Само безпристрастната интерпретация на документите и свидетелствата от епохата на османското владичество може да очертае една сравнително правдива картина за живота на българите през петте века между падането на страната им под чужда власт до нейното освобождение. Издаденото току-що първо цялостно изследване на демографското развитие по българските земи допринася да разберем как се е формирала днешната българска нация.
Въпросното изследване, изготвено от проф. Щелиян Щерионов от БАН и посветено на демографските аспекти в процеса на създаване и укрепване на българската нация, разсейва редица митове и стереотипи за положението на българите под османска власт. Един от основните изводи гласи, че българите се вдигат срещу властта на султана не заради недоимък и глад, а заради пробудилите се национално самосъзнание и стремеж към свобода и независимост. Масовата смъртност поради глад и тежко недохранване е непознато явление в цялата българска история.
Българското население нараства с 1 милион
През целия период на османското владичество българите-християни са преобладаващата етно-религиозна общност в границите на автономната Българска екзархия, утвърдена със султански ферман. През по-голямата част от този период темповете на демографско нарастване сред българите-християни превишават съответните показатели за поданиците на султана, изповядващи исляма. В стопанско отношение България дори е сред най-развитите части на империята, а качествените и много ценени стоки на българските занаятчии и земеделци намират широк прием не само на обширните османски пазари.
В периода непосредствено преди падането на България под властта на османските завоеватели българското население възлиза на около 1,4 милиона души. Непосредствено след Освобождението българите-християни в Княжество България и Източна Румелия са около 2,4 милиона души. Както сочат многобройни документи и анализи на епохата, раждаемостта сред българите-християни е по-висока от тази сред мюсюлманите. Към средата на 19-и век тази раждаемост достига годишно 53 новородени на 1000 души население - рекорд в цяла Европа. Разбира се, това немислимо в днешни времена равнище е вид компенсация на изключително високата детска смъртност.
И още данни от епохата: авторът на изследването проф. Щерионов посочва, че процентът убити в резултат от насилия се движи в рамките на показателите за континента. Жертвите на Априлското въстание през 1876 г. са между 30 хиляди и 35 хиляди души, докато по време на Полското въстание в Русия през 1863 г. броят на избитите от армията на ген. Гурко достига 60 хиляди души, допълва проф. Христо Матанов от Софийския университет. През епохата на османското владичество отрицателен прираст на населението по българските земи се наблюдава единствено между средата на 17-и и началото на 18-и век. Като основни причини за този временен демографски срив проф. Щерионов посочва влошените климатични условия и бумът на епидемиите.
В онзи период повечето българи живеели в нехигиенична и болестотворна среда, свидетелстват цитираните в изследването документи. Косвено доказателство са и регистрираните 11 по-големи чумни епидемии, които отнемат живота на над 300 000 обитатели на българските земи. Експертът по историческа демография доц. Венцислав Мучинов отбелязва, че смъртността от епидемии сред българите-християни все пак е била значително по-ниска, тъй като през по-голямата част от Средновековието те са населявали преди всичко селските райони. За разлика от мюсюлманите в градовете, които приемали епидемиите като неотменимо божие наказание и не правели нищо, за да ограничат разпространението им, християните бързо напускали заразените селища в търсене на убежища сред природата.
Наредбите за противодействие срещу епидемиите и изграждането на здравни служби в някои градове не оказват особено влияние върху борбата срещу бича на епохата - инфекциозните болести. Първите стъпки към организирано медицинско обслужване датират едва от началото на 19-и век. Русе и истанбулският район Галата са първите градове и градски райони в империята, благоустроени по западноевропейски образец, обяснява доц. Мучинов. А проф. Щерионов отбелязва, че към датата на Освобождението повечето от практикуващите близо 150 лекари са българи.
