Last news in Fakti

31 Октомври, 2018 12:01 5 989 25

Краш тестове по съветски

  • азлк-
  • москвич-
  • краш тест-
  • изпитания

За 50 години изпитателните симулации на катастрофи са се променили драстично. Апаратурата, която събира данни за удара и претоварванията, е напреднала неимоверно. Днес автомобилите дори не се блъскат в някогашните бетонни блокове, а в деформируеми алуминиеви пити, наслоени върху тях.

Неизменна остава само ползата от краш тестовете, които помагат за усъвършенстването на автомобилната безопасност. Осъзнават я дори в Автомобилния завод на ленинския комсомол (АЗЛК), където също се провеждат подобни изпитания.

В края на 60-те години на миналия век производителите тепърва започват да се замислят за пасивната безопасност. Изпитания на здравината на автомобилите обаче вече се провеждат.

Методиката на тестовете все още не е изчистена. В какво препятствие трябва да се блъсне колата, с каква скорост, как да бъде наблюдаван процесът и да се събират данни - всичко това трябва да се установява по експериментален път.

Симулацията на странично преобръщане, например, се постига чрез ускоряване на "Москвич" 412 по направляваща релса към коса рампа. Цифрите "7" и "8" на предните врати обозначават поредността на тестовете на полигона на НАМИ, а "71" е годината.

Ролята на катапулт изпълнява ГАЗ-22В "Волга" със стара гума на предната броня. Тя подпира "москвето" отзад и го ускорява до нужната скорост.

След преобръщането автомобилът се обследва за поражения и се проверява какво се е случило на манекените. "Шофьорът" е пристегнат с колан, а "пътникът" - не.

Фронталният краш тест се провежда с удар в бетонен блок със 100-процентово покритие и скорост 50 км/ч. На снимката е запечатана симулация с "Москвич" 412 от първата генерация с вертикални стопове и желязно арматурно табло.

Понякога в методиката на изпитанията се внасят корекции - автомобилът се удря с по-висока скорост или се използват "уморени мулета" със загуби в структурната здравина на каросерията, за да се провери безопасността на стари коли.

Провеждат се и симулации на удар отзад. Целта е са де прецени целесъобразността от подглавниците на седалките. През 1971-ва "москвичите" нямат такива - включени са в оборудването чак пет години по-късно с модела 2140.

Здравината на каросерията се оценява с помощта на преса. Деформациите показват кои елементи от купето трябва да се подсилят и кои - да се отслабят, за да поглъщат енергията най-ефективно.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 по добре без тях

    23 15 Отговор
    Москвичи,космичи........
  • 2 Само Дъстър

    33 48 Отговор
    Е това са истински здрави коли , а не като днешните трошки от които само волво важи.

    Коментиран от #4, #11

  • 3 Made my day

    46 11 Отговор
    Статиите за руското автомобилостроене наистина могат да ти оправят настроението.
  • 4 Един добронамерен съвет

    26 18 Отговор

    До коментар #2 от "Само Дъстър":

    Поликлиника с психиатричен кабинет трябва да намерите като за начало.По нататък аптека и после периодично пак в поликлиниката.
  • 5 дамммммммм

    37 7 Отговор
    Не виждам какво лошо има в тези "тестове по съветски"...За тогавашното време си е доста прилично.Или просто трябва да изпълняваме политическата линия-господа журналисти?
  • 6 Москвич 412

    41 17 Отговор
    Москвич 412, който е на снимките, беше един от най-добрите автомобили в света в началото на 70 те години. Първо място на африканското рали "Сафари". Здрав, много здрав.

    Коментиран от #7, #25

  • 7 Просто гост

    17 26 Отговор

    До коментар #6 от "Москвич 412":

    Бреее,виж ти,не знаех,че Джоганите през 70те са били по-добри от японските,европейските или американските автомобили.Да го споделя ли с приятели,познати и роднини,или ще стана за резил?

    Коментиран от #9, #13, #16, #23

  • 8 Стефан

    42 2 Отговор
    Ако се намери някой, който е пренесъл повече тухли и вар с друга кола и е останала невредима като моя дванайсетак, да се обади.

    Коментиран от #10

  • 9 ех казармааа

    27 5 Отговор

    До коментар #7 от "Просто гост":

    Джуганите и в момента вървят и минават оттам, дето другите не могат.
  • 10 @стефан

    23 14 Отговор

    До коментар #8 от "Стефан":

    В нормалните страни никой на прекарва тухли и вар с личния си автомобил. За тази цел има пикапи, бусове и камиони.

    Коментиран от #12

  • 11 Анонимен

    7 12 Отговор

    До коментар #2 от "Само Дъстър":

    Ти май не си наред. Май не си чувал че при челен удар воланът те пронизва като шиш.

    Коментиран от #14

  • 12 IQ ZERO💡

    14 1 Отговор

    До коментар #10 от "@стефан":

    В нормалните страни да.В ненормалните това е нормално.
  • 13 Москвич 412

    18 5 Отговор

    До коментар #7 от "Просто гост":

    Разбира се, кажи им истината. По-добър от американските със сигурност: малък 1,5 литров мотор, пази природата, тежък волан-развива мускулите на ръцете. По-добър от европейските: изключителна здравина, надеждност, полу-джип реално; По-добър от японските: не е претенциозен към масла, горива, реглажи и т.н.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Анти-конти

    4 10 Отговор
    Това е една автомобилна издънка.който не може да не твори такива торове.
  • 16 Ретро

    22 4 Отговор

    До коментар #7 от "Просто гост":

    Ако си сравнявал коли от същия клас и година на производство в съотношение цена качество по нищо не се отличаваха от западните и японските .Базовите модели имаха кожен салон радио добър разход за времето си на прилична цена.Доста продаваха в западна европа,Италия Франция Англия.Това се отнася за 70те години.Шкода също доста продаваха.А москвича имаше много мека возия и добра маневреност.
    После западните наистина дръпнаха много напред но за периода от снимките не бяха лоши коли
  • 17 Животното

    11 5 Отговор
    Дедо ми вадеше картофите в софрониево с москве 412 и си джиткаше с него до 96 без проблеми.па вие ми рзправяйте колко са добри американските кочини
  • 18 Бачо

    9 4 Отговор
    Първата ми кола беше Москвич 2140Д 1980г./дефорсиран 70к.с. сглобен в Ловеч/. Карахме го до към 2002г. Забравил съм вече. Но никога не съм предполагал , че руснаците са правили нещо като краш тестове. Приятно ме изненадахте. А иначе Москвича беше железен.
  • 19 Бай Х

    5 7 Отговор
    ДВигателя е копиран от БМВ 200-2002. ДОБРИ СИ БЯХА. кАРАЛ СЪМ ГО ДОСТА ГОДИНИ. уЧИЛ СЪМ СЕ НА ТАКЪВ.
  • 20 Ввв

    5 10 Отговор
    Руски боклуци,далеч от тях
  • 21 нАКа47

    1 3 Отговор
    Като са били толкова добри москвичите, защо абревиатурата АЗЛК се превеждаше от нормалните хора, като "Ах Защо Ли те Купих"?

    Коментиран от #22

  • 22 незнайко

    4 0 Отговор

    До коментар #21 от "нАКа47":

    Също като БМВ - бърка масло и вода !!! Това ли е смисъла ???
  • 23 РЗС

    3 1 Отговор

    До коментар #7 от "Просто гост":

    Ти и номер 2 е хубаво да спечелите от лотарията, защото само вие по селата печелите и да излезете извън пределите на вашата община, да разгледате и чуете това онова, защото сте като индианците през съвремието. Баща ми лежеше всяка събота и неделя под един такъв москвичен гроб и със радост смени тия руски навеси. През годините когато руснаците са изкарали първите флинстоун коли като тази, другите западни, та и източни марки са имали коли, които са поставяли рекорди над 400км, коли които са имали климатик, ел стъкла и тн екстри, които руснаците са открили 20 години по-късно. Направо ви съжалявам!
  • 24 дървар

    1 2 Отговор
    Идете в Странджа планина - друг камион освен "джугана" не може да върви там.Защо МАН-овете и Мерцедесите ги чакат долу на равното за претоварване на дървата?
  • 25 майстора

    2 1 Отговор

    До коментар #6 от "Москвич 412":

    Да здрав колкото шума ...анти автомобил ...за става за орън и нищо друго ...не щото е много мощен а щото са му турили диференциал с безумни предавателни числа ...и по какъв параграф това животно е по-добро от Форд Кортина '70 например ??? стойността на която в Англия е абсолютно същата като пари ???? това че от немотия сте възприемали тия недоразумения в автомобилостроенето като член от семейството и не сте можели да видите друго не го прави по никакъв начин добро или стойностно освен сантиментално разбира се ....за това спрете да се излагате пишейки неща който нямат нищо общо с реалността !!!!