Стремежът към по-високи показатели не е единствената причина за усложняването на конструкцията при съвременните двигатели. Все по-строгите норми за екология принуждават производителите да прибягват до технически решения, които допреди три десетилетия бяха част от арсенала на състезателните автомобили. Техните двигатели обаче са проектирани със съвсем различен ресурс.
1.6 THP (EP6, Prince), Peugeot/Citroen
Създаден под ръководството на BMW, този мотор дебютира под предния капак на MINI през 2006 г. Малко по-късно започва да се монтира на различни модели на PSA и някои баварки. Няколко години поред печели титлата "Двигател на годината", за което си има причини - висока мощност от малка кубатура, туин-скрол турбина, система за изменение на фазите на газоразпределение, директно впръскване, умна водна помпа и отличен баланс между производителност и разход на гориво.
Списъкът с недостатъците на EP6 обаче е сходен с този при "Фолксвагеновите" мотори и причините са същите - неоправдано сложна конструкция с прекалено фини технически решения, слаба бутална група, малък ресурс на ангренажната верига, успокоителите и обтегача. При атмосферните версии тя издържа около 80 000 км, а при вариантите с принудително пълнене се предава още по-бързо.
Проблеми създава и системата за смазване. Слабите сегменти и повредите на възвратния клапан предизвикват висок разход на масло и течове на масло вентилационната система. Дефектира и термостатът. Не са рядкост издраните ризи и легла на разпределителните валове. След 100 000 км възникват повреди по горивната система.
Проблемите подтикват BMW и PSA да започнат модернизация почти веднага и през 2011 г. двете компании представят усъвършенствана версия с индекс EP6C, която се слави с много по-висока надеждност.
1.6, 2.0 (N45) и 1.8, 2.0 (N46), BMW
В периода 2001-2011 г. тези мотори също печелят множество награди за иновации и напредничави технически решения в съчетание с превъзходни характеристики. В условията на реална експлоатация обаче картината не е толкова розова. Най-много оплаквания има от N46, който се монтиране до неотдавна на 1er, 3er, 5er и X3.
Един от основните недостатъци е липсата на щека за проверка на нивото на маслото в съчетание с неточен датчик, чиито показатели рядко отчитат правилно количеството на смазката. Всички мотори от тези семейства харчат масло (до литър на 1 000 км) и често страдат от течове, а масленият глад неминуемо води до износване.
Към 60-80 хил. км започва да се разтяга ангренажната верига, може да се повреди и обтегачът. Неправилната работа на горивната система също създава грижи - неизгорелият бензин в цилиндрите отмива масления филм от стените, вади от строя свещите и може да предизвика хидравличен удар.
Това обяснява защо N45 и N46 не се ползват с особено доверие на вторичния пазар. В по-младите си години тези двигатели също не са еталон за надеждност.
1.5 dCi, 1.9 dCi, Renault
Всички съвременни дизели обичат качествена нафта, каквато в Русия не се намира лесно. Същото, макар и в по-мека степен, обаче важи и за България, така че проблемите са сходни. Тези двигатели и особено 1.5-литровият се монтират на почти всички модели на Renault и Dacia, масовите "нисани" и дори някои "мерцедеси", а най-мрачният период от биографията им е между 2000 и 2008 г., когато "кариерата" им тъкмо започва.
Слабите места са типични за турбодизелите, но в случая проблемите възникват много по-често от обичайното. Горивната система е изключително чувствителна и уязвима. Пиезоелектрическите дюзи понякога изгарят след едва 10 000 км - особено с оборудване от Delphi. Дюзите Siemens се смятат за по-надеждни.
Характерни са повредите на турбокомпресора, филтъра за сажди, износените втулки на мотовилките (при недостиг на масло) и стопените заради неправилна работа на дюзите бутала. Капризничат датчиците за налягането на нагнетателя и положението на вала.
За да се справят с проблемите, французите подлагат тези двигатели на многократни модернизации. В резултат второто (2008 г.) и третото поколение (2012 г.) са по-надеждни, но също изискват грижи като периодични промивки.
