"ДПС уж с тази цел се създаде - насилствено наложените имена да бъдат изтрити. Доган е пряко отговорен за продължаващото престъпление“, казва Сабри Искендер, лежал в затвори и лагери по време на "Възродителния процес".
Защо цели три десетилетия прокуратурата в България не изправи пред съда виновните за насилствената смяна на имената на българските турци? Това е въпросът, на който все още няма отговор, а главните архитекти и изпълнителите на чудовищната репресия от зимата на 1984/1985 са вече покойници.
Разследването по делото, продължило 31 години, бе прекратено на 31 май 2022 година. Малко преди това - през март - почина и последният обвиняем Георги Атанасов, министър-председател на тогавашна България. В Софийския градски съд постъпиха жалби срещу прекратяването, а живите политзатворници, роднините и потърпевшите смятат да търсят справедливо възмездие - ако българското правосъдие откаже, те ще се обърнат към Европейския съд за правата на човека в Страсбург с искане делото да се възобнови.
"Вината е на политиците и на ДПС"
„Вината за този развой е и на политиците, особено на ДПС“, подчертава Сабри Искендер, един от автентичните борци за човешки права, който навремето е бил принудително изселен от България. Роден е през 1947 г. в село Жълт бряг, Сливенско. Добре помни дати, събития, връзки, срещи – всичко от съпротивата си срещу комунистическия режим.
Насилствената смяна на имената на българските турци го заварва в Сливен. Той е първият арестуван в региона на 17 януари 1985 година. „Това беше превантивна мярка, за да не видя „Възродителния процес“ с очите си. Тогава прекарах 111 дни в следствения арест“, спомня си Сабри.
В продължение на повече от седмица през тази есен той чете досието си. Научава, че е бил наблюдаван от службите още от 1972 г., когато е бил 25-годишен. Две години по-късно е вкаран в Старозагорския затвор за обида на длъжностно лице - старшина от милицията. Това му струва 6 месеца лишаване от свобода. „След това са ме следили постоянно. А онези 111 дни през 1985-та ми се видяха като 111 години, аз самият не знам как съм издържал на побоищата и изтезанията“, казва Искендер. Впоследствие е откаран в лагера на остров Белене.
В Белене без съд и присъда
И той, както и стотици други, попада на „острова на ужасите“ без присъда. „Бяхме 517 души там от различни краища на страната, подложени на психически и физически тормоз. След една година излязох на свобода, но с цената на 37-дневна масова гладна стачка, до края на която издържахме само петима“, разказва той.
Сабри е откаран в село Камено поле, Врачанско, където е принудително интерниран да живее, далеч от семейството си. През октомври 1986 г. прави опит за бягство зад граница, но той приключва с неуспех и след 66 дни на непрекъснати разпити в Главно следствено управление на „Развигор“ 1 излежава двугодишна присъда в Старозагорския затвор, след което отново е интерниран в Камено поле.
Демократична лига е създадена далеч преди ДПС
Още на „Развигор“ Сабри обмисля идеята за съпротива срещу режима. Намира съмишленици - също принудително изселени във Врачанския край. По онова време вече е създадено Независимото дружество за защита правата на човека, но групата около Сабри е убедена, че трябва да има и алтернатива. Мустафа Юмер, (по-късно кмет на Крумовград в Източните Родопи), написва програмата на Демократичната лига за защита правата на човека. Датата е 13 ноември 1988 година. „Трябваше да има и такава организация. Докато правата на етническите българи бяха частично нарушени, то нашите, на етническите турци, бяха напълно отнети и погазени“, подчертава Искендер и показва копие на оригинала.
Лично той изпраща програмата от 25 точки на Тодор Живков и в редакцията на вестник „Отечествен фронт“. Мустафа Юмер я изпраща до председателя на Народното събрание и до „Работническо дело“, а Назиф Салиев, адвокат от Силистра, който е интерниран в Роман – до Главния прокурор и вестник „Земеделско знаме“. Но преди това документът е пратен на Британското посолство и това на Турция в София.
Радиопредаванията на западните радиостанции
„Ние слушахме Дойче Веле, БиБиСи, „Свободна Европа“, това беше нашият път към гласността и отвоюването на човешките права. „Немили–недраги бяхме“, разказва Сабри. „Бягахме тайно от село Камено поле и отивахме в Червен бряг, Луковит, Бяла Слатина, а там от пощата се свързвахме по телефона. Разбира се, незабавно след това пристигаха от Държавна сигурност.“
Групата пише протестно писмо до правителството в Прага с настояване за освобождаването на Вацлав Хавел, адресирано до посолството в София. Текстът е излъчен по Радио „Свободна Европа“. Сабри изпраща писмо до министър-председателя Георги Атанасов и в подкрепа на Илия Минев, лидер на Независимото дружество за правата на човека, както и на секретаря Петър Манолов, тогава в гладна стачка. Казва, че взаимната свързаност и съвместната работа на независимите организации е била от огромно значение и полза за каузата на турците в България. Програмата на Демократичната лига и списъците с имената на увеличаващата се група са укривани на всевъзможни места – закопани в дворове, скътани в бурканчета.
Къде е Ахмед Доган?
Съвсем за кратко Сабри и Ахмед Доган се засичат в Старозагорския затвор, Доган после е преместен. Но и тогава Сабри не му се доверява и не му разкрива за подготовката на организацията. По-късно, в началото на май 1989 г. Мустафа Юмер е принудително изхвърлен от България на турската граница, а Али Орманлиев - на югославската.
