Тротинетката – всенародна опасност

22 Юли, 2025 09:00 4 484 61

  • тротинетки-
  • закон-
  • гражданска отговорност-
  • стикер-
  • промени

Парламентът реши, но застрахователният бранш не е готов за промените

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Парламентът реши, че тротинетките са проблем, но само толкова. С промените в Закона за движение по пътищата електрическите тротинетки ще могат да се карат само ако са регистрирани, а водачът има застраховка „Гражданска отговорност” (ГО). Забранено е да се карат през нощта. Депутатите добре го решиха, а кой и как ще го приложи реално…

Казва се, че застрахователният бранш не е готов за ГО. Факт е, че има увеличение на катастрофите с тротинетки, а през миналата година 12 човека са намерили смъртта си след инцидент с тротинетка. Даже сме и новатори! Забрана за каране през нощта… Това го няма като практика в други държави в Европа, но у нас ще важи. И кой ще следи? Пътна полиция ли, общинска полиция ли…

Когато става въпрос за регистрация, опциите, за които се заговори, са две - регистрационен номер или стикер, който трябва да е на видимо място, върху кормилото най-вероятно. Такъв стикер или номер не е показан до момента от държавата. А трябва ли да се ходи в КАТ за регистрация…

И пак да се върнем на това, че депутатите решиха, но самата държава и застрахователите не са готови. Тогава какво като е решено! И понеже нищо не е готово като нормативна уредба, все пак започнаха сметки. И според тези сметки около 100 лева на година ще струва задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за водачите на електрически тротинетки.

Визира се цена, която да е по-евтина от тази за най-слабите мотопеди под 50 кубика, която в момента варира около 120-130 лева годишно. Иначе застраховката ще позволи на пострадалите от удар с тротинетка да получават обезщетения. Сега застрахователите ще трябва да изчислят риска от инциденти с тротинетки, за да се формира и самото покритие. А кога ще стане това… Депутатите не решиха.

Общинските съвети също ще имат роля в борбата с тротинетките. Те получават правомощия да определят по-ниски максимално допустими скорости от законовите 25 километра в час и да въведат допълнителни ограничения за използването на електрически тротинетки на територията си. Новите правила ще влязат в сила след обнародването на закона, като общините имат четири месеца да изготвят своите наредби за прилагане.

Решено е…


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 25 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    40 16 Отговор
    Вече да имаш тротинетка е все едно кола.Гражданска отговорност, номер от КАТ, каска.Много разходи.

    Коментиран от #11, #17, #20, #25

  • 2 Селянин

    44 10 Отговор
    Страшни некадърници. ТОП калинки.
  • 3 Някой

    46 3 Отговор
    Обслужване на застрахователи със задължителни плащания.
    Иначе да бяха въвели забрана и при зимни условия, както и за колелета и мотори.
    И трябва да ги наказват за нарушения по пътищата. Цяло чудо е да видиш някой да спази нещо.
  • 4 Дупедатини неумници

    57 3 Отговор
    Какво има да го мислят? Въвеждат същите правила като за мотор до 50 кубика и готово. Ама дупедатините не са у Парламата да мислят, те са там за заплати, привилегии, пенсии, далавери...
  • 5 КАТ аванта

    43 6 Отговор
    Сега джендъpите, ще ревнат, че пак ги дискриминират!
  • 6 240 кретена

    43 5 Отговор
    Се събрали и родили пореднара кретения.
  • 7 ха ха ха ....

    43 4 Отговор
    Няма нищо по красиво от двама мъже прегърнати на тротинетка ....

    Коментиран от #32

  • 8 нннн

    16 7 Отговор
    И изгорелите газове газове ще им мерят.
  • 9 Госあ

    27 11 Отговор
    Тротинетките са реалната заплаха за бъдещето и настоящето на България 😂 И велосипедистите ! Хахахахаха

    Коментиран от #41

  • 10 Сандо

    56 7 Отговор
    Тротинетките действително са проблем и не е случайно,че градове по света ги забраняват.
  • 11 Сзо

    50 8 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Така и трябва. Ел. тротинетките трябва да се приравнят към мотопедите (категория м) и всичко ще си дойде на мястото.
  • 12 Край

    14 44 Отговор
    Пълни глупости. Забраниха на децата под 16 г да карат тротинетки които вдигат до 25 км в час. Това е равносилно на това да им забраниш да карат колело. Регистрацията и застраховката на такива тротинетки също е все едо да ги искаш за колело. Ограниченията трябва да важат само за по бързите и мощни тротинетки.

