Велизар Енчев пред ФАКТИ: Кампанията на министъра на земеделието „Великденска кошница“ катастрофира

30 Април, 2025 13:13 4 501 30

  • велизар-
  • енчев-
  • бойкот на веригите-
  • магазини-
  • хърватска-
  • цени-
  • стоки

Нека адвокатите на чуждите вериги не ни пеят приспивни песни за по-високите транспортни разходи при доставката на храните до България, казва той

Велизар Енчев пред ФАКТИ: Кампанията на министъра на земеделието „Великденска кошница“ катастрофира - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Какво се постигна с бойкота на големите търговски магазини и как ще продължи протестът… Пред ФАКТИ говори Велизар Енчев, бивш посланник в Хърватска.

-Г-н Енчев, вие сте част от Инициативата за бойкот на хранителните вериги. В крайна сметка какъв бе ефектът?
- Първият бойкот на 13 февруари бе най-успешен. Според официалните данни на НАП оборотът на големите търговски вериги спадна с близо 30 процента, което се равнява на 8 милиона лева по-малко в сравнение с предходния ден. Този сериозен спад принуди правителството да обещае законодателни промени за ограничаване на надценките на прекупвачите и търговците. И това стана 48 часа след бойкота, което показа, че властта си дава сметка за сериозността на проблема. А проблем има и той пряко засега милиони българи в най-бедната държава в ЕС, които плащат прекалено високи цени за основни хранителни стоки.
Успехът е, че пробудихме гражданското общество и му показахме, че без гражданска съпротива е невъзможно да се противопоставим на ценовия терор на търговските вериги.

- Какви изводи правите от факта, че след първия бойкот енергията на бойкотиращите намаля?
- За съжаление, след първия успешен бойкот потребителите вземаха взе по-малко участие в следващите бойкоти на веригите, дори магазините увеличиха оборотите си. Много граждани предпочетоха промоциите на веригите в четвъртъците и така бойкотираха бойкота, което е тъжен български феномен. Тази липса на социална съпричастност към собствения интерес е уникална, но в лошия смисъл на думата.
Ще ви дам един донякъде комичен пример. По време на бойкотите от голямо село във Видинско позвъниха в Инициативния комитет, за да ни питат дали и в идващия четвъртък ще има бойкот. Тъй като всеки четвъртък голяма група предприемчиви селяни си поръчвали микробус, за да пазаруват в големи количества във Видин заради промоциите на веригите...
Казах им, че бъркат понятията, че бойкотът не е промоция, че веригите се опитват евтино да ги купят, че бойкотирайки по този абсурден начин, те всъщност работят срещу собствения си интерес...
Но логиката им бе непоклатима: „Е, кога друг път, ако не сега, ще можем да пазаруваме евтино?“ Това поведение е тревожен симптом за пробойни в народопсихологията.

- Говорите за дискриминационно отношение към българските потребители. В какво се изразява то?
- Един и същи хранителен продукт, от една и съща марка, с един и същи етикет, във веригите в Германия и Австрия е с почти два пъти по-ниска цена от цената на същата стока в българските клонове на тези вериги. Какъв по-убедителен пример за дискриминация! И нека адвокатите на чуждите вериги не ни пеят приспивни песни за по-високите транспортни разходи при доставката на храните до България. Транспортирането от Германия до Хърватия, Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина и съседна Румъния също е с разходи, но в тези клонове на германската верига цените на въпросните стоки също са по-ниски, ако ги сравним с България.

- Преди седмица Инициативният комитет даде пресконференция, на която изразихне недоволство от бездействието на правителството. Какво имате предвид?
- Министърът на земеделието обеща да се изготви Закон за агрохранителната верига, с който ще се сложи таван на надценките, ще се регулира поведението на прекупвачите и така цените в магазините ще спаднат с 20 процента. До момента министър Тахов нито е представил Закона за агрохранителната верига за обществено обсъждане, нито го е внесъл в парламента, за да бъде разгледан, заедно със законопроекта за пределните надценки, внесен от Мая Манолова още през януари т.г. Тъй като е очевидно, че законът е във фризера на Министерството на земеделието и храните, обмисляме следващи действия, включително и бойкот. Но този път ще го направим заедно с българските производители на храни, защото имаме тяхната пълна подкрепа.

