1 Април, 2014 07:00 1 969 0

Мажоритарните избори - панацея за българската демокрация

  • мажоритарни-
  • избори-
  • панацея-
  • българската-
  • демокрация-
  • росен йеротеев

Най-голямата пречка да се въведат мажоритарни избори е желанието на политическият ни елит статуквото да се запази

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Мажоритарните избори са лек и панацея за българската демокрация, заяви в интервю за Факти.бг Росен Йеротеев, член на Инициативния комитет "100% мажоритарен вот в два тура" и член на управителния съвет на Гражданска инициатива „Справедливост“ .


Една от основните цели зад която застава Гражданска инициатива „Справедливост“ е мажоритарният избор. От колко време е това и какво сте направили до момента за реализирането на тази идея?

Идеята за мажоритарни избори е много стара наша идея и тя води началото си от начина, по който ние виждаме дефекта и дори порока в българската, демократична система. Става дума за това, че в България суверенът е обезвластен. По конституция суверенът, т.е гражданите, избират своята власт. От „Справедливост” виждаме, че не е точно така.

Това което се случва по време на избори  у нас е, че народът избира между няколко на брой партии. Те са избрали вече свои листи, предпоставили са избора и точно тук той не е реален. Затова изходът, който ние виждаме, по отношение на парламента, са мажоритарни избори.

Ако в България има мажоритарни избори, това би било гарант, че народът действително ще има право на избор. Ще се повторя, но в момента народът няма право на избор, понеже елитът се е капсулирал в няколко на брой партии, независимо дали са управляващи или опозиция, дали са сини, червени, ГЕРБ и т.н.

В крайна сметка, в страната ни от години не се случва реална и съществена промяна. Буксуваме на едно и също място, а усещането в гражданите, че нищо не зависи от тях, все повече се засилва. Няма как да не видим, че наистина нещата се предпоставят в един тесен кръг от хора, които реално управляват държавата.

Сменяйки едните управляващи с другите, за конкретният гражданин като единица, на практика нищо не се променя. Самият политически елит е успял, зад фасадата на представителна демокрация, част от която са партиите, да изгради такива правила, че да не допуска отделни граждани да достигат до управлението.

Ще дам конкретен пример. В момента на българският гражданин правото му да избира е нарушено. Това право по конституция е ориентирано в две посоки: „Аз, като гражданин, да избирам моите народни представители“ и „Аз, като гражданин, да мога да се кандидатирам да ме избират“. Второто право е нарушено. Ако реша да се кандидатирам, пред моята кандидатура са поставени сериозни бариери.

Необходимо ще е да събера голям брой членове на моя инициативен комитет, за да се регистрирам. След това, да събера голяма сума пари за кампания, за да мога да изляза и да се боря с партиите за публичност, медийност и въобще за гласа на гласоподавателя. Това реално няма как да стане, ако аз не стана част от някоя партия. Всички знаем, че вляза ли като част от някоя партия, аз вече започвам да играя по правилата, които ми се поставят вътре в партията.

Дори и да имам много добри идеи, преди да стигна до съответно избираемо място в листата ще трябва да направя или куп компромиси, което няма да съответства с моите идеи и възгледи, или да задлъжнея с услуги, дори и финансови, на „меценати“, които после ще поискат, когато вече съм в парламента, да си върна „борча“.

Изходът от това са мажоритарните избори, защото при тях много от тези условия отпадат.

Хората очакват това, което им е обещано да се изпълни в парламента. Ако даден мажоритарен кандидат не изпълни обещанията си, е логично на следващите избори да не се гласува за него, независимо колко е богат, известен и от коя партия е, та било то и независим кандидат.

Идин пример. Дадена партия се обявява против 10% данък. След като влезе в парламента, става сериозен негов защитник и заявява, че в никакъв случай няма да го промени. Когато ти си мажоритарен кандидат не може да си позволиш да си променяш позицията си на 180 градуса, защото следващия път няма да бъдеш избран.

