Хроничният проблем при притежаването на електромобили отдавна се състои в чакането на зарядните станции, което принуждава шофьорите да стоят на място, докато автомобилите с двигатели с вътрешно горене се зареждат за минути. Този проблем при зареждането остава основната пречка, която възпрепятства масовите купувачи да се откажат от изкопаемите горива. Въпреки това, революционна технологична промяна, възникваща в азиатските лаборатории, обещава да пренапише изцяло правилата на инфраструктурата за електромобили, приближавайки сектора към бъдеще, в което зареждането на батерията отнема не повече време от пълненето на стандартен резервоар за гориво.
Инженерите от Китайската академия на науките разбиха предишните граници на производителността, като представиха прототип на твърдотелна литиево-метална клетка, способна да завърши пълен цикъл на зареждане и разреждане само за три минути. Отвъд тази невероятно бърза способност за зареждане, истинският инженерен триумф се крие в ефективността. Изследователският екип успешно постигна енергийна плътност от 451,5 Wh/kg, което ефективно удвоява базовото ниво от около 200 Wh/kg на настоящите литиево-железни фосфатни (LFP) клетки, които са стандарт в индустрията. Този огромен скок в плътността предлага на автомобилния свят комбинация, която е значително удължен пробег по магистрала, без да се добавя нито грам мъртво тегло към шасито на автомобила.
Химията, на която се основава технологията, решава известен проблем с издръжливостта, който от години пречи на развитието на твърдотелните батерии. Дизайнът използва полимер-електролит от поливинилиденфлуорид (PVDF) за пренос на ток, материал, който традиционно е склонен към бързо разграждане при високите напрежения, необходими за бързото зареждане. За да разрешат този проблем, учените въвеждат временен разтворител по време на производствения процес, който свързва и предпазва стабилизиращите елементи в полимерната структура, като ефективно изолира системата от нестабилни странични реакции. Издръжливостта на тази конфигурация в реални условия е много обещаваща, като лабораторните тестове потвърждават, че клетката запазва 81,9% от първоначалния си капацитет след 700 последователни цикъла на бързо зареждане при високи натоварвания.
От решаващо значение е, че тази експериментална химия не прави компромис с безопасността на превозното средство. Когато изследователите подлагат голяма версия на новата батерия на брутален тест за проникване с пирон, твърдотелната архитектура остава напълно стабилна, без никакви признаци на термично изтичане, пожар или експлозия.
Докато лабораторните пробиви често зациклят, преди да достигнат поточните линии, по-широката верига за доставки вече агресивно използва твърдотелната технология за търговско внедряване. Тежести в сектора като Ganfeng Lithium вече са валидирали твърдотелна клетка с 400 Wh/kg чрез 1100 взискателни тестови цикъла, докато гъвкави стартъпи като Pure Lithium бързо са разширили пожароустойчива твърдотелна сглобяваща линия до годишен капацитет от 500 MWh.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ъхъ
Трай бабо за хубост!🤥
17:57 22.05.2026
2 Чакаме
17:58 22.05.2026
3 Слънчасалия
Статистически е доказано.
18:07 22.05.2026
4 Шофьор
Коментиран от #7
18:10 22.05.2026
5 Екокомунист
19:05 22.05.2026
6 Георги
Коментиран от #9
19:08 22.05.2026
7 Така е
До коментар #4 от "Шофьор":
Зареждаш 100kwh за три минути които ти стигат до следващия контакт след 500 км магистрално шофиране на който отново зареждаш за три минути, минаваш още 500 км и след тези 1500 км спираш да пикаеш или ядеш ако въобще правиш такива работи, които са срам на работа за всеки антиелектрик.Разбира се никой антиелектрик няма да си купи кола на която ще се губи 6 минути за пътуване само на 1500 км, доколкото разбирам от коментара ти.
Друго си е да заредиш за 5 мин газовата бутилка на 30-годишната dacia , която е истинският автомобил на която можеш да се наслаждаваш на перфектния звук от двигателя.
19:09 22.05.2026
8 дфлкгй
Коментиран от #10, #12
19:12 22.05.2026
9 Така е
До коментар #6 от "Георги":
Абсолютно си прав. Само за едно грешиш.Прав си че е батерията трябва да се сменя редовно, но не си прав че ще изкара 10 години.
