16 Май, 2024 15:00 2 075 48

Павлина Делчева-Вежинова: Драги граждани, свикнете, че градът е за хората, не за автомобилите

  • велосипеди-
  • автомобили

В София през 50-те години имаше велосипедна алея, която беше успоредна на Борисовата градина и отделена от Цариградското шосе с дървета и храсти. И по тази алея караха колело много хора

Павлина Делчева-Вежинова: Драги граждани, свикнете, че градът е за хората, не за автомобилите - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

…Да, мили по-млади или новодошли софиянци – в София през 50-те години имаше велосипедна алея, която беше успоредна на Борисовата градина и отделена от Цариградското шосе с дървета и храсти. И по тази алея караха колело много хора.

С времето тя ставаше все по-населена, тъй като се появиха комплексите и нямаше нищо странно в това да яхнеш колелото и да отидеш на работа евтино и безопасно. Вече е трудно да се намерят фотоси, но ето една любителска снимка от онова време, където се виждат алеите, макар и скрити зад дърветата. „Цариградското“ беше като продължение на „Царя“.

Чуваха се птиците от градината, през пролетта то се покриваше с цветчета от кестените, а лятото се усещаше уханието на розите. Сигурно и аз щях да се възхищавам, ако не беше безпомощното ми клатене по стръмното. Имаше и други алеи, по които се караха колела – по „Драган Цанков“ в посока Телевизионната кула покрай гората – след „Чепишев“ т.е. зад днешния „Парк-хотел Москва“ имаше вили и къщи. Алеята все още съществува, но е толкова разнебитена и обрасла, че не си личи, че я има.

А после дойдоха автомобилите. Разшириха Цариградското, тогава „Ленин“. Алеята на велосипедистите изчезна, а заедно с нея и ивицата с розите в центъра на булеварда, която разделяше платната. Така класическият булевард с цветно островче по средата и алеи от двете страни спря да съществува. Стана си най-обикновено „шосе“ или по-точно „магистрала“.

По него вече летяха служебните „Волги“ и „Чайки“, тук-таме се срещаха някои частни автомобили и всички завиждаха. Вече не беше престижно да караш велосипед, всеки искаше собствена кола, която да увива с покривало да не се цапа, да мие я всяка неделя под завистливите погледи на съседите и да ходи до „наш`те“ на село за консерви или на море. Беше престижно, а на велосипедистите се гледаше като на „селянина с колелото“. Все пак част от старите алеи останаха и до днес, но вече само за автомобили.

Зарадвах се, когато велосипедистите се появиха отново. Имаше нещо волно в това пренебрежение към еснафското треперене над колата. А и те трябва да имат своето място, както всеки един от нас, и да имат алеи, където да се чувстват в безопасност.

Сега отново има вой – защо алея, аз къде ще паркирам! Ами как ще има място като в София на трима човека се падат по две коли. А и собственикът иска колицата му да е под прозореца и най-гръмогласни са тези, които направиха от гаражите си заведенийца. Зная всичко – „градът е пренаселен“, „няма достатъчно гаражи“, „велосипедистите са по-малко от шофьорите“, „в белите държави не е така“.

На последното ще отговоря – в една голяма европейска столица живеят мои приятели – на практика три семейства, защото големите синове вече имат свои и живеят отделно. Имат една кола, която използват при нужда. Пестят – не пари, а трудности със задръствания, с паркиране (там не можеш да оставиш колата си на улицата и да пазаруваш в центъра с часове), с гараж, с поддръжка. И се справят чудесно.

В София градският транспорт е добър. Много по-бързо се стига от кварталите до центъра с метро. Може би нещата все още се натаманяват и има още какво да се желае.

Но, драги граждани, свикнете, че градът е за хората, не за автомобилите. Че е за всички – и за пешеходците, и за шофьорите, и за велосипедистите, и даже за тези с тротинетките. Просто трябва да има правила, които да се спазват.

Съжалявам, че не се научих да карам колело.

(Текстът е от блога на авторката)


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 40 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Пълен Провал

    40 22 Отговор
    Не ни ги пробутвайте тия....

    Коментиран от #12, #15

  • 2 Пускам

    35 20 Отговор
    Пускам сълза.. ами тогава другари, направо да върнем времето до 1950та година. Или пропагандираме новото нормално - и нищо няма да притежавате и ще бъдете щастливи!
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Опааа

    18 31 Отговор
    Я па тая! 🤦‍♂️Дърта пача! Да ходим пеша из цяла София ли?

