Зарядното устройство за автомобилна батерия е една от най-полезните придобивки за всеки шофьор. На пазара има различни видове, които се различават по принципа на работа и конструкцията, като дори в отделните категории се срещат уреди с различен периметър от възможности.
Най-популярните зарядни устройства са от трансформаторен и импулсен вид. Първият тип се състои от трансформатор и токоизправител и подава постоянен ток с напрежение 14.4 волта. Има и специални трансформаторни зарядни, които десулфатизират акумулатора.
Импулсните устройства за зареждане са по-модерни и имат някои предимства пред трансформаторните. Значително по-компактни са, тежат много по-малко, имат защита против прегряване, къси съединения и спад в напрежението. Зареждат акумулатора с импулси, които позволяват по-бързо възстановяване на заряда.
Един от най-важните критерии при избор на зарядно устройство е съвместимостта му с акумулатора на колата. За да се установи дали силата на тока ще бъде оптимална, капацитетът на батерията трябва да се раздели на 10. За 60-ампечасов акумулатор, например, ще трябва 6-амперово зарядно. Ток с по-малка сила няма да навреди на батерията, но ще удължи зареждането.
Съвременните зарядни имат регулатори за силата на тока, което ги прави подходящи за всякакви автомобилни батерии. Освен основен режим на работа някои устройства разполагат и с втори за бързо зареждане. Функцията Boost ускорява максимално зареждането (с до 30%), но честото му използване скъсява живота на акумулатора. Този режим обаче е доста полезен ако се налага спешно зареждане.
Добре е да се знае, че зарядните устройства стават само за оловно-киселинни акумулатори и са безполезни за друг тип батерии като калциевите и хибридните. Първият тип имат електроди от сплав на олово и калций, а в състава им се добавят също алуминий, олово и дори сребро.
Хибридните акумулатори се отличават с различен състав на положителните (калий) и отрицателните електроди (олово с добавен антимон). Това удължава живота им, тъй като електролитът се изпарява по-бавно. Освен това този тип батерии имат 1.5-2 пъти по-ниска степен на саморазряд.
Ако се следват няколко прости съвета, практически няма как да се сбърка при избора на зарядно за акумулатор:
- Устройството трябва да бъде подходящо за вашия тип акумулатор. Цялата нужна информация е изписана на самия него.
- Внимателно проучете характеристиките на оборудването. Желателно е те да превъзхождат нуждите ви.
- Не плащайте за ненужни допълнителни функции. Функцията Boost и режимът за зареждане на няколко акумулатора едновременно се използват най-вече в сервизи.
- Купете си уред за измерване на капацитета, съпротивлението и напрежението на акумулатора.
- Клемите трябва да бъдат свързани със зарядното преди то да бъде включено в мрежата, като естествено се спазва поляритетът.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ynd
Коментиран от #15
13:26 06.11.2019
2 НЯМА СМИСЪЛ
Коментиран от #7, #13
13:29 06.11.2019
3 Гост
за 10 години съм го ползвал 2 пъти по предназначение.
всички параметри са за в коша, да пуска ток колкото да го подхване колата и тя ще си го дозареди на път.
13:32 06.11.2019
4 JEEP
13:33 06.11.2019
5 И ДРУГО
13:37 06.11.2019
6 акумулатор капсулован с черна смола
15:26 06.11.2019
7 Nightrunner
До коментар #2 от "НЯМА СМИСЪЛ":
Странно?!@?@!?Интересно защо тогава единия мие на 8г а другия се скапа на 7мата?
Може би защото съм си ги подържал?
Освен да си купи човек зарядно е добре и да го ползва от време на време да дозарежда акумулатора, особенно ако колата се кара на 2, 3, 5км разтояние, в такива случаи алтернатора неуспява да възтанови батерията и след 2ве години, а ко стана те акумулаторите калпави.
Ама ко ли разбирам те мойте изкарват все по 6-8г каране
Коментиран от #11, #12, #16, #19
15:58 06.11.2019
8 гост
18:35 06.11.2019
9 filo
20:54 06.11.2019
10 вътрешнстта на министерството
22:26 06.11.2019
11 Евро реалист
До коментар #7 от "Nightrunner":
Човече , ти в кой век живееш ? Като не пали , обикновено е за смяна , рядко може да се дозареди. А и какво обслужване на капсулован акумулатор ?22:47 06.11.2019
12 filo
До коментар #7 от "Nightrunner":
При положение, че един акумулатор е около 100 лв., и е изкарал поне 3 г. не си струва да се занимаваш със зареждане.Коментиран от #20
00:27 07.11.2019
13 Чук
До коментар #2 от "НЯМА СМИСЪЛ":
Ха, ха. Прав си, но няма и нови автомобили, които изкарват 8-10 години!Коментиран от #14
02:15 07.11.2019
14 Гост
До коментар #13 от "Чук":
Има в БГ са извесни като "НОВ ВНОС" и "Перфектни":)
13:37 07.11.2019
15 Н. Антонов
До коментар #1 от "Ynd":
Прав сте практически полза няма от написаното защото просто е компилация от всеизвестни неща.22:29 07.11.2019
16 Н. Антонов
До коментар #7 от "Nightrunner":
Напълно прав сте - дори всеки ден да карате автомобила си градски условия акумулатора не се зарежда достатъчно. Останалата не дозер дена част сулфатизиране и сумарният капацитет пада. В един по-студен ден автомобила наистина не иска да запали. Това не значи, че акумулаторът е за изхвърляне. Просто трябва периодично, веднъж месечно поне да се включва на дозаряд с грамотно зарядно устройство което ще извърши десулфатизация и ще възстанови напълно капацитета му. Аз 42 години се занимавам професионално с заряд на акумулатори и зарядни устройства и затова смея да го твърдя. За подробности:http://www.akutonik.com/mobile/index/index?Id=0&langId=0
22:48 07.11.2019
17 Красимир
12:14 09.11.2019
18 Нафарфорий
06:34 11.11.2019
19 Гого
До коментар #7 от "Nightrunner":
Така е, ама ако ти е паднал изведнъж, защото си забравил нещо включен, няма да го хвърляш!22:08 27.12.2019
20 Гого
До коментар #12 от "filo":
Така е, ама ако ти е паднал изведнъж, защото си забравил нещо включен, няма да го хвърляш!22:09 27.12.2019
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 червен
18:29 05.03.2021