По една сребърна пара за всяко ваксинирано дете
В тази връзка Щерионов разказва за посещение на медицинския екип от кортежа на султан Абдул Меджид през 1846 г. в Търново, където местното население категорично отхвърля предприетата от османските власти кампания за ваксиниране на децата срещу смъртоносната едра шарка. За да ги убедят в ползата от ваксинацията, хората на султана обещават по една сребърна пара и по една кърпа като подарък за всяко ваксинирано дете. Проф. Христо Матанов от Софийския университет уточнява, че приложеният способ за ваксинирането е бил заимстван от арабската медицина. Друг любопитен детайл, свързан с хигиената, е изграждането на много обществени бани. По този показател Османската империя изпреварва редица западноевропейски държави, където по време на Ренесанса монарсите са се къпели извънредно рядко.
Между 15-и и 18-и век общият брой на селищата в българските територии почти съвпада с броя им в съвременна България - около 5 500. Броят на градовете през османската епоха е около 80, като в тях живеят над 10% от населението. За да се увеличи броят на данъкоплатците, а покрай това да се повишат и приходите за хазната, османските власти провеждат активна демографска политика - независимо дали става дума за християни, мюсюлмани или юдеи, обяснява доц. Мучинов. В началото на османското владичество Истанбул разселва преселници от Анадола в Лудогорието и низината на Марица, които са стратегически за сигурността на империята. С течение на времето обаче този поток рязко намалява. Постепенно той е заместен с обмена на население между османските територии, Русия и Австро-Унгария. В България се установяват около 300 000 кримски татари и групи северокавказци, приели исляма. Приблизително същият брой българи-християни бягат към Русия и Австро-Унгария по време на войните между империята и тези две християнски монархии. Малко известен е фактът, че силното обезлюдяване на Източна България вследствие на руско-турските войни през десетилетията преди Освобождението подтиква Истанбул да предприеме кампания за завръщането на избягалите в Русия и Влашко българи, на които се обещават данъчни и други привилегии. В епохата на своя разпад империята просто не разполага с достатъчно демографски ресурс за презаселване на обезлюдените краища с мюсюлмани.
Възходът на българските занаятчии и търговци
За развитието на търговията, финансовите услуги и занаятите принос имат и изгонените през 16-и век от Испания евреи, в които Османската империя съзира солиден потенциал за стопанското си оцеляване. Тя ги приема и ги разселва във всички свои провинции, в това число и в България. Българите-християни пък са отлични производители на най-качествените и търсени зад граница османски стоки като аби, шаяци, гайтани, вълнени платове, метални изделия, керамика, розово масло. Една френска фирма дори си позволява нещо, което днес бихме нарекли „интелектуална кражба на българско ноу-хау" - в Румъния тя изнася като собствена продукция изработваните в Габрово изключително качествени ножове, обяснява проф. Христо Матанов. От своя страна българските занаятчии и търговци натрупват цели състояния от износа на качествените си стоки в обширната Османска империя, допълва проф. Матанов. Свидетелства за благосъстоянието им са изключително красивите къщи във възрожденските градове, обзаведени с много вкус и пари. Именно по време на Възраждането тези градове бързо се побългаряват в резултат от интензивната миграция от селата, заключава доц. Мучинов.
Щелиян Щерионов: Историческа демография на България, Издателство на БАН „Проф. М. Дринов“, София, 2019 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Знаем
16:03 27.03.2019
2 onq s konq
Коментиран от #47, #67, #93
16:04 27.03.2019
3 Синан
Коментиран от #79
16:07 27.03.2019
4 Meganoob BG
16:16 27.03.2019
5 Гост
Коментиран от #104
16:17 27.03.2019
6 AmiX
Тогава е нямало чак толкова видове данъци такси и глоби каквито има по Бойково време.
