ФАКТИ.БГ

8 основни грешки при даване на ток

Публикувана: 3 Декември, 2019 19:00
50 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 44565
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.3 от 59 гласа.

Безопасно ли е да се подава ток с кабели на автомобил с изтощен акумулатор? По форумите в интернет се срещат противоречиви отговори, аргументирани с най-разнообразни примери. Производителите се измъкват с формулировката, че двигателят може да се стартира с помощта на външна батерия "съгласно приложената схема". Инструкциите обаче мълчат по въпроса с директното свързване на акумулаторите на два автомобила с кабели.

Даването на ток е допустимо, но нежелателно за колата-донор, смята експертът на руското сп. "За Рульом" Михаил Колодочкин. Навремето, когато автомобилите имаха далеч по-просто устройство, това бе ежедневно явление. Днешните коли обаче са по-скоро мобилни компютри и тази наглед рутинна операция крие опасности за бордовата електроника.

След детайлно проучване на упътванията за експлоатация на някои от най-популярните модели на пазара и консултация със специалисти от официални сервизи, Колодочкин изброява рисковете от даването на ток и най-често допусканите грешки, резултат от които понякога може да бъде сериозно изтъняване на портфейла.

1. Не давайте ток на автомобил, чийто стартер е работел нормално преди да се изтощи акумулаторът. Проблемът не е в амперчасовете, а в неизправностите, заради които колата не е могла да запали. В противен случай рискувате вашата батерия също да "падне".

2. Не се опитвайте да стартирате кола, която има много по-мощен акумулатор. В жегите този номер може и да мине, тъй като необходимият ток няма да бъде кой знае колко. В студовете обаче батерията на малолитражка може да сдаде багажа, докато върти стартера на голям дизел.

3. При съединяване на кабелите не бива да се свързват първо минусите. На книга разлика в последователността няма, но на практика не е точно така. Ако се свържат първо отрицателните полюси, рискувате да докоснете с плюсовите кабели някой метален детайл. Резултатът е искри, фойерверки, дим, а в най-лошия случай - пожар. Ако се свържат първо плюсовете, такава опасност няма. Освен ако не изпуснете отрицателния кабел точно върху плюсовата клема, разбира се.

4. Не се опитвайте да давате ток с тънки кабели или битови проводници. Ефект няма да има, освен че изолацията може да започне да се топи пред очите ви и да ви изгори. Единственият случай, в който тънките жици могат да свършат работа, е да бъдат свързани без да се опитва стартиране на двигателя. Така някаква енергия може да премине от заредения към изтощения акумулатор. Безопасен опит за палене може да се направи едва след прекъсване на веригата.

5. При свързване на минусовия проводник по възможност не захващайте щипките директно за минусовата клема на закъсалия автомобил. Опитайте да потърсите метален детайл под капака на двигателя, за да намалите поне до някаква степен съпротивлението по пътя на тока до стартера. В съвременните автомобили, чиито двигатели са покрити плътно с пластмасови капаци, това не е лесна задача. Усилието обаче си струва, тъй като така намалява рискът от взрив вследствие отделянето на газове от изтощения акумулатор.

6. Не давайте на друг да свързва кабелите. Свършете тази работа сами. Убедете се лично, че кабелите не опират о някоя подвижна част като лопатките на вентилатора или ролките на двигателя. Проверете няколко пъти дали е спазен поляритетът.

7. Не изключвайте клемите от акумулатора на колата-донор. Електрониката в съвременните автомобили може да изтълкува това като аварийна ситуация и да блокира множество системи до намесата на сервизен специалист. С по-старите коли няма проблем. Освен ако не се смята аудиосистемата.

8. При подаване на ток няма смисъл двигателят на автомобила-донор да работи. Огромната част от натоварването се поема от акумулатора, а електроните блокове често дават грешки при присъединяване на външни системи. По-добре не рискувайте да повредите някой скъп модул дори да сте убедени, че няма опасност.

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.3 от 59 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
JPower
1 Отговор
Правило N:1, купи си нов акумулатор или си оправи колата и не се занимавай с глупости!!

Коментиран от #48


Оценка:
-19 +202

....
2 Отговор
Абе адаш ти разбираш ли какви глупости пишеш

Коментиран от #5


Оценка:
-12 +54

criminal
3 Отговор
Правило ном.9 :никога не подавайте ток от стартерна количка на Фиат Ивеко след 2015г освен ако нямате 3000 лв. излишни..........

Оценка:
-4 +51

Кап. Некрасов
4 Отговор
Написаното горе доста разкрасява възможните проблеми 😁 най-важното е колата, която подават ток да е с включен двигател, т.е. ел. генератор. Тогава спокойно може да запалите и V8 дизел с ток от Фиат панда 😎

Коментиран от #6, #9, #50


Оценка:
-51 +49

Механик
5 Отговор

До коментар #2 от "....":


Адаша ти, колега, е обикновен, както сега ги наричат "инфлуенсър"- пише но не знае какво пише. Онзи ден тук в тоя сайт един (може да е същия) беше написал, че ако караш с малко бензин в резевоара, може да и повредиш електрониката на автомобила! Представи си само! Добре че не бе нписал, че печенто на тиквички на умерен огън във фурната, може да доведе до изгасване на Слънцето.
Сегашната статия е същата. Ориентирана е към ниско интелигентни хора от чалга-културата.
Хора,
Свързването на две батерии ПАРАЛЕЛНО не е грях! Внимавайте в полиаритета и няма да имате грижи. Внимавайте да не държите цигара в близост до акумулатор, особено ако от него се черпи ток или се зарежда. Произвежда се водород, а както знаят, тия детоса учили два атома водород и един кислород правят "гърмящ газ" . Когато той се възпламени се получва вода, ама взривът може да разбие акумулатора и да ви напръска с киселина! Ще имате лице като на Пипи дългото чорапче и ще боли.
Гледайте да сте свързали СЕРИОЗНО двата акумулатора. Повечето евтини кабели за ток са с мижави щипки, а те не осигуряват добър контакт. Ще преискри там и ще стане все едно сте били с цигара (горенаписаното).
Няма да ви се скапе електрониката! Тя не се захранва с 12В. И ако напрежението което подавате е по-ниско от 14-15 В, няма да има проблем. (12-волтовият акумулатор в същност 16-волтов)
внимавайте със свързването и няма да имате проблем. Единствено ще се съглася, че не е добре да се връзват два акумулатора с коре

Коментиран от #14, #22, #30


Оценка:
-10 +55

Механик
6 Отговор

До коментар #4 от "Кап. Некрасов":


Пълна глупост си написал.
За да се стартира един ДВГ се изисква определена мощност от стартера.
как ще накараш стартер дето е 5KW да се задвижи енергично от акмлатор дето е 12 волта и може да даде 40 Ah?
За да накраш тоя стартер да се върти имаш 5000 делено на 12 е равно на 416 А. Имаш ли си на представа какво е това?

Коментиран от #10, #12, #21, #29, #40


Оценка:
-28 +18

Истинския ДЖОН РАМБО
7 Отговор
ГЛУПОСТИ ! т.2 - Токът който черпи стартера е ЕДИН И СЪЩ без значение от околната температура !!! т. 5 - Още по-голяма глупост . Чистите метали (като медта ) имат много по-малко съпротивление от сплавите (като стоманата по купето) ! Стартерът е единствения консуматор който е вързан ДИРЕКТНО без предпазители към акумулатора ! От 200 до 800 че и над 1000 А е стартерния ток ! Много по-важно е да знаете че стартерът е електродвигател работещ ПОЧТИ в режим на късо съединение !!! ( намотките му са много къси )

Коментиран от #18, #31


Оценка:
-5 +34

Истинския ДЖОН РАМБО
8 Отговор
До # 5 НЕ Е ВЯРНО !
Ти можеш ли да смяташ ? Колко е 120% от Uн ? 12V по 120% = 14.4 V !!! Откъде ги излюпи тия 16 V ?!?!?!

Оценка:
-0 +30

ФауВе
9 Отговор

До коментар #4 от "Кап. Некрасов":


Така изгорихме диодна плочка. Трябва да поддържаш обороти докато оня върти на стартер, за да не сменяш и ти като мен.

Коментиран от #17


Оценка:
-3 +36

Димов
10 Отговор

До коментар #6 от "Механик":


По кой кабел ще минат тия 416А?

Коментиран от #11


Оценка:
-8 +21

Кап. Некрасов
11 Отговор

До коментар #10 от "Димов":


По далекопроводите на АЕЦ Козлодуй 😎

Оценка:
-5 +34

Мен
12 Отговор

До коментар #6 от "Механик":


Ти си доста прост дори и за механик.
Едното е капацитет, другото е стартов ток.
Иди си сипи една ракия и не си напрягай клетката, фикус.

Коментиран от #41


Оценка:
-5 +54

Ha ha
13 Отговор
Ще ме пукнете от смях. Това на учелище не сте ли ходили. Има си едни много прости формули за тоците.