В заключение от "За рульом" съветват при избор на употребяван автомобил да се следва простия принцип "колкото по-непретенциозен мотор със скромно съотношение между работен обем и мощност, толкова по-добре". Високопроизводителните турбокомпресори, патентованите покрития на буталата, умните помпи и т.н. не са приятели на надеждността.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бай Джап
Коментиран от #2, #5, #6, #11, #16, #38, #49, #52, #58
18:25 17.06.2019
2 Е500 ево
До коментар #1 от "Бай Джап":
Щот си бастун има хиляди немски и френски моито са окей. Просто не си копуваш ваг и френска и игалианска и 4 цилиндрово бмв и си окей с немска. Я имам 5500 кубика 380 коня е само няма турбо няма мурбо няма дюзи пиезо кристали дпфи и още 10 системи за екология.Коментиран от #3, #30, #54
18:28 17.06.2019
3 Бай Джап
До коментар #2 от "Е500 ево":
Кажи вернО ли кОпуваш ??? ха ха ! Само за това ти сложих + !18:33 17.06.2019
4 Иванов
Коментиран от #46
18:35 17.06.2019
5 DIESEL SMOKE
До коментар #1 от "Бай Джап":
Спокойно бай Джапанка, скоро ще има и III-та класация в която ще ги има и "пикаещите" дюзи на D4D на х*уйота, харчещите масло i-vtec и i-cdti на Хонда, недомислиците на Мазда 2.0 d, който се саморазпада с един поглед, и още и още... За съжаление няма вече сигурен производител, всичко се прави на принципа "купувай ново - докато е в гаранция - взимай новия модел и честито на балъците, които купуват втора ръка торба с проблеми..."Коментиран от #9, #47
18:35 17.06.2019
6 hienata
До коментар #1 от "Бай Джап":
Ще напиша само 2 японски двигателя, ти като фен на японското , ако може да ги коментираш. 1) Боксер - дизела на Субару 2) 1,8 JDI на Мицубиши. Между другото да отговоря на коментар 5. колега , по-старите D4D имат проблем "пикаеща" дюза само в главите на неграмотни и алчни сервизни "специалисти". Аз отстраних "големия" проблем на предишната ми кола (Авенсис) с ултразвукова баня.19:06 17.06.2019
7 Вальоо
19:14 17.06.2019
8 Цонко
19:26 17.06.2019
9 hienata
До коментар #5 от "DIESEL SMOKE":
За Мазда 6 дизел по -старите съм съгласен, това е супер, мега, гига боклук.19:36 17.06.2019
10 Bigmeech
Коментиран от #34, #40
19:51 17.06.2019
11 АМИ НЕЗНАМ ДАЛИ НЯМА ЯПОНСКИ
До коментар #1 от "Бай Джап":
ДВИГАТЕЛ С ПОДОБНИ ПРОБЛЕМИ НО..СЛЕД КАТО СА ПО- ДОБРИ ОТ ВСИЧКИ ДРУГИ ЗАЩО ТOYOTA МОНТИРА В SUPRA ДВИГАТЕЛ ОТ BMW?! A КАКТО СЕ ЗНАЕ SUPRA НЕ Е ЕЛЕМЕНТАРНА КОЛА...ТОЗИ МОНАЖ НА ЧУЖД ДВИГАТЕЛ НИЩО ЛИ НЕ ОЗНАЧАВА?! НЕ БЪРЗАЙТЕ ДА КРИТИКУВАТЕ...САМО ЗАЩОТО МРАЗИТЕ НАКОЯ МАРКА..Коментиран от #32
20:11 17.06.2019
12 автолюбител
Коментиран от #14
20:21 17.06.2019
13 BMW фен
20:53 17.06.2019
14 DIESEL SMOKE
До коментар #12 от "автолюбител":
Много точно, хубаво и правилно казано, колега, но кой ли ни слуша и чува... ВАГ-ините нали правиха шашмалогии в USA с великия си "clean diesel", хванаха ги че изобщо не е толкова clean колкото им се иска, глобиха ги няколко млрд. и пак си развяват коня с горящите масло барутници... Изобщо куче влачи, дира няма...Коментиран от #33
21:01 17.06.2019
15 Без коментар
21:20 17.06.2019
16 Не си в час
До коментар #1 от "Бай Джап":
1.5DCI e двигател на Нисан и го слагат в Рено от 2001-ва година насам.Има го и до днес и в 2-те марки но просто не знаеш.Един съвет от мен-пиши се Бай Сел...Коментиран от #20
21:23 17.06.2019
17 боярышник
Коментиран от #29
21:25 17.06.2019
18 Матор
21:35 17.06.2019
19 антрашпиц
Коментиран от #61
21:36 17.06.2019
20 В час съм
До коментар #16 от "Не си в час":
1.5 dci е двигател на РЕНО и се монтира в Нисан.22:06 17.06.2019
21 ar146ts
22:09 17.06.2019
22 мазда
Жалко че е толкова чуплива, хубава кола.