На 12 май Сабри пише до Тодор Живков. „Гражданино Живков, крайно време е да се откажете от асимилаторската политика спрямо турците в България, единственото решение е да разговаряте с лидерите на Демократичната лига за защита на човешките права“, така му написах, казва Сабри. От Дойче Веле той чул за щафетната гладна стачка на четиримата от Дулово, посочил имената им и обявил, че се присъединява към тях, като настоял да бъда уведомен също и за това къде се намират неговите другари Мустафа Юмер и Али Орманлиев.
В писмото до Живков написал още и това: „Освен че отнехте всички права на турците, заедно с българите над 40 години теглим игото на вашата диктатура. Завърших писмото със „Свобода или смърт“ и си написах трите имена, но рождените“, разказва днес с горчив смях Сабри Искендер. Той изпратил писмото и на в. „Труд“, но не очаквал да бъде публикувано, затова пък то било излъчено по „Свободна Европа“.
Задграничен паспорт и принудително изселване от България
На 16 май 1989 г. два автомобила спират пред къщата в Камено поле, където е интерниран Сабри. Връчват му паспорт, нареждат му да си събере багажа и да напише молба, че по собствено желание избира да живее в Турция. След това е закаран до граничния пункт на „Капитан Андреево“. По-късно, вече в общежитието на полицията в Одрин, Сабри и негови съмишленици чули как западните радиостанции излъчват поредния му протест.
И в Турция той продължава да събира подписи за протестни декларации срещу репресиите в България. По онова време външен министър на Турция е Месут Йълмаз. С негова подкрепа Мустафа Юмер, Авни Вели, Зейнеп Зафер, Мюмюн Генчоглу, тогава лидер на изселническата организация „Балгьоч“, и Сабри Искендер заминават за организираната от Митеран в Париж Конференция в рамките на Съвещанието за сигурност и сътрудничество в Европа, посветена на човешките права.
Защо няма наказани за репресията срещу българските турци? „Защото прокуратурата в България не работи, заплатите ѝ се плащат от данъкоплатците, но тя закриля престъпниците, не и жертвите и потърпевшите“, това казва Искендер на пресконференцията в БТА на 30 юни 2022 и после на протеста пред Съдебната палата.
Срамен рекорд
„Това е срамен рекорд от 31 години, изчаквали са да мине давност, да измрем един след друг. Не може да има давност за престъпленията срещу човечеството. А на срещата с главния прокурор Иван Гешев на 20 септември той прехвърли топката на парламента, както винаги. Но въпросът за турското малцинство в България не е решен, това е кървяща рана за нас“, подчертава Сабри.
Според него за окончателно прекратеното дело за „Възродителния процес“ отговорност носят парламентът и съдебната система. Сабри смята, че делото трябва незабавно да бъде възобновено, защото все още има живи участници в събитията, имената им са известни. „Но сред тях има и удостоени с ордени“, казва той саркастично. Надеждата за справедливо възмездие на потърпевшите е вече свързана с Европейския съд за правата на човека в Страсбург.
Отговорността е на Ахмед Доган и ДПС
„ДПС уж с тази цел се създаде – да направи и невъзможното, но държавните, насилствено наложени имена да бъдат изтрити от регистрите. Ако човек сега си вади акт за раждане, с болка в душата е принуден да попълва декларация за идентичност на имената. Доган е пряко отговорен за продължаващото престъпление“, категоричен е Сабри Искендер. И допълва: "Защото по избори и Доган, и матрьошките му се кълнат, че ще работят за интересите на малцинството, но после никакви ги няма, хората в трудоспособна възраст са принудени да ходят на гурбет из Европа, а ДПС нищичко не направи“.
Сабри смята, че Ахмед Доган е подставеното лице на Държавна сигурност, докато истинските борци за човешки права са прокудени и нямат думата: „Вижте им ДПС-то, половината от основателите са с досиета от Държавна сигурност, самият Доган също. А нашите хора вярват на слугите на палачите си и на всички избори пак им дават вота си, това аз не го разбирам. ДПС петни името на красива България пред Европейския съюз, това не е партия, а олигархично сдружение, възмутен съм“, казва Сабри.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 12340
сабри чекиджията пишме моари ---и то в ,,д.в.,,?: )
16:10 22.12.2022
4 ТаУмВзе
16:10 22.12.2022
5 Спрете да насаждате омраза
До коментар #1 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Няма да си ходят,защото са родени тук.Те не са турци,а български граждани.Реално никога на тези земи не сме били един етнос и една религия.Законите обединяват няколко етноса и всички са равни.Няма нужда да вкарвате напрежение след толкова много години.Така са решили едно време.Гледали са да няма разправии.Затова.На нас пък ни промениха историята и уж нямало турско робство,но е имало.
Нека не се връщаме назад,а да вървим заедно напред.Ок?
Коментиран от #18, #77
16:13 22.12.2022
6 само питам
има подобна партия в турция?
Коментиран от #123
16:13 22.12.2022
7 Нашите тъпунгери
Получава се нещо като цар Борис, сключва договор с Хитлер с надежда да спаси българите, но в крайна сметка пак даваме огромни жертви на фронта. Прост народ!
