Зимните гуми са инвестиция, която пряко влияе върху нашата сигурност на пътя. Макар да са изключително чувствителни към условията на експлоатация, автомобилните експерти твърдят, че с правилен подход и грижа, техният експлоатационен живот може лесно да бъде удължен до забележителните пет или шест сезона. Ключът към това дълголетие се крие в три стълба: внимателна експлоатация, прецизна поддръжка и плавен стил на шофиране.
Задължителният период на „разработка“
Пътят към дългия живот на гумите започва още с монтажа им. Според водещи специалисти, новите зимни гуми изискват щадящ период на разработка през първите 800 до 1000 километра. През това време е абсолютно наложително да се избягват всякакви резки маневри – спиране, ускоряване или завои. Този плавен старт позволява на гумата да се адаптира правилно към джантата и да "улегне", осигурявайки оптимално сцепление и дълготрайност.
Поддръжка
Налягане: През зимата редовното измерване на налягането е от особена важност и трябва да се извършва веднъж на всеки две седмици. Недостатъчно напомпаните гуми се износват неравномерно, най-вече по краищата, и губят критично сцепление, докато пренапомпаните губят контакт с потната настилка.
Балансът е закон: След всяка сезонна смяна на гумите, балансирането на колелата е задължително. Тази процедура е гаранция за равномерно износване на протектора и предпазва окачването от излишни вибрации.
Прагът на безопасност: Не забравяйте, че безопасният праг за височината на зимния протектор е 6 мм. Шофирането с по-плитък протектор е изключително опасно, тъй като драстично увеличава риска от аквапланинг върху мокър или кишав път.
Но стилът на шофиране е решаващ. Един от най-лесните начини да съкратите живота на зимните си гуми е с агресивно шофиране.
Плавните движения са най-важният съвет на експертите. Честото превъртане на колелата при потегляне и рязкото спиране буквално изтръгват по-мекия каучук на зимната гума. Дори една 20% загуба намалява драстично сцеплението през зимата. Внимателното шофиране не просто спестява гориво, но и позволява на вашите гуми да ви служат вярно през много студени сезони.
Избягвайте смесването: Никога не смесвайте гуми от различни модели или нива на износване на един и същ автомобил, особено през зимата. Това може да доведе до сериозни проблеми с управляемостта и да причини инцидент.
Чистота: През зимата мийте редовно гумите си с меки препарати, за да отстраните агресивните пътни химикали и сол, които се натрупват в каналите на протектора и могат да увредят каучука.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Перо
11:36 12.11.2025
2 Механик
И къв зор е видяла тая настилка, та се е изпотила? Копала ли е, жънала ли е или е бъркала бетон?
11:39 12.11.2025
3 Оз. Ген.Румянцев
11:45 12.11.2025
4 аааа
11:58 12.11.2025
5 Има решение
12:07 12.11.2025
6 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
"Прагът на безопасност: Не забравяйте, че
безопасният праг за височината на зимния протектор е 6 мм.
Шофирането с по-плитък протектор е изключително опасно, тъй като драстично увеличава риска от аквапланинг върху мокър или кишав път."❗
Коментиран от #8
12:07 12.11.2025
7 Гост
12:34 12.11.2025
8 Селянина с колелото
До коментар #6 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":
До някъде си прав, но не съвсем. Всеки водач може да контролира аквапланинга със скороста с която управлява МПС-то. Просто е, като видиш заснежаване, заледяване, киша, локви по пътя, караш с по-ниска скорост от обичайната.Коментиран от #9
12:47 12.11.2025
9 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
До коментар #8 от "Селянина с колелото":
Това е ясно. То и на самите гуми неслучайно има контролни маркери за износване по протектора.Но токувиж "за наша сигурност" утре приемат закон за МИНИМУМ ШЕСТ МИЛИМЕТРА грайфер на зимните гуми😡😡😡
13:13 12.11.2025
10 емил
Коментиран от #11
14:37 12.11.2025
11 Трифонов
До коментар #10 от "емил":
Гумите НЕ се съхраняват вертикално, а точно обратното - ЛЕГНАЛИ. И надути между 3.5 и 4 атмосфери. Ако ги подредиш вертикално (прави) и надути на по-малко атмосфери, за 5 месеца бъди сигурен, че са се изкривили. Тази година хвърлих комплект гуми, на които това трябваше да им бъде 3 сезон, защото складът, където плащах да ми ги съхраняват при уж правилни условия, ги подрежда вертикално, на стелажи, на които стоят по на две метални пръчки. И надути на 2.6 атмосфери. Монтираха ми ги - съсипани гуми. И сега 2600 лева за нов комплект. От такива разбирачи, като теб!Коментиран от #12
10:20 15.11.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.