    Коментиран от #15, #18, #52

  • 13 Трол

    21 3 Отговор
    Тротинетката е добър начин за контрол над популацията.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Лост

    20 1 Отговор

    До коментар #12 от "Край":

    И аз това си мислех.Сега ще сложат ли застраховки на колелата.Електрическите и те могат да развиват повече от 25 км.ч.По един номер и ГТП .
  • 16 Вие сте

    17 25 Отговор
    Дъното , никъде по света няма такива рестрикции за тротинетки
  • 17 2554

    47 3 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Има нужда. Прекалено изнагляха хлапетиите. Стрелкат се по тротоари, детски прощадки, пешеходни зони. Навират се и под колите.

    Трябва да си носят отговорност за действията. Родителите им също.
  • 18 Васил

    44 5 Отговор

    До коментар #12 от "Край":

    Покрай сухото гори и мокрото. През миналата година няма нито един смъртен случай с колело. Освен това велосипедът не е Моторно превозно средство, за разлика от ел. тротинетката.

    Коментиран от #19

  • 19 Госあ

    14 5 Отговор

    До коментар #18 от "Васил":

    Обяснява се на хора. Не на орки.
  • 20 Оня с фордо

    18 4 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Точно така и трябва за да има някакъв ред !
  • 21 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    30 9 Отговор
    До ВСИЧКИ ТРОТИНЕТКАРИАНЦИ🚔🚔🚔
    Ел ДВИГАТЕЛ е ДРИГАТЕЛ, т.е. МОТОР❗
    Това означава че както ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ са МПС, то и ЕЛтротинетките са МПС❗
  • 22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    20 7 Отговор
    До ВСИЧКИ ТРОТИНЕТКАРИАНЦИ🚔🚔🚔
    Ел ДВИГАТЕЛ е ДВИГАТЕЛ, т.е. МОТОР❗
    Това означава,
    че както ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ са МПС,
    то и ЕЛтротинетките са МПС❗
  • 23 ООрана държава

    21 1 Отговор
    Стига ревахте бе има си правила, ако се спазват никои няма да се отрепе. Що народ се изтепа с моторетки па не виждам да квичите по тях щото нали акцизче данък гражданска... има пара за крадене

    Коментиран от #24, #43

  • 24 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    15 2 Отговор

    До коментар #23 от "ООрана държава":

    Правила ИМА,
    рестрикции при неспазването им НЯМА❗
    Там е проблемът‼️
  • 25 Еми

    25 4 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    кво искаш,аз в Пловдив не съм видял тротинетка да се движи с уж ограничените 25,всички шпорат с 40 или повече
  • 26 Абе

    11 14 Отговор
    как може да си пълнолетен с книжка за кола пък да не може да караш през нощта тротинетка ?!
  • 27 КОГА ЩЕ СЕ ВЪВЕДЕ

    12 12 Отговор
    ГРАЖДАНСКА ЗА ПЕШЕХОДЦИ
    ЗНАЧИ КАСКА СЪС ЗАЛЕПЕНО КОПИЕ ОТ. ЛИЧНАТА КАРТА НА ЗАДНИКА
  • 28 Танас

    22 2 Отговор
    Тротинеткаджиите сами си го направиха
  • 29 Ще ми забраниш

    6 23 Отговор
    да карам през нощта на КуКуво лято гнусни селтаци марш в северна корея
  • 30 Край

    15 11 Отговор
    Ел тротинетката и ел колелото са индивидуалния градски транспорт на бъдещето. Екологичен евтин бърз и незаемащ място и безопасен когато се ползва с каска и с разум. Това е оптималния транспорт за градове до 100 Хил жители. Трябва разумен регламент и инфраструктура а не тъпи забрани. Така преди 100 г каруцарите са искали забрана за колите защото им плашели конете.

    Коментиран от #56

  • 31 Ами

    17 2 Отговор
    тротинетките са проблем от едва няколко години! Наркотиците са проблем от десетилетия! Защо никой от депутатите не проронва и дума за това?
  • 32 Ами

    4 0 Отговор

    До коментар #7 от "ха ха ха ....":

    като се харесват младите да се вземат!
  • 33 ЗДП и ППЗДП

    17 3 Отговор
    Тротинетката се задвижва от електрически мотор, следователно е моторно превозно средство, а не пътно превозно средство. Движението на МПС по пътищата е регламентирано в ЗДП и Правилника за неговото прилагане. Ето защо следва да отговаря на всички изисквания съгласно ЗДП относно регистрация, застраховка и т.н., както и водачите на тротинетките- свидетелство за правоуправление и прочие. КАТ да си влезе в правомощията, специален закон не е нужен.