- По време на Великденските празници Министерството на земеделието и храните обяви кампанията „Великденска кошница“, което бе добра социална мярка...
- Кампанията на министъра на земеделието „Великденска кошница“ катастрофира. Търговските вериги, от позицията на икономическата си сила, се подиграха с Министерството на земеделието и бойкотираха призива на министъра. Двете най-големи вериги имат годишен оборот от близо 7 млрд. лв. Това са могъщи икономически субекти. Но има ли икономически субект в една държава, който да е по-силен от правителството и от Народното събрание?
При това около Великден цените на основните за празничната трапеза хранителни продукти се покачиха с повече от 15% – говоря за агнешкото месо, козунаците, сладкарските изделия.

Големите търговски вериги са не по-малко силни и в другите европейски държави, но там властите предприемат мерки за защита на своите граждани от нарастването на цените на основни хранителни продукти

– дали чрез таван на надценките, дали чрез таван на цените на храните, дали чрез регулиране на печалбата спрямо 2021 г. на основни субекти в хранителния бранш, какъвто е случаят с Гърция, дали чрез задължителни за веригите потребителски кошници... Добре е да знаем, че влизане в еврозоната без законодателство, което да лимитира цените на основни хранителни продукти, ще доведе до взрив на цените след 1 януари 2026 г. Това се случи в хърватската търговска мрежа и то часове след приемането на еврото, което наложи спешни действия на хърватското правителство, за да се обуздае ценовия шок. Затова ще повторя: ако бездействието на правителството и парламента продължи, ако Законът за агрохранителната верига и Законът за пределните надценки ще отлежават в някое чекмедже, ще предприемем активни действия за граждански натиск.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 35 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бойко Разбойко

    36 19 Отговор
    На всеки пенсионер подарявам по една кошница.Празна!

    Коментиран от #18

  • 2 1111

    33 13 Отговор
    Правителството ще катастрофира, вие за една кошница сте се хванали.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 гледай ква

    26 11 Отговор
    еврозонийска брадва ще ни доубие
  • 5 Ние , бавнозагряващите , с гайди

    32 10 Отговор
    Сега , като евроатлантическото правителство ни набръска повече осигуровки за пенсии , и доживотна работа , без реално да се достигне пенсия , ганчивците ще загреем как ни изпързаляха .
  • 6 Енчев е ДС

    19 29 Отговор
    Той не те информира. Той ти внушава.

    Коментиран от #9

  • 7 смех

    19 31 Отговор
    наглостта на един милиционер може да бъде опасна!
  • 8 Тома

    11 3 Отговор
    Работата в България с високите цени е като беден ли си дядо попе в ..............
  • 9 Евроатлантическо ДанС

    31 6 Отговор

    До коментар #6 от "Енчев е ДС":

    " - Един и същи хранителен продукт, от една и съща марка, с един и същи етикет, във веригите в Германия и Австрия е с почти два пъти по-ниска цена от цената на същата стока в българските клонове на тези вериги. Какъв по-убедителен пример за дискриминация! " /// Не си ли го виждал , ако си пътувал ?

    Коментиран от #11

  • 10 Запознат

    24 21 Отговор
    Това нагло ДС милиционерче, което доносничил даже жена си и родата, много добре знае, че доставките се увеличават заради няколко БКП фамилии, които са монополи във вноса и ако не искаш да си имаш проблеми с НАП, Прокуратура, МВР ... минаваш през тях.
  • 11 Альоша

    8 9 Отговор

    До коментар #9 от "Евроатлантическо ДанС":

    Дай примери, конкретни, щом толкова си "пътувал".
  • 12 Държавата на боката и шиши

    13 8 Отговор

    До коментар #3 от "Братя и Сестри Българи":

    Не съм влизал в немски магазин в България от 10 години!
  • 13 Дед

    18 4 Отговор
    Начело с Мая Манолова какъв да е резултата?!? Беше напълно предсказуем след като яхна протеста. Нещо да е развила и финиширала с успех от всичките и напъни във всички посоки от толкова години, освен да се добере до политиката??? Аз не се сещам за друго.
  • 14 хъхъ

    12 7 Отговор
    Енчев, народът не е гладен и затова търпи. Дори пенсионерите вече не са чак толкова зле.