Ако направиш онези три зареждания, за да изминеш минималните 1500 км които изминава един антиелектрик на ден, батерията ще свърши още на първата година, защото ще навъртиш 1000 цикъла при които се запазват онези 90% от първоначалният пробег и само след 500 хиляди километра на първата година, вместо на 500 км, ще трябва да спираш на всеки 450 км за да заредиш за три минути.
Такъв автомобил става абсолютно неизползваем и трябва да му смениш батерията на всеки 500 хиляди километра.
За 10 години ще трябва да смениш 10 батерии.
Електромобилите за нищо не стават !
Коментиран от #15
19:13 22.05.2026
10 Така е
До коментар #8 от "дфлкгй":
Нали вече ти казах - зареждаш за три минути а само от тебе зависи За колко време ще изминеш 500 км за да я разредиш. Ако караш градско ще изкара и 700 км с едно зареждане за три минути.Ти за колко време изминаваш 700 км градско?
19:14 22.05.2026
11 Комунистите много лъжат
19:15 22.05.2026
12 А ти
До коментар #8 от "дфлкгй":
След като си заредил бензин за три минути, ако през това време се освободил служителя който да ти ги зареди, за следващите три минути можеш ли поне да си платиш бензина и да се върнеш до автомобила? Ами ако пред тебе има още един човек? Ами ако са двама или трима и някой от тях исках кафе и хот-дог, а след това иска и фактура за горивото?Коментиран от #18
19:33 22.05.2026
13 Страхотно подобрение
Предишните 3 минути и 44 секунди ,на CATL бяха цяла вечност, за да заредиш само от 10 до 80%.
На 5 март 2026 BYD обявиха цели пет минути за зареждане от 10 до 70%. Техните батерии вече са технологично изостанали.
Засега китайците успяха да свалят времето за зареждане до 3 минути , а сме още май месец. Да видим до края на годината какво ще постигнат още?
Коментиран от #25
19:36 22.05.2026
14 Име
Коментиран от #16
19:39 22.05.2026
15 Георги
До коментар #9 от "Така е":
между 10 и 15 години изкарва батерията. Зависи колко точно ще падне капацитета и дали ще е проблем за собственика. По принцип парите за батерията би трябвало да си ги избил за това време, но като ти дойде сметка €15к на веднъж и идва дилемата: да ги дадеш и да си караш старата кола или да не ги дадеш и да я подариш на някого.20:19 22.05.2026
16 Георги
До коментар #14 от "Име":
защо да се обезсмисля? Ще струва горе-долу колкото на бензин или дизел. Човек ше може да избира оше една алтернатива. Дори да излиза същите пари пестиш от масла, горивни филтри и спирачки. Няма обезмисляне а друг вид задвижване.Коментиран от #19
20:24 22.05.2026
17 Васил
20:41 22.05.2026
18 Кфйф
До коментар #12 от "А ти":
Ами ако навън в -20 и съм на ски някъде в Рила?21:34 22.05.2026
19 Тралала
До коментар #16 от "Георги":
100 киловата за три минути, значи зарядно около 2 мегавата. 50 коли са един блок на Козлодуй.Коментиран от #20
23:05 22.05.2026
20 Тралала
До коментар #19 от "Тралала":
500 колиКоментиран от #22
23:10 22.05.2026
21 Така е
Понеже батериите в България вече са колкото 3,5 блока на АЕЦ Козлодуй, самостоятелно могат да захранват 1 500 такива зарядни станции, които да зареждат по 100 kWh за 500 км на всеки три минути.
На практика по 20 автомобила на час за всяка зарядна станция, означава 30 000 автомобила на час
Случайно или не, в България има точно 30 000 електромобила които могат да се заредят само за един час от вече инсталираните батерии.
23:17 22.05.2026
22 Така е
До коментар #20 от "Тралала":
Тези 1500 зарядни при 30 000 автомобила които само за час са заредили по 500 км пробег, осигуряват 15 милиона километра пробег зареждане за час.В България има 3 милиона автомобила които изминават 12 хиляди километра годишно по 1000 км на месец, означава че трябва да зареждат 2 пъти месечно на такава зарядна станция.