22:33 17.06.2019
23 ушанките
Коментиран от #55
22:41 17.06.2019
24 Гост
22:47 17.06.2019
25 майстора
23:25 17.06.2019
26 Големия хур
Коментиран от #27
23:45 17.06.2019
27 италиянец
До коментар #26 от "Големия хур":
oт италианските здрави са 1.9 JTD и 1.4 ТBI, версията без Мути Еър системата. Мултиеърите,както и JTS и Twin Spark системите на Алфа са си проблемни мотори, които отгоре на всичко и доста ги юркат. Старите шестаци на Алфа и 1.1 и 1.2 моторите на Пунто също са здрави, но в единият случай трябва да си ОК с разход 18 градско и 1000 лева за комплект ремък и ролки, а в другия 55 коня да ти стигат. Хонда и Тойота правят здрави мотори, ама при мърлява поддръжка и те може да се опрасят.00:40 18.06.2019
28 onq s konq
Коментиран от #45
01:18 18.06.2019
29 Ааа
До коментар #17 от "боярышник":
Ти на хондата гледай масалцето , че няма хонда де не гори ! А съм сменил 4-5 , здрави мотори но проблем с гумичките.Коментиран от #64
01:52 18.06.2019
30 Един
До коментар #2 от "Е500 ево":
Имаш "чушки" чул си за ево 500Коментиран от #42
04:11 18.06.2019
31 Един
Иначе Алфа Ромео.....който каже че не му харесва лъже....била се чупела...да чупи се,като кипувате най евтината от обявите,всички марки се чупят....ма не може с 1000лв доход да искаш фа караш кола за 10 бона и да не ревеш после!
04:17 18.06.2019
32 Няма
До коментар #11 от "АМИ НЕЗНАМ ДАЛИ НЯМА ЯПОНСКИ":
Защото новата Supra е BMW Z4 :)Коментиран от #35
07:45 18.06.2019
33 Няма
До коментар #14 от "DIESEL SMOKE":
Понеже в хода разследването не хванаха всички европейски пройзводители в същата шашмалогия...07:48 18.06.2019
34 Коментара
До коментар #10 от "Bigmeech":
Говориш за 1.6... аз съм имал тройка с 2.0 дизел който е Японски - 143кс - 350NM. Там работата е "бегай на далеч!", нищо общо като надеждност и подръжка с 1.6, но пък и вървежът е съвсем различен.08:44 18.06.2019
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Fw190
Коментиран от #39
11:12 18.06.2019
38 гощо
До коментар #1 от "Бай Джап":
Щот у Русия не карат японски миксери а статията е от руско издание! Сети ли се са?Коментиран от #63
11:37 18.06.2019
39 Кожухаров
До коментар #37 от "Fw190":
Всичката техника сега се прави за да си изкара гаранцията. Телевизори , перални , телефони , че и автомобилите . И те станаха тенденция на модата , а тя се мени през няколко години. Разликата е само в това че докато другите техники си смъкнаха цената - при автомобилите тя расте . Сякаш не влагаш едни пари за 4-5 години при купуването на нов автомобил /щото реално той е създаден да изкара толкова/. От там нататък тръгват едни разходи за поддръжка ....12:45 18.06.2019
40 Мен
До коментар #10 от "Bigmeech":
2.0 136 кс дизела на мазда е форд при 6цата моля моля. 1.6хди 109кс пежо/ситроен е на 3ката.12:52 18.06.2019
41 Гост
Не ми хвалете огромните мотори! Голямата кубатура не е гаранция за качество и динамика! Пък и днес вече всичко е прецакано и с доста кратък срок на годност! След 5-тата година за скрап!
BMW се кооперира с Toyota(Z4/Supra) ,Mercedes ползва малолитражните двигатели на Рено,Супрекари като Ламбо и Астон Мартин ползват двигатели дело на Фолксваген и Мерцедес....Заговори се за покупката на Рено/Нисан от Фиат/Крайслер....Пежо и Опел вече са едно...
За какво качество може да говорим!?Всички вече произвеждат боклуци....за много пари и малък жизнен цикъл!