    Коментиран от #39

  • 34 Кико

    10 1 Отговор
    ....Парламентът реши, че тротинетките са проблем, но само толкова. С промените в Закона за движение по пътищата електрическите тротинетки ще могат да се карат само ако са регистрирани, а водачът има застраховка „Гражданска отговорност” (ГО). Забранено е да се карат през нощта. ....

    Само в медия с нивото на "Факти" можеш да се насладиш на ситуация, при която твърдението в първото изречение се опровергава още с второто изречение!

    Гении, абсолютни гении пишат тук!

    😂😂😂
  • 35 Анонимен

    6 0 Отговор
    Спомням си някога Транзистора! Онова, което всеки уважаващ себе си дънкар, носеше на рамо, вървейки по летните улици, докато слуша ПопаРада. Много по-късно, преоткрих рок групата Слейд, равностойни на Битълс.
  • 36 Айде

    7 2 Отговор
    Дреме ми за застрахователите! Това е просто отбиване на номера! Нашият парламент това го може!
  • 37 Клеопатра

    8 2 Отговор
    Как така се разреши,на 10 годишна възраст да станеш шофьор?Бива бива безобразие но това вече мина всички нормални граници.Иначе тръгнаха да въвеждат мерки за ограничаване на катастрофите.Абсурдан това е нашата държава.Тези деца станаха,като пандемия в движението по пътищата,с помощта на своите загрижени родители.
  • 38 Каруцар

    8 3 Отговор
    А каруците кога а? Или те са електорат и не мое се пипат?
  • 39 Сметки

    7 0 Отговор

    До коментар #33 от "ЗДП и ППЗДП":

    Да, тротинетката има мотор и е МПС. От тук следват законовите изисквания за МПС.
    Реално тротинетката е мотопед с електродвигател. Колкото закона различава автомобил с ДВГ и електромобил, толкова е нужно и да различава мотопед с ДВГ от мотопед с електромотор.
    Разлика има при данъци, права за паркиране, НО всички регистрации, правоползване, изисквания за спазване на ЗДП не се различават.
    Има нужда закона да приравни тротинетките към съществуващите категории МПС и да остави общините да въвеждат с наредби специфични изисквания.
  • 40 Питам

    11 2 Отговор
    Защо авторът не пише елементарните истини . Че тротинетки масово се карат от рецидивисти нарушаващи ЗДП ? А именно от хора с отнети шофьорски книжки заради отнети шохьорски книжки за употреба на наркотици и алкохол ? От деца , а и не само деца не знаещи и не спазващи ЗДП ? Например , няма ден в който да не видя , че на тротинетки се возят по двама и пресичат возейки се на тротинитки пешеходни пътеки ! Возейки се с голяма скорост по тротоари и из пешеходни зони ! Ами и да искат да ги пазят , шафьорите нямат време да ги видят, а пешеходците са застрашени ! Ама кой щял да ги контролира ? Ами този , на който му плащат да ги контролира , а не да спи по сенките , или в служебните си автомобили! Ще има и избягали . Но , не винаги ще успеят да избягат !
  • 41 Питам

    8 2 Отговор

    До коментар #9 от "Госあ":

    И какво общо имат велосипедите с тротинетките ? Или ти не знаеш , че велосипедът се задвижва от човешка сила , за разлика от тротинетката ?

    Коментиран от #44

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Оня с фордо

    3 3 Отговор

    До коментар #23 от "ООрана държава":

    Е то що народ се изтрива пеш - ама хайде да не задълбаваме .
  • 44 Ми нямат

    4 6 Отговор

    До коментар #41 от "Питам":

    Само дето велосипедът ми тежи 22кг с 21 скорости и без усилие вдигам 55км/ч на равен път. Тротинетката ми е 18 кг и с батерия заредена на макс вдига 35км/ч. Да гумите и са 10 инча, а на бегача 26, но колелото го карам много по- безотговорно, точно защото не ми пука за малки камаъчета и дупки.
  • 45 Край

    5 5 Отговор
    Единственото изискване към ел тротинетка която вдига да 25 км в час трябва да е каска и забрана за движение по пешеходни алеи в парка и по Витошка. Такава тротинетка е не по опасна от всяко колело. Или количките с акумулатори за деца. Вдигащите пивече тротинетки трябва да са с режима на мотопедите.
  • 46 ха, ха, ха...

