Last news in Fakti

11 Юли, 2017 16:23 23 428 13

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

  • bmw
Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та - 1

Той не е толкова известен като предшественика си Пол Брак или наследника си Крис Бенгъл. Негово дело обаче е дизайнът на едни от най-популярните и харесвани модели на BMW, с които не едно и две поколения автомобилисти винаги ще свързват синьо-белия пропелер.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Клаус Луте се ражда през 1932 г. в дълбоко религиозното католическо семейство на дърводелец от Вупертал. Баща му загива на фронта и след края на Втората световна война бъдещият дизайнер поема по пътя на по-големия си брат, който следва архитектура.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

На 16 обаче Клаус попада в каросерийната работилница Karosseriebauer Voll във Вюрцбург, където чиракува от 1948 до 1954 г. След като завършва обучението си, започва работа в Deutsche Fiat AG, където го натоварват с дизайна на предницата на Fiat 500.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Талантът на младия дизайнер е забелязан бързо и скоро го канят на работа в NSU. Предлагат му да започне собствен проект и така се раждат култовият Prinz и откритата му версия Spider, който става първият автомобил с Ванкелов двигател в света.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

В края на 60-те години Германия постепенно преодолява следвоенната разруха и икономиката процъфтява. Заражда се по-заможна средна класа и ръководството решава, че е време за по-луксозен модел.

На Луте отново е дадена пълна свобода. Той става един от първите дизайнери, които се консултират активно със специалистите по аеродинамика и започват да проектират с електронноизчислителни машини.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Представеният на салона във Фракнфурт през 1967 г. NSU Ro 80 моментално е определен като революционен. Лимузината има авангардна каросерия с безпрецедентна за сериен автомобил аеродинамика, независимо окачване на четирите колела, предни и задни дискови спирачки, полуавтоматична трансмисия и, разбира се, роторен двигател с мощност 113 к.с.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Посетителите на салона обаче са впечатлени най-вече от външността на Ro 80. Клиновидната каросерия с огромно на площ остъкляване има коефициент на въздушно съпротивление Сх=0.35, нечуван показател за серийна кола.

През 1968-а голямото NSU става "Автомобил на годината" и няколко години се продава добре въпреки капризната конструкция, лакомия двигател и катастрофалното качество, но след това хилядите гаранционни претенции от страна на клиенти буквално фалират компанията, която е купена от Audi.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Паралелно с Ro 80 в NSU разработват и друг седан от среден клас, но с традиционен двигател. През 1970 г. K70 получава емблемата на Volkswagen. Отличава се с изключително просторен салон и се харесва на новото ръководство, в резултат на което Луте преминава на работа в дизайнерския отдел на Audi.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Дебютният проект на Клаус за новия работодател става дребосъкът Audi 50, който година по-късно се превръща във Volkswagen Polo. В Инголщад Луте работи също над второто поколение на моделите 100 (C2) и 80 (B2).

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

През 1976 г. обаче получава предложение, на което не може да откаже. Канят го за главен дизайнер на BMW и той не се ослушва дълго. В Мюнхен му възлагат задачата да обнови цялата моделна гама на марката, като започне с E12.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Средства за разработката на истински наследник на петицата няма и Луте успява създаде E28 с бюджет от едва $100 млн. За целта запазва пътническия отсек на E12, но променя изцяло предницата, задницата и салона.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

E28 е готово още през 1977 г., но BMW го пуска в производство чак през 1981-ва. По това време Луте вече работи усилено над E34, което ще се появи цели седем години по-късно.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

През 1978 г. Клаус се заема с нова задача. Този път му възлагат да проектира наследник на E21. С цел да привлече повече купувачи новото BMW E30 получава версия с четири врати, а за по-изразена фамилна идентичност е добавен втори чифт фарове. Луте оглавява и екипа, създал E36.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Ръководството на BMW е доволно от работата на главния си дизайнер и не след дълго му предлагат мач за пояса в тежка категория. Луте се изправя срещу самия Бруно Сако и неговия Mercedes-Benz W126.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Работата по новата седма серия започва през 1979 г. и четири години по-късно е готово бъдещото BMW 7er E32. Клаус решава да играе по собствени правила и залага на пълната противоположност на консервативно-сдържания стил на S-Klasse.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

Новият баварски флагман има обтекаеми форми и стремителен профил. За мнозина познавачи именно E32 предопределя дизайнерския език на BMW до пристигането на Крис Бенгъл. Под ръководството на Луте е разработен и безапелационният баварски шедьовър на 80-те E31.

