Парламентът реши, че тротинетките са проблем, но само толкова. С промените в Закона за движение по пътищата електрическите тротинетки ще могат да се карат само ако са регистрирани, а водачът има застраховка „Гражданска отговорност” (ГО). Забранено е да се карат през нощта. Депутатите добре го решиха, а кой и как ще го приложи реално…
Казва се, че застрахователният бранш не е готов за ГО. Факт е, че има увеличение на катастрофите с тротинетки, а през миналата година 12 човека са намерили смъртта си след инцидент с тротинетка. Даже сме и новатори! Забрана за каране през нощта… Това го няма като практика в други държави в Европа, но у нас ще важи. И кой ще следи? Пътна полиция ли, общинска полиция ли…
Когато става въпрос за регистрация, опциите, за които се заговори, са две - регистрационен номер или стикер, който трябва да е на видимо място, върху кормилото най-вероятно. Такъв стикер или номер не е показан до момента от държавата. А трябва ли да се ходи в КАТ за регистрация…
И пак да се върнем на това, че депутатите решиха, но самата държава и застрахователите не са готови. Тогава какво като е решено! И понеже нищо не е готово като нормативна уредба, все пак започнаха сметки. И според тези сметки около 100 лева на година ще струва задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за водачите на електрически тротинетки.
Визира се цена, която да е по-евтина от тази за най-слабите мотопеди под 50 кубика, която в момента варира около 120-130 лева годишно. Иначе застраховката ще позволи на пострадалите от удар с тротинетка да получават обезщетения. Сега застрахователите ще трябва да изчислят риска от инциденти с тротинетки, за да се формира и самото покритие. А кога ще стане това… Депутатите не решиха.
Общинските съвети също ще имат роля в борбата с тротинетките. Те получават правомощия да определят по-ниски максимално допустими скорости от законовите 25 километра в час и да въведат допълнителни ограничения за използването на електрически тротинетки на територията си. Новите правила ще влязат в сила след обнародването на закона, като общините имат четири месеца да изготвят своите наредби за прилагане.
Решено е…
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #11, #17, #20, #25
09:04 22.07.2025
2 Селянин
09:05 22.07.2025
3 Някой
Иначе да бяха въвели забрана и при зимни условия, както и за колелета и мотори.
И трябва да ги наказват за нарушения по пътищата. Цяло чудо е да видиш някой да спази нещо.
09:05 22.07.2025
4 Дупедатини неумници
09:05 22.07.2025
5 КАТ аванта
09:07 22.07.2025
6 240 кретена
09:08 22.07.2025
7 ха ха ха ....
Коментиран от #32
09:11 22.07.2025
8 нннн
09:11 22.07.2025
9 Госあ
Коментиран от #41
09:16 22.07.2025
10 Сандо
09:19 22.07.2025
11 Сзо
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Така и трябва. Ел. тротинетките трябва да се приравнят към мотопедите (категория м) и всичко ще си дойде на мястото.09:20 22.07.2025
12 Край
Коментиран от #15, #18, #52
09:21 22.07.2025
13 Трол
09:21 22.07.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Лост
До коментар #12 от "Край":
И аз това си мислех.Сега ще сложат ли застраховки на колелата.Електрическите и те могат да развиват повече от 25 км.ч.По един номер и ГТП .09:24 22.07.2025
16 Вие сте
09:30 22.07.2025
17 2554
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Има нужда. Прекалено изнагляха хлапетиите. Стрелкат се по тротоари, детски прощадки, пешеходни зони. Навират се и под колите.Трябва да си носят отговорност за действията. Родителите им също.
09:32 22.07.2025
18 Васил
До коментар #12 от "Край":
Покрай сухото гори и мокрото. През миналата година няма нито един смъртен случай с колело. Освен това велосипедът не е Моторно превозно средство, за разлика от ел. тротинетката.Коментиран от #19
09:36 22.07.2025
19 Госあ
До коментар #18 от "Васил":
Обяснява се на хора. Не на орки.09:40 22.07.2025
20 Оня с фордо
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Точно така и трябва за да има някакъв ред !09:40 22.07.2025
21 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Ел ДВИГАТЕЛ е ДРИГАТЕЛ, т.е. МОТОР❗
Това означава че както ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ са МПС, то и ЕЛтротинетките са МПС❗
09:41 22.07.2025
22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Ел ДВИГАТЕЛ е ДВИГАТЕЛ, т.е. МОТОР❗
Това означава,
че както ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ са МПС,
то и ЕЛтротинетките са МПС❗
09:42 22.07.2025
23 ООрана държава
Коментиран от #24, #43
09:46 22.07.2025
24 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #23 от "ООрана държава":
Правила ИМА,рестрикции при неспазването им НЯМА❗
Там е проблемът‼️
09:53 22.07.2025
25 Еми
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
кво искаш,аз в Пловдив не съм видял тротинетка да се движи с уж ограничените 25,всички шпорат с 40 или повече09:56 22.07.2025
26 Абе
10:12 22.07.2025
27 КОГА ЩЕ СЕ ВЪВЕДЕ
ЗНАЧИ КАСКА СЪС ЗАЛЕПЕНО КОПИЕ ОТ. ЛИЧНАТА КАРТА НА ЗАДНИКА
10:14 22.07.2025
28 Танас
10:29 22.07.2025
29 Ще ми забраниш
10:38 22.07.2025
30 Край
Коментиран от #56
10:47 22.07.2025
31 Ами
10:52 22.07.2025
32 Ами
До коментар #7 от "ха ха ха ....":
като се харесват младите да се вземат!10:52 22.07.2025
33 ЗДП и ППЗДП
Коментиран от #39
11:02 22.07.2025
34 Кико
Само в медия с нивото на "Факти" можеш да се насладиш на ситуация, при която твърдението в първото изречение се опровергава още с второто изречение!
