Фатални грешки при смяната на гуми

16 Ноември, 2025 11:10 17 645 23

  • гуми-
  • смяна-
  • монтаж-
  • грешки-
  • съвети

Осем златни правила за перфектен монтаж

Фатални грешки при смяната на гуми - 1

Смяната на гуми е рутинен, но изключително важен момент от живота на всеки шофьор. Често подценявана, процедурата крие редица подводни камъни, които могат да доведат до сериозни повреди по автомобила или, още по-лошо, да компрометират безопасността ви на пътя. За да превърнете сезонната смяна в безупречен процес, експерти от автомобилния бранш разкриват осем фундаментални правила, които всеки монтьор (или собственик на МПС) трябва да следва безкомпромисно.

Започнете с правилно повдигане

Първата и най-критична стъпка е повдигането на автомобила. Никога не импровизирайте с местата за крика! Каросерията на модерните коли е прецизно проектирана. Използването на грешни опорни точки може да доведе до необратими деформации на праговете, пода или дори до усукване на рамата. Търсете ясно маркираните точки, препоръчани от производителя – това е вашата застраховка срещу скъпи корекции.

Внимавайте с "невидимите" компоненти

Ако колата ви е снабдена със система за налягане на гумите, знайте, че модерните системи за следене на налягането в гумите (TPMS) – тези малки електронни герои – са изключително чувствителни. Неправилното боравене с гумата при демонтаж може да нарани или унищожи тези скъпоструващи сензори, което ще наложи допълнително посещение в сервиза.

Подготовката на контактната площ

Почти всички гуми днес са безкамерни. Това означава, че доброто уплътняване между борда на гумата и джантата е от жизненоважно значение. Ако контактната повърхност не бъде старателно почистена и подготвена, въздухът ще намери път за бягство. Нежеланото изпускане на налягане е сигурен знак за пропусната важна стъпка.

Забравете старите тежести

Един от стълбовете на качествения монтаж е балансирането. За да бъде процедурата успешна и прецизна, задължително премахнете всякакви стари тежести и почистете джантата до блясък от замърсявания, кал и прах. Само идеално чистата джанта може да гарантира, че новите балансиращи тежести ще бъдат поставени и ще работят ефективно, елиминирайки досадните вибрации във волана.

Спазвайте посоката

Не всички гуми са еднакви. Някои модели имат специфична посока на въртене или асиметричен протектор. Това е критично за отвеждането на водата и сцеплението. Ако гумите ви са с посока, трябва да имате предвид, че две от тях са предназначени за монтаж отдясно, а другите две – отляво. Обърнатият монтаж драстично влошава характеристиките на гумата, особено при мокра настилка.

Почистете главина и джанта

Преди да бъде монтирано колелото, уверете се, че контактната зона между главината и джантата е безупречно чиста. Ръждата и мръсотията, дори и в минимални количества, могат да създадат луфтове или да попречат на колелото да легне равномерно. Този дребен детайл е гаранция за правилно центриране и минимизиране на риска от разхлабване на болтовете.

Проверете внимателно налягането

След като гумата е монтирана, следва най-лесната, но често пренебрегвана стъпка: правилното налягане. То задължително трябва да съответства на спецификациите на производителя, които обикновено са изписани на стикер на колонката на шофьорската врата или от вътрешната страна на капачката на резервоара. Нито повече, нито по-малко – перфектното налягане осигурява оптимален разход на гориво, живот на гумата и най-вече, отлично сцепление.

Ползвайте динамометричен ключ за финалното затягане

Накрая, но не на последно място: затягането на колелата. Забравете за "на око" и прекомерна сила. Колелата трябва да бъдат затегнати с точно определен въртящ момент, указан в инструкциите. Използването на динамометричен ключ е непрепоръчително, а задължително. Недозатягането води до разхлабване, а презатягането – до повреда на шпилките, болтовете или деформация на джантата.

