незабавно“, казва Чонги Фън, професор по китайски изследвания в Техническия университет в Сидни.

Понякога има и заплахи. Съпругата на китайско-американския репортер Сяопинг Чен бе задържана през септември, докато работела на летище в Южен Китай. Тя бе освободена по-рано тази година, според приятели, но г-н Чен не е могъл да се свърже директно с нея. Видеоклип на съпругата му се появява в YouTube, малко преди тя да бъде освободена, но аудио файловете са хакнати от хора на Пекин. Във видеоклипа тя заявява, че доброволно напуска съпруга си, но изглежда, че чете предварително подготвен текст.

Г-н Чен е базиран в Ню Йорк редактор на Mirror Media Group, уебсайт на китайски език, който публикува понякога спекулативни статии, които документират интригите на китайския политически елит. Той вярва, че това са многобройните му интервюта с Гуо Уенгуи, екзекутиран магнат, който заплашва да пробие политически чувствителни тайни за някои от най-могъщите лидери в Пекин и вече постави властите на ръба. Министерството на обществената сигурност на Китай не отговори на искането за коментар от Financial Times.

"Моята съпруга всъщност няма интерес към работата ми. Дори и да й кажа истината за Китай, тя все още не вярва напълно на това, което казвам“, каза той по електронната поща на Financial Times.

"Но честно казано, никога не съм мислел, че ще отвлекат съпругата ми", заяви Сяопинг Чен.


Превод: Анатоли Стайков



Китай

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери