ФАКТИ.БГ

Няколко слабо познати функции на ESP

Публикувана: 5 Декември, 2019 15:48
47 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 55148
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.2 от 112 гласа.

Електронната стабилизираща програма и възможностите ѝ са познати за почти всеки собственик на кола, произведена през последните 15-ина години. ESP и разновидностите ѝ обаче разполагат с редица полезни функции, които помагат на шофьорите ежедневно, без те самите да го разбират.

ESC (Electronic Stability Control) или ESP (Electronic Stability Program) представлява отделна система от устройства, с които се оборудват практически всички нови автомобили на пазара. Изпълнява множество програмни функции, част от които производителите активират още в базовата комплектация, а останалите предлагат срещу заплащане. За да разбере дали колата му разполага с една или друга опция, собственикът трябва да погледне в спецификациите ѝ.

Една от по-слабо познатите функции на ESP е т.нар. спирачен помощник (Brake Assist). Той е безценен в ситуации, в които шофьорът няма или време, или сили да натисне педала на спирачката до сработване на антиблокиращата система. Електрониката следи постоянно колко бързо се пренася кракът от газта на спирачката и може автоматично да увеличи налягането в спирачната система до максимум, за да увеличи ефективността на спирането и да намали спирачния път.

Това обаче не е всичко. ESP следи също така и преразпределението на масата между предната и задната ос. При рязко спиране предният мост поема най-голяма част от теглото на автомобила. ESP "усеща" това и разпределя спирачното усилие така, че предните колела да не блокират преди задните. Системата работи по подобен начин и в завоите, в които вътрешната двойка колела е по-слабо натоварена от външната.

Стабилизиращата програма умее също да определя температурата на спирачните дискове, тъй като ако те са силно загрети, трябва да се прилага по-голямо усилие. В такъв случай ESP започва автоматично да притиска накладките към дисковете, за да не усети водачът разликата и да прилага същия натиск върху педала.

ESP може да повиши и ефективността на спирането извън пътя. При някои автомобили с активиран всъдеходен режим стабилизиращата програма допуска пълно блокиране на колелата при спиране, за да може пред тях да се събере купчинка от пясък или пръст. При офроуд това позволява по-бързо гасене на скоростта и значително съкращаване на спирачния път.

Оказва се, че в дъждовно време ESP комуникира дори с толкова прост помощник като датчика за дъжд. Ако той се активира, програмата увеличава автоматично налягането в спирачната система и периодично притиска накладките към дисковете, за да "обере" водния филм. Това позволява да се подобри значително ефективността на спирането на мокър път.

Виждате сигнал за спаднала гума на арматурното табло, а колата ви дори няма датчици за следене на налягането в гумите? Отново трябва да благодарите на ESP. Алгоритъмът работи доста просто. Ако гумата е спаднала, радиусът ѝ намалява и колелото започва да се върти по-бързо. Сензорите за скоростта на въртене улавят разликата и съобщават на електронния управляващ блок, който уведомява водача.

Всъщност ESP помага дори в управлението на автомобила. Ако колата се дестабилизира, електрониката моментално оценява ситуацията и изпраща определени команди към управляващия блок на електрическия усилител на волана. Той на свой ред указва с леки тласъци накъде трябва да бъде завъртян, за да може шофьорът да си възвърне контрола над автомобила.

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.2 от 112 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ESP NO NO
1 Отговор
ESP OFF

Коментиран от #2


Оценка:
-74 +58

esp on
2 Отговор

До коментар #1 от "ESP NO NO":


ESP OF- О.К Обаче само на писта.

Коментиран от #5, #36


Оценка:
-23 +106

Жоро
3 Отговор
И един мармот завива шоколада ...

Оценка:
-32 +56

гост
4 Отговор
YES YES

Оценка:
-5 +16

ESP NO NO
5 Отговор

До коментар #2 от "esp on":


При по-новите автомобили съм съгласен но при по-старите нещата не са баш така - все още е архаична системата и в повечето случаи пречи.