    Коментиран от #13

  • 5 Опааа

    15 26 Отговор
    Лелеееее,тая дъртата не може да кара колело!😆🤦‍♂️ Какво реве тогава за велосипеди??? Ще ми казва тая с метро или с автомобил да се придвижвам?!?

    Коментиран от #20, #21

  • 6 Фен

    12 13 Отговор
    Оди си на село. Те и без това, на тия пумпали избирателите, или поне повечето, са от там.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Русофилски коментари

    22 19 Отговор
    Дано забранят повечето коли в София. Също и на депутатите. Хората навън карат колела целогодишно в лош климат. А тук слънчево време и мюлюзите както се вижда в коментарите си правят квото искат. Ще караш кола в града ама друг път,ще ми караш... И яко солени глоби за такива из ме кяр и. Мр сна долна зган
  • 12 Така ли

    8 13 Отговор

    До коментар #1 от "Пълен Провал":

    Тогава няма да ревеш, че държавата ти е кочина.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Зарази такива като вас

    8 5 Отговор

    До коментар #1 от "Пълен Провал":

    Да пълен провал си и затова държавата ти е провал. Разбираш ли къде е първопричината
  • 16 С лопата да ги ринеш

    6 12 Отговор

    До коментар #14 от "!!!":

    Така са ги възпитали през комунизма. А уж комунизма възпитавал. Какво възпитание ,какви 5 лева. Никакво уважение не видях повечето коментари.
  • 17 Сельо е комплексар

    18 10 Отговор
    Иска всички да видят, че се вози на кола. Няма такива Ганьовци по света.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Всички кифли

    17 3 Отговор
    си турнаха дъто на джипове.
  • 20 такъв е доказан

    9 2 Отговор

    До коментар #5 от "Опааа":

    Този профил е на мростак!Отдавна се подвизава тук.
  • 21 "Ще ми казва тая..."

    11 5 Отговор

    До коментар #5 от "Опааа":

    На това ли те научи комунизма бре осурук. Ти за уважение към хората чувал ли си??? Кой си и какъв си ти така по този начин да говориш към непознати хора???
  • 22 Уважение към непознати хора

    14 9 Отговор
    Тези в коментарите, които пишат простотии и ръсят глупости към жената, която е писала блога та да може хората да се вразумят, що за същества са. Тези не могат да се нарекат човеци. Пълна зган
  • 23 И все пак

    19 5 Отговор
    НЕ ПРИЕМАМ натрапването на новата организация. Внуците ми са 6-то поколение от София. Родена съм в центъра на града, не шофирам и ходя пеша или с такси. Да не се скатават зад лозунга, че са мислили за здравето на хората. Ако решенията са за хората- да питат тях, а не да решават вместо тях и могат да помислят за цялосто решение, а не да решат един проблем и да създадат нов. Това е само ново доказателство за неспособността им да управляват.

    Коментиран от #26, #46

  • 24 Милчо Мицков

    14 3 Отговор
    София е прекрасен,модерен и евтин град.Ниски цени,ниски данъци....Купуват жилища и автомобили като бесни.За сведение-65кв в Хиподрума,данък 250лв.нова кола,среден клас-45лв/годишен данък.Няма такива цени.Като искаш да живееш в София-данък 1000лв,колите 500.Като му е скъпо,знае как.Лошото е,че ще страдат и кореняците...

    Коментиран от #44

  • 25 Аз съм

    13 7 Отговор
    ЗА да се върне софийското жителство!

    Коментиран от #35, #41

  • 26 Мемо

    9 7 Отговор

    До коментар #23 от "И все пак":

    Не е само до здравето, а и до улесняване на движението. В час пик предвижването с велосипед е доста по - бързо, отколкото с кола.
  • 27 Велолюбител

    9 6 Отговор
    Необходима е цялостна веломрежа в града.
    На някои места може съществуващите тротоари да се позагладят и да станат за велосипедисти (визирам Симеоновско шосе). Старите велоалеи - в Борисовата, Ловен парк, трябва да се постегнат.
    Бордюри, шахти, гънки по улиците - трябва да се пооправят.
    Разстоянията в София и денивелацията не са толкова големи, че да не позволяват на средностатистически човек да не може да ги преодолее с велосипед. Трябва метрото също да се пригоди за превоз на велосипеди.
    Трябва да се възпитава в училищата ново велосипедно поколение.
    Велосипед = здраве =ползи за околната среда.
    Но не бива нещата да се правят на парче.

