Last news in Fakti

18 Октомври, 2018 13:38 9 689 1

9 интересни факта за еърбеговете

  • еърбег-
  • въздушна възглавница

Дефектните въздушни възглавници на Takata предизвикаха един от най-мащабните скандали в автомобилната индустрия и най-голямата сервизна кампания в историята. Японската компания обаче има огромни заслуги за развитието на технологията. Тя първа започва да прилага пиропатрони за надуването на еърбеговете вместо използвания от General Motors преди това силно токсичен натриев азид, който след катализа произвежда изключително горещ азот по подобие на ракетните двигатели. Ето още няколко любопитни факта за въздушната възглавница.

1. В първата катастрофа между автомобили, оборудвани с еърбегове, участват два еднакви Chrysler Lebaron. Шофьорите им оцеляват, а по ирония на съдбата фамилиите им са Woody (wood - дърво) и Van Steelant (steel - стомана).

2. Първият автомобил, който се оборудва стандартно с 2 еърбега, е Porsche 944 Turbo от 1987 г.

3. Първият автомобил, който може да се поръча с въздушна възглавница за пътника до водача, е Mercury Monterey от 1972 г.

4. Еърбеговете на General Motors от 70-те години на миналия век са толкова здрави, че когато десетилетия по-късно американският Застрахователен институт на пътна безопасност удря челно два "шевролета" Impala от онази епоха, колите буквално се разпадат, но въздушните възглавници сработват безотказно.

5. Макар да е пионер на технологията, General Motors спира предлагането на еърбегове през 1977 г. заради слабо търсене. В продължение на години след това концернът и конкурентите от Ford лобира настървено против плановете на американските правителства да включат въздушните възглавници в задължителното оборудване на новите автомобили с аргумента, че не са "практични и подходящи".

Your browser does not support HTML5 video tag.Click here to view original GIF

6. Историята на еърбеговете на General Motors помни и други тъмни моменти - например отказите на въздушните възглавници да се активират заради дефектните патрони на стартерните ключове. Американският концерн обаче има несъмнени заслуги за налагането на технологията. Освен че пръв започва да предлага еърбегове, GM ги развива непрекъснато и предлага различни новости като централната възглавница, която предпазва пътниците от удар помежду им.

7. Неподвижната главина на волана на първото поколение на Citroen C4 от 2004 г. позволява на инженерите по-голяма свобода в избора на форма за еърбега. В резултат френският хечбек се сдобива с първата въздушна възглавница с контур на обърнато яйце, която предпазва по-добре главата, раменния пояс и гръдния кош на водача.

8. Първият патент за автомобилна надуваема възглавница е издаден на Джон У. Хетрик през 1953 г. Необходими са обаче 20 години преди технологията да бъде приложена на практика.

9. Ако някога сте се питали защо еърбеговете трябва да се отварят толкова бързо и с такава сила, вижте това видео:


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Асен Йрданов

    4 0 Отговор
    "През 1950-е години Йорданов работи върху сигурността при автомобилите и е един от създателите на въздушната възглавница..."
    Уикипедия
    Вижте и какво още е създал ;)