Китайският автомобилен колос BYD, който вече диша във врата на Tesla и е най-големият производител на електромобили в Китай, е напът да направи нов стратегически пробив в Европа. Компанията разглежда Испания като основен фаворит за изграждането на своя трети завод на Стария континент. Това съобщава "Ройтерс", позовавайки се на отлично информирани източници.
Ако бъде одобрено, испанското съоръжение ще бъде ключов елемент в амбициозната стратегия на BYD за пълно локализиране на производството в Европа. Гигантът вече строи фабрика в Унгария, а втората е планирана за откриване в Турция през 2026 г. Целта е ясна: в рамките на три години всички автомобили за европейския пазар да бъдат сглобявани изцяло на местна почва.
Този ход е повече от логистичен – той е икономически и политически. Локалното производство ще даде възможност на BYD да заобиколи потенциалните тарифи, които Европейският съюз може да наложи на китайските електромобили. Тези мита са във фокуса на европейските регулатори, които изразяват опасения относно дъмпингови цени.
Защо точно Испания?
Според източниците на "Ройтерс", Испания изпреварва останалите кандидати благодарение на атрактивната комбинация от сравнително ниски производствени разходи и силно развита мрежа за чиста енергия. Страната активно инвестира в "зелени" технологии, което я прави магнит за производителите на електрически превозни средства.
Алберто Де Аса, мениджър на BYD за Испания и Португалия, потвърди, че индустриалната инфраструктура, евтината електроенергия и благоприятната бизнес среда в Испания идеално пасват на плановете за експанзия на компанията.
Въпреки това, окончателно решение все още не е взето. BYD продължава да проучва и други варианти, като финалното одобрение ще изисква и зелена светлина от китайските регулаторни органи. Очаква се решението да бъде факт до края на настоящата година. Преди това, например, Германия е била разглеждана като опция, но високата цена на труда и електроенергията е охладила ентусиазма на ръководството.
За самата Испания, спечелването на BYD би било голям стратегически успех. Страната вече е вторият по големина автомобилен производител в Европа след Германия и целта ѝ е да се превърне в европейски хъб за електромобили и батерии. От 2020 г. испанското правителство е в ход с инвестиционна програма от 5 милиарда евро, финансирана от фондовете на ЕС за възстановяване, с цел привличане на автомобилни гиганти. Този план вече привлече вниманието на компании като Volkswagen, Chery и CATL.
Анализаторите не изключват и политически мотиви зад решението. През последните години Испания значително подобри дипломатическите и бизнес връзките си с Китай. Важен детайл е, че миналата година страната се въздържа от гласуване в ЕС по отношение на митата върху китайските електромобили, като така избегна обтягане на отношенията с Пекин. Неофициална информация сочи, че Китай е съветвал своите производители да избягват инвестиции в европейски страни, които са подкрепили въпросните мита.
Междувременно, продажбите на BYD в Европа са скочили с впечатляващите 280% през първите осем месеца на 2025 г. Компанията агресивно разширява дилърската си мрежа и засилва позициите си не само с изцяло електрически модели, но и с изключително търсените от европейските купувачи plug-in хибриди.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #10
10:00 15.10.2025
2 гейоропа се разпада
10:01 15.10.2025
3 бай Бай
Ако китайска компания строи завод - това било инвазия.
Ако евроатлантическа прави същото - това е инвестиция, иновация, прогрес.
Ех, лукови главииииии.......
Коментиран от #6
10:01 15.10.2025
4 Др.Тодор Живков 🇧🇬
А европейското автомобилостроене АМИНь !
10:43 15.10.2025
5 Пдзцпцдзц
Изобщо, важното е "новини" за грандиозни планове да вървят. Няма значение верни-неверни, защото така или иначе след 3 дни ще са забравени.
10:55 15.10.2025
6 Последния Софиянец
До коментар #3 от "бай Бай":
Китайците нищо не строят.Наемат готови фалирали заводи в Европа.Коментиран от #7
10:58 15.10.2025
7 бай Бай
До коментар #6 от "Последния Софиянец":
Чукча май само писател, а не читател.Ясно е написано в новината.
12:10 15.10.2025
8 анонимен
12:14 15.10.2025
9 и що така бе Миме
Ма ний сми в евройзерският съюз...
Ма ний сми с Шенгеня....
Ма ний сми в клубчето на богаташчетата...
Пък никой не поглежда към назе...!?
13:38 15.10.2025
10 Иииии после
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Всички държави в Европа от ЕС минават в БРИКС ;-)))12:37 17.10.2025
11 ЧЕКАМЕ КИРЛЬО И БАЩА МУ ДА ПОДПИШАТ ДОГО
12:09 07.11.2025