Оценка:
-4 +17

автосервиз на кьоше
14 Отговор

До коментар #5 от "Механик":


''полиаритета'' викаш.

Оценка:
-2 +23

правило 10
15 Отговор
Ток не се дава на кола, която не познаваш. Не знаеш, какъв му е проблема. Може да е електроника. Може да е гориво. Може ДВГ да е умрел. Може да е скапано динамо. Само да не е окъсил стартер, че ще ти глътне тока.

Оценка:
-2 +24

Шофьор
16 Отговор
Пълни Глупости, не се излагайте .... Жороооо !!!

Оценка:
-5 +8

Кап. Некрасов
17 Отговор

До коментар #9 от "ФауВе":


Това е така. Колата която подават ток трябва да поддържа 2500-3000 оборота. Изтощеният акумулатор се зарежда 5, за да живне малко и после се завърта стартера докато другата кола продължава да подава ток и да държи оборотите.

Коментиран от #19


Оценка:
-6 +35

Бай Ганя Балкански
18 Отговор

До коментар #7 от "Истинския ДЖОН РАМБО":


Корави Кабели, работещ д-л (донора) и никога....ама никога не откачайте кабелите, ако мъртвеца запали ! Първо гасите донора .... в противен случай, искрата при разкачането на кабелите ще ви струва нов регулатор на напрежението ! .... на донора ! Хубавите кабели за дизелови д-ли и камиони са в диапазона 40-60 лв., че и повече ! Другите стават за електронните цигари :)

Оценка:
-2 +37

Миризлив пор
19 Отговор

До коментар #17 от "Кап. Некрасов":


Май точно тук е "заровено кучето" - закачаш 2-те коли да се зареди падналия акумулатор без да гасиш поне за 2-3 минути и тогава се върти. Иначе едновременно "дърпат ток" и акумулатора и стартера и нищо не прави човек.

Оценка:
-1 +15

ТМВ
20 Отговор
Аз нямам никакви проблеми с Lancia Kappa 2.4 бензин,пали от раз с хубав акумулатор 70ah ако ще да е и -20 градуса!!!!

Оценка:
-8 +15

Повръщащия
21 Отговор

До коментар #6 от "Механик":


Че статията е написана от някой де разлика между ток и напрежение не прави и е писал пълни глупости е ясно.
Ама ти си върхът!
Хубаво гледате Ah(ампер-час) и A(ампери), ама случайно да ви светна ламбата, че въпреки сходните имена двете неща нямат нишо общо? С едното се означава капацитет на акумолатора а другото е единица за протичащ ток.
Какъв е проблема при разреждане на акумолатор 40Ah с 416А - отговора е никакъв при едно условие акумолатора да е пригоден за такъв разряд. Повечето автомобилни са.
Останалото си го прочети в нета, щото не ми се обеняват неща дето се учат в 4-5 клас...

Относно подаването на ток.
Взима се една кофа с ток, отваря се капака на мотора, изсипва се вътре и се върти ключа до запалване на двигателя. Ако не стане така, полива се обилно с бензин, клечка кибрит и двигателя е запален!
А сега сериозно:
1.Връзвате кабелите.
2. Пали се колата която ще подава ток.
3. Изчакват се 10-ина мин.(този номер работи само на умрял от студ акумолатор, ако колата има проблем се пали по гореописания начин с бензин и кибрит).
4. Гаси се колата която подава ток.
5. Събират се кабелите.
6. Пали се колата с умрелия от студ акумолатор и не се гаси докато не се купи нов. Щото се връщаме на точка 1.

Туй то!

Оценка:
-1 +27

Луд
22 Отговор

До коментар #5 от "Механик":


На мен статията ми хареса ,а от твоя коментар разбрах ,че си голям механик и със сигурност кабелите ти за прехвърляне на ток са яки ,за да ги използваш и като въже за теглене.Кажи къде ти е сервиза за да те идваме там.

Оценка:
-1 +13

onq s konq
23 Отговор
Защо са необходими всичките тия щуротии с подаването на ток,след като Бензинките палят и със БУТАНЕ?Четох че и Дизела може да пали така,но ХИЧ НЕ МУ Е ХУБО и може да се скапе нещо в Двигатела.По-важното обаче:КЪКЪВ Е ПРОБЛЕМЪТ да се смъкне акумулатора и ДА СЕ ЗАРЕДИ?А ако пък няма достатъчно време затова и Задачите са "спешни",може да се и Акумулатор/зареден/,взет НА ЗАЕМ от Приятел,а що не и от Магазин за продажба на Акумулатори срещу съответното заплащане.

Коментиран от #25, #27, #42


Оценка:
-5 +10

vasik atanasova
24 Отговор
намирате едни баир
пускате се по него
и включвате на втора предавка

Коментиран от #26, #32, #46


Оценка:
-3 +9

рхсртх
25 Отговор

До коментар #23 от "onq s konq":


Ако е автомат ще си го буташ до дома.

Оценка:
-0 +22

Бай хой
26 Отговор

До коментар #24 от "vasik atanasova":


Добре де ще намериш баир. Но ако е заледено как ще го вземеш че и да го занесеш до колата? Знаеш ли колко тежат баирите.

Оценка:
-2 +19

Бай хой
27 Отговор

До коментар #23 от "onq s konq":


Конь а не е ли по убаво да одиш до магазина и да си вземеш нива кола за зимата различна от Форд и бе Ен ве.

Оценка:
-7 +4

Кокала
28 Отговор
Внимавайте с полюсите и големината на тока (тоест амперите). Ако подавате на донора ток от мрежата (особено трифазен), имайте впредвит че трета фаза е директна от АЕЦ-Козлодуй. Да не изгасите печката :))))))))

Оценка:
-2 +6

Колега
29 Отговор

До коментар #6 от "Механик":


До механик ,значи на времето и аз съм подавал ток и не съм имал проблеми .В статията се цитира ,че това е проблем за новите автомобили и наистина е така ,на един приятел се прецака някаква част на автомобила му след подаване на ток и след това оборотите на двигателя почнаха да играят,накрая смени някакв част като се беше бръкнал дълбоко в джоба .

Оценка:
-2 +5

Хахото
30 Отговор

До коментар #5 от "Механик":


Приятелю, два атома водород и един атом кислород правят H2O, което си е чиста вода, гърмящия акумулатор е нещо съвсем друго.

Коментиран от #33


Оценка:
-5 +4

Boxer 3.0
31 Отговор

До коментар #7 от "Истинския ДЖОН РАМБО":


Не е вярно че токът при стартиране не зависи от външната температура.
При минусови температури, маслото в картера се сгъстява и затруднява работата на маслената помпа и въртенето на коляновият вал. Ако шофьора не се сети да натисне съединителят, ще трябва да върти и трансмисионното масло в СК, което е още по-гъсто.
При минусови температури въздухът е по-плътен,. Това не води ли до повишаване на компресията и съответно до увеличаване на стартерният ток, необходим за завъртане на КВ?

Оценка:
-0 +18

Този
32 Отговор

До коментар #24 от "vasik atanasova":


Абе аз що си мисля че по баир се катери а не се спуска. Ама знам ли аз, може да има баири, които са вдлъбнати.

Оценка:
-5 +5

незнайко
33 Отговор

До коментар #30 от "Хахото":


Прав сте, но преди да стане съединението вода, ГЪРМИ !!!

Оценка:
-2 +6

Бат Мишо
34 Отговор
Глупости на търкала - 1 отваряте багажника и зимате г образен инструмент отивате и одвивате предния номер едното болтче - ръгате инструмента в дупката и на четвърт оборот пали - ако не карате моско не сте мой проблем -счасливово пути с западните ви таралясници

Оценка:
-7 +10

Малчу от Факултету
35 Отговор
При мени таквоз нещу нема , ощи кат завартим камшикот и одма тръгва с ряз.

Оценка:
-1 +7

опарен
36 Отговор
Само да добавя, че при едно такова палене с китайски кабели, докато разбера какво става изолацията се стопи, а аз се оказах като Супермен държащ нажежени до бяло жици. Това докато сработи мускулната моторика и пусна разтопения кабел. После бях виещ вълк и агресивен любовник на всички китайски майки във всички възможни отвори!

Оценка:
-0 +14

Ханс
37 Отговор
Пише се АКУМУЛАТОР , а не акОмОлатор!!А иначе драскате като експерти.

Оценка:
-1 +15

Alexiev
38 Отговор
Момчета , слушайте да ви обясня. Първо се мери акумулатора и ,ако е род 11 волта значи има мъртва клетка и е за смяна. Когато го сменяте зада не загуби кодовете се пали мотора и фаровете и се сменят акумулаторите , ако имате трудно палещ дизел пръскате във въздушният филтер аерозолен спрей за табло и въртите едновременно.

Оценка:
-3 +0

123
39 Отговор
На мен ми изгоря платката на компютъра като ми даваха ток.

