Смяната на гуми е рутинен, но изключително важен момент от живота на всеки шофьор. Често подценявана, процедурата крие редица подводни камъни, които могат да доведат до сериозни повреди по автомобила или, още по-лошо, да компрометират безопасността ви на пътя. За да превърнете сезонната смяна в безупречен процес, експерти от автомобилния бранш разкриват осем фундаментални правила, които всеки монтьор (или собственик на МПС) трябва да следва безкомпромисно.
Започнете с правилно повдигане
Първата и най-критична стъпка е повдигането на автомобила. Никога не импровизирайте с местата за крика! Каросерията на модерните коли е прецизно проектирана. Използването на грешни опорни точки може да доведе до необратими деформации на праговете, пода или дори до усукване на рамата. Търсете ясно маркираните точки, препоръчани от производителя – това е вашата застраховка срещу скъпи корекции.
Внимавайте с "невидимите" компоненти
Ако колата ви е снабдена със система за налягане на гумите, знайте, че модерните системи за следене на налягането в гумите (TPMS) – тези малки електронни герои – са изключително чувствителни. Неправилното боравене с гумата при демонтаж може да нарани или унищожи тези скъпоструващи сензори, което ще наложи допълнително посещение в сервиза.
Подготовката на контактната площ
Почти всички гуми днес са безкамерни. Това означава, че доброто уплътняване между борда на гумата и джантата е от жизненоважно значение. Ако контактната повърхност не бъде старателно почистена и подготвена, въздухът ще намери път за бягство. Нежеланото изпускане на налягане е сигурен знак за пропусната важна стъпка.
Забравете старите тежести
Един от стълбовете на качествения монтаж е балансирането. За да бъде процедурата успешна и прецизна, задължително премахнете всякакви стари тежести и почистете джантата до блясък от замърсявания, кал и прах. Само идеално чистата джанта може да гарантира, че новите балансиращи тежести ще бъдат поставени и ще работят ефективно, елиминирайки досадните вибрации във волана.
Спазвайте посоката
Не всички гуми са еднакви. Някои модели имат специфична посока на въртене или асиметричен протектор. Това е критично за отвеждането на водата и сцеплението. Ако гумите ви са с посока, трябва да имате предвид, че две от тях са предназначени за монтаж отдясно, а другите две – отляво. Обърнатият монтаж драстично влошава характеристиките на гумата, особено при мокра настилка.
Почистете главина и джанта
Преди да бъде монтирано колелото, уверете се, че контактната зона между главината и джантата е безупречно чиста. Ръждата и мръсотията, дори и в минимални количества, могат да създадат луфтове или да попречат на колелото да легне равномерно. Този дребен детайл е гаранция за правилно центриране и минимизиране на риска от разхлабване на болтовете.
Проверете внимателно налягането
След като гумата е монтирана, следва най-лесната, но често пренебрегвана стъпка: правилното налягане. То задължително трябва да съответства на спецификациите на производителя, които обикновено са изписани на стикер на колонката на шофьорската врата или от вътрешната страна на капачката на резервоара. Нито повече, нито по-малко – перфектното налягане осигурява оптимален разход на гориво, живот на гумата и най-вече, отлично сцепление.
Ползвайте динамометричен ключ за финалното затягане
Накрая, но не на последно място: затягането на колелата. Забравете за "на око" и прекомерна сила. Колелата трябва да бъдат затегнати с точно определен въртящ момент, указан в инструкциите. Използването на динамометричен ключ е непрепоръчително, а задължително. Недозатягането води до разхлабване, а презатягането – до повреда на шпилките, болтовете или деформация на джантата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 карчи
Коментиран от #3
11:15 16.11.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 „От Карачи”
До коментар #1 от "карчи":
ДРУГ ПЪТ ГИ ПРЕНАТЯГАТИ НА ПЪТ ПОЛУЧАВАТЕ МУСКУЛНА ТРЕСКА
ОТ СКАЧАНЕТО ПО ГАЕЧНИЯ КЛЮЧ ЗА ГУМИ
ЗАТОВА СЕ СНАБДЕТЕ С ПАРЧЕ
МЕТАЛЕН ТРЪБОВИДЕН УДЪЛЖИТЕЛ КОЙТО
ДА ВИ СЛУЖИ ЗА ЛОСТ......
А ЗА „БАРОВЦИТЕ” СИ ИМА И
МОБИЛНИ ГУМАДЖИЙСКИ СЕРВИЗИ....
11:28 16.11.2025
4 държавник-феномен с голямо Д
11:35 16.11.2025
5 Ония с фордо
Хайде стига сцени и истерии за неща които са в границата на допустимите грешки !
Коментиран от #11, #18
11:43 16.11.2025
6 123456
Коментиран от #16
11:43 16.11.2025
7 Стига глупости.
11:49 16.11.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Зеления
11:55 16.11.2025
10 един простоват гросмайстор
11:59 16.11.2025
11 Име
До коментар #5 от "Ония с фордо":
Като ти се отвие гумата по време на път ще питам колко не е драматично12:31 16.11.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Сечко
17:06 16.11.2025
15 1234
17:08 16.11.2025
16 Абе
До коментар #6 от "123456":
Най-важно е да е влажно.17:31 16.11.2025
17 оня с коня
Коментиран от #19
19:19 16.11.2025
18 баш гумаджия
До коментар #5 от "Ония с фордо":
Най фатално е когато забравиш да стегнеш джантата, ама "експерта" е забравил да го спомене в статията. А се случва за съжаление.08:10 17.11.2025
19 Абе
До коментар #17 от "оня с коня":
Ся ако окнеш, че имаш и Волво със Зимни маркови гуми, кое не излиза летото като види слънце и чака да ръсне снег, шта призная.09:03 17.11.2025
20 не правете като мен
Коментиран от #21
10:31 17.11.2025
21 димитри
До коментар #20 от "не правете като мен":
има шпрейове.пръскаш и развиваш леко!Винаги използваш тръба за дълго рамо!Коментиран от #22
17:24 17.11.2025
22 бай Даньо
До коментар #21 от "димитри":
Никога не използваш тръба. Стягаш на ръка стабилно яко , така няма как да развалиш резба освен ако не си Арнолд Шварценегер. Не ползваш тръба и не натискаш с крак . 100Нм както спомена някой горе са 10 кг/ м , тоест тежест 10кг на рамо 1 м . Ясно е че всеки мъж може да натиска повече от 10кг на тръба 1 м и ще скъсаш резбата .18:22 17.11.2025
23 Пак пропускат най-важното
Друг един момент. Ако сте вдигнали автомобила в сервизни условия или сте се заврели под калника огледаите и останалите компоненти свързани с безопасността на автомобила и амортизирането им: Напукани спирачни маркучи, състояние на накладките, маншоните, хлабини в лагери и носещи елементи, елементи от управлението.
03:51 18.11.2025