Ако аз съм мажоритарен кандидат, ще усещам кой ме е избрал и кой е реалният ми шеф. В момента в България, а и в много други европейски държави, партийния бич стана много силен, т.е. партийният лидер е този, който управлява самата партия.

Народеният представител, класирал се в парламента, сложен на избирателно място в партийната листа започва да се съобразява с позициите на партията, с нейната политика и позициите на лидерът й, вместо с политиката, която би следвало да защитава като позиция на народа и неговите избиратели. Съответно той става не представител на хората, а на партията в която попада.

Ако той е мажоритарно избран, няма да може да си позволи това, защото неговата кариера ще приключи точно след 4 години. Това е по отношение на мажоритарните избори и нашата идея и теза, защо е хубаво да ги има. Те са лек и панацея за българската демокрация.

Ако се въведе мажоритарна система, с какво тя ще допринесе за гражданите и за самите партии?

Нека не очакваме, че ако утре има мажоритарни избори, до следващите такива всичко ще е вече наред и държавата ще потръгне. Необходим е цикъл, за да свикне с тях обществото и съответно правилните хора да се качат на власт. Може би ще трябва да се направят един или два избора, но уверявам ви, че това ще промени изцяло политическия живот в страната и демократичния продукт, който ни се предлага от партиите.

Самите те ще бъдат принудени да извадят качествени кандидати, хора с визия, стратегия и конкретна политика и цел. Ако трябва да бъдем честни, от всички депутати в парламента в момента, хората които влизат в обсега и вършат работа са може би 50%, та и по-малко. Всички други са неизвестни за обществото. Убеден съм, че те нямат качествен политически продукт. Всичко което правят е да защитават интересите на хората, които са ги поставили там. Да гласуват по команда.

Затова думите "депутат" и "политик" в България са се превърнали в едни от най-мръсните и оцветени негативно думи. Това лесно може да се промени, ако се започне с мажоритарен избор на новите народни представители. Това е една наистина радикална стъпка и ефектът, който може да даде в политическата система е огромен.

Оттук нататък има още много неща, които могат да бъдат изменени. В България няма реално разделение на властите. Имаме изпълнителна власт, парламент и съдебна система, но те са много свързани и подчинени една на друга.

Вкарваме хора в парламента, които сами по себе си назначават и избират правителството. То дефакто отново не е избрано от народа, а от хората, които преди това са ни предпоставени от партиите. Започва грозна политическа игра, която напоследък доста често гледаме. Опозиция и управляващи започват да се ритат по кокалчетата и да се ръчкат с лакти. Цялото това нещо бутафорно ни се представя като демокрация, а всъщност е един добре премерен театър. Опитват се да ни убедят, че в България нещата седят много принципно. В крайна сметка, самото ни битие подсказва, че не е точно така.

На следващо място е съдебната система, която в момента е изключително подчинена на парламента и силните за деня. Знае се как се избират съдии. Тези хора започват в един момента да развиват страх да правораздават. Имаше един конкретен случай, няма да използвам имена, в който в малък град, даден съдия има да реши сделка със земи. Оказва се че фамилията на една от страните е на човек от елита на партия, която го е предложила и издигнала до поста, който заема. Можем да се досетим какъв е бил изходът на това дело. Съдебната ни система все повече добива порока да раболепничи. Това съответно позволява да съществуват хора като Красьо Черния, които могат да вдигнат телефона, да създадат връзки, да сплашат конкретния съдия и  и т.н. Затова нямаме качествено правосъдие и правосъдна система.

Твърди се, че чрез мажоритарния избор властта ще премине в ръцете на олигархията, какво мислите?

Това което ни се предпоставят като теза е, че например братя Галеви ще си платят и ще станат съдии например. Така ще бъдат недосегаеми. Чудя се, в момента те досегаеми ли са? В българското общество те са с ранг доста над съдия. Стоят в тази позиция заради липсата на правосъдие и сумата от пари, която са натрупали по един или друг начин.

Налага се тезата, че ако се въведе мажоритарен избор, те веднага ще станат депутати и ще придобият депутатски имунитет. Видяхме на предпоследните парламентарни избори, че се опитаха, но не успяха. Така че,  това не е толкова опасно. Подобни тези са заблуди, които защитават системата, която в момента функционира.

Имаме ли реално личности, които да се избират мажоритарно?

Имаме, да. Ще се върна на примера с малкото населено място. Да речем, че аз не познавам хората от Кюстендил и те не ме познават, но се познават помежду си. Например, имам приятел в Самоков, който издава вестник, който се чете само в този град. Човекът се радва на голяма разпознаваемост сред хората в Самоков. В малките населени места има личности, които не ги дават всеки ден по телевизията, ние със вас не ги познаваме, но ако бъдат избрани, ще се запознаем с тях. Те наистина са качествени хора. В малките населени места, защитавам тази теза, има достатъчно интелигентни, умни и отговорни хора, които могат да се справят по-добре от половината наши държавници.

Не трябва да се съмняваме, че сегашният политически елит отново ще влезне в парламента. Поне 50% от хората, които са наистина медийни личности, отново ще са част от управлението на страната. Същите познати физиономии отново ще ги има, но ще има и една по-пъстра картина от хора, които не са там, за да раболепничат, а са там, защото искат да бъдат държавници и да направят нещо за обществото. Пак казвам, че самата политическа система и политическият продукт ще се променят. Възможно е хора, които до момента сме свикнали да виждаме по един начин, да сменят позициите си и да започнем да ги визим да започнат да творят собствена кариера като държавници, парламентаристи и депутати, която е различна от линията на партията.

В момента българинът е обезверен. Той казва, че няма смисъл да гласува, тъй като нищо не зависи от него. Това е така особено сред младите хора. Но ако те, в рамките на 4-8 години видят, че нещата не стоят вече така и реално нещо може да зависи от тях, това ще даде възможност да започнат да се формират и появяват и нови личности.

След като партиите остават в парламента, макар и редуцирани след мажоритарен вот, защо смятате, че депутатите няма да са послушковци?

Не мога да гарантирам, че всички няма да са послушковци. Няма как да се даде гаранция за това. Все пак всеки човек е свободен, със свободна воля и т.н. Най-големият гарант ще го даде обществото, защото когато един кандидат не следва политиката и не изпълни обещанията си към народа, на следващите избори ще му е много по-трудно да бъде избран отново. Ако кандидатите искат да се развиват като държавници и депутати, няма да правят безпринципни и послушни решения, продиктувани от партията или нейния политически лидер. Техният партиен политически лидер няма да съществува като техен работодател, а като такъв ще чувстват избирателят. Чисто практически и логично, това се случва на много места по света и няма как да не се получи и в България.

След като българският народ, според социологическите проучвания иска мажоритарен вот, защо той не може да бъде въведен? Какви са пречките?

Аз не виждам пречки той да бъде въведен. Най-голямата пречка е желанието на политическият ни елит статуквото да се запази. Нямаме и технологична пречка, защото по този начин, по който би следвало да се направи мажоритарния вот, избираме кметовете в България. Когато казваме мажоритарни избори в два тура, трябва да се има едно на ум, че изборът може да се реши още на първи тур, но може да се стигне и до трети тур.

Няма причина да не може да се въведе, напротив може, и не е нужно да се сменя конституцията, както някои експерти се опитват да ни убедят. Трябва да се смени единствено Закона за изборите. Наскоро наистина гласуваха нов Избирателен кодекс. Със смяната му и с нужните поправки, които наистина не са толкова много и толкова сложни, няма да има никаква административна, юридическа и въобще каквато и да е пречка, да се въведе мажоритарно гласуване.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА