Как да удължим живота на зимните гуми

12 Ноември, 2025 11:13 6 103 12

  • зимни гуми-
  • експлоатация-
  • съвети-
  • дълготрайност

Пътят към дългия живот на гумите започва още с монтажа им

Как да удължим живота на зимните гуми - 1

Зимните гуми са инвестиция, която пряко влияе върху нашата сигурност на пътя. Макар да са изключително чувствителни към условията на експлоатация, автомобилните експерти твърдят, че с правилен подход и грижа, техният експлоатационен живот може лесно да бъде удължен до забележителните пет или шест сезона. Ключът към това дълголетие се крие в три стълба: внимателна експлоатация, прецизна поддръжка и плавен стил на шофиране.

Задължителният период на „разработка“

Пътят към дългия живот на гумите започва още с монтажа им. Според водещи специалисти, новите зимни гуми изискват щадящ период на разработка през първите 800 до 1000 километра. През това време е абсолютно наложително да се избягват всякакви резки маневри – спиране, ускоряване или завои. Този плавен старт позволява на гумата да се адаптира правилно към джантата и да "улегне", осигурявайки оптимално сцепление и дълготрайност.

Поддръжка

Налягане: През зимата редовното измерване на налягането е от особена важност и трябва да се извършва веднъж на всеки две седмици. Недостатъчно напомпаните гуми се износват неравномерно, най-вече по краищата, и губят критично сцепление, докато пренапомпаните губят контакт с потната настилка.

Балансът е закон: След всяка сезонна смяна на гумите, балансирането на колелата е задължително. Тази процедура е гаранция за равномерно износване на протектора и предпазва окачването от излишни вибрации.

Прагът на безопасност: Не забравяйте, че безопасният праг за височината на зимния протектор е 6 мм. Шофирането с по-плитък протектор е изключително опасно, тъй като драстично увеличава риска от аквапланинг върху мокър или кишав път.

Но стилът на шофиране е решаващ. Един от най-лесните начини да съкратите живота на зимните си гуми е с агресивно шофиране.

Плавните движения са най-важният съвет на експертите. Честото превъртане на колелата при потегляне и рязкото спиране буквално изтръгват по-мекия каучук на зимната гума. Дори една 20% загуба намалява драстично сцеплението през зимата. Внимателното шофиране не просто спестява гориво, но и позволява на вашите гуми да ви служат вярно през много студени сезони.

Избягвайте смесването: Никога не смесвайте гуми от различни модели или нива на износване на един и същ автомобил, особено през зимата. Това може да доведе до сериозни проблеми с управляемостта и да причини инцидент.

Чистота: През зимата мийте редовно гумите си с меки препарати, за да отстраните агресивните пътни химикали и сол, които се натрупват в каналите на протектора и могат да увредят каучука.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 15 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Перо

    7 1 Отговор
    Като карам на галош
  • 2 Механик

    23 0 Отговор
    " потната настилка"????
    И къв зор е видяла тая настилка, та се е изпотила? Копала ли е, жънала ли е или е бъркала бетон?
  • 3 Оз. Ген.Румянцев

    19 1 Отговор
    Освен всичко казано, много е важно и съхранението когато не се ползват.
  • 4 аааа

    7 7 Отговор
    С колко и защо да го удължаваме? Станат ли на 3-4г. гумите трябва да се изхвърлят независимо от състоянието на грайфера им. За да им изхабиш грайфера за толкова време, трябва да им навърташ по 30-40 000 км. на година. Говоря за нормално шофиране. Ако си някой рейсър може и на шестата обиколка на квартала да са за смяна.
  • 5 Има решение

    23 8 Отговор
    Всесезонни си купете, спестяване от демонтаж-монтаж два пъти годишно.
  • 6 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    11 4 Отговор
    Готвят ли ни нова секира 🤔
    "Прагът на безопасност: Не забравяйте, че

    безопасният праг за височината на зимния протектор е 6 мм.

    Шофирането с по-плитък протектор е изключително опасно, тъй като драстично увеличава риска от аквапланинг върху мокър или кишав път."❗

    Коментиран от #8

  • 7 Гост

    22 0 Отговор
    "През зимата мийте редовно гумите си с меки препарати" и се къпете редовно, ако ползвате градски транспорт. Също не наблягайте на чесъна преди това.
  • 8 Селянина с колелото

    13 1 Отговор

    До коментар #6 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":

    До някъде си прав, но не съвсем. Всеки водач може да контролира аквапланинга със скороста с която управлява МПС-то. Просто е, като видиш заснежаване, заледяване, киша, локви по пътя, караш с по-ниска скорост от обичайната.

    Коментиран от #9

  • 9 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    5 1 Отговор

    До коментар #8 от "Селянина с колелото":

    Това е ясно. То и на самите гуми неслучайно има контролни маркери за износване по протектора.
    Но токувиж "за наша сигурност" утре приемат закон за МИНИМУМ ШЕСТ МИЛИМЕТРА грайфер на зимните гуми😡😡😡
  • 10 емил

    13 3 Отговор
    Радослав е ! когато пишеш за зимните гуми изглежда някой ти плаща за да убедиш хората ,че това е много важно всичко което си казал си губи смисъла ако не завали сняг ?. На година 2 пъти трябва да ги сменяш което означава губене на време и пари понякога и нерви (ако не ги е балансирал както трябва и накъсал вътрешният кант). Последните 15-20 години почти не вали и да вали не се задържа снега да имаш зимни гуми не само да ги сменяш най важното и проблемно е да намериш място да ги съхраняваш. Вертикално на сухо и прoветливи място никакъв случай легнали или една върху друга и да не се слагат нищо върху тях да не слага за да не деформират. Даже в Канада Северна страна не е задължително но от 1 Ноември -- желателно е да нoсиш вериги и в случай на образуване на тапа или задръстване пом твоя вина тогава могат да те глобят ако нямаш и не си сложил веригите или си без зимни гуми . Корумпираните Евро...гейове получават милиони подкупи и само едно изменение в закона им носи милиарди приходи на големите фирми произвеждащи гуми. Всичко е направено не за твоята безопасност а да напълнят джобовете на големите фирми . Никога не съм ползвал зимни гуми и няма да ползвам а ползвам все сезони -- (това е лично мое мнение всеки сам да решава.)

    Коментиран от #11

  • 11 Трифонов

    3 0 Отговор

    До коментар #10 от "емил":

    Гумите НЕ се съхраняват вертикално, а точно обратното - ЛЕГНАЛИ. И надути между 3.5 и 4 атмосфери. Ако ги подредиш вертикално (прави) и надути на по-малко атмосфери, за 5 месеца бъди сигурен, че са се изкривили. Тази година хвърлих комплект гуми, на които това трябваше да им бъде 3 сезон, защото складът, където плащах да ми ги съхраняват при уж правилни условия, ги подрежда вертикално, на стелажи, на които стоят по на две метални пръчки. И надути на 2.6 атмосфери. Монтираха ми ги - съсипани гуми. И сега 2600 лева за нов комплект. От такива разбирачи, като теб!

    Коментиран от #12

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.