Коментиран от #24
23:25 22.05.2026
23 Емили тротинетката
Коментиран от #28
06:41 23.05.2026
24 Хаха
До коментар #22 от "Така е":
Какви гигавати слънчасал,ти си на нафта! Току що тока в Пещера спря, ха-ха!Коментиран от #27
07:05 23.05.2026
25 Хаха
До коментар #13 от "Страхотно подобрение":
Китайците се надпреварват да се надлъгват.Коментиран от #26
07:07 23.05.2026
26 Защо китайците?
До коментар #25 от "Хаха":
Японците обясняват, че бързото зареждане скапва батерията и затова Toyota позволява 80 kW средна скорост на зареждане на своите електромобили и не им позволява да зареждат повече от три пъти на ден. След третия опит софтуерът казва че този батерията и не ти позволява. Чакаш с часове да заредиш.Китайците не казват и не лъжат а просто продават автомобили който се зареждат от 10 до 70% за 5 минути
Японците лъжат, че няма зарядна инфраструктура и не може да бъде изградена защото ще се срине енергийната система и няма достатъчно енергия.
Китайците строят 1500 kW зарядни станции вместо да се оправдават и мрежата не се срива, а е редовно има свръх излишък на възобновяема енергия която се продава на нулеви или отрицателни цени заради излишъка..
Коментиран от #30
08:50 23.05.2026
27 Слънчев удар
До коментар #24 от "Хаха":
Гледам имаш много голям страх от слънцето, защото ти удря големи шамари! Не стига че то самостоятелно произвежда повече гигавати, отколкото е потреблението на България, А и батериите вече имат повече гигавати отколкото е потреблението и могат да захранват цялата държава засега само за три часа, напълно самостоятелно без нито една централа или внос.А продължават да се изграждат както слънчеви така и батериини мощности. Моите прогнози които са ваши кошмари една по една се сбъдват. Моите най оптимистични прогнози се оказаха песимистични за скоростта на прехода.
08:54 23.05.2026
28 Четене с разбиране
До коментар #23 от "Емили тротинетката":
Прочете ли статията? Написали са съотношението тегло капацитет451,5 Wh/kg
Превод за антиелектрици - 100 kWh за които смятахме по-рано с каква мощност се зареждат за 3 минути и с които се изминават 500 км, тежат 222 кг. Приблизително колкото стандартен ДВГ , заедно с трансмисията и останалите периферни системи към него.
Тоест такъв електромобил освен че ще се зарежда по-бързо отколкото помниш бензин, на практика и ще тежи по-малко от подобен по размер хибриден автомобил с 150 коня, но батерията му може да осигури над 1000 коня мощност
Коментиран от #29, #34
09:09 23.05.2026
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Хаха
До коментар #26 от "Защо китайците?":
Какво те интересува за колко време лъжат,че се зарежда батерията китайците??? Я засечи за колко време вземаш разстоянието от мазето до пушилника с пълна лейка с нафта?Коментиран от #31
11:33 23.05.2026
31 Имаш ли мнение? Нямаш!
До коментар #30 от "Хаха":
С какво те лъжат китайците? Ползват китайски хронометър като засичат времето за зареждане от 10 до 80% ?С колко те лъжат , щом не вярваш, че зареждат за 5 минути или дори за 3 минути и 44 секунди?
Напълно познах с пиесата която играеш - единственият ти аргумент е да псуваш фактите, математиката, физиката и всеки който ти казва фактите, защото други аргументи нямаш.
Нямаш никакво собствено мнение по каквато и да е тема и затова псуваш всеки който има такова.
Коментиран от #32
13:07 23.05.2026
32 Хаха
До коментар #31 от "Имаш ли мнение? Нямаш!":
Засече ли времето за зареждане на нафта с лейка,слънчасал? Успя ли да се включиш във времето 3 минути и 44 секунди? С китайски хронометър колко излезе? 5 минути,ммм?Коментиран от #33, #36
07:59 24.05.2026
33 Имаш ли мнение? Нямаш!
До коментар #32 от "Хаха":
Очевидно нямаш мнение и само псуваш тези които имат собствено!Яд ли те е че никога не си имал собствено мнение а само повтаряш опорните точки на някои гуру и ставаш смешен, че електромобилите колкото и да се развиват никога няма да имат 30% пазарен дял, защото няма да има достатъчно ток на цялата планета за да зареждат, ще се срине електрическата мрежа и ще се вдигне производството на ток от въглища? И разбира се любимото ви, че дори за 30% пазарен дял не стигат материалите за батерии, затова трябва да се произвеждат хибриди с наличните материали, защото с батерията на един електромобил се произвеждат 70 броя само зареждащи се хибриди. Бъдещето било на синтетичните горива и водорода според твоя горо и ти вярваш и повтаряш
Даже не те е срам да ги повтаряш след като всички факти говорят против това?