Коментиран от #9


Оценка:
-31 +42

Bay Valcho
6 Отговор
При спукана гума ABS дава сигнал а не ESP. 😉

Коментиран от #17, #26


Оценка:
-33 +29

Бай хой
7 Отговор
Това за спуканата гума направо изби рибата. С лопатата. Къде ви намират такива професори?

Коментиран от #30, #31, #32


Оценка:
-31 +42

Рьоне Артоа
8 Отговор
Миналата зима от нормален сух асфалт след завоя изведнъж попаднах на заледен участък. Леда беше само върху половината от платното и светеше като огледало. Можах само да отпусна газта и видях как индикатора на ESP-то засвятка лудо. Направо ме спаси. Колата си продължи по права линия, само аз се изпотих.

Коментиран от #16


Оценка:
-7 +145

Николай
9 Отговор

До коментар #5 от "ESP NO NO":


Изобщо не пречи, но можеш да си я изключваш.

Оценка:
-7 +31

Николай
10 Отговор
Electronic Stability Program (ESP) означава електронна стабилизираща програма. Това е система, която все по-масово се среща и прилага във всички съвременни автомобили. Основното и? предназначение е да поддържа траекторията на движение на автомобила съобразно зададеното направление от водача чрез кормилната уредба.
Принцип на действие
Системата работи посредством 2 основни датчика:
датчик, монтиран на кормилния вал - отчита завъртането на кормилното колело;
датчик, монтиран на пода на купето - отчита завъртането на автомобила в завой.
В електронния блок на системата е заложено правилното съотношение "ъгъл на завъртане на волана / ъгъл на завъртане на автомобила". Получената от двата датчика информация (ъгли на завъртане) се обработва и сравнява със заложените в паметта параметри. При регистриране на отклонение системата се задейства моментално, като подава управляващ сигнал към хидравличната помпа, която от своя страна подава спирачна "команда" към спирачния механизъм на някое от колелата. При спиране на определено колело се получава завъртащ момент, който насочва автомобила съобразно зададеното чрез волана направление.
Системата комуникира и с електронен блок (електронно устройство), управляващ работата на двигателя, към който при необходимост се изпращат сигнали за прекратяване на подаването на гориво (т.н. отнемане на газта). Системата получава данни и от датчиците за въртене на колелата, които обслужват и системите ABS и ASR. (В автомобила всички

Оценка:
-6 +84

Николай
11 Отговор
Системата комуникира и с електронен блок (електронно устройство), управляващ работата на двигателя, към който при необходимост се изпращат сигнали за прекратяване на подаването на гориво (т.н. отнемане на газта). Системата получава данни и от датчиците за въртене на колелата, които обслужват и системите ABS и ASR. (В автомобила всички тези системи са обединени в една обща система за сигурност).
Системата работи автоматично и дискретно - без намесата на водача. В повечето автомобили системата може да се включва и изключва чрез бутон на арматурното табло. При нейното задействане светва индикатор.

Оценка:
-5 +52

Другия с коня
12 Отговор
ABS на Волво,-то ми ме спасява ен броя пъти....Тон и половина кола стои перфектно на пътя Въпреки тъпотиите ми...Нямам думи колко я обичам за това...И Касабов като почне да публикува за Руските ютии просто Издивявам....Мисъл и инженерен талант ни спасяват всеки ден...

Оценка:
-12 +31

ЛЕНИН
13 Отговор
абе чудя се да ида на тест драйв на Дъстър и Каптюр те имат ли АБС и ЕСП

Оценка:
-19 +8

Jrj
14 Отговор
Глезотийки и удобства в съвременните автомобили ,колкото щеш?Но някои предпочитат спартанските масълкари,без АBS и т.н. дори и без хидравлика,само чиста мощ/е,не