    Коментиран от #32, #43

  • 28 Тая

    7 9 Отговор
    До 25
    Софийското жителство са го измислили точно комунистите. На 09.09.1944 г. са надошли прошляци от селата - комунисти, партизани и прочие, заграбили са и са се нанесли в имотите на софиянци, а собствениците - изселени или избити. Та ти кое поколение си, "кореняк" СТОЛИЧАНИНО?

    Коментиран от #38

  • 29 ПРАВА СТЕ ГОСПОЖО

    11 2 Отговор
    НО Я ДА ПИТАМ
    КОЙ НАЦВЪКА БЛОК ДО БЛОКА С УЛИЧКИ ШИРОКИ ПО 10 МЕТРА
    КОЙ КУПУВА АПАРТАМЕНТИ В ТАКИВА КУТИИКИ
    ТА МАЙНАТА ИМ И НА ВЕЛОСИПЕДИСТИТЕ И НА АВТОМОБИЛИСТИТЕ
    СТИГА СМЕ НАЛИВАЛИ ПАРИ В ТОЯ ИЗВРАТЕН ГРАД
    КОЙТО СИ Е ИЗС.......АЛ ЛА.....АТА ДА СИ ГИ БЪРШЕ
    ВИЕ СТЕ ЯВНО СТАРА СОФИЯНКА
    СЪЖЕЛЯВАМ ЧЕ СВЕСТНИ ХОРА КАТО ВАС СЪЩО ГО ОТНАСЯТ
    ОТ ПОВЕЧЕ ОТ 60 ГОДИНИ ЖИВЕЯ ВЪВ ВАРНА БИХ ВИ ПРЕПОРЪЧАЛ ДА СЕ ПРЕМЕСТИТЕ ТУКА
    АМА И ПРИ НАС Е СЪЩИЯТ БАТАК
    Е МАЛКО ПО ДОБРЕ АМА ПОДОБНО
  • 30 ....

    7 5 Отговор
    Градът е за хората, не за сградите. Градът е за хората, не за болниците, детските градини, театрите, магазините... Градът е за хората бе, не разбрахте ли? ХО-РА-ТА.
  • 31 Ами инвестирайте

    13 3 Отговор

    До коментар #18 от "Сила":

    в провинцията бе софиянци-кореняци. Още 50-те години построихте най-голямата екологична глупост до София - Кремиковци. Докарахте металурзи от цялата страна защото софиянеца такава работа не ще. Тия хора трябва някъде да живеят - докарахте и строители, после и шофьори за автобусите защото шофьори и дюлгери не става от софиянци-кореняци. Да продължавам ли със сегашните европейски и наши пари какво правите(инвестирате ги в София) и защо в София винаги има работа и заплатите са големи независимо от поне 1 милион хора от провинцията?

    Коментиран от #33, #37

  • 32 Гребец

    9 6 Отговор

    До коментар #27 от "Велолюбител":

    Неободима е и система от плавателни канали, като в Амстердам и Венеция. Много лесно и екологично придвижване, без катастрофи. Само не знам къде ще правим летища за парапланеристите и конни алеи за ездачите. Шахматистите и те искали да се разширяват и да играят шах на Цариградското, ама любителите на кърлинг са си запазили района на Орлов Мост и ще трябва да съборим някоя детска градина за да се отвори място. За синронното плуване засега сме отделили езерото с лилиите в борисовата, стига да не го налазят леководолазите.
  • 33 Колко до са кореняци

    8 2 Отговор

    До коментар #31 от "Ами инвестирайте":

    От 10-12 000 след Освобождението, после присъединяване на близките села и нахлуване от Северозапад... кореняци не, ами направо столичани. И София е заприличала на столица с дарения и труд на интелектуалци от всички краища, с изключение на шоплука.
  • 34 и как да ида на работа с колело?

