1 Април, 2020 12:59 12 116 37

Защо за 30 години България не построи нито един паркинг за ТИР-ове

  • паркинг-
  • тир-
  • камиони

За сметка на това министри и зам.-министри надълго и нашироко обясняваха, че работата с паркингите няма как да стане

Защо за 30 години България не построи нито един паркинг за ТИР-ове - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Лияна Панделиева за сайта "Гласове"

В България не съществува нито един професионален паркинг за тежкотоварни автомобили. В това отношение обаче не сме на опашката на Европа, защото и други държави от ЕС са зле колкото нас. Кризата с Covid19 показа обаче колко трагично сме закъснели с осигуряването на тази задължителна инфраструктура. България не е написала и една буква като искане за отпускане на средства по специална европейска програма и така не сме ползвали и цент от предвидените 45 млн. евро.

През 2011 г., когато министър на транспорта за първи път стана Ивайло Московски, настоях да получа отговор на въпроса кога в България ще започне изграждането на професионални паркинги за тежкотоварни превозни средства, които у нас традиционно наричаме тирове. Министър Московски отговори, че „такива паркинги ще бъдат финансирани през следващия програмен период с инструмента Connecting Europe Facility, като периодът в който можеше да се кандидатства за финансиране бе между 2014 и 2017 г. България обаче не е написала и една буква като искане за отпускане на такива средства и така не сме ползвали и цент от предвидените 45 млн. евро.

За сметка на това министри и зам.-министри надълго и нашироко обясняваха, че работата с паркингите няма как да стане , защото дори да бъдат частни и разположени край основните пътни артерии, по закон частникът няма право да изгради ускорителните ленти на магистралата, а държавата не може да строи допълнителни пътища за частници. Хоп – българският бюрократичен кръг се затвори и ТИР-овете си останаха по аварийните ленти (което е нарушение на закона) и тук-там – на разширения при някои бензиностанции. Така от 11 години собственик на 110 дка. край транспортна артерия не може да построи професионалния паркинг за който е изготвил проект, защото никой не му дава разрешение за това.

През 2011 г. от транспортния бранш вече трета година настояваха у нас да започне изграждането на професионални паркинги по модела на Германия, с интерактивни карти за тяхната заетост, с организация за разпределение на видовете превозни средства (да не стоят един до друг камион с овце и такъв с пропан-бутан), системи за пожарна безопасност, помещения за почивка, кухни, бани, охрана. По онова време всеки водач в България спираше където завърне, защото нямаше дори отбивки, където камионите да спрат. За хигиена и сигурност и дума не можеше да става. Не само българските, но и чуждите превозвачи подправяха данните от тахографите, за да могат да се измъкнат от територията на страната с възможно най-малко почивки.

През 2020 година положението е същото, но към липсата на съответстваща инфраструктура, се добави електронна винетка и дигитални тахографи, които вече не могат да бъдат манипулирани.

През 2019 г. Европейската комисия прави заключение, че в ЕС са необходими 400 хиляди охраняеми зони за паркиране на ТИР-ове.

На този етап наличните места за спиране на камиони са 300 хиляди, но едва 7 хиляди от тях са охраняеми. В България, Гърция, Великобритания, Швеция, Ирландия и Финландия не съществува нито един паркинг, който да отговаря на стандартите за охрана, ред за паркиране и хигиена, а в Румъния и Италия са само по един. Така Пакетът „Макрон“ започва да добива поне човешка логика, но пак не дава сигурност за товарите.

В Сърбия, която не е в ЕС, през няколко километра се виждат табели „Одморище“ и там са разчертани огромни паркинги, където ТИР-овете спират за почивка, оборудвани са с химически тоалетни и няколко кошчета за боклук. Отделно от това, новата магистрала от сръбска граница до Белград и оттам до Унгария, е наситена с бензиностанции и над половината от тях разполагат с обширни места, където могат да паркират както автомобили (от тези площи се възползват предимно пътуващите от Турция), така и водачите на камиони.

Транспортната криза, свързана с Covid19, показа нулевата ни готовност да се справим с голям наплив от тежкотоварни автомобили.

50 км. колона от камиони е равно на разстоянието от спирка „Окръжна болница“ на „Цариградско шосе“ в столицата до центъра на град Ихтиман. При спазване на скоростта за движение по пътищата, разстоянието се изминава за 40 минути.

Липсата на всякаква организация за движението и престоя на камионите у нас доведе до абсурда 50 км. камиони да стоят в нищото, водачите да гладуват, да се облекчават като кучета в околните шубраци.