Коментиран от #122
16:32 27.03.2019
7 Роял Плаза
16:42 27.03.2019
8 хан Крум
16:44 27.03.2019
9 Хитър Петър
Коментиран от #13, #88, #118
16:44 27.03.2019
10 Кочо
16:47 27.03.2019
11 Шаломов
16:48 27.03.2019
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Гневен
16:57 27.03.2019
16 5ко
17:02 27.03.2019
17 фактологическа грешка
17:02 27.03.2019
18 Идиоти
Коментиран от #63
17:03 27.03.2019
19 0123
Коментиран от #96
17:03 27.03.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Бачо киро
17:20 27.03.2019
23 Така де
17:25 27.03.2019
24 Nikola
"...Помня, че още преди обявяването на войната бях чел в наши най-сериозни вестници предвиждания за шансовете в предстоящата война и за необходимите разходи и излизаше, че безспорно, „навлизайки в България, ще бъдем принудени да изхранваме не само нашата армия, но и умиращото от глад българско население"... та с така изградена представа за българите ние тръгнахме от бреговете на Финския залив и на всички руски реки да проливаме кръвта си за тях - поробените и изтерзаните, и изведнъж видяхме китните български къщички с градинки около тях, цветя, плодове, добитък, обработена земя..."
Коментиран от #48, #49
17:29 27.03.2019
25 Хитър Петър
До коментар #14 от "Слав":
Защо са се бунтували българите ли? В химна на Априлското и Илинденско-Преображенско въстания е казано ясно : Не щеме ний богатство, не щеме ний пари, а искаме свобода, човешки правдини! Меркантилен човек трудно ще го разбере! Грамотността при българите по онова време е била по-висока от тази в Франция, почти във всички села е имало училище. Нормално е да искат и политическа свобода и българска държава.Коментиран от #29
17:30 27.03.2019
26 И какво се оказва сега?
Коментиран от #30
17:37 27.03.2019
27 месара
17:39 27.03.2019
28 Хитър Петър
До коментар #21 от "mediator37":
Точно Каравелов пише,, Българи от старо време ". И точно Каравелов казва че българите са най-прогресивни и просветени в империята и че е крайно време да се освободят от турския феодален хомот. Вазов произхожда от богато семейство и никъде не твърди че българите са се бунтували от бедност, напротив! Къде виждаш противоречия?17:39 27.03.2019
29 Представям си как е било във Франция
До коментар #25 от "Хитър Петър":
След като през първото официално преброяване в княжеството грамотни са били едва 4,7% от българите(1,8% жени и 2,9%мъже) голяма грамотност, няма що. То не, че нещо се е изменило с 80% функционално неграмотни днес...Коментиран от #31
17:41 27.03.2019
30 Хитър Петър
До коментар #26 от "И какво се оказва сега?":
Оказва се че никога не сме били роби! Едно е да си завладян от чужда държава, съвсем друго е да си роб. Кога на робите е позволено да имат оръжия? През века на анархията-кърджалйството, султана е наредил българите да се въоръжават за самозащита, независимо от тяхната религия. Много от самите кърджалии са българи християни.Коментиран от #33, #84
17:50 27.03.2019
31 Хитър Петър
До коментар #29 от "Представям си как е било във Франция":
Нали правиш разлика между 18-19-ти век и 21-ви век? Освен това в френския език един звук се пише с сума букви. Знаеш ли че Карл Велики е бил неграмотен до смъртта си, но въпреки това е управлявал своята империя през 10-ти век.17:57 27.03.2019
32 Усмивката
Коментиран от #34
18:07 27.03.2019
33 Усмивката
До коментар #30 от "Хитър Петър":
Хитър Петърчо.Осведоми е на чии земи и население е въпросното даване.И досег се говори ,иди във Факия .Там турчин не е преспивал.Но на каква цена са въпросните превилегии. На цена ча са били вверните послушни поданици на падишаха.И по време на наказателни военни походи доброволно са участвали като част Сиреч башибозук.Да срамно за истина .От там излиза митът за кърджалии.Има.Доста неопредилени моменти от Българската история и миналоКоментиран от #62
18:18 27.03.2019
34 Това е по-адекватно
До коментар #32 от "Усмивката":
Отколкото заради един художествен роман да променяме историятаКоментиран от #36
18:38 27.03.2019
35 Тралала
Коментиран от #52
18:41 27.03.2019
36 Усмивката
До коментар #34 от "Това е по-адекватно":
А защо го определяш като художествен.? Може би и„Опълченците на Щипка” е художествена измислица.Не е истина.Просто там са се провеждали съвмесни приятелски добросъседски пехливански борби .А сред гостите е имало и финландски ,руски и украински отбори .Как не сме се сетилиКоментиран от #38
18:47 27.03.2019
37 Докога с робските комплекси?