16:15 22.12.2022
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Българи
16:16 22.12.2022
10 Ние сме тюрки по произход
Коментиран от #14, #15
16:16 22.12.2022
11 Русенец
До коментар #1 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Те не са турци, а българомохамедани. Друг е въпросът, като какви се самоопределят, а съвсем отделно - като какви се имат.Коментиран от #104
16:17 22.12.2022
12 Продажници
16:18 22.12.2022
13 Защото нищо
16:18 22.12.2022
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Русенец
До коментар #10 от "Ние сме тюрки по произход":
Я, кАжи нещо на тюркски.Коментиран от #19, #21
16:19 22.12.2022
16 1984 г бях в казармата
16:20 22.12.2022
17 ха ха
16:21 22.12.2022
18 Русенец
До коментар #5 от "Спрете да насаждате омраза":
Ама, едно Сали не каза ли, че родината му била Турция?16:21 22.12.2022
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Тома
16:24 22.12.2022
21 Казах ти, ама го трият
До коментар #15 от "Русенец":
В Русе има най много турци! И много хубави туркини!Коментиран от #28
16:24 22.12.2022
22 Вътрешни войски
16:25 22.12.2022
23 Пошьол
Коментиран от #30
16:25 22.12.2022
24 Бамбука
16:26 22.12.2022
25 Запознат
Коментиран от #38
16:26 22.12.2022
26 Ака ватенките не бяха ни "освободили"
Гроздето в Турция е 5 пъти по евтино от България! И не само гроздето!
Коментиран от #32
16:26 22.12.2022
27 Българин🇧🇬
16:27 22.12.2022
28 Русенец
До коментар #21 от "Казах ти, ама го трият":
Не четеш много статстики, нали? В област Русе самоопределилите се като турци са наполовина на област Разград: 28000 срещу 56000. В област Кърджали са 86000.Коментиран от #31
16:30 22.12.2022
29 Момчил войвода
Коментиран от #35, #37, #57, #84
16:32 22.12.2022
30 Русенец
До коментар #23 от "Пошьол":
Абе, имах аз едни подозрения, че фиктивните русофоби тук не ядат свинско, ама......16:33 22.12.2022
31 НСИ
До коментар #28 от "Русенец":
Ама ти на НСИ ли вярваш?Коментиран от #33
16:35 22.12.2022
32 Гост
До коментар #26 от "Ака ватенките не бяха ни "освободили"":
Но в България гроздето е истинско. А, ако не бяха ни освободили руснаците, сега нямаше да има домейн .bgКоментиран от #36
16:35 22.12.2022
33 Русенец
До коментар #31 от "НСИ":
Не, бе, само на тебе ще вярвам. Ти си мерило за всичко.16:36 22.12.2022
34 Анонимен
16:38 22.12.2022
35 Каква автономия, бе ?
До коментар #29 от "Момчил войвода":
Зад нас стоеше СССР и Варшавският договор той автономия бълнува!Освен това подобни опити за преименуване имаше и 60-те и 70 -те години, но за тях не се говори, забравиха ги!
Коментиран от #44
16:38 22.12.2022
36 Гроздето е турско в България!
До коментар #32 от "Гост":
Нещо си се объркАл!16:40 22.12.2022
37 Русенец
До коментар #29 от "Момчил войвода":
Обикновените българомохамедани не пречат на никого. Работят си, даже много работят, трудолюбиви са. Шетат си къщите и си гледат децата. Обаче има едни интересчии, които са от всякакъв произход и все ги използват за да им прилапат гласовете, за постигане на разни цели. Обещанията - големи, а вече 30 г хорицата се бъхтят за хляб, като нас, и нито заплатите им са по-големи, нито цените за тях са по-ниски. Само на обещаващите им растат приходите, че и сараи си построиха с народното доверие. Докога така?Коментиран от #40
16:45 22.12.2022
38 Още един неграмотен русофил
До коментар #25 от "Запознат":
"колонялни" викаш!Защо русофилите държат да покажат колко са прости?
Коментиран от #48
16:48 22.12.2022
39 Анонимен
16:53 22.12.2022
40 Момчил войвода
До коментар #37 от "Русенец":
Напълно съм съгласен. Бих добавил дори, че турците се държат помежду си доста по-мило и по-възпитано от нас. Помагат си, уважават възрастните. Но тук става дума за мераци, подпомагани отвън. Те и сега са актуални.16:56 22.12.2022
41 Милко
16:58 22.12.2022
42 Бамбука
17:04 22.12.2022
43 Анонимен
17:05 22.12.2022
44 Момчил войвода
До коментар #35 от "Каква автономия, бе ?":
Самият СССР се състоеше, като и Руската федерация в наше време, от различни автономни републики - Башкирска, Абхазка и много други. Създаването на автономия не противоречеше на идеологията на СССР, нито пречи на днешната Руска Федерация. Според Българската Конституция езикът на републиката е българският. Иди в Разград и в магазина ще чуеш само турска реч. Така е навсякъде из Кърджалийско и т.н. Имаме новини на турски език. Какви са тези български граждани, които не разбират официалния език на страната? Като не го разбират, да го научат. Смешното е, че те не знаят дори турски език във формата и на нивото, на което го владее образованата класа в Анкара или Истанбул. Тукашният турски е беден откъм думи. Това е предимно битов език с много стари форми и думи, които са премахнати от езика на Република Турция в началото на 20 век от Кемал Ататюрк.17:05 22.12.2022
45 хахаха
17:06 22.12.2022
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Анонимен
17:09 22.12.2022
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Анонимен
17:14 22.12.2022
50 Анонимен
17:16 22.12.2022
51 Механик
Освен това, на всеки един, самоопределящ се като турчин и нехаресващ тогавашната власт и политика, му бе предоставена възможността съвсем мирно и безпрепятствено да отиде да живее в родината си Турция. Много хора се възползваха от тая възможност и дори напраавиха бизнес и състояние там.