Спазването на тези осем неписани закона на монтажа гарантира дълъг живот на вашите гуми и компоненти, както и спокойствие и сигурност по време на пътуване.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 27 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 карчи

    38 8 Отговор
    В сервизите за гуми масово не си оравят труда да почистват главините, че дори и джантите! И никога не разчитайте, че да ви затегнали гумите, приятел щяха да го убият така! На мен са ми пренадували гуми до пръсване идиотите и за налягането вие си го проверявайте!

    Коментиран от #3

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 „От Карачи”

    28 2 Отговор

    До коментар #1 от "карчи":

    ДРУГ ПЪТ ГИ ПРЕНАТЯГАТ
    И НА ПЪТ ПОЛУЧАВАТЕ МУСКУЛНА ТРЕСКА
    ОТ СКАЧАНЕТО ПО ГАЕЧНИЯ КЛЮЧ ЗА ГУМИ
    ЗАТОВА СЕ СНАБДЕТЕ С ПАРЧЕ
    МЕТАЛЕН ТРЪБОВИДЕН УДЪЛЖИТЕЛ КОЙТО
    ДА ВИ СЛУЖИ ЗА ЛОСТ......
    А ЗА „БАРОВЦИТЕ” СИ ИМА И
    МОБИЛНИ ГУМАДЖИЙСКИ СЕРВИЗИ....
  • 4 държавник-феномен с голямо Д

    30 2 Отговор
    ако немаше акции зими и прочее рекети за които дя драскотят и плашат мисирките, ко ли щяха да ядат ?
  • 5 Ония с фордо

    39 2 Отговор
    Много драматизъм в заглавието - фатални грешки !
    Хайде стига сцени и истерии за неща които са в границата на допустимите грешки !

    Коментиран от #11, #18

  • 6 123456

    58 2 Отговор
    Най- важно е - ако свалиш 4 гуми - трябва да сложиш пак 4 !

    Коментиран от #16

  • 7 Стига глупости.

    16 5 Отговор
    това ,което наистина може да ви развали настроението ако сте отишли при ИИИксперт за да ви смени гумите е Презатягане на болтовете ,защото тази процедура се върши НЕ НА РЪКА А с Въздух и бързайки експерта като ви ПРЕЗАТЕГНЕ Болтовете в главината и ПРЕЕ....е шлицовете на главината е те тогава ще се научите да не ходите на гумаджия.Това го пиша за новите шофьори и особенно шофьорки щото старите/ако са живи/ го знаят!ПС.ОТ презатягане Джанта не се ДЕФОРМИРА!!!Джанта се ДЕформира като влезеш в Голяма Дупка /А ла Бугар/ и АКОО излезеш от нея!Да не сте авто-състезател???Хал хабер си нямаш от ауто!
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Зеления

    26 0 Отговор
    Преди много години една приятелка ми звъни по телефона и ме пита как се сменя гума. Понеже беше много далече от мен, нямаше как да реагирам. Обяснявам по телефона: гасиш колата, първа предавка, дърпаш ръчната, намираш крика, мушкаш го в дупката на прага (караше С класа) и т.н. Звъни ми след малко: Само да ти кажа, скъсах болт. Аз цъкля очи, цъкля пак.. А, скъсах и втори. А, скъсах и трети. Докато накрая се усетих, че девойката с тасове. Забавни моменти има при смяната на гуми, особено когато няма разбиращ около теб.
  • 10 един простоват гросмайстор

    14 20 Отговор
    Всичко това ,което е написано е Съвсем вярно и може да се изпълни единственно от Шофьори като мен.за 38-39г имам цял с ервиз и Джанти включая и си ги чистя...сядам на едната и с ръждопреобразувател и две телени четки плюс шкурка си работя по 1час дневно.после ги пръскам има шпрейове и стават супер.единственно това е мое проверено твърдение карам ВЕЧЕ само на зимни и през лятото .Зимната гума е подобра и през лятото от Лятната!Карам с Поларис 5 и въпреки твърденията на супер ииксперти бг-авто състезатели ,че се разтичали по асфалта не са мръднали ни по бг ни по чешки.И си спират долре.летни имам фулда не съм ги слагал от 2 години.Пробвайте и ще видите колко пари ще си спестите!
  • 11 Име

