Промиване на двигателя: Кога е безопасно и кога е рисковано?

9 Октомври, 2025 13:05 4 590 5

  • съвети-
  • промиване на двигателя

И трябва ли да се прави при смяната на масло

Промиване на двигателя: Кога е безопасно и кога е рисковано? - 1
Снимка: Shutterstock

Един въпрос, който си задават много собственици на автомобили, е: безопасно ли е изобщо да се промива двигателят? Краткият отговор, според експертите, е ДА, но само ако се избере правилният метод и се спазва стриктно процедурата.

Съвременните промивни състави действат като контролиран „коктейл“ от детергент-дисперсант, който внимателно разхлабва лакови филми и утайки. Тези замърсявания се превеждат в суспендирано състояние, за да бъдат отстранени заедно със старото масло при източване. Ключът е да не се смесва в двигателя нищо, което не отговаря на изискванията на производителя, и да не се създават шокови режими за масления филм. Оттук идва и основното правило при избора на метод.

Опасностите на промивните масла

Един от най-рисковите методи е използването на промивни масла. Обикновено това са евтини базови масла без необходимите одобрения и класове (ACEA/OEM) за конкретен двигател.

При смяна на маслото никоя процедура не източва 100% от съдържанието на картера. Остатъците от старото, а още повече от промивното масло, остават в каналите, кухините и по стените. В резултат на това новото, масло се смесва с тези остатъци, което компрометира неговите свойства. Това е особено рискована практика за съвременни двигатели с тънки канали, турбини и системи за последваща обработка на отработените газове. Затова промивните масла се отхвърлят като опасни от гледна точка на чистотата и спецификацията.

Защо добавките са по-безопасни

Добавките за промиване на маслената система са далеч по-разумен избор. Тук има два подтипа:

"Бързо" (всъщност 10-15 минути на празен ход). Те се добавят непосредствено преди източване, двигателят работи на празен ход, след което се извършва източване, смяна на филтъра и наливане на прясно масло.

„За пробег“ (100 - 300 км преди смяна). Те се добавят предварително към старото масло, като постепенно почистват каналите и буталните пръстени в обичайния режим на работа, след което всичко се източва.

И двата подтипа са безопасни при правилна процедура, защото не заместват моторното масло, а действат като временна добавка към него. Те са с малък обем (около 300 мл) и съдържат бързо изпаряващи се съставки, чиито остатъци се изпаряват бързо и без остатък, но най-препоръчителен е първият.

Химията не е страшна

За да разберем безопасността на тези препарати, е важно да видим какво съдържат те. Типичните съставки са сходни с компонентите на пакетите с добавки в конвенционалните моторни масла:

Органични разтворители-дисперсанти: Те внимателно разхлабват и разтварят отлаганията от лаково-смолни вещества.

Класически детергенти (алкални соли): Те неутрализират киселините и поддържат замърсителите в суспензия.

Антиоксиданти и компоненти против износване (като цинков дитиофосфат): Същите, които се намират в много моторни масла.

Това означава, че формулите не са агресивни киселини, а детергентно-диспергиращи агенти, които работят на празен ход, без натоварване. Поради това те са съвместими с катализатори, филтри за твърди частици, турбини и уплътнения.

Защо „бързото измиване“ е най-популярно?

Най-често собствениците на автомобили избират бързите промивки. Причините са:

Удобство: Добавя се към топло масло, работи 10-15 минути на празен ход, отцежда се.

Управляемост: Няма прекъсвания за „измиване“ в продължение на километри, което минимизира промените в режима на смазване.

Ефективност: Лаковите филми и утайките се превръщат в суспензия, която лесно се отстранява от системата.

На практика този метод е ефективен и безопасен за изправни двигатели, при които не се подозира за наличие на големи утайки в картера. Ако има съмнение за сериозни натрупвания, е препоръчително първо да се направи механична проверка (на картера/маслоприемника) и едва след това да се пристъпи към лека химическа намеса. Целта на промиването е прясното масло веднага да започне да работи в чиста верига.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 20 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Анонимен

    10 2 Отговор
    Използвам от години промивка за 10-15 минути на място. Двигателите ми винаги са били безупречно чисти и отлично техническо състояние. Но ако двигателя има проблеми със смесообразуването или неработещи свещи или липса на компресия в цилиндъра, тогава и да промиваш, веднага след наливане на ново масло става същата картинка. Така, че промивките работят,но за изправни двигатели.
  • 2 Механик

    21 2 Отговор
    Сменяйте маслото по график и наливайте само качествено масло. Тогава няма да се налага да правите "промивки" и да рискувате.
    Дори и стара кола нов внос, дето е знамеарена, след 2 смени на маслото с качествено такова, ще бъде чиста от към двигател.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Субар

    12 2 Отговор
    Колкото по силен и радикален препарат ползвате, толкова по-опасно става!
    Възможно е отлепена боя от картерният капак да запуши всмукателя на маслената помпа или да се получи
    реакция с гумените уплътнения в двигателя.
    Така, че внимавайте с ефективността на препарата.
  • 5 Буха ха

    11 5 Отговор
    Промивката е пълна глупост, освен ако колата идва от Италия и последната смяна на масло е била преди 200 хиляди км