Останалите, които са се припознали като български турци, или казано инак, тия които са пожелали да живеят в БГ, естествено трябва да спазват закона на тази страна и по тоя нчин, няма какво да се оплакват.
Така че соросидите да не плачкат на чужд гроб! Ние помним кое как беше.
17:25 22.12.2022
52 Анонимен
17:26 22.12.2022
53 Хххх
17:32 22.12.2022
54 Гражданин
Коментиран от #62
17:36 22.12.2022
55 Ваня
Коментиран от #60
17:37 22.12.2022
56 Димитър
Той е бил районен прокурор в Разград по време на Възродителния процес. Атанасов е бил единствен прокурор в районната прокуратура в Разград през 1989 г., като по това време подопечното му обвинение е разследвало противници на комунистическия режим.
И от сега да ви кажа, че нищо няма да стане, защото човека се е пребоядисал в евроатлантик и краен русофоб, и е под защитата на Козяк.
...тук един коментиращ бе много прав като обясняваше как американците работят с бившите комунистически престъпници и не ги интересува, а си гледат своя интерес.
18:00 22.12.2022
57 к346к
До коментар #29 от "Момчил войвода":
Пълни глупости. Възродителен процес- смяна на имената е имало в СССР, да не останат назад и Бг е започнала такъв процес. Никога турците преди 89 год. не са искали да правят автономия, да отцепват територии и пр. измислици на националистите, с които митове и легенди оправдават издевателствата над турското население. Турците са били дискриминирани- и в учене, и в професионална реализация, и в какво ли не. Искали са емигрират, подавали са документи за емиграция, но властите нарочно са се гаврели с тях, като са бавели документите им, размотавали са ги за какво ли не. Млади хора, чакайки разрешение за емиграция, не можели да предприемат нищо с години- нито да запишат висше образование, ако изобщо ги допуснат до ВУЗ, нито кариерно развитие, нито да създадат семейство, нито да купят жилище, защото не знаели властта дали, кога и как ще им позволи да емигрират. Може да ги изгони за 24 часа, примерно. Разпространявате вашата измислена пропаганда за турците като ВРАГЪТ отвътре, демонизирате ги и на основата на тази черна пропаганда постоянно създавате разни националистически партии, наричайки ги "патриотични".За процесите на смяна на имената- случвали са се на етапи- първо махалите, после българо- мохамеданите, после са насърчавали турци да се женят/ омъжват за българи, обещавайки им хубави работни места, условието било да приемат българско име, бавен им се видял този процес, та накрая сменят имената на всички- асимилация се нарича.
Сред младите може да говорите
Коментиран от #59, #63, #64, #80
18:12 22.12.2022
58 Якото турско "съжителство"
18:16 22.12.2022
59 к346к
До коментар #57 от "к346к":
Сред младите може да говорите, каквото си искате, но все още има живи свидетели на тези процеси. Пишете се разни Момчил войвода, Страхил войвода, Възраждане и т.н., ама няма нищо воеводско и възрожденско във вас. Само наливате вода в мелницата на ДПС. Ако няма патриотарски образувания, съществуването на ДПС се обезсмисля. Заедно сте си нужни. Ако искат да ме трият. Омръзна ми да ни правят на будали.18:18 22.12.2022
60 питам
До коментар #55 от "Ваня":
Коя държава изгони Дойче Веле? Моля, поименно!Коментиран от #65
18:21 22.12.2022
61 някой
Чудно ми е какви християни сте вие в ДВ?
18:22 22.12.2022
62 питам
До коментар #54 от "Гражданин":
Кой да ходи при Доган ага, както го наричаш? Сред турците вече няма интелигенция. Образованите и начетените избягаха отдавна от Бг. Остана раята.18:23 22.12.2022
63 Генерал 🇧🇬
До коментар #57 от "к346к":
Вярно са пълни глупости. Възродителният процес започва далеч преди събитията от 80-те години, почти веднага след Освобождението, когато десетки хиляди, „туркоезични“ и българомохамедани, без намесата на държавата пожелават да получат християнски имена и да се върнат към Христовата вяра на своите насилствено ислямизирани през вековете прародители. По време на Балканската война нещата се повтарят в по-големи мащаби, подсилени и от патриотичната еуфория след разгромните удари на нашата армия срещу силите на бившия поробител.Това продължава през 1937-40 г...18:24 22.12.2022
64 Генерал 🇧🇬
До коментар #57 от "к346к":
Агресията на Турция към България/неутрализирани преди 1989 са десетки нелегални групи,терористични актове,създавани от турското разузнаване/и опасността от обявяване на турска автономия в някои райони са в основата на смяната на имената на българските мюсюлмани. За Турция подобен акт трябва да е нормална процедура-та нали именно пред нейните закони и задължителна практика ,всеки турски гражданин е турчин (по конституция) и трябва да носи турско име.Там преди и сега българските фамилии са забранени.Имената на нашите сънародници, изселили се в Турция през 1989 г. и след това поголовно са сменени.Коментиран от #69, #87
19:12 22.12.2022
65 Ваня
До коментар #60 от "питам":
Капиталистическа Русия, Натовска Турция, Европейска УнгарияКоментиран от #66
19:15 22.12.2022
66 питам
До коментар #65 от "Ваня":
Диктатурите не обичат да се изрича истината.Коментиран от #81
19:17 22.12.2022
67 Пешо
19:40 22.12.2022
68 Ти да видиш!