Човекът, който създаде най-обичаните BMW-та

За съжаление съдбата не е така благосклонна към Клаус Луте в личния му живот. На Разпети петък 1990 г. дизайнерът се скарва жестоко с 33-годишния си син, тежкозависим наркоман, и го намушква с нож. Младият мъж умира, а Луте е осъден на 33 месеца затвор за непредумишлено убийство.

Именитият дизайнер е освободен предсрочно от затвора и веднага е поканен от BMW да се върне на поста си. Луте приема предложението, но скоро се оттегля. Дълги години помага на бившите си колеги като външен консултант. Умира през 2008 г., оставяйки впечатляващо наследство от четириколесни рожби, чийто дизайн разпознават безпогрешно и малките деца.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 rusensata sekciq

    19 58 Отговор
    дизайнера на бмв е убил собствения си син , това обяснява много .

    Коментиран от #2, #4

  • 2 едно

    33 6 Отговор

    До коментар #1 от "rusensata sekciq":

    Като например? /че се е защитил от наркоман!?/
  • 3 Ловеца на поршета

    50 25 Отговор
    Поредната чудесна статия за най-добрият автомобилен производител в света чиито автомобили въплъщават в себе си технологично съвършенство и радост от шофирането.
  • 4 Гостенин

    45 11 Отговор

    До коментар #1 от "rusensata sekciq":

    С този си коментар обясняваш, че караш Голф 3 и се мислиш за рейсър с лепенки Спарко и Енкей. Всеки хейт по марка автомобили сочи за ниска интелигентност.

    Коментиран от #11

  • 5 ААА 8

    61 7 Отговор
    Статията е показателна. От къде се тръгва , през какъв път се минава , упорито дни, седмици,години,десетилетия,столетие, постепенно натрупване на знания , традиции, престиж.И най-големият съдник пазара ,оценява положеният дългогодишен труд и талант. Та дано Ганьо да се освести , и да спре да плюе по марки автомобили , и да оценява постиженията на можещите.
  • 6 Алфа Ромео

    32 3 Отговор
    Наистина по-негово време БМВ-тата изглеждаха по-красиви и елегантни, после при Бенгъл дизайна им беше истинска катастрофа, поне за мен.
  • 7 гост

    13 38 Отговор
    От статията разбрах следното : БЕМВЕТА , НАРКОМАНИ И НОЖОВЕ !

    Коментиран от #8, #10

  • 8 1234

    18 2 Отговор

    До коментар #7 от "гост":

    От комента Ви разбирам, че сте пропуснали много часове в училище!
  • 9 mediator37

    23 0 Отговор
    "Шест години чиракувал в работилница за каросерии". Така се става велик- със старание, скромност, търпение.
  • 10 ИМАМ БМВ И МЕРЦЕДЕС

    10 0 Отговор

    До коментар #7 от "гост":

    От коментара ти се разбира ,че нищо от нищо не разбираш. Празна душа
  • 11 VWGOLF&TOYOTACELICA

    2 5 Отговор

    До коментар #4 от "Гостенин":

    Kvo mu e na 3 kata i az karam 3ka :) Stiga ste govorili protiv VW
  • 12 propov

    14 0 Отговор
    Тук някой Не виждат общата картина , а се хващат за някъв периферен факт и правят някъв периферен извод. Човека е почнал от нулата, бедно семейство, чиракувал , учил , качвал се бавно и с труд по стълбата на живота, качил се е много нависоко заради талант и старание... и една семейна трагедия за някой се оказва по важна от всичко това.
  • 13 Николай Николов

    11 0 Отговор
    Страхотна статия. Нека има повече такива, независимо от марките. историята, си е история. благодарение на нея сега имаме на какво да се възхищаваме. Дали Голф, дали костенурка, дали Цедка, все тая. Това са велики умове и хора с талант, които трябва да се почитат, да се знаят и да ги уважаваме. Никой от долуподписаните повечето с измислени имена... Вие не можете да постигнете и една частица от това, което този човек е направил. Не забравяйте, той е участвал в едни от култовите модели на Audi... Славата на BMW не е породена от него, а от джигитите на пътя. Не се бъркайте, всички автомобилни производители имат доста развити технологии, които ние с вас, не разбираме, не владеем, само можем да купим години по-късно.