    6 0 Отговор
    Всичко е въпрос до нормите за експлоатация и пътните знаци. При поява на първите мотопеди Балкан МП-50 бях на около 15/16 и много добре си спомням как само за няколко години станаха хит за моето поколение, като повече от 50% от тийнейджърите навършили 16 с придобита правоспособност бяха собственици или имаха достъп до такъв в семейството. В един момент мотопедите станаха повече от ползвателите им. Проблема тогава много напомня на този с тротинетките, но основната причина беше най вече непрестанния денонощен шум в града. Заради недоволства от граждани, които тогава не се изразяваха по днешния уличен начин, а само с писмени заявления, започнаха да се появяват знаци на първите забранени улици за мотопеди. Само за 2 или 3 години по голямата част от улиците в града бяха забранени. Така изведнъж рязко намаля интереса към мотопеди, макар по късно на места знаците вече да липсваха и това продължи почти до 1989 г.

    Коментиран от #48

  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Още от същото

    6 4 Отговор

    До коментар #46 от "ха, ха, ха...":

    Това, че засечените в нарушение ползватели нямали документи за самоличност и по този начин няма как да бъде отправено обвинение за санкция изобщо не е проблем. Полицията си знаят как се задържа лице без документи за самоличност дори и при други обстоятелства, докато се установи самоличността му. Който не желае да бъде третиран по подобен начин си носи поне документи за самоличност, иначе минава през всички процедури до установяване на лицето.
  • 49 Посмъртно….

    4 2 Отговор
    ….нема ви дам пари за тва ;) !
  • 50 Симо

    7 2 Отговор
    Тротинетките наистина са проблем и ехидноста в статията е неуместна! Няма как всички да са готови при един напълно нов казус. То е ясно, че от някъде трябва да се почне. След като ВЪЗПИТАНИЕТО и съобразяването с обществото ( в случая с водачите на тротинетки) не са достатъчни да се опазваме от инциденти, ще трябва "тояга". Тоест законово-наказателна норма с която да се озъптяват тротинетка мачовците. Както ще се кротне по пътищата с ТОЛ камерите, така може да се кротнат и тези "мъжкари".
  • 51 Име

    1 2 Отговор
    Всеки има право на избор. Повечето велосипеди рядко надхвърлят 6-7 кг. Много поздрави. Електрическите батерии са тежки. Конструкцията на такъв велосипед или тротинетка е също по-тежка. Инерционните сили са несравними. Въпроса е в липсваща инфраструктура. Прави се закон, който няма приложение.
  • 52 милчо

    4 0 Отговор

    До коментар #12 от "Край":

    Какво ще му вземеш на 12годишен младеж?Баща му няма гражданска на колата,та ще плати на тротонета....Преди един час посока Плиска,си караше безгрижно по булеварда.Даже не му идва на акъла да влезе поне в локалното.
  • 53 убийство

    1 0 Отговор
    Хора, убиха Тодор Славков!Първо - Алексей Петров,а сега Славков. Живеем в държава ,която се управлява от убийци.
  • 54 Георги

    1 0 Отговор
    Първи въпрос: Каква е целта на Гражданската отговорност?
    Втори въпрос: Има ли възможност физическото тяло на човек самостоятелно да развива/движи чрез бягане 25 км/ч?
    Трети въпрос: Има ли възможност чрез използване на механични средства (колелета, триколки и т.н.), чрез собствената си сила човек да се движи с повече от 25 км.ч?
    Четвърти въпрос: Ако си с колело и трябва да пресечеш пешеходна пътека, слизаш ли и защо него правиш, каква е причината, а защо с тротинетка е по-удобно и безопасно да го правиш?

    След, като си отговорите реално на въпросите си отговорете на следващия въпрос:

    Ако имам колело и развия 35 км/ч, аз не съм ли по опасен повече от ел. тротинетка?
    Защо след, като мога да бягам и да се движа с колело с повече или около 25 км.ч. аз не съм ли опасен за останалите?

    Какво ще се случи, ако се движа с ел. колело, изключил съм двигателя, но по някаква причина без да искам съм развил повече от 25 км/ч. чрез въртенето на педалите?

    Проблема с ел. тротинетки е че самостоятелно са участвали в катастрофа!!!!

    Като ограничиш скороста до 25 км.ч., автоматично сваляш и качеството на тротинетките:
    - по малки гуми;
    - липса или ниско качество на амортисьори;
    - ниско качество на спирачки

    Тоест, ако се разрешат по някаква причина фабрично тротинетки до 25 км.ч. закона обрича възможността да караш висок клас тротинетка с технически висок клас на безопасност.