При реалната опасност не от Covid19, а от обикновени хигиенни зарази, изведнъж по нареждане на премиера, изоставеното военно летище в Узунджово беше изорано за нула време и превърнато в чакалня за камиони, макар да е насред България и да няма общо с типичните гранични буферни зони. Само като идея – бившето гражданско летище на Видин също може да бъде приспособено, при това се намира на 5 км. от границата.

Нека е ясно: това, че на открита площ са паркирали превозни средства, не означава, че това е паркинг. То е само място за изваждане на камионите от самия път. На терена липсва инфраструктура, тоалетни, места за хигиенизация, за храна.

Два дни по-късно от Агенция пътна инфраструктура (АПИ) отчетоха, че от АМ „Марица“ са почистени 30 тона отпадъци от 20-километров участък от магистралата и 2-метров периметър край пътя. В идните дни периметърът ще бъде разширен, защото боклуците не спират дотам. За сумата от 100 хил.лв. отсечката ще бъде дезинфекцирана, а на почистения терен на летището могат да се разположат общо 3 хил. камиона.

Осигурени са 30 химически тоалетни (дори за 1500 водача, това прави по 50 човека на тоалетна!) и 15 контейнера за боклук.

Несъмнено това е по-добрият вариант от 1500 шофьори, които споделят едни и същи храсти.

Какво е положението в страната?

Напълно нелегално, собственици на бивши ТКЗС-та правят отбивки по черни пътища по които камионите едва се провират; събират им незаконни такси, които са част от сивия сектор в транспорта; условията са неприемливи, но друга опция не съществува. И досега нито АПИ, нито коя да е друга институция се интересува от това проблемът да бъде разрешен.

Какво са направили сърбите?

На входа и на изхода на държавата са построени буферни паркинги с всички санитарни условия и възможности за прехрана. Водачите влизат вътре, настаняват ги по редици, взимат им документите, обработват ги, дават на водачите уоки-токита, за да бъдат информирани когато им е дошъл редът за тръгване.

За „Гласове“ представител на тежкотоварния бранш у нас обясни, че изграждането на един професионален паркинг за камиони струва около 2 млн. евро, но ние не сме използвали и цент от възможните 45 млн. евро по инструмента Европейска свързаност. Не е предвидено да се заделят средства и от останалите пари по Оперативна програма „Транспорт“. Не съществува нито един проект за професионален паркинг.

В Германия камионите слизат от магистралата и срещу 7-9 евро на денонощие, водачите се намират на място с кухни, бани, перални. „В същото време в държави като Белгия, Холандия, Франция се краде много, в Англия се краде като за световно, а застрахователите не изплащат щети, ако си спрял на неохраняем паркинг.“ – обяснява превозвачът.

За пореден път глобален проблем акцентира болезнено на локалния недостиг на политика в сферата на транспорта. Не само пътищата, а всичко, свързано с тяхното обслужване, е съставна част от цената, която се плаща за ползването на пътната инфраструктура. И ако сега 50 км. колона е ярка демонстрация за липсите, то трябва да е ясно, че подравняването на една площ по трасето и по една тоалетна на 500 човека не е справяне с проблема, а само моментно предотвратяване на хуманитарна криза.

Държавата ни е географски кръстопът и за да се запази трафикът на тежкотоварни камиони цивилизован, строителството на професионални паркинги трябва да започне незабавно – поне изоставени летища не липсват, а законът може да разреши проблема с шосейните връзки между тях и основните пътни артерии.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 27 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Комунистите са виновни

    26 14 Отговор
    Виновни са, че ги НЯМА!

    Коментиран от #6

  • 2 Комунистите са виновни

    21 13 Отговор
    Виновни са, че ги НЯМА!

    Коментиран от #8

  • 3 SARS

    36 7 Отговор
    Видяхте как под натиск Бойка направи паркинг за 3 дни за 2500 тира! :)

    Коментиран от #37

  • 4 Ввв

    47 4 Отговор
    Бананова република!!!
  • 5 габровец от варна

    20 22 Отговор
    То всичката ни е наред че до паркингите опряхме.То пътища като хората няма,тя паркинги иска.Цървули няма,гайда иска.
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Behemoth

    26 2 Отговор
    Първо магистралите...все бързате ...има време ...петия мандат...с евро средства...
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Паркинги и гаражи

    29 1 Отговор
    София съществуват от 1980 година! От тогава, до сме не са построили един паркинг, но ни взимат пари защото паркираме по нашите улици!
  • 13 Taricat

    10 20 Отговор
    Мисля, че статията е по поръчка на човека с 110-те дка.

    Коментиран от #34

  • 14 Софиянец

    12 15 Отговор
    То паркинги няма за колите в централната градска част, вие за тировете мислите?!
  • 15 С две думи

    50 4 Отговор
    За 30 години в България се разруши много повече отколкото се построи-факт! И приказките за това колко сме били напреднали да ги оставят за баламурняците.