Коментиран от #55
18:49 27.03.2019
38 Ами исторически ли е?
До коментар #36 от "Усмивката":
Въобще чел ли си го?Коментиран от #39
18:50 27.03.2019
39 Усмивката
До коментар #38 от "Ами исторически ли е?":
Умнико .А кой да ти напише История на България по онова време.Това е нашата история .Вазов ,ЕлинПелин ,Йовков.Ако на тях не вярваш на кого ще повярваш ....окаяни ми брате.Коментиран от #42
19:01 27.03.2019
40 Mорук
Коментиран от #41
19:04 27.03.2019
41 Усмивката
До коментар #40 от "Mорук":
За това е пророк Левски ,след като казва ....„ако ще е туй пак да слугуваме на(наши) чорбаджии ,по добре да си останем под турско.Българина за жалост не уважава светилата си.За това иде реч.Затова е и беден по душа и окаян19:12 27.03.2019
42 Ами аз все си мисля
До коментар #39 от "Усмивката":
Че история не се учи в часовете по литература, но щом твоите познания по история са от там, нямам нищо против.Коментиран от #45
19:14 27.03.2019
43 Citizen X
19:22 27.03.2019
44 Усмивката
19:26 27.03.2019
45 Усмивката
До коментар #42 от "Ами аз все си мисля":
Коя еистория .Която през последните 25 години се променя 25 пъти в зависимост от политическата„конюнктура”.Така е.Имам правото сам да си я чета.Но...държава имаме ли.Уважаваме ли я си.Честито на Вежди Рашидов новата му придобивка.Апартамент за 300 000 лева .Това ши са изучава ли в новата ни „Българска история” И кой ще я ни напише ......окаяни сме19:27 27.03.2019
46 Генерал
Коментиран от #60
19:28 27.03.2019
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Генерал
До коментар #24 от "Nikola":
Мисълта на Достоевски е ТОЧНО ОБРАТНАТА. Почети цялата част от дневника на Достоевски, а не само определени шорошки извадки от интернет, защото половината истина е чиста лъжа...Продължението на Достоевски:>> http://www.anapest.org/damaskin/index.php?byId=7
>> „Тъй стана, че когато негодуващите срещу българите заради хубавия им живот дочакаха печалния им край, те волю-неволю разбраха, че животът на българите всъщност е само един декор, че всички тия къщички и градинки, и жени, и деца, и непълнолетните момчета и момичета в тия къщички – всичко това всъщност принадлежи на турчина, който си го взема, щом пожелае. И той го взема, взема го и в мирно време, взема и в моменти на процъфтяване, взема и пари, и добитък, и жени, и девойки и ако въпреки всичко нещата изглеждаха цветущи, то е само защото турчинът не иска да разорява окончателно една тъй плодородна нива – та нали и занапред ще жъне от нея. Напротив, той разрешава понякога тук-там да има и пълно процъфтяване именно за да може, когато дойде времето, да взема и да взема…“
Коментиран от #102
19:48 27.03.2019
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 ай де бе
Коментиран от #53
19:54 27.03.2019
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Citizen X
До коментар #35 от "Тралала":
Балканските народи живеят в мир в Османската империя, преди да започне да се разпада. След това, започва боя, кой когото хване.20:13 27.03.2019
53 Гост
До коментар #50 от "ай де бе":
Колко беше населението на България през 1989 година и колко е сега умнико. Минус два милиона, и с тенденция още да намалява. Живейте още в миналото, мислете си че сте били роби след като това ви харесва. Хората им казват не сте били роби, те НЕ, роби сме билиКоментиран от #56, #57, #59, #94
20:23 27.03.2019
54 ФИЛИП
20:32 27.03.2019
55 Citizen X
До коментар #37 от "Докога с робските комплекси?":
Отделно Англия и Франция воюват постоянно. В Европа тридесет годишна война (1618-1648) обескървяват Европа. Като част от Османската империя сме имали достатъчно позитиви, затова трябва да се правят сравнения с другите империи и животът на техните поданници, иначе няма да има никаква обективност.20:43 27.03.2019
56 Хитър Петър
До коментар #53 от "Гост":
Цялата работа е че някои си мислят че ако заявим факта че българите са били едни от най добрите занаятчии, земеделци, търговци в империята. Според унгарците и хърватите най-добрите градинари в света са българите.Ако кажем чеот това са забогатявали дори и под турско, някак ще принизим заслугата на Русия за свободата ни. Това не е така, но как да го обясня на промит мозък. Той си предпочита да е роб.
