Чалга, чалга ,чалга – понятие, което предизвиква вълна от асоциации (като че ли предимно с негативен характер) в съзнанието на българина. Чалга, чалга, чалга – понятие, което е предпоставка за високите обороти и голям клиентопоток в нощните клубове в страната , а по този начин допринася и за икономиката. Чалга, чалга, чалга – понятие, което задава нови културни хоризонти, но и потъпква утвърдени такива.
ЧАЛГАТА – част от реалността в България.
„ЗА“ или „ПРОТИВ“ субсидирането й?
Ставаме свидетели на поредната обществена „драма“, която развълнува (със силата на латиноамерикански или ... по съвременному турски сериал) нашите сънародници. Обществото отново символно се раздели на две антагонистични групи, обособили се около едно „ЗА“ и едно „ПРОТИВ“.
Социокултурният феномен поп-фолк (или наречен още „чалга“) поставя основите си през 80-те години на миналия век, но се характеризира с хиперконсуматорско поведение от страна на хората от 90-те години насам.
Към момента именно тя (чалгата) е най-слушаният музикален стил в страната. Според изследване, публикувано в германския ежедневник "Франкфуртер алгемайне цайтунг" 85% от българското население симпатизират на горепосочения жанр.Това, което не бива да се пренебрегва, е именно определението „музикален стил“.
Защо?
Музиката е едно от седемте изкуства и като такова оформя културния облик на дадена нация. Социокултурните кодове, залегнали в основите на дадена народностна група представляват нейното „аз“ пред света, нейната културна идентичност.
„ЗА“ субсидирането на чалгата
От икономическа гледна точка:
Както вече беше споменато, чалгата може би е един от най-предпочитаните музикални жанрове в страната. В последните години тя се разраства и извън пределите на родината. Видимо е, че е обект на интересите на индивиди от различни части на стратификационната пирамиди – радва се на слушаемост както сред по-нисшите социални слоеве, така и сред т.нар. елит. Не на последно място е важно да се отбележи, че именно тя спомага и за развитието на икономиката ни – нощните заведения се „изхранват“ от нея, а мнозина собственици на хотели по Черноморието споделят, че и чужденците „се радват на чалгата“. Субсидирането й може да донесе само дивиденти за родната икономика.
От социологическа гледна точка
Споменавайки непрекъснато „култура“, не би било коректно ако не обърнем внимание и на една от нейните основни функции – възпитателната. Чалга културата е обвинявана във възпитаването на низши ценности, девалвация на морала, подменяне на нравствени идеали с фалшиви и профанно-примитивни такива и т.н. Поведението на хората, което тя изисква, за да се впишат в нейното културно поле е поведение на пошлост, арогантност и деградация. Адмирират се снобизмът, материализмът, егоизмът, сексуалната разкрепостеност, незачитането на чисто човешки добродетели.
НО!
Системата „общество“ , за да функционира адекватно и да бъде достатъчно устойчива, се базира на 5 основни сфери, които винаги трябва да са в изправност – материално производство, духовно производство, възпроизводство на населението, обществено управление и комуникации. Всяка една от тези сфери е своеобразен производител, но и във всяка една от тях градивната единица е Човекът. Чалгата е продукт на първите две сфери, апропо на Човека. И в този ред на мисли става ясно, че всичкото това потъпкване на свръхценности и идеали от нейна страна е всъщност потъпкване от страна на цялото ни общество. Ние сме тези, които създаваме реалността, ние сме Творците на нашето време. Значи ли това, че „ПРОТИВ“ чалгата би следвало да се чете като „ПРОТИВ“ българския бит и култура?
„Алтерчалга“
Повечето творения като плод на изкуството възпроизвеждат (в голям процент от случаите) някаква действителност. Поп-фолкът обрисува такава действителност, която не се харесва на общността. Ето защо първата крачка към решаването на проблема са корекциите, които трябва да бъдат нанесени в светогледа на обществото. Става дума за промяна в ценностния профил на всеки отделен човек. Така стигаме до идеята за алтерчалгата (по смисъла на алтерглобализацията) или още „чалга, но по друг начин“. Какъв да бъде той (този начин)?