19:45 22.12.2022
69 дааа
До коментар #64 от "Генерал 🇧🇬":
Тая турска автономия, създадена в Бг, е само във вашите глави- разни псевдопатриотични и паравоенни формирования от бивши военнослужещи. Предимно русофили.19:55 22.12.2022
70 Хихи
20:05 22.12.2022
71 Демократ
20:05 22.12.2022
72 Анонимен
20:13 22.12.2022
73 "Възродителен Процес"
20:22 22.12.2022
74 Значи който е различен
20:30 22.12.2022
75 Дойде време
20:37 22.12.2022
76 ФИНЦИ
20:43 22.12.2022
77 Милош Б.
До коментар #5 от "Спрете да насаждате омраза":
Нека да сме наясно. Да си български гражданин ще рече, че Закона те признава за такъв! Но българският гражданин може да е от турски, ромски, арменски, еврейски, руски, украински или друг произход! Да принадлежи към съответния етнос! Ето защо е некоректно, когато ни се съобщава, че някъде в Европа българи били заловени и уличени в определени престъпления! Трябва да се уточнява, българи от еди какъв си произход, че аз като етнически българин се обиждам! Защо може в съответствие с полит. коректноста един ром да го наречат само българин, а мен да не ми викат циганин?! Пак ме обиждатКоментиран от #79
20:47 22.12.2022
78 Не ми се дочета,за да взема отношение
До коментар #2 от "Исторически парк":
по поста ти,но почти 40 години по-късно(без някоя де) и над 30 години от съсдаване етническата ДПС важни лидери от това дъпъсъ казват,че "покръстването" било един експеримент за по-грандиозното,което би се случило в СССР,където мюсулманите са в проценти,а и в числа повече от българските турци.Казах СССР-тогава там беха доста мюсулмански республики.Та с тва,дет го постнах в нета го има и от там го знам.Всеки мож го научи.21:03 22.12.2022
79 Милош Б.
До коментар #77 от "Милош Б.":
Искам да кажа, че като, че ли, да те назоват ром или циганин (някои от тях не харесват да ги наричат роми), днес изглежда е станало по- престижно от това да си българин!Това не е ирония, моля Ви!
21:05 22.12.2022
80 Бонак
До коментар #57 от "к346к":
Сега да те осведомя за "дискриминацията" на малцинствата тогава. Само един пример. Не помня дали се отнасаше за всички малцинствени групи, но специално за българските турци имаше отделен поток, ред за прием във ВУЗ! Достатъчно бе да изкара тройки на изпитите и е вътре! На това дискриминация ли му викаш, и ако е, за кого е?!Коментиран от #82, #126
21:22 22.12.2022
81 Ваня
До коментар #66 от "питам":
Ах,така ли, демократично избраните "диктатори" не обичат пропагандата, за други истина.21:40 22.12.2022
82 Българските турци
До коментар #80 от "Бонак":
Те точно тоя "поток" от промитите от ДКМС , ДС и ВКР при ГУСВ мозъчета ви управляват и съсипват от от 33 години насам !!!...21:52 22.12.2022
83 Българските турци
"Е щом е тъй защо гласуват за тях" ли казахте ?!...Не знам...но ми се струва че е за възмездие ?!...
Коментиран от #86, #92, #93
21:53 22.12.2022
84 Възрожденци
До коментар #29 от "Момчил войвода":
Човеколюбието на нашите красни хъшове и хъшки заслужава Нобелова награда за мир. След серията "Възродителни процеси", проведени от тях в Пиринския край, Родопите, Лудогорието и т.н.; дадоха възможност, днес, на стотици хиляди "загубени души" да се самоопределят като помаци, роми, турци, македонци и българи-юнаци. За да не угасне любовта между нас, ката ден се срещаме на Одринския пазар.с вълнуващата перспектива да " съжителстваме", както си е било, от векове за векове. Не случайно, заразен от тази взаимна обич, верният друган на наший Батюшка Путин, Ердоган казва, че тих бял Дунав се вълнува в сърцето му.22:00 22.12.2022
85 безпартиен
22:04 22.12.2022
86 Как да те разбирам?
До коментар #83 от "Българските турци":
Гледам от сложния ти пост(и бай Тайпито си го вденал вътре с фамилното ми име Ер.До.-тоя не е ли от лазите бе?грузински помохамеданчени) "възмездие" си написал.Това кат само наказание ли да го тълкувам?Коментиран от #88
22:13 22.12.2022
87 Българските турци
До коментар #64 от "Генерал 🇧🇬":
До коментар 64 от "Генерал 🇧🇬"Абе ти от коя Уикипедия си изсмукал тоя буламач ве ?...Ти за балами ли ги мислиш 3 те милиона турци живеещи с български лични карти и паспорти по четирите посоки на света и в самата България ?!...Че нямат семейни реликви и спомени ли?...За безродници и изменници ли ги обявяваш?... Или си мислиш че една 600 годишна империя е съществувала без регистри и архиви ли мислиш че твърдиш тия неща на празно шкембе тука ве Генералe ?!!!...