Коментиран от #61
20:43 27.03.2019
57 Усмивката
До коментар #53 от "Гост":
Анонимнико.Въпрос на виждане е .Едни търпят .Други не.За еин е унижение .За други не.И сега е така.За тебе заплата от 456 евро може да е достатъчна и да целуваш ръка даже.За други си е подигравка и финансово иго .Тези които държат власта харесват най много такива като тебе .И привилегии има.За това казвам.За едни ИГО е имало ,за други не.....разбра ли меКоментиран от #71
20:47 27.03.2019
58 Да бе да
Коментиран от #66, #68
20:50 27.03.2019
59 Преброяване на бесните язовци
До коментар #53 от "Гост":
Това е най-тъпата опорка на руските отрепки. До 89-та населението ни било мнооооо. Ама не казвате, че ако не бяха затворили границите, още до около 1960-та год. всеки щеше да си е бил камшика към Западна Европа. Тук щеше да останат само Тошо Цървула, родата му и 5-6 други комунистически изчадия.20:53 27.03.2019
60 Citizen X
До коментар #46 от "Генерал":
Ти имаш ли поне малка представа какъв е бил живота в Руската империя или те стяга фурашката на старшина?20:56 27.03.2019
61 Усмивката
До коментар #56 от "Хитър Петър":
До 18-19 век българите са били без права в империята.След това под натиск от....Запад ,султан едикой си с указ променя ,подобрява участа на поданиците християни,но това не се случва веднага.Издевателствата си продължават.То и сега сме в демокрация от вече 30 години ,но по будните българи не виждат особена разлика .Ил промениКоментиран от #73
20:56 27.03.2019
62 Хитър Петър
До коментар #33 от "Усмивката":
От усмихва е не ти е останало време да помислиш! Естествено че е въоръжавал верните си поданици султана! Да не мислиш че има цар, княз, император, султан по света, който ще въоръжава тези които се бунтуват срещу него! Въпроса е че е въоръжавал българи християни, при това масово срещу кърджалиите. При подготовката на Априлското въстание българите са купували оръжие и от турците с обяснението че им трябва за лов( Захари Стоянов) и те без проблем са продавали. Е, ако бяха безимотни и безправни роби, кой щеше да им продава/дава оръжие?Коментиран от #65
21:03 27.03.2019
63 El Torro
До коментар #18 от "Идиоти":
Сега е времето да разбереш,че Русия не ви е освобождавала от братска любоФ, а всичко е въпрос на имперски интереси и влияние.21:05 27.03.2019
64 башак
До коментар #51 от "Sky-blue":
Свири на гавала наосмана21:08 27.03.2019
65 Усмивката
До коментар #62 от "Хитър Петър":
Да.За тоз разпад на империта говоим.Но това е в края и ,и малък период от общо 500 гоини.Инак си е било в по голямата час робство и иго.Останалото е манипулация и интереси21:11 27.03.2019
66 Преброяване на населението
До коментар #58 от "Да бе да":
От Цик21:11 27.03.2019
67 оле
До коментар #2 от "onq s konq":
От този дюкян се е подавал чепа на коня дето продължаваш да смучеш21:26 27.03.2019
