Last news in Fakti

26 Февруари, 2024 17:39 1 792 14

Съчетание между спорт и изкуство: Авиомоделизмът в България и неговите успехи (СНИМКИ)

  • авиомоделизм-
  • спорт

Авиомоделите в никакъв случай не са играчки, а спортистите-моделари не са просто пораснали деца

По света авиомоделизмът има дълга история, той е известен през второто десетилетие на XX век главно в СССР, Англия и Австралия. Провеждани са дори състезания (има сведения за турнир през 1910 година в Русия, ръководен от Николай Жуковски), а най-известната купа, която съществува и до ден днешен е Купата на лорд Уейкфилд, връчена за пръв път през 1927 година (трофеят сега се връчва на Световния шампион в клас F1B, модели с еластичен двигател). Първите сведения за появата на авиомоделизма в България са от списание “ЛЕТЕЦЪ” бр.7-8 от 1935 г., в който е публикуван чертеж на авиомодел с гумен двигател "Първаче".

 Дисциплината и точността са отличителни черти за добрите авиомоделисти и пилоти. Всъщност авиомоделизмът е сложно съчетание между спорт и изкуство, защото не само самостоятелната изработка на летящ модел, но и самата му настройка, както и управление, изискват тънко владеене на тези две на пръв поглед разнопосочни музи.

Моделите се делят на 3 основни групи: свободно летящи, кордови и радиоуправляеми, като във всяка група има отделни класове.

 Днес активно действащите спортни клубове в страната са 17 на брой.

2 от най-атрактивните класове в дисциплината са кордовите F2D - Въздушен бой и F2C Тийм Рейсинг, но за тях се изискват много специфични писти, които почти не са останали в България.

Във Въздушния бой влизат 2-ма пилота в кръга, като всеки от тях има по един основен и един помощен механик, закачат им се 3 метрови ленти на опашките и целта е да се направят повече отрязъци на лентата на противника. Всичко приключва в рамките на 3 минути. Моторчетата им се въртят с около 25Х оборота, което ги прави изключително бързи.

 В Тийм Рейсинг влизат 3-ма пилота в кръга, като всеки от тях има по един механик, който поема модела при кацане, зарежда го, пали и го подвежда за излитане. Пилотите летят едновременно и трябва да направят 100 кръга за време, с минимум 2 кацания за зареждане. Този вид клас е известен още като Формула 1 на въздушните спортове. Моделите се движат със скорост между 220 и 250 км/ч.

От авиомоделните, това са най-адреналиновите класове, за това са и най-атрактивни.

Според наша информация, в България от кордовите писти има една бетонна такава в Търговище, както и полигон в Ловеч. В Русе тренировъчно се ползва с разрешение на собственика бившата писта на ОСО, но тя не е годна за състезания. Състезателите са малко, тези на високо ниво още по-малко.

 Въпреки липсата на добри условия у нас, в клас F2C (Тийм Рейсинг) от 2018 година всяка година имаме поне по един юноша медалист на Световно или Европейско първенство. Първият медал за България от Световно кордово първенство, макар и бронзов е на Никол Павлова от 2018 г., а през 2022 г. световните шампиони при юношите са българчетата - Николай Палежев и Волкан Шукри. Второ място на подиума през 2022 г. грабва и Михаел Ангелов в клас F2D. Преди малко над 10 години на Световното в Австралия световният шампион в клас F1A пък е з.м.с. Николай Николов.

 Както може да си представите, финансиране от държавата почти няма. Последната по-сериозна субсидия от ММС е през 2012 година. След което в продължение на над 10 години БФА (Българската Федерация по Авиомоделизъм) е с нулево финансиране. Тази година има обещани 55 хиляди лева, които обаче отново ще са крайно недостатъчни. 15 хиляди ще бъдат разпределени между двама треньора, а остатъкът от парите ще се раздели между 20 човека, които ще трябва си платят таксите за участия, както и престой по време на форумите с тези средства.