Коментиран от #35
09:18 24.05.2026
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Димов
До коментар #33 от "Имаш ли мнение? Нямаш!":
Нашият приятел смята,че всички умираме от желание да чуем мнението му.Всеки човек има задник,но дали трябва да си го показва.Коментиран от #37
10:15 24.05.2026
36 Димов
До коментар #32 от "Хаха":
Ха на бас,че за няколко курса до напълване на резервоара, времето за пълнене на лейката в мазето,пренасянето до колата на улицата и преливането на 10 литра ще отнеме повече време от зареждане на 50 литра на бензиностанция. За нашият приятел това не е от значение,важното да му е йофтено. Китайците зареждали батерии за 5 минути,но нашият приятел не е китаец и се вози на дизел.10:22 24.05.2026
37 Така е
До коментар #35 от "Димов":
Не е нужно да ми четеш мненията, А още по-малко наложително е да коментираш всяко мое мнение с 10 коментара.Когато аз имам мнения имам какво да кажа. А ти пишеш по 10 мнения без да казваш нищо.
Оня псувня псувня псувня псувня обида псувня обида псувня лъжа псувня лъжа псувня лъжа обида.
Друго няма
11:22 24.05.2026
38 Колин Чапман.
Коментиран от #39, #42
12:02 24.05.2026
39 Е така де
До коментар #38 от "Колин Чапман.":
Най-тежките клетки днес тежат 500 кг за 500 км пробег точно както ги сметна. Стандартно се зареждат за 40 минути. Тоест за да изминеш 1000 км днес ти трябват две зареждания по 40 минути , но повечето хора използват по-бързата част на зареждането и спират примерно 4х5 пъти по 10 минути.Статията ти казва, че в бъдеще над 1000 км ще тежат 500 килограма и ще се зареждат за три минути
Или пък ако задържиш 500 километра пробег, клетките ще тежат под 250 кг , като пак ще зареждаш 500 км за три минути - 1000 км с 2 зареждания по 3 минути.
Ако тръгнеш с заредена батерия едно спиране за 3 минути за 1 000 км.
Много ли ти се вижда? Тежка ли ти се струва батерията?
Коментиран от #40
12:57 24.05.2026
40 Колин Чапман.
До коментар #39 от "Е така де":
В случая не говоря за километри и време за зареждане а за КИЛОГРАМИ. Всеки авто производител се стреми да намали теглото на произвежданото от него. За спортните коли това е идея-фикс. И в съвременен хиперкар намаляване на теглото с 1 кг. струва приблизително 1000 ЕВРО.Коментиран от #41, #43
13:27 24.05.2026
41 Е така де
До коментар #40 от "Колин Чапман.":
Нали и аз това ти казвам? Никой няма да тръгне да прави спортен автомобил с батерията за която си писал - най-тежката батерия която се дава за пример В статията и по която ти смяташ.Защо не сметна по цитирам
Изследователският екип успешно постигна енергийна плътност от 451,5 Wh/kg, което ефективно удвоява базовото ниво от около 200 Wh/kg на настоящите литиево-железни фосфатни (LFP) клетки, които са стандарт в индустрията.
14:35 24.05.2026
42 Мини Макси
До коментар #38 от "Колин Чапман.":
"От цялата статия най-полезно ми е как да сметна теглото на батерията в електромобила. 100kWh/200Wh/kg= 500кг. батерия. И това е минимума."Не знам как обърна цялата логика, но това е максимума на теглото, а не минимума!
14:37 24.05.2026
43 Е така де
До коментар #40 от "Колин Чапман.":
"За спортните коли това е идея-фикс. И в съвременен хиперкар намаляване на теглото с 1 кг. струва приблизително 1000 ЕВРО"Пропускаш защо го правят! Теглото е само половината от уравнението конска сила на килограм.
Но пропускаш какво ти дава килограм батерия! Много повече коне от досегашните!