    Новите промени в закона удачни ли са?
  • 55 тук

    1 0 Отговор
    някой не е наясно че тротинетките в българия се карат по трудно и катастрофите са по жестоки заради дупките и неравностите по пътищата които поне през деня са видими Да загиналите са 12 но колко баби и пешеходци са блъснатите със счупени кости по клиниките
  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 Га6и

    2 0 Отговор
    След дъжд качулка. Този закон трябваше да бъде гласуван преди хиляди да ги закупят. Сега държавата трабва да вземе обратно на всички които решават да се откажат от тротиненките и да им възстановят средствата. Следващият подобен закон трябва да бъде въведен и за ролковите кънки. Всеки нов мандат в парламента влизат все по-големи малоумници и народни обирджии.
  • 59 Ел. тротинетка = безплатен транспорт

    0 0 Отговор
    Тротинетката също се задвижва от човешка сила. Електрическата тротинетка се задвижва от електромотор. Велосипедът също се задвижва от човешка сила. Електрическият велосипед също се задвижва от електромотор, но и от човешка сила. И за него ли ще се иска гражданска отговорност? Електрическа инвалидна количка, електрокари, електрически влекачи, високоповдигачи, монобайк, ховърборд, електрически триколки, асансьор, хаспел, детска електрическа кола, количка с дистанционно... Има и още много други малки превозни средства задвижване с електро двигател. За всичките тях ли ще се иска застраховка гражданска отговорност преглед и регистрация??? Глупаво нали! Защо искате да сравните електрическите тротинетки с мотопедите? Мотопедът е 3,5 киловата, а електрическата тротинетка 350 вата, тогава колко ще е гражданската отговорност? 1/10. Електрическата тротинетка развива 25 километра в час, а с велосипед с лекота можеш да развиеш 50 км в час. Мотопеди велосипеди тротинетки се карат не повече от шест месеца в годината. Вместо да отпуснат пари за велоалей просто забраняват тротинетките. Хора, истината е че никой не се опитва да запази вашето здраве, а се опитва да ви вземе последните пари. Докато ни е тук в форума се джавкаме за дреболии и битовизми, те обират държавата я разпродават на безценица.
  • 60 Евтин транспорт

    0 0 Отговор
    Хора хайде прогледнете най-накрая! Който каквото и да ви говори знаете че винаги става въпрос за пари и то за много пари. Само наивен балък може да повярва че тротинетките са много опасни. За 1 година инцидентите с автомобили със 100 пъти повече от инцидентите с тротинетки, но никой не предлага да се забранят автомобилите. Защо??? Когато си купувате тротинетка, не плащате регистрация, не плащате данък, не плащате гражданска отговорност, не плащате преглед, не плащате винетка, не плащате гориво и акциз за него, не плащате скъпи гуми, не плащате скъпи части, не плащате скъп сервиз, а дишате чист въздух. Общо взето администрацията (разбирайте държавният апарат) не получава нищо от една тротинетка, печелят само обикновените граждани които ги ползват. Сега просветна ли ви??? Те просто искат да ви вземат парите и вие да сте бедни и подчинени! Когато Ви забранят придвижването с тротинетка ще се наложи да си купите автомобил. А тогава: регистрация, екотакса, гражданска, преглед, данък, винетка, глоби, синя зона, сервиз, части, гуми, масла, гориво, акцизи, гараж и данък за него и накрая - автомобилите убиват хора!!! Смъртните случаи с тротинетки са рядкост и обикновено натрошаваш само себе си.
  • 61 Срещу петролната мафия

    1 0 Отговор
    Най-бързият и лесен начин да се отървеш от електромобилите е да направиш тока скъп както и стана между впрочем. Електрическите тротинетки не ги бърка скъпия ток защото харчат доста малко. Но търсят друг начин забраняват ги. По същия начин отрязаха крилцата на криптовалутите, които са най-голямата заплаха за банковата мафия, Просто повишиха цената на тока с което стана нерентабилно добиването на криптовалута. Ако не сте забелязали, чрез цената на енергийните ресурси най-вече тока те контролират всички нас и ни държат в подчинение. Ниската заинтересованост и техническа грамотност на населението позволява това да се случва. Издигането на автомобилите в култ и в фалшив символ на висок стандарт на живот гради заблудата на простолюдието, че живее добре. Много хора не осъзнават че губят по около 40 часа на месец време за пътуване до работа и обратно а също така и една четвърт от заплатата си за да сипват гориво. Това време би могло да бъде прекарано със семейството а тези пари биха могли да бъдат похарчени за семейството например. Всъщност това е една огромна машина която се движи от петрола и от петролната мафия. Всеки един от нас участва по един или друг начин в нея, независимо дали е касиер на бензиностанция, продава винетки, прави застраховки гражданска отговорност, търгува с авточасти, ремонтира автомобили, мие автомобили, събира данък в общината, работи в КАТ, полицията, продава автобои, автокозметика, продава масла, кара такси, разкарва пици, кара камион и