Оценка:
-0 +0

САП
40 Отговор

До коментар #6 от "Механик":


Тока наистина е толкова колкото го смяташ 416 А, но има няколко неща за които явно не съобразяваш.
1. На практика не се подава целия ток през кабелите. Част от него идва от акумулатора на колата, която палиш.
2. Тока, който могат да понесат кабели за кратко (5-15 секунди стандартното време за палене) е многократно по-голям от тока за продължително време, който се дава в таблиците за допустим ток на кабела. Загледай се в кабелите с които е свързан акумулатора. Те рядко превишават 16 мм кв.
3. Има и 40 A/h акумулатори които могат да отдадат този ток, но 90% наистина не са способни на това

Оценка:
-1 +1

ТАС
41 Отговор

До коментар #12 от "Мен":


Капацитет и стартов ток са свързани, колкото и странно да ти изглежда. Акумулатор с определен капацитет може да отдаде безопасно определен стартов ток. И това е дадено при 100% заряд. При разреждането на акумулатора стартовия ток спада.
Вярно е, че е колко може да отдаде определен акумулатор зависи и от конструкцията му.

Оценка:
-0 +2

САП
42 Отговор

До коментар #23 от "onq s konq":


То и за бензинките вече не се знае дали ще запалят вече с бутане.
Ако нямаш достатъчно ток да завърти бензиновата помпа с бутане не можеш да я запалиш никога.

Оценка:
-1 +2

Lst motor
43 Отговор
Не е вярно ,че тока който консумира един стартер е еднакъв при различни температури на околната среда и на двигателя,защото когато е студено и маслото е по-гъсто в двигателя,на стартера му трябва повече мощност.Закачи един амперметър на захранващия кабел на стартера при различни температури и пак пиши коментар.Освен това почти всички нови коли имат предпазител за стартера.

Оценка:
-0 +1

Танас гелди
44 Отговор
Пичове стига драчкания.подавал съм ток ток на много автомобили до сега Никълъс проблем.искам да задам въпрос на по запознатите от вас?може ли да стане фал при подаване на ток от лек автомобил (в случая Мб w203 от 2005 )към камион 24v.естествено подаването става към единият акумулатор.но при стартирането на камиона неговият генератор връща около 24.8-25v .може ли да издумка компа на колата .А сега???

Коментиран от #47


Оценка:
-0 +2

Наско
45 Отговор
Статията е написана като за някакви пълни идиоти и лаици. Няма да споменавам, че някои от твърденията са пълна глупост. При правилно свързване на кабелите едва ли ще има проблеми, дори при запален двигател на автомобила който дава ток. Дори работата на двигателя на автомобила е препоръчителна, защото опитите да запалите двигателя на колата са падналия акумулатор, би изсмукал бързо тока от вашия, а алтернатора гарантира че това няма да се случи, още повече че при опитите да запалите, е добре и да се форсира мотора на колата даваща ток. Колкото до разните там взривове които можели да се случат, това едва ли може да стане при положение че повечето пъти тези неща се правят на открито... Взрив може да стане само в затворено помещение, където се събира газа и той достигне определени нива и концентрации при смесване с наличния въздух.

Оценка:
-0 +0

46
Този коментар е премахнат от модератор
Любезния лос
47 Отговор

До коментар #44 от "Танас гелди":


Интересен въпрос. Според мен би трябвало да има проблем. Независимо от капацитета на акумулатора ако той е на 12 волта и ти свържеш цялата верига с друга на 24в не ми се струва до ра идея. Аз съм палил така камион но той също беше на 12в. Ти пробвал ли си?

Оценка:
-0 +0

ЦСКА
48 Отговор

До коментар #1 от "JPower":


За всичко е виновен Тиквата ,че затвори завода за акумулатори Искра в Пазарджик

Оценка:
-0 +0

бай Шиле
49 Отговор
Правило № N : Не давайте ток на симпатична дама,ако имате "набито око" и видите,че е циганка или нещо такова.На акумулатора нищо няма да му се случи,но ще ви откраднат каквото има в колата.До като се мотаете с кабелите.

Оценка:
-0 +2

Някой
50 Отговор

До коментар #4 от "Кап. Некрасов":


Само че на алтернатора може да му се разкаже играта от пиковото натоварване,само че кой ли съм аз да ви уча!?

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

-->
Ловци на бисери
Огнян Герджиков
Служебният премиер Огнян Герджиков с коментар за 3 – ти март
Българите имаме морален компас, завещан от дедите ни"

Още бисери