Колите са дигитализирани, тракторите и камионите също - само най-многобройното превозно средство в Германия досега все още в голяма степен е изключено от процеса на дигитализация: велосипедът, пише ДПА.
Това обаче ще се промени през следващите години. Някои от производителите на висок ценови клас предлагат вече "умни" колела, пускането на пазара за по-широк кръг купувачи предстои скоро. "Работим върху създаването на Connected Bike", казва Георг Хонкомп, шеф на Дружеството на търговците на велосипеди. Това сдружение е обединение на над 1000 търговци на велосипеди, за които се произвеждат широко разпространените марки Pegasus и Bulls.
"Мисля, че можем да го внедрим през другата година, същинският пробив обаче очаквам две-три години по-късно." Възможните функции на дигитално свързаните велосипеди са многообразни, от навигация до стопове, които се командват от сензор.
Инженерите и рационализаторите в бранша се фокусират най-вече върху три неща: сигурност, измерване на мощността и здравни показатели на велосипедистите, както и сервиза. Така например малкият холандски производител Vanmoof предлага дигитална защита срещу кражба: в рамката е вграден GPS-чип, с чиято помощ колелото може да бъде локализирано във всеки един момент, катинарът се заключва електронно с мобилния телефон.
"Това позволява на клиента да кара по-добро колело, без да се страхува, че ще бъде откраднато", казва маркетинговият директор Дейв Шьомак. Освен това локализирането посредством GPS идва на помощ на разсеяния притежател на колело, който често забравя, къде е оставил возилото си, смята новозеландският мениджър.
Технически проблем обаче е електрозахранването. "Необходим е или EBike или достатъчно силно динамо, за да покрие необходимостта от енергия за Bluetooth, GPS и др.", казва Шьомак. ZEG се стреми да подобри поддръжката и сервиза: Едно дигитално колело може например да информира Сервиза, когато спирачките са износени", казва шефът на Управителния съвет Хонкомп.
"Също така може в случай на падане да задейства автоматично спешно телефонно обаждане." И тъй като многобройните спортуващи в свободното си време осъществяват междувременно с помощта на мобилни телефони, Fitness Тracker или Smart Watch също интензивно самонаблюдение подобно на професионалните спортисти, ще трябва електрическите велосипеди да могат да измерват основните показатели на тялото.
Традиционното аналогово колело не е най-използваното, но продължава да е най-разпространеното превозно средство в Германия: 82-та милиона жители на Федералната република притежават 72 милиона колела, смята Съюзът на велосипедната индустрия (ZIV).
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 незнайко
17:44 18.12.2016