    8 6 Отговор

    До коментар #5 от "Ония с фордо":

    Като ти се отвие гумата по време на път ще питам колко не е драматично
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Сечко

    12 1 Отговор
    Ако искате да кажете, че не е просто препоръчително, а е задължително трябва да се каже „Използването на динамометричен ключ не е просто препоръчително, а е задължително” а не както е написано “Използването на динамометричен ключ е непрепоръчително, а задължително”.
  • 15 1234

    13 1 Отговор
    Ползването на динамометричен ключ за финалното затягане е наистина нещо важно, освен това трябва да знаят различните коли на колко е допустимо да затягат, за повечето леки коли е около 100 Нм, но това НИКЪДЕ не се прави и разчитате, че всичко ще е наред с молитва, а иначе ако не сте късметлия, следва повреда на шпилките, болтовете, може пък да донезавият, изхвърча ви гумата. И двете са ми се случвали, след което просто си купих динамометричен ключ. Проверявайте си и налягането след смяна, има идиоти дето пренапомват. С други думи проверката е висша форма на доверие по нашите сервизи!
  • 16 Абе

    8 2 Отговор

    До коментар #6 от "123456":

    Най-важно е да е влажно.
  • 17 оня с коня

    9 6 Отговор
    Защо АЗ няма как да допусна описаните в статията грешки?Ами просто е - защото НЕ СМЕНЯМ Летните си маркови гуми със Зимни като БМВ-то ми респективно не стъпва и на Сняг а чака да Пукне пролетта!И е казано - "Проста работа,ама за умни хора",ама кой да се съобразява с народните мъдрости:)

    Коментиран от #19

  • 18 баш гумаджия

    2 2 Отговор

    До коментар #5 от "Ония с фордо":

    Най фатално е когато забравиш да стегнеш джантата, ама "експерта" е забравил да го спомене в статията. А се случва за съжаление.
  • 19 Абе

    7 0 Отговор

    До коментар #17 от "оня с коня":

    Ся ако окнеш, че имаш и Волво със Зимни маркови гуми, кое не излиза летото като види слънце и чака да ръсне снег, шта призная.
  • 20 не правете като мен

    3 5 Отговор
    След като веднъж изкривих с тръба ключа и не успях да сваля гумата, процедирам така: Когато сменям джантите с гумите, винаги слагам малко грес на резбата на болтовете. Знам какво ще кажете но: 1. Профила / ъглите/ на резбата са конструирани на самозатягане. 2. Шофьор съм от 15 05 1979 година и никога не ми се е разхлабвало колело.

    Коментиран от #21

  • 21 димитри

    3 0 Отговор

    До коментар #20 от "не правете като мен":

    има шпрейове.пръскаш и развиваш леко!Винаги използваш тръба за дълго рамо!

    Коментиран от #22

  • 22 бай Даньо

    1 2 Отговор

    До коментар #21 от "димитри":

    Никога не използваш тръба. Стягаш на ръка стабилно яко , така няма как да развалиш резба освен ако не си Арнолд Шварценегер. Не ползваш тръба и не натискаш с крак . 100Нм както спомена някой горе са 10 кг/ м , тоест тежест 10кг на рамо 1 м . Ясно е че всеки мъж може да натиска повече от 10кг на тръба 1 м и ще скъсаш резбата .
  • 23 Пак пропускат най-важното

    4 1 Отговор
    Преди да смениш гумите подсигури автомобила с ръчната/крачната/ спирачка и трупчета. Иначе може да падне от крика или крика да ти дойде на гости в купето.

    Друг един момент. Ако сте вдигнали автомобила в сервизни условия или сте се заврели под калника огледаите и останалите компоненти свързани с безопасността на автомобила и амортизирането им: Напукани спирачни маркучи, състояние на накладките, маншоните, хлабини в лагери и носещи елементи, елементи от управлението.