68 Citizen X
До коментар #58 от "Да бе да":
Османската империя има доста подробни архиви, които са достъпни за историците. Вера Мутафчиева е наш историк с издадена книга - "Икономическа история на Османската империя"21:34 27.03.2019
69 Българин
21:39 27.03.2019
70 Коце
22:43 27.03.2019
71 Гост
До коментар #57 от "Усмивката":
Смешко за теб може да са много 456 евро, но аз за по- малко от три хилки в евро не си развалям съняКоментиран от #74
22:43 27.03.2019
72 Коце
22:45 27.03.2019
73 Гост
До коментар #61 от "Усмивката":
Смешко много СССР - ска литература си чел, отвори малко и западна за да ти се разясниКоментиран от #75
22:48 27.03.2019
74 Усмивката
До коментар #71 от "Гост":
Намали малко ракията.Никъде не споменавам че 456 евро за мене са много.22:52 27.03.2019
75 Усмивката
До коментар #73 от "Гост":
Ссср-ска литература няма от 30 години.Така че няма как да съм я чел,защото по онова време не съм проявявал почти никакъв интерес .И помни .Ракията вреди в по големи количества.Да премахва временно досадни спомени от грешно минало.Но си си същия22:59 27.03.2019
76 70годишен
Този професор, кой му плаща запалтата?!
Коментиран от #99, #121
23:06 27.03.2019
77 Незнайко
23:11 27.03.2019
78 гост
23:11 27.03.2019
79 Чалма чалга и iq скарида
До коментар #3 от "Синан":
Няма да дойдат, ще имате война с Гърция, нали така казвате, така казвате, няма да дойдат, ще бъдете съсипани туристически(поне).23:24 27.03.2019
80 Повтарям ти
До коментар #12 от "Хасан":
Гъркиня. Нейните внуци...пържи ги Тамерлан. Ηейните снахи...изнасилва ги Тамерлан. Α Беязид който вижда всичко от клетката, като маймуна ударя главата си по решетките и умира.23:34 27.03.2019
81 Незнайко
23:39 27.03.2019
82 Незнайко
23:40 27.03.2019
83 Голям прос
До коментар #20 от "Осман ташак":
Може да останеш само Осман23:56 27.03.2019
84 838
До коментар #30 от "Хитър Петър":
Публикувано във факти.бг: Кога на робите е позволено да имат оръжия? В древна Гърция. Известно е, че заедно с атиняните в Маратон, на страната на спартанците в Термопилите, но и на други места, робите се сражавали до шефовете си. В древна Атина например полицаите са роби.00:02 28.03.2019
85 Ivan Daraktchiev
Две съобщения: 1) Това, че огромната маса е с промити мозъци, не е смекчаващо вината на отделните индивиди обстоятелство; 2) Точно успехът на Сорос и компания с масовото промиване на мозъци е предпоставката за четвъртата национална катастрофа, в която е хвърлена България днес.
Коментиран от #97
00:11 28.03.2019
86 Орел
00:12 28.03.2019
87 Голям прос
00:12 28.03.2019
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 Този коментар е премахнат от модератор.
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Този коментар е премахнат от модератор.