14:39 24.05.2026
44 Колин Чапман.
Коментиран от #46
17:01 24.05.2026
45 Така е
Ако всичко това беше вярно, то Лотус щеше да има по-добри времена на Нюрбургринг от електромобилите.
Прочел си мисълта на човека който си избрал за никнейм, но забравяш, че по онова време конете са били в дефицит, а концепцията за четири двигателя всеки от които е С мощност по-голяма от цялата мощност на Лотус въобще не е съществувала дори като теория.
Дори производител на телефони с първия си автомобил по-добри времето в завоите и на пистата което напълно те лишава от аргументи!
Както ти казах това беше със старите тежки и не толкова мощни батерии, с модифицирания семеен автомобил с фабричното си задвижване само с три двигателя. Ами следващия опит с по-леки батерии и четири двигателя?
Когато фактите говорят и боговете мълчат!
Коментиран от #48
17:46 24.05.2026
46 Когато фактите говорят
До коментар #44 от "Колин Чапман.":
Ето ги директните факти и официалните енергийни плътности за серийните технологии на CATL, които тотално задраскват мита за „200 ватчаса“:1. Новата серийна Qilin Condensed Battery — 350 Wh/kg
Това е перлата в короната на CATL за масови пътнически коли (лимузини и големи SUV).
Енергийна плътност на клетката: 350 \text Wh/kg (и 760 Wh/L обемна плътност).
Специфика: Вместо течен електролит използва кондензирана (гелообразна) материя, което елиминира риска от пожар. Има титаниев корпус (60% по-тънък и 30% по-лек).
Реалност на пътя: Цялата батерия (заедно с корпуса) тежи под 650 кг, но осигурява реален пробег от 1500 км за седан и над 1000 км за голям SUV.
2. Третото поколение Qilin NCM — 280 Wh/kg
Това е батерията, която отива в новите премиум и спортни електромобили, насочени към бързо зареждане и писта.
Енергийна плътност на клетката: 280 \text Wh/kg.
Пикова мощност: Тази батерия може да бълва 3000 kW (над 4000 конски сили) пикова мощност! Това е повече от двойно увеличение спрямо второто поколение, с което Xiaomi SU7 Ultra постави рекорда си на Нюрбургринг. Тя поддържа 10C до 15C пиково зареждане и разреждане.
3. Бюджетната им опция: M3P (LMFP) — 230 Wh/kg
Дори ако погледнем батериите, които CATL прави за евтиния и масов клас (за да заменят стандартните LFP батерии), те пак бият Колин:
Енергийна плътност на клетката: 230 \text Wh/kg.
Специфика: Използва литий-манган-желязо-фосфат. Тя е евтина за производство, няма скъп кобалт и никел, но
17:54 24.05.2026
47 Пешо от панелката
20:34 24.05.2026
48 Колин Чапман.
До коментар #45 от "Така е":
В следствие на токовия удар живееш в приказен за теб свят. Във Ф1 има МИНИМАЛНО тегло определено от правилника и тимовете са принудени да слагат баласт за да го достигнат. Да не говорим за закритата Група Б в Световният рали шампионат. Там практически нямаше ограничения и колите станаха толкова бързи, че плашеха дори рали пилотите и доведоха до редица катастрофи довели до закриването на групата. Причините за всичко това ще намериш в учебника по физика.Коментиран от #49, #50
00:17 25.05.2026
49 Последно?
До коментар #48 от "Колин Чапман.":
Теглото проблем или необходимост е?За болид ли говориш или за семеен автомобил?
За бързина, мощност или ефективност?
За сцепление или дрифт?
При съвременните електромобили можеш да получиш всичко това в един и същ автомобил без компромиси!
07:56 25.05.2026
50 Неслучайно
До коментар #48 от "Колин Чапман.":
Те попитах колко коня от килограм ти дава батерията от статията. Никой двг не можр да ти даде толкова. Дори не се усещаш, че вчерашните недостатъци на батериите се превръщат в предимства.При 17 коня от килограм от тази батерия имаш 170 коня от 10кг батерия ! Кой двигател тежи толкова? Празния резервоар тежи толкова.
Да не говорим за 1700 коня от 100кг батерии, колкото тежи само трансмисията на ДВГ
08:06 25.05.2026
51 Иронията
08:15 25.05.2026