От 24 септември до 04 октомври 2013 г. в Монреал ще се проведе 38-та сесия на ИКАО / Международната организация за гражданска авиация/. На тази сесия се очаква да се намери отговор на една все по-неотложна потребност като включването на Тайван в ИКАО, което няма да бъде без значение и за България.
През януари 2011 г. Европейският съюз премахна за гражданите на Тайван – при пребиваване до 90 дни – входните визи в страните - членки, към които незабавно се присъединиха с аналогична мярка нечленуващи в ЕС страни като Норвегия, Исландия, Андора, Лихтенщайн и Монако.
Тази мярка, прилагана на реципрочен принцип от тайванските власти спрямо гражданите на страните от ЕС и от другите споменати държави извън ЕС, доведе до значителен ръст в потока от тайвански посетители в Европа с цел туризъм, бизнес и образование, както и на европейски граждани към Тайван.
В този контекст милиони тайванци ежегодно идват в Европа, а стотици хиляди европейци посещават Тайван с полетите, които ежедневно двете тайвански авиокомпании, “China Airlines” и “Eva Airways”, и другите международни превозвачи осъществяват между европейските столици и Тайпе. Силното увеличение на тези посещения в Европа е подплатено с голямата платежоспособност на тайванските граждани, които идват от страна, където годишният доход на глава от населението е 25 000 долара, като в Азия заема трето място след града - държава Сингапур и Япония.
Значението на тези цифри и тяхното социално и икономическо влияние намира отражение и в чувствителния стокообмен между Тайван и Европейския съюз, който за 2012 г. възлиза на 38,2 милиарда евро.
В този контекст става очевидно колко е важно за България да увеличи икономическите си и търговски отношения с Тайван, предвид перспективите и възможностите, които тези отношения могат да предоставят за в бъдеще, отчитайки и изключителната динамика в отношенията между Тайван и Китай през последните години, настъпила след десетилетия ледено противопоставяне. Достатъчно е да отбележим, че през м. юли т.г. Тайпе и Пекин подписаха 19-то по ред Споразумение за двустранно сътрудничество; че всяка седмица има 616 полета, свързващи главните градове на двете страни; че най-голямото индустриално предприятие в света, базираната в Китай компания Foxconn с един милион служители, е с тайвански мажоритарен акционерен капитал.
От друга страна трябва само да погледнем географската карта, за да си дадем сметка за решаващото геостратегическо положение на Тайван в Азиатско - тихоокеанския регион – решаващо не само за азиатските народи, но и за всички нас, поради изключителното и жизненоважно значение, което все повече ще нараства, на тези икономики и тези пазари.
В обрисуваната дотук картина, отразяваща невъзможни за игнориране реалности, за съжаление съществува една черна дупка, която не може да бъде видяна с невъоръжено око, без обаче това да я прави по-малко сериозна, противоречива и потенциално предвещаваща проблеми. Става дума за неучастието на Тайван в съвещанията и дейностите на ИКАО, Международната организация за гражданска авиация.
Този въпрос би могъл да изглежда и от второстепенно значение. Обаче той изобщо не е второстепенен, доколкото е тясно свързан с безопасността на полетите и следователно с невредимостта на милиони пътници.
Докато международната общност преди доста години намери прагматични решения, свързани с необходимостта и общия интерес от включването на Тайван в различни многостранни организми – Световната търговска организация, Световната здравна асамблея и други икономически и финансови институции като Азиатско-тихоокеанското икономическо сътрудничество, ЕБВР, Азиатската банка за развитие и т.н. – тя все още не е намерила отговор на една все по-неотложна потребност като включването на Тайван в ИКАО.
Абсурдността на това невключване, което предизвиква нестихваща загриженост, се доказва от констатацията, че ежегодно 1,30 милиона полети преминават през района за полетна информация на Тайпе (Taipei Flight Information Region), докато 56 са авиокомпаниите, свързващи столицата Тайпе със 110 градове от целия свят. Въпреки този внушителен „обем” на въздушния трафик през Тайван, поради невключването на страна в ИКАО, тя няма редовен, своевременен и изчерпателен достъп до глобалните стандарти за безопасност на полетите, установени от ИКАО, и по необходимост трябва да прибягва във всеки отделен случай до помощта на приятелски държави, на съседни райони за полетна информация и частни авиокомпании.
Изглежда невероятно и невъзможно, че в 2013 г. по силата на наследени анахронистични политически „вета”, от дълго време предадени за скрап от Историята, продължава това изключване, излагайки на риск, пораждайки вреда и опасност за глобалната сигурност на въздухоплаването и оттам на милиони пътници.
Най-сетне обаче нещо започва да се променя – на 12 юли т.г. Барак Обама, президент на САЩ, които също през 2012 г. премахнаха визовия режим за гражданите на Тайван, станал петата азиатска страна, ползваща такъв статут – подписа Закон 1151, единодушно приет от Конгреса, който ангажира администрацията на САЩ да постигне на следващата асамблея на ИКАО, която ще се проведе през септември т.г. в Монреал (Канада), Тайван да бъде приет в организацията като „член - наблюдател” за да може да участва в дейностите, програмите и правилата на ИКАО. В същия дух бяха и няколко инициативи в рамките на Европейския парламент и в други парламенти и правителства на редица европейски страни и във всички континенти.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Симеон Тасев
17:54 13.09.2013
2 PROFESIONALISTA
07:40 14.09.2013