    Коментиран от #26

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Брат ми

    26 1 Отговор
    Много добра и точна статия.
  • 20 Зайко Байко многознайко

    25 1 Отговор
    Авторът е прав! Парчетата от баницата останаха много малко и управляващите, коалиционните им партньори и опзиционерите революционери си правята всевъзможни спънки а в същото време евросредства остават неоползотворени!
  • 21 Шеста петилетка вече

    15 3 Отговор
    МОР. То пари за боя на пътищата нямат а вий искате паркинзи.Кькто каза един бивш президент....
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Атанасова

    13 5 Отговор
    До Ком 13.Много правилно.Госпожо Вие къде живеете.В цяла България има достатъчно паркинги.Близо до Свиленград са пет.Вие да не мислите,че шофьорите спират където им падне.Хората се страхуват и отиват,където са свикнали,защото им крадат нафтата и парите.Като не сте запозната с работата по паркингите недейте да пишете глупости.Нали бяха ги пуснали през Лесово.Протестираха и пак си ги върнаха по стария път за Кап.Андреево
  • 24 У нас никой не знае какви са

    12 1 Отговор
    Икономическите задачи и социалните цели които предстоят за решаване пред Правителството ! А ПРЕМИЕРА се затъжил да порита на едно мачле ! ТАШАК да си Ядеш майката !
  • 25 Безпартиен

    9 6 Отговор
    Комунистите казват /асфалт не се яде/ а сега къде паркинга/като доиде яицето до Г____а/ Хаиде да строим
  • 26 Баламурник

    5 13 Отговор

    До коментар #15 от "С две думи":

    Незнам в западни страни да рошат нещо/като няма комунизъм няма рошене/ за малоумниците
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Независим

    11 2 Отговор
    Ясно е че досега Сърбия ни превъзхожда по всичко и най добре е нашите да се учат от нея и вземат пример,ама нали ние сме все хитреци в края губим и всичко ,ако не може да го откраднем и затова ще сме и сметището и боклукчииството на света..

    Коментиран от #29

  • 29 У лево

    11 1 Отговор

    До коментар #28 от "Независим":

    Говори за себе си! До Килифарево на Хаинбоаз има супер паркинг за стотици тирове, комплексът е на една от големите фирми в региона и има много неща дето и в Европа ги няма. Турците обаче спират на съседните кални дупки с проститутки. На Хемус към Варна шеловете имат огромни паркинги, Севлиево зад Еко има огромен паркинг, На Гурково има огромни Паркинги..... Изобщо паркинги има ама шофьорите не искат да плащат и ползват отбивките без пари.

    Коментиран от #32

  • 30 Българан Европейски

    4 2 Отговор
    Жалко, че Панделиева е стигнала до там да сътрудничи на Гласове. Какво да се прави -трябва да се яде и се гледат децата. Естествено не прочетох статията. Не чета Гласове. Ако съм искал да чета руска пропаганда - интернет е пълен с руски провокации в оригинал.
  • 31 Победител

    5 1 Отговор
    Госпожо 60 -те години на миналият век.Когато Югославия имаше магистрала.В България основното превозно средство бе МАГАРЕШКА КАРУЦА.
  • 32 Независим

    3 0 Отговор

    До коментар #29 от "У лево":

    Съгласен съм до някъде с това и ги знам тия паркинги,но явно в България и тия малки паркинги дето ги има ,защо се използват малко,ами ззащото такъв ни е контрола и на пътна агенция и на кат и затова казвам,че Сърбия ни е за пример,там това неможе да стане...
  • 33 кочо

    4 0 Отговор
    трябва да уважаване ТИРровете.тези хора РАБОТЯТ А НИЕ С ЛЕКИТЕ КОЛИ НЕ ТРЯБВА ДА ИМ ПРЕЧИМ.ДАНО ИМА КОЙ ДА МЕ ЧУЕ.
  • 34 М.Петров

    4 0 Отговор

    До коментар #13 от "Taricat":

    Не зная дали е по поръчка, но е истината за ситуацията е факт. Ако продължава да управлява България такова неграмотно и бандитско правителство и след 100 години ще бъдем на същия хал.
  • 35 Съсипаха я тая

    2 0 Отговор
    държава ... и светът вече няма да същия ...тц, тц, тц .
  • 36 karl hoker

    1 0 Отговор
    молете се дане ни превърнат цялата държавица в паркинг , т.е....в депо....
  • 37 Смешно и недо...

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "SARS":

    Нито е паркинг,нито е под натиск.