    12 0 Отговор
    Идиоти и кретени със служебни коли ни учат как да живеем! Превърнаха София в едно голямо село, което за съжаление е и западащо! Добре че има едно метро , че иначе ще сме като в Газа! Смешници!
  • 35 И аз ха ха ха ха

    0 3 Отговор

    До коментар #25 от "Аз съм":

    Само че трябва да си върнеш и бае Тошо. Другата ти опция е Северна Корея, ама само ако си се родил там.
  • 36 Гост

    7 7 Отговор
    Авторке,не се прави на остроумна,много добре знаеш чия е вината да се стигне до този хаос. И това не е от вчера,не е и от преди 10 години,,не е и от 20. Улиците не са за колелета и тротинетки,а за автомобили Сравнението ти с калните калдаръми, от 50 те на миналия век ,дето ги наричаш улици,е смешно и глупаво.Нещо за осветлението на улиците по онова време да кажеш? Имало ли е или е нямало?
  • 37 Сила

    5 3 Отговор

    До коментар #31 от "Ами инвестирайте":

    ПОСЛЕДНИТЕ 35 ГОДИНИ..... ОТКАКТО МАХНАХА ЖИТЕЛСТВОТО СТАНА УЖАСА..... преди ясно, но поне ги филтрираха по някакъв начин...... СЕГА Е КОШМАР....!!!!!

    Коментиран от #39

  • 38 Госあ

    0 6 Отговор

    До коментар #28 от "Тая":

    Аве я не ми се праи на дора габе ве, бездарници. Точно гражданство трябва, ценз и принос. Не нек’ви полуграмотни безполезници да ми се праат на интересни. И не е нужно да пишеш до кой коментар ти е репликата, ползва се опцията за отговор. Иначе, да съгласен съм със заглавието, обаче авторката явно е имала някакви физически проблеми, за да не се научи да кара велосипед. И между другото, най удачни са електрическите скутери.
  • 39 Госあ

    6 1 Отговор

    До коментар #37 от "Сила":

    Последните 35 години откакто унищожиха провинцията, в която няма нищо лошо, и накараха всички да стават телефонистки, секретарки и прекупвачи и ги наблъскаха у разни офиси стана ужаса. И със строителство на сгради и с автомобили. В България провинция не съществува ! Като човек работил и на Изток и на Запад, мога да кажа, че има много по добри и предпочитани провинциални градове от столиците.
  • 40 Абе

    1 4 Отговор
    я си бери лайката!
  • 41 АМИ СОФИИСКОТО ЖИТЕЛСТВО

    2 1 Отговор

    До коментар #25 от "Аз съм":

    НЕ МИ Е БИЛО ПРОБЛЕМ
    АМА ДА СМЕНЯ АДРЕС НА 100 МЕТРА ОТ МОРЕТО ВЪВ ВАРНА ЗА КУТИИКА В ЛЮЛИН
    ИЛИ НОВОПОСТОЕН ТУМБУРЛУК В МАНАСТИРСКИ ЛИВАДИ
    Е ТЕ ТАЯ НЯМА ДА Е БЪДЕ
  • 42 Ний ша Ва упрайм

    3 5 Отговор
    тая и хлопа нещо у кратуната!
  • 43 Мързелан

    1 3 Отговор

    До коментар #27 от "Велолюбител":

    Велосипед = пот
    Пот - душ = Х
    Пот = Х + душ
    Търси се Х
  • 44 Анонимен

    1 0 Отговор

    До коментар #24 от "Милчо Мицков":

    Бойко, ти ли си?
  • 45 Сатана Z

    1 3 Отговор
    Как са оцелели българите живели по времето на соца си остава една загадка?
  • 46 ИМПЕРИАЛИСТ

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "И все пак":

    Откровено ще кажа, че няма как да разберат пришълците грозната промяна която предизвикаха. Няма ги вече пикниците по поляните на "Овча купел", Веселите компании из "Ловния парк", дългите вечери на двора с биричка и салата при вуйчо в къщата на прадядо.....Цяла книга може да напише по темата.
  • 47 .../...

    2 0 Отговор
    Аман от претенциозни глупаци, които ме учат на какво да свиквам. Тя не карала колело, ама дава акъл.
  • 48 Борил

    0 0 Отговор
    Не всеки може да се придвижва с колело, не и примерно ако си на десет километра и повече до мястото на придвижване, в студ и пек, дишайки "чистия" въздух от колите, идвайки потен и мръсен на работа!
    това, което е спешно е да се махнат паркираните коли, които се изяли по едно пътно платно вече по всички булеварди на София, това е незаконно, нагло, но никой нищо не прави!
    Да ви кажа още нещо - по булевард Дондуков направиха широка вело лента, като се стесни пътя за колите. За пет години по тази лента не съм видял и 10 велосипедиста, честно!