Гении, абсолютни гении пишат тук!
😂😂😂
11:08 22.07.2025
35 Анонимен
11:19 22.07.2025
36 Айде
12:08 22.07.2025
37 Клеопатра
12:29 22.07.2025
38 Каруцар
12:30 22.07.2025
39 Сметки
До коментар #33 от "ЗДП и ППЗДП":
Да, тротинетката има мотор и е МПС. От тук следват законовите изисквания за МПС.Реално тротинетката е мотопед с електродвигател. Колкото закона различава автомобил с ДВГ и електромобил, толкова е нужно и да различава мотопед с ДВГ от мотопед с електромотор.
Разлика има при данъци, права за паркиране, НО всички регистрации, правоползване, изисквания за спазване на ЗДП не се различават.
Има нужда закона да приравни тротинетките към съществуващите категории МПС и да остави общините да въвеждат с наредби специфични изисквания.
12:41 22.07.2025
40 Питам
12:57 22.07.2025
41 Питам
До коментар #9 от "Госあ":
И какво общо имат велосипедите с тротинетките ? Или ти не знаеш , че велосипедът се задвижва от човешка сила , за разлика от тротинетката ?Коментиран от #44
13:00 22.07.2025
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Оня с фордо
До коментар #23 от "ООрана държава":
Е то що народ се изтрива пеш - ама хайде да не задълбаваме .13:20 22.07.2025
44 Ми нямат
До коментар #41 от "Питам":
Само дето велосипедът ми тежи 22кг с 21 скорости и без усилие вдигам 55км/ч на равен път. Тротинетката ми е 18 кг и с батерия заредена на макс вдига 35км/ч. Да гумите и са 10 инча, а на бегача 26, но колелото го карам много по- безотговорно, точно защото не ми пука за малки камаъчета и дупки.13:32 22.07.2025
45 Край
13:41 22.07.2025
46 ха, ха, ха...
Коментиран от #48
13:47 22.07.2025
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Още от същото
До коментар #46 от "ха, ха, ха...":
Това, че засечените в нарушение ползватели нямали документи за самоличност и по този начин няма как да бъде отправено обвинение за санкция изобщо не е проблем. Полицията си знаят как се задържа лице без документи за самоличност дори и при други обстоятелства, докато се установи самоличността му. Който не желае да бъде третиран по подобен начин си носи поне документи за самоличност, иначе минава през всички процедури до установяване на лицето.14:32 22.07.2025
49 Посмъртно….
14:41 22.07.2025
50 Симо
14:49 22.07.2025
51 Име
14:50 22.07.2025
52 милчо
До коментар #12 от "Край":
Какво ще му вземеш на 12годишен младеж?Баща му няма гражданска на колата,та ще плати на тротонета....Преди един час посока Плиска,си караше безгрижно по булеварда.Даже не му идва на акъла да влезе поне в локалното.19:52 22.07.2025
53 убийство
21:03 22.07.2025
54 Георги
Втори въпрос: Има ли възможност физическото тяло на човек самостоятелно да развива/движи чрез бягане 25 км/ч?
Трети въпрос: Има ли възможност чрез използване на механични средства (колелета, триколки и т.н.), чрез собствената си сила човек да се движи с повече от 25 км.ч?
Четвърти въпрос: Ако си с колело и трябва да пресечеш пешеходна пътека, слизаш ли и защо него правиш, каква е причината, а защо с тротинетка е по-удобно и безопасно да го правиш?
След, като си отговорите реално на въпросите си отговорете на следващия въпрос:
Ако имам колело и развия 35 км/ч, аз не съм ли по опасен повече от ел. тротинетка?
Защо след, като мога да бягам и да се движа с колело с повече или около 25 км.ч. аз не съм ли опасен за останалите?
Какво ще се случи, ако се движа с ел. колело, изключил съм двигателя, но по някаква причина без да искам съм развил повече от 25 км/ч. чрез въртенето на педалите?
Проблема с ел. тротинетки е че самостоятелно са участвали в катастрофа!!!!
Като ограничиш скороста до 25 км.ч., автоматично сваляш и качеството на тротинетките:
- по малки гуми;
- липса или ниско качество на амортисьори;
- ниско качество на спирачки
Тоест, ако се разрешат по някаква причина фабрично тротинетки до 25 км.ч. закона обрича възможността да караш висок клас тротинетка с технически висок клас на безопасност.
Новите промени в закона удачни ли са?
09:02 23.07.2025
55 тук
18:37 23.07.2025
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Га6и
20:11 23.07.2025
59 Ел. тротинетка = безплатен транспорт
00:05 25.07.2025
60 Евтин транспорт
00:16 25.07.2025
61 Срещу петролната мафия
00:18 25.07.2025