Коментиран от #89
22:29 22.12.2022
88 Българските турци
До коментар #86 от "Как да те разбирам?":
Може да го тълкуваш и като бич божи ама той не се нуждае от проклятия и клетви...просто кото му дойде времето си бие честно и справедливо и без да дели никого на таквиз или онаквиз !!22:40 22.12.2022
89 Генерал 🇧🇬
До коментар #87 от "Българските турци":
Не разбирам за какво приказваш?!22:47 22.12.2022
90 Никой
22:58 22.12.2022
91 Българските турци
23:07 22.12.2022
92 Генерал 🇧🇬
До коментар #83 от "Българските турци":
Защо Възродителният процес да е ПОЗОР за България, а турската насилствена излямизация и потурчване да не е?? Турците са нашествениците, Въсродителният процес е вседствие от насилието на завоевателите. Възраждането е точно връщането на първоначалното, а именно - връщане на християнските имена и Христовата вяра на своите насилствено ислямизирани през вековете прародители.Коментиран от #95
23:31 22.12.2022
93 Генерал 🇧🇬
До коментар #83 от "Българските турци":
За всичко в архивите има документи. А за Възродителния процес в края на 80-те има мнооого документи в архива. На някой хрумвало ли му е ЗАЩО до сега, борците за демокрация, антикомунистите, евроатлантиците,търсачите на сензации и т.н. не искат да отворят този архив за обществено достояние, а ??За тези документи мълчат. Мълчат, защото истината ще лъсне, а тя не е удобна за някои "демократи" и туркофили. Ще лъснат атентатите още в началото на 80-те, кражбите от военни поделения, саботажите и заплашителните писма срещу държавното ръководство. Ще лъснат атентаторите -техните имена, спонсори, цели, тяхната кореспонденция на турски - от къде с кого, кой. Ще лъсне и турcкaтa aгeнтурa в Бългaрия черно на бяло, кореспонденцията на държавно ниво м/у Турция и България- какво е било в реалност.
Защо, ЗАЩО не отварят документите по възродителния процес, та да видят на какви ужаси ще се натъкнат...
Коментиран от #97, #99, #100
23:33 22.12.2022
94 Ае бегай бе
01:07 23.12.2022
95 НА ПОЛЕ ОН
До коментар #92 от "Генерал 🇧🇬":
Панятна, че е имало "потурчване", разумеется,че е била проведена "насилствена асимилация".Иначе как ще нариташ малцинствата в трудови войски, как ще ги навреш в най-мръсните сектори на икономиката, как ще ги изолираш от управлението на държавата, лишавайки ги по този начин от бъдеще, идеали, мечти, обричайки ги на най-черна гастарбайтерщина. Те така, у нас хора с фатмашки акъл и манталитет стават генерали, изгарящи от мерак да си отмъстят, размахвайки кръстоносния меч и осквернявайки по този начин Христовата вяра.01:29 23.12.2022
96 Някой
01:31 23.12.2022
97 И ДА ЗНАЕШ, МИНКЕ !
До коментар #93 от "Генерал 🇧🇬":
Добре, че мюсюлманите и ромите в България никога, ама никога, не бяха допуснати в управлението на държавата. В противен случай мързеливите, крадливи и злобни комуняги и шапкари щяха да ги обвинят за днешната безнадеждна смотанящина в страната, за Демографската Катастрофа, за вегетиращата икономика; затова, че сме първи в Европейския съюз по бедност, смъртност, гайдутлук, безперспективност. Какъв народ сме, Минке ?! Позволихме на тези Червени Кърлежи да изсмучат жизнените сокове на нацията, да я парчетосват, да я удавят в омразата си. И доживяхме да чуем как тези безаналогавие "Кучета на Павлов" гръмко вият и лаят в защита на "Възродителния процес", върнал България 100 години назад, да не казвам в края на 14 век.Коментиран от #102
02:04 23.12.2022
98 Румпел Щилтсхем
04:12 23.12.2022
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 Този коментар е премахнат от модератор.
101 Българските турци
Коментиран от #109
07:04 23.12.2022
102 Непонятно
До коментар #97 от "И ДА ЗНАЕШ, МИНКЕ !":
А къде са българските имена в Турция ? Защо в САЩ , който иска гражданство е задължен да смени своето първо име с англо-саксонско , и от Иван , или Хасан да стане Джон . И те ли са в 14 век . И защо евреите в САЩ не допуснаха мюсюлмани в управлението на тази голяма и велика страна ? Колко недемократично - УАУУУ . Дойче Веле нищо не пише по въпроса , що така бе Минке?07:05 23.12.2022
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 пфууууу
09:16 23.12.2022
107 реставрация 99
Какво ще лъсне !?..То е лъснало и грейнало още през 1989 !?...Има милиони живи свидетели които след като прочетат онова което изливате тука ти и подобните на теб натровени с ксенофобия и просташка мания за величие...започват с право да напират поне за някакво морално възмездие?!...Какво твърдиш че ще лъсне ?...Че турци и помаци от Родопите създали работническа партия и са обявили нелегална въоръжена сепаратистична дейност с цел да обявят независима Турска родопска република ли ?..Че всеки ден в един български дом е идвал ковчег обвит с националния флаг и с траурен марш и залп се извършвали погребенията на поредните български воини загинали в поредната акция на сепаратистите ли ?!...Или как в някоя църква на Великден,как на някой мач в стадион или как на площад на голям български град избухват бомби взривени от сепартисти и убивали невинни български граждани без разлика дали са деца, жени или старци ли?...Какво ще лъсне и излезе наяве??!...."
