Procon-Ten: Алтернативата на еърбега

Публикувана: 22 Май, 2018 14:33
19 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 12237

През 80-те години на миналия век фабричните лепенки са един от най-ефективните маркетингови инструменти. Производителите се надпреварват да популяризират разработките си със стикери по самите автомобили и надписи като "turbo", "GTI", "ABS" и "SRS Airbag" красят стъклата на почти всяка нова кола.

Повечето от рекламираните технологии са нови за времето си. Mercedes-Benz пръв сред германските производители започва монтирането на въздушни възглавници и след десетилетие почти всички конкуренти вече предлагат еърбегове.

Audi обаче поема по друг път. До 1994 г. на задното стъкло на почти всеки модел с емблема с четири кръга има лепенка с надпис Procon-Ten, сложна система за минимизиране на риска от наранявания при челен удар без надуваеми възглавници.

Историята на тази технология започва през 70-те, когато Audi построява собствен център за краш тестове. По онова време безопасността става централна тема в Германия и стотици инженери впрягат усилията си в подобряване на сигурността на автомобилите.

Сред тях е и Елмар Фолмер, който е централна фигура в развойната дейност в областта на обезопасителните системи в Audi до средата на 90-те. Той ръководи и различни програми за подобряване на структурната здравина на каросериите.

Procon-Ten и съкращение от "Programmed Contraction and Tension" ("Програмирано свиване и обтягане"). Според инженерите на Audi виновник за повечето смъртни случаи при челен удар са воланът и кормилната колона. Вместо да поставят омекотяваща възглавница между тях и тялото на шофьора, те решават просто да ги премахнат от опасната траектория.

Цялата система разчита изцяло на механика. Състои се от кабели от високоякостна стомана и обтегачи, опънати между пътническия отсек и коша на двигателя. Тъй като моторите на Audi се монтират възможно най-напред, технологията работи дори по-ефективно от планираното.

При челен удар двигателят на автомобила навлиза в купето и създателите на Procon-Ten решават да използват това. Към задната част на мотора са прикрепени споменатите стоманени кабели и при движението му назад издърпват кормилната колонка в обратна посока, обтягайки в същото време коланите в купето.

След дългогодишни тестове Procon-Ten е представена през 1986 г. Системата е уникална и няма дори бегъл аналог сред разработките на другите производители. Първоначално се монтира на по-скъпите модели като 100, 200 и V8, но с нея се оборудват също и някои модификации на 80 и 90. Последният автомобил, снабден с Procon-Ten, слиза от конвейера през 1994 г., когато от Audi все пак решават да преминат на еърбегове.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Симеон Дянков
Бившият финансов министър коментира пред bTV Бюджет 2016:
Дори и да можеш да овладееш ситуацията, накрая плащаш големи лихви."

Още бисери