Външен израз
Редно е да се запитаме как се възпитават вкусовете. Как и защо в древността на почит са били закръглените жени? Не се е акцентирало върху лицата, ръцете и ходилата на Венерите, а върху закръглената талия, защото плодовитостта е била поставена на пиедестал като символ на оцеляването. Днес не се борим за плодовитост, а да изглеждаме „добре“!
Нещо повече - редица проучвания сочат, че естествеността не се търси толкова в днешно време, защото тя не е плод на технократизацията и новите открития в областта на медицината. Прави се своеобразна връзка между модните тенденции и вкусовите възприятия на хората – всяко ново откритие бива поставяно на пиедестал.
Сексуалната (р)еволюция, която е факт не е от вчера, поставя човека в центъра на друг вид „мода“ – голотата. Причината някои откриват в криворазбраността на думи като демокрация и свобода. Като всяка една мода, така и тази е външно наложена, но и с временен характер.
Душевност, психика и манталитет
Подмяната на онези личностни качества, които чалгата възпитава у подрастващите и затвърждава у „порасналите“ трябва да бъдат заменени с такива, които отговарят на въпроса „какви бихме искали да бъдем“. Това ще елиминира противостоенето на „ЗА“ или „ПРОТИВ“.
Подмяна на един проблем с друг е от по-голяма важност
Истината е, че не тази „дилема“ е основният проблем, на който ставаме свидетели, участници и потърпевши. Нека поговорим за думата „съвместност“. Тя е смислово натоварена с понятия като „партньорство“, взаимопомощ, отговорност, взаимообусловеност, съучастничество и т.н. Именно горепосочените са тези, които липсват във възприятията на българина. Кубратовият урок за отделната пръчка и целия сноп сякаш е просто приказка с незаучена поука, а думите на Паисий Хилендарски – остават нечути. Да се срамуваш от това, че си българин, да се отричаш от своите и да не ги подкрепяш пред „чуждите“ – това е ПРОБЛЕМЪТ. Чалгата и нейното субсидиране е само едно от проявленията му.
Поуката:
Поговорката за треската в окото на другия и дъската – в твоето собствено е прекалено трудна за осмисляне!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 без думи
10:36 26.01.2013
2 гост
11:53 26.01.2013
3 Явор Кръстев
12:50 26.01.2013
4 гост2
13:00 26.01.2013
5 оптимис
Всъщност чалгата е световно популярна.Просто се разделя на няколко вида.Американската чалга е превзела пазара.Само дето никой не й вика чалга,а "поп музика".Какво е според вас оная Рихана?Чалга ама от най-скапаните.По-добре да слушам бат Васко.Жъстин Бобър?Чалга.Ники Минаж -чалга.Бийонси.Чалга.Всеквите му там куку-руку издухали бой банди - невероятна чалга.Вкопан г.знам стайл - копие на неврокопска копаница - абсолютна хипер мега чалга.Дали света не е затънал в пумиярска музика?Нашата чалга пак най-лоша.А хамериканската е супер.Ма недей казва на никой...................................................................
ТОЧНО ГО Е НАПИСАЛ ЧОВЕКА. ГОРДЕЯ СЕ С ПАША ХРИСТОВА И ЕМИЛ ДИМИТРОВ МИР НА ПРАХА ИМ.
13:05 26.01.2013
6 оптимис
13:31 26.01.2013
7 перун
Коментиран от #10
18:38 26.01.2013
8 муспи
05:15 27.01.2013
9 испанец
13:20 27.01.2013
10 Адолф Хитлер
До коментар #7 от "перун":
Докато има такива като Перун ще има и чалга.Чалгата е класика за земеделците. Скоро няма да се отървем от нея защото в момента да си интелигентен не е модерно.07:41 28.01.2013