Коментиран от #110
09:32 23.12.2022
108 реставрация 100
"Един луд хвърля камък в кладенец,след туй 40 умника се мъчат да го извадят"...Лутате се във фекалните страници на близкото минало?!...И с всеки напън и намек за блатото "Възродителен процес" затъвате на по дълбоко...Защо се ровите в "кенефите"на бългаския тоталитаризъм?...Какво бленувате да откриете сред мръсотията - извор с бисерна амнистия ли ?...Стойте на уютно по домовете си !...Дръжте затворени устните си за да не ви мирише дъха!...Запушете уши за да ви е мирно и тихо и изчакайте в мир и покой деня когато ще се затворят и очите ни !...Именно тогава ще дойде "амнистията" и за вас и за нас !...
Коментиран от #111
09:35 23.12.2022
109 Генерал 🇧🇬
До коментар #101 от "Българските турци":
Така е, изгубихме Студената война и за това сме на топа на устата, а не защото не сме прави.В нaчaлoтo нa 20 вeк хриcтиянитe в рaзпaдaщaтe ce Ocмaнcкa импeрия бяхa близo 20%. Млaдoтурцитe (cтрoитeлитe нa cъврeмeннaтa турcкa държaвa) приeмaт пoлитикa нa гeнoцид и гoнeния нa хриcтиянитe. Зa 15 гoдини ca изчиcтeни пoчти вcички хриcтияни (днec Турция e c пoчти 100% мюcюлмaни). Тoгaвa ca избити и прoгoнeни cтoтици хиляди бългaрcки и гръцки хриcтияни. Гърцитe нe ocтaвaт пo нaзaд и oтвръщaт- гoнят мюcюлмaнити oт cвoитe тeритoрии към турcкитe, a Бългaрия нe гo прaви. Oгрoмнa и нeпoпрaвимa грeшкa oт нaшa cтрaнa. Ceгa идвa врeмe, кoгaтo щe cи плaтим прecкъпo зa тaзи нaшa тъпa "блaгoрoднa" пocтъпкa.
Българите в Гърция и Турция отдавна ги изселиха, избиха и асимилираха това което остана. И в Гърция и Тутция смениха всички български имена на села, градове, местности.
А когато България реши да извърши реципрочност и то само с имената - настава вой до небесата. Е, защо??
Коментиран от #112, #128
09:53 23.12.2022
110 Генерал 🇧🇬
До коментар #107 от "реставрация 99":
Каквото има за лъскане ще лъсне.Потурчените от дпс са в управлението на страната. Защо никога не повдигнаха въпрос за архивите за Възродителния процес?Коментиран от #113
10:03 23.12.2022
111 Генерал 🇧🇬
До коментар #108 от "реставрация 100":
Нещо си се объркал, аз не ровя никъде,.Обяснявам и питам. Дойче Веле и потурчените от дпс постоянно ровят. Но никога не ровят на дълбоко, защото ще се разпаднат и изчезнат на момента, ровят на плитко, да напомнят и само замирише.10:09 23.12.2022
112 Този коментар е премахнат от модератор.
113 реставрация 1
До коментар #110 от "Генерал 🇧🇬":
Изровете всичко че да ви светне и да видите кой е роб кой поробител...кой изменник кой безродник...И стига с туй дпс ...стадо мутирали възродени агентчета и селски доносчици на които сте се оставили да ви управляват и да ви въртят политиката от 33години насам !...Това е парадоксът на България !!!...Как за всичко веднага намирате виновни ?...И пишете ли пишете!! ... И винаги има виновни за българската несполука..."Турско робство","Диктаторътъ Стамболов", "Мегаломанията на Фердинанд","Борис ІІІ с Германия","СССР с БКП и Тато",сега "Герб, ДПС и мутрите" и след някое време " ЕС с НАТО"... и никога българската некадърност, мързел и "богоизбран" елитизъм няма да са причина за тоталната физическа и душевна мизерия !!!Коментиран от #116
11:04 23.12.2022
114 Генерал 🇧🇬
До коментар #112 от "реставрация 1":
Колко лесно - лепим етикета "изопачени събития" и готово, край. Аз съм неграмотния.Одринска(Източна) Тракия от която бяха избити и изселени половин милион българи не е в Азия.
Коментиран от #115
11:13 23.12.2022
115 реставрация 1
До коментар #114 от "Генерал 🇧🇬":
А знаеш ли колко "века" Одринска Тракия е била България?!Коментиран от #117
11:20 23.12.2022
116 Генерал 🇧🇬
До коментар #113 от "реставрация 1":
Е да , на поробения народ все някой друг му е виновен.., според поробителя. Ашколсун. Вие не сте били на наше място за да ни съдите и упреквате. Анадънму?Освен това вече признах за нашата грешка и виновност в коментар- 109, за днес, кoгaтo cи плaщаме прecкъпo зa тaзи нaшa тъпa "блaгoрoднa" пocтъпкa.