    Коментиран от #24

  • 15 Хмм

    6 5 Отговор
    цените драстично намаляха, поне на плодове, зеленчуци, мляко и хляб - кравето масло беше 8 лева на промоция, сега това е реалната цена, а на промоция 4.50-5.50, киселото мляко си върна промоционалната цена от 89 ст, а хлябът 0,99-1,29 лв в зависимост от грамажа, а моята любима покупка грозде без семки 2.99-3.99 лв. за половин кг., чаените свещи от 12.99 на 6.99 за 100 свещи, така че има ефект, поне за мен
  • 16 Мислят с червото

    7 3 Отговор
    Лека полека се върви към феодализацията на България. Няма общи интереси и спойка
  • 17 Джо

    7 7 Отговор
    Никога не е късно да станеш за резил! Този тъпак усети ли как комунистите го използваха като тоалетна хартия? Я да го видим на пресконференциите с какви се е събрал.До един крадци -комунисти/комсомолци вече/.
  • 18 Баба ти

    6 9 Отговор

    До коментар #1 от "Бойко Разбойко":

    Като не ти харесват цените в магазина си произвеждай сам хранителни стоки!

    Коментиран от #19

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Божкееее

    10 6 Отговор
    Всеки един българин помни как българските магазини преди да се появат чуждите вериги смъкваха няколкократно кожата от гърба на българина. Именно появата на чуждите вериги укротиха цените, именно появата на чуждите вериги направиха така, българина да пазарува евтино. Който не иска да пазарува от чуждите вериги,да не пазарува,никой никого на сила не кара

    Коментиран от #21

  • 21 Дельо хайдутин

    5 1 Отговор

    До коментар #20 от "Божкееее":

    Прав си,помня как на ден по няколко пъти вдигаха българските магазини цените.
  • 22 Иванов

    7 6 Отговор
    Уважаеми господин Енчев, Велизаре , кото ти е толкова скъпо заповядай на село. Ще си произвеждаш и ще ти е евтино.
  • 23 Аре ве...

    4 3 Отговор

    До коментар #3 от "Братя и Сестри Българи":

    От къде знаеш че германските са вредни?, точно български стоки не трябва да купуваме, в БГ няма никакъв контрол.
  • 24 Хм.....

    4 0 Отговор

    До коментар #14 от "хъхъ":

    Да, щом хвърлят по 20,30 хиляди лева на циганите през балконите, е има и зле, но България е малка, могат да се издирят и държавата да им помогне с отоплението, храна и медицински услуги, това са предимно самотни хора с ниски пенсии и нямат роднини които да се грижат за тях.
  • 25 Чуждите вериги са КОРЕКОМ

    4 0 Отговор
    Като влезем в еврозоната ще имаме конвертируема валута от ЕЦБ и ще пазаруват само тези с евро предимно чужденци живеещи в шенгенска България
  • 26 Стара чанта

    3 3 Отговор
    Червени, вмири.сани помия.и !
  • 27 Конкретен пример

    1 2 Отговор
    Вчера пазарувах в една от чуждите вериги.Само аз Други клиенти нямаше,а беше сряда В четвъртък имаме градски селски пазар от производители Миналия четвъртък си купих конфитюр от горски ягоди,а съседката бяло сладко Нашите хора дори домашно олио продават и сирене,и масло. Всеки проблем си има решение.
  • 28 Шар ан БГ

    2 0 Отговор
    На № 27 "Конкретен пример "
    Само два въпроса : Къде ,в кое населено място, се случва този ЧЕТВЪРТЪК ?
    НАП-а не "съдира ли кожите" на продавачите ? Спи ли ?

    Коментиран от #29

  • 29 Пешо

    3 0 Отговор

    До коментар #28 от "Шар ан БГ":

    Народопсихологията е променена. Големите вериги магазини са го отчели и действат съобразно. Явно битието определя съзнанието, според известния закон
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.