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 ай де бе
До коментар #53 от "Гост":
Населението на България през 1989 бе близо 9 мил., сега 7 мил. Днес Англия е 56 мил.,а Франция 67 мил., за средно вземаме 60 мил. Както и да го смяташ в % не излизат десетки милиони население, изчезнали по време на пет вековния турски геноцид над българите.08:36 28.03.2019
95 Безграничност
08:53 28.03.2019
96 Хасан
До коментар #19 от "0123":
А има ли някакви исторически факти за това или е като художествено произведение на Вазов ??08:56 28.03.2019
97 Хасан
До коментар #85 от "Ivan Daraktchiev":
Факт е че след 1878 г обирджии и хайдути които рекетираха,убиваха,ограбваха конаци станаха до един революционери...като Т.Живков след 1944 '' и той е бил в нелегалност ама никой не е знаел08:59 28.03.2019
98 m26
Това си е точно по вица от днес в сайта:
"Да чакаш евродепутати в Брюксел да оправят България, е все едно да чакаш еничари в Османската Империя да освободят България."
08:59 28.03.2019
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 Хасан
09:06 28.03.2019
101 Опа
Разцвет и хармония 5 века.... О Османци... Благодарим горещо.... В тази връзка се чудя дали не сме осуетили плановете им да възстановят и средновековните градове, които разрушават при завземането на България, със глуповатите стремежи на шепа безумци да Освободят България... О Неразумни професоре
09:12 28.03.2019
102 Хасан
До коментар #48 от "Генерал":
Достоевски е дошъл от Русия ..там където е имало крепостно селячество ..и мисли като руснак от това време..селяните и земята са на болярина и се продават заедно с тях демек земята принадлежи на турчина и българите се продават и купуват заедно .....типично по руски ..а реалността не е така ..българина си има земи ..плаща данък и си живее спокойно ..имало е контрол на цените ..няма спекула,няма манипулацииКоментиран от #103, #107
09:12 28.03.2019
103 Генерал
До коментар #102 от "Хасан":
Стига си пляскал глупости,ами прочети целия дневник на Достоевски: http://www.anapest.org/damaskin/index.php?byId=7 >>"Всички тия красиви къщички, посеви, градинки, добитък - всичко е била разграбено, опожарено и изтрито от лицето на земята. Не десетки, не стотици, а хиляди и десетки хиляди българи са изгинали от огън и меч, разкъсвали са децата им на части и те са умирали в мъчения, обезчестените жени и дъщери или са избити след позора, или са отведени в плен за продан, а мъжете - същите, които са посрещали русите, а пък и ония, дето никога не са ги посрещали, но при които русите биха могли да дойдат, - всички те са платили за нас с бесилки и клади. Изтезаващите ги зверове са ги приковавали за цяла нощ с гвоздеи за стобора, а на сутринта са бесели всички до последния човек, като са карали един от тях да беси останалите и той, обесил двайсетина души, бил принуждаван накрая да се обеси сам сред гръмкия смях на мъчителите, сладострастно садистични скотове, наричани турска нация..."
09:32 28.03.2019
104 натовец
До коментар #5 от "Гост":
След като това е най-голямото зло , отивай в Турция. Какво правиш тук. Сигурно ще направиш и св...ка на Местан.09:53 28.03.2019
105 Аз ,Врчанката
10:16 28.03.2019
106 дела и документи
До коментар #99 от "Хасан":
Тук си много прав. Когато Османската империя е била най-силна, българи са съдели турци в съдилищата, защото е имало върховенство на закона и документите за това все още ги има. Когато е била слаба е било лошо за всички.10:47 28.03.2019
107 Citizen X
До коментар #102 от "Хасан":
Кога ли архивите на Руската империя ще станат достъпни, както османските?Коментиран от #109
10:54 28.03.2019
108 стоян георгиев
12:34 28.03.2019
109 наивник
До коментар #107 от "Citizen X":
Че турските архиви достъпни ли са, предоставят много малка част от тях и на неща които са похвални за " великата турска империя"...Коментиран от #111
12:47 28.03.2019
110 дела и документи
12:56 28.03.2019
111 Citizen X
До коментар #109 от "наивник":
Да, достъпни са! А, на Великата Руска империя, ще си останат недостъпни.13:03 28.03.2019
112 Иван Вазов 1881г
Хе, там зад горите... много е далече,
нямам татко, майка: ази съм сирак,
и треперя малко, зима дойде вече.