11:22 23.12.2022
117 Генерал 🇧🇬
До коментар #115 от "реставрация 1":
"Активното влияние в Източна Тракия и Беломорието започва с преместването на границата в района на Странджа от кан Тервел (700-721), фиксирано в българо-византийския договор от 716 г. Продължава с политиката на кан Крум, когато през 813 г. .."Коментиран от #119
11:29 23.12.2022
118 реставрация 1
11:52 23.12.2022
119 реставрация 1
До коментар #117 от "Генерал 🇧🇬":
Остави тия "пързалки" от Първото или Второто Българско царство !...Тях остави че никой не ги обвинява дори вече не ги и изучават както трябва в България ! Ти кажи с какво сте се променили в Третото царство от 1878 до днес...какво сте направили че да блеснат гордите чела ...освен безкрайното циврене "турско робство" и хъшовския Немили - недраг патриотизъм!...Чекмеджета , кюлчета, забулени спални с урви ...кръв и атентати и бой и дразги за оглозгани кокали и трохи от трапезата на Великите покровители !!!12:19 23.12.2022
120 Генерал 🇧🇬
Знаех си - този теглил ярема пет века, е пак виновен.
Пожелавам ти лек ден, и дано някога дойде просветление в твоя ум!
И запомни( защото не си запознат изобщо с огромната българска трагедия) - българинът за миналото не търси справедливост, а мира. Това му е напълно достатъчно.
Коментиран от #121
12:25 23.12.2022
121 Българските турци
До коментар #120 от "Генерал 🇧🇬":
Аз с никого и нищо си нямам кавга освен облъчените и натровени с робство,злоба и омраза допотопни динодозаври които неистово продължават да да си пръскат отровата навсякъе из атмосферата! Преди 2022 години тия дни под блясъка на витлеемската звезда заедно с него се е родила една от най светлите надежди на човечеството за равенство и мир на земята. Аз вярвам че тази надежда е жива и че хората все още вярат и очакват !...Безспорно, истината на Всевишния е неоспорима...Светлината и е отправена към всички ни през прозорците и книгите на всички религии ! Но колко са тия които отправят взор към тази истина?...От момента когато Каин уби Авел ,користта и злобата са с хората и лъчите на всевишната истина за съжаление се прекарват през злобни призми и се отразяват в криви огледала!... В името на тия "субективни и измамни" истини от векове се лее човешка кръв! Всеки влачи своя "кръст" към своята Голгота!...Bсички сме на изпит в този свят и когато се явим пред съда на Всевишния няма да има никакво значение от кой прозорец и през коя книга сме отправили взор към ИСТИНАТА му!...Желая на всички хубави хора радост и щастие !!!
13:13 23.12.2022
122 Този коментар е премахнат от модератор.
123 Шкембе войвода
До коментар #6 от "само питам":
А защо има ВМРО?....ВЕЛИКО МАКЕДОНСКА РЕВОЛЮЦИОННА ОРГАНИЗАЦИЯ? Нали Македония е изкуствено създадена?Но пък има такава партия,дори беше на власт, че и мрежата вдигнаха в съюз с оня дето биеше бабички и за хартиени самолетчета платиха милиони.Айде първо се определете кой какъв е и после търсете сметка не тея дето си знаят какви са15:22 23.12.2022
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 Този коментар е премахнат от модератор.
126 дописвам
До коментар #80 от "Бонак":
Я, кажи колко турци допускаха във ВУЗ в 1 паралелка? От 30 студенти прием, колко бройки бяха определени за турци? Ще ти отговора- 1 брой. От 30 студенти 29 места бяха за българи и само 1 място за турчин. И не, че е нямало кандидати, имало е, просто държавата комунистическа не е допускала турците да учат. След това следвало разпределение. Ах, тези разпределения! Знаеш ли къде изпращали турците да работят по разпределение?16:13 23.12.2022
127 пенко
18:12 23.12.2022
128 Хайде, ся.....!
До коментар #109 от "Генерал 🇧🇬":
Та вие коригирахте "благородната" си постъпка, да не изритате турците от страната, както са сторили останалите балканджии. По времето на "Голямата екскурзия" от 1989 година, която си беше "боносът" на " Възродителния процес" и следващите 10-ина лета, повече от половин милион "нашественици", напуснаха България и се установиха ; кой в Турция, кой из Европити. Докато бяха в родината си страната имаше що годе Земеделие, Хранително-вкусова, Консервна, Текстилна промишленост и още какво ли не. Днес - НЕМА. Оти веке нема кой да копа, да сее домати, краставици, бакладжан, нема кой да пасе и дои крави и овци. Нема кой да бяха с кирката и лопатата, и да "Строи за родината" язовири, пътища, заводи, да прокарва канализации, да издига ония мегаломански мастодонти на комунистическите фараони, като на Бузлуджа и Шуменското плато, например. Та прав си че: "Сега идва време, когато ще си платим прескъпо за тази наша тъпа "благородна" постъпка. Понеже почти нищо не произвеждаме, станахме "роби" на Одринския пазар и на Турция, която ни снабдява с всичко ; като започнеш от зарзавата, разните му кльопачки и стигнеш до долните гащи.19:08 23.12.2022