12:54 18.06.2019
42 майстора
До коментар #30 от "Един":
Изобщо имате ли идея какво стой зад абревиатурата evo на въпросния е-class 500 ??Коментиран от #44
13:14 18.06.2019
43 Русенец
13:34 18.06.2019
44 Русенец
До коментар #42 от "майстора":
Да. Evo = Evolution.13:35 18.06.2019
45 THE TRUE
До коментар #28 от "onq s konq":
Е 61,xd,3000 кубика,231к.с., на 288 000км.с всички сервизни документи и фактури за обслужване от първия собственик и мен до сега.Не знам за какви разходи на масло говорят.От смяна до смяна 300-500 гр.макс.14:35 18.06.2019
46 Иванов ти в дачия ли работиш
До коментар #4 от "Иванов":
Такава реклама направи все едно ще я продаваш твойта кочинкаКоментиран от #60
14:38 18.06.2019
47 Ассоrd 2008
До коментар #5 от "DIESEL SMOKE":
I vtec минаваш 20000 км без грам масло да долееш.14:51 18.06.2019
48 Иванов
А от новите дизели най-пушливи са Мерцедес и алуди.
15:04 18.06.2019
49 Иванчо l-ви
До коментар #1 от "Бай Джап":
Пък те японците ползват основоно френски дизели. Сигурно затова ги няма...15:32 18.06.2019
50 Хайл
16:15 18.06.2019
51 селянин от обеля
16:57 18.06.2019
52 EIS
До коментар #1 от "Бай Джап":
Защото нередностите при тях са рядкост :) А ако хванеш японец правен в Япония си е гаранция за нещо далеч по умно измислено от немските кошници . Преди да сте казали че няма такива коли дето ги правят там от кадето са .... ИМА моя Lexus както събратята си от същата марка се измисля и твори в Япония. За новия няма да казвам понеже нова кола която и да е си е здрава поне докато е в гаранция :) но имам и стар Lexus is 200 sportcross взет е да се ползва за ежедневна кола която да не пазя като магазинската.. еми за 4 години каране има само и единствено един сменен термостат , един шарнир и всичко друго си е консумативи . Масло колкото налееш толкова вадиш , всичката електроника на кола от 2003 работи безупречно :) Ако беше някой 2003 година издънка на VAG групата задължително щеще да е с проблеми и то не само по двигателя :) Да не говорим че всяко второ прехвалено audi дизел си кара със светещ че и всеки вика а то няма му нищо дпф ли ко е и си свети :) :) :) ебаси майтапа аз ако имам светеща лампа за проблем по таблото сън не мога да спя :DКоментиран от #53
17:07 18.06.2019
53 Николай
До коментар #52 от "EIS":
Подкрепям имах Lexus is 250 от 2009 г. страхотна машина високо качество евтина поддръжка никакви проблеми. Един приятел я взе от мен още не се е оплакал, а я кара вече 3-та година.17:42 18.06.2019
54 Спатията
До коментар #2 от "Е500 ево":
Цървул !!17:45 18.06.2019
55 Николай
До коментар #23 от "ушанките":
Брат,чед ти говориш тука за коли от преди 70-та г. какво да очакваш от такова нещо дето германците са го проектирали преди войната и руснаците го прибрали барабар с тухлите и машините. Ми то Москвич е Опел, до 80- година окачването на 408 ставаше на Опел Кадет.17:50 18.06.2019
56 QUADRIFOGLIO
17:55 18.06.2019
57 Чичо АДИ
17:58 18.06.2019
58 Men
До коментар #1 от "Бай Джап":
Защото японските в Европа ги карат предимно пъпчиви келеши, които както знаем не са достатъчно като брой, за да имат значение в процентното изражение на повредите.18:20 18.06.2019
59 1122
20:43 19.06.2019
60 Иванов
До коментар #46 от "Иванов ти в дачия ли работиш":
Не работя в Дачия. Споделям опит.Пък ти си карай квото искаш- боли ме хуя за теб. Аз поне съм тук с името си, за разлика от теб. Ако имаш път до Плевен- обади се - ще ти я покажа.19:48 21.06.2019
61 Рено
До коментар #19 от "антрашпиц":
Баща ми кара 1.9 dti от доста време и няма ,забележки тоя мотор е здрав на пустиняк!02:22 22.06.2019
62 дуче
2003г
19:38 01.07.2019
63 Якут
До коментар #38 от "гощо":
Смешкоооо, от нас в Якутии до Владивостока само Япошки бегут,корабли каждый ден носят тамошни тарги ...и вэрвят с олливии, касторовое масло и уайт спиртом,водкой,иногда и соляркой,керосином с авиобаз....С изказа се шегувам,но иначе е истина Далечният изток карат изключителна японски ,корейски и китайски тарги09:38 13.09.2020
64 кики
До коментар #29 от "Ааа":
е като си карал дараци на по 350-400х.км. ,какво очакваш.Карам 2.2ctdi- 5,6 л. на смяна масло ,останалите 400 гр.ги доливам на около 6000км,на 12х.-смяна и това е.20:32 28.09.2020