Ти Батак не си чул, а аз съм оттам:
помня го клането и страшното време.
Бяхме девет братя, а останах сам.
Ако ти разкажа, страх ще те съземе.
Като ги изклаха, чичо, аз видях...
С топор ги сечеха, ей тъй... на дръвника;
а пък ази плачех, па ме беше страх.
Само бачо Пеню с голям глас извика...
И издъхна бачо... А един хайдук
баба ми закла я под вехтата стряха
и кръвта потече из наший капчук...
А ази бях малък и мен не заклаха.
Татко ми излезе из къщи тогаз
с брадвата в ръцете и нещо продума...
Но те бяха много: пушнаха завчас
и той падна възнак, уби го куршума.
А мама изскочи, откъде; не знам,
и над татка фана да вика, да плаче...
Но нея скълцаха с един нож голям,
затова съм, чичо, аз сега сираче.
А бе много страшно там да бъдеш ти.
Не знам що не щяха и мен да заколат:
но плевнята пламна и взе да пращи,
и страшно мучеха кравата и волът.
Тогава побягнах плачешком навън.
Но после, когато страшното замина -
казаха, че в оня големи огън
изгорял и вуйчо, и дядо, и стрина.
И черквата наша, чичо, изгоря,
и школото пламна, и девойки двесте
станаха на въглен - някой ги запря...
Та и много още дяца и невести
А кака и леля, и други жени
мъчиха ги два дни, та па ги затриха.
Още слушам, чичо, как пи
13:42 28.03.2019
113 Иван Вазов 1881г
и детенца много на маждрак набиха.
Всичкий свят затриха! Как не бе ги грях?
Само дядо Ангел оживя, сюрмаха.
Той пари с котела сбираше за тях;
но поп Трендафила с гвоздеи коваха!
И уж беше страшно, пък не бе ме страх,
аз треперех само, но не плачех веки.
Мен и други дяца отведоха с тях
и гъжви съдрани увиха на всеки.
Във помашко село, не знам кое бе,
мене ме запряха нейде под земята.
Аз из дупка гледах синьото небе
и всеки ден плачех за мама, за тата.
По-добре умирвах, но не ставах турка!
Като ни пуснаха, пак в Батак живях...
Подир две години посрещнахме Гурка!
Тогаз лошо време и за тях наста:
клахме ги и ние, както те ни клаха;
но нашето село, чичо, запустя,
и татко, и мама веки не станаха.
Ти, чичо, не си чул заради Батак?
А аз съм оттамо... много е далече...
Два дни тук гладувам, щото съм сирак,
и треперя малко: зима дойде вече.
13:44 28.03.2019
114 Borislav Popov
Коментиран от #120
13:46 28.03.2019
115 Така е
14:53 28.03.2019
116 Този коментар е премахнат от модератор.
117 дела и документи
Пресметнете сами.
15:52 28.03.2019
118 Гого
До коментар #9 от "Хитър Петър":
Най-богатите българи са били чорбаджии( дупелизци, смучещи квъвта на сиромаха)17:14 28.03.2019
119 Фатих Мехмед
17:43 28.03.2019
120 Фатих Мехмед
До коментар #114 от "Borislav Popov":
Нараснали сте щото секи е правил чавета че да ги урежда на службица и да лапкат без да работят😂😂17:45 28.03.2019
121 Хаха
До коментар #76 от "70годишен":
Само се кръстя,лека им пръст на убитите03:19 29.03.2019
122 Заб
До коментар #6 от "AmiX":
За това в престижните университети и било пълно с българи. Не се връзва тезата за бедните българи ходещи със сивушки по нивите и плащащи само данъци на лошите османци. История не се прави документи стил детски приказки, а с внимателен анализ на фактите.09:24 29.03.2019
123 маке
12:44 29.03.2019
124 Анонимен
18:47 29.03.2019
125 данко хайрсъзина
22:31 29.03.2019
126 oven
21:51 30.03.2019