 За да бъде картинката докрай тъжна, дори състезателите, които са с призови места от световни и европейски първенства са с отказ от ММС за премии по закона за физическото възпитание и спорта. В повечето случаи клубове и спортисти се самофинансират, съответно развитието е бавно, но въпреки всичко успяваме да се преборим за призови места на състезания от международния календар на “FAI”.

За съжаление медиите в чужбина отразяват повече успехите на нашите сънародници, от колкото го правим ние в България. Факти.бг има за цел да запознае своите читатели с възможно най-широк спектър от мнения и спортни успехи.

 Следва продължение!

Снимков материал предоставен от “СМК Приста” и “История на Българския Авиомоделизъм в снимки”.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Акула

    10 3 Отговор
    Полезно
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Росен

    4 15 Отговор
    Ана махнете ги тия неща. Това са комунистически спортове.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Ломския

    19 1 Отговор
    Рядко срещана хубава статия.Имаше в близкото минало организирани клубове по авио-ракето моделизъм.Моделираха се и кораби и яхти от децата за забавление.А сега се блещят денонощно в телефоните си и се чудят къде да откраднат нещо и да си купят дрога.Времена и нрави е казал народа.

    Коментиран от #8

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Механик

    18 3 Отговор
    Като дете и юноша бях авио и ракето моделист. Цялата летяща машина се изработваше РЪЧНО. Всяко детайлче, лонжеронче, ребърце... всичко това се режеше, шлифоваше, напсваше и сглобяваше. Готово беше само двигателчето и апаратурата (ако машината бе радиоуправляема). Всичко, материали, лепила. бои, шкурки, двигатели, апаратура, всичко това се даваше безплатно от ОСО, там то попадаше от държавата. Материали, инструменти, сграда-клуб, всичко. И никой н ти искаше стотинка, за да се развиваш.
    Е да ама нямаше бананииииии! Ма и чалга нямаше, нямаше енергийни напитки, нямаше ГМО и даже ни задължаваха да се храним здравословно и да ходим на профилактични прегледи, които също бяха съвсем безплатни.
    Лоши хора ни управляваха тогава! Вижте какъв тормоз са ни налагали!

    Коментиран от #10

  • 8 Акула

    4 1 Отговор

    До коментар #5 от "Ломския":

    Вярно Така Беше
    Много Вие Точен
    КОМЕНТАРЪТ
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 ХА ХА

    3 6 Отговор

    До коментар #7 от "Механик":

    Браво колега, къде ме върнаха тия. Нашия кръжок беше в пионерския дворец.
    А след портала имаше един истински миг15 седял съм с часове в него.
    А относно бананите: нямаше банани и колело балканче нямаше и баща ми цяла седмица търси връзки докато ми купи, а за жигула чакахме 12години, аре леко с компропагандата.

    Коментиран от #11

  • 11 Нам' си кой

    5 1 Отговор

    До коментар #10 от "ХА ХА":

    Да те питам - сега като имаш всичко, по-щастлив ли си. ....От същото поколение съм.....ребрата за крилете на моделите ги правихме от балсово дърво.
  • 12 Гост

    2 0 Отговор
    Колега се занимава с това от години сега е минал на дронове . И продължава да прави самолети .
  • 13 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    2 0 Отговор
    Един съученик се занимаваше с фотография в пионерския дворец друг със самолети ракети , този фотографа после и с електроника почна да се занимава . Тогава имаше кръжоци за кавотомискаш да се занимаваш.
  • 14 шири

    1 0 Отговор
    Е,тогава нямаше лаптопи и смартфони. Занимавахме се със самолети и ракети,ходехме по кръжоци,по панаири,а не по молове. По реки,по язовири,по планини,по цяла България на екскурзии,по 20 дни лятото на лагери,зимата на ски. А сега хората са отчуждени,разсърдени,ходещи по психиатри и психолози. Било комунизъм преди. Не беше комунизъм,а социализъм. Комунизмът е висш обществен строй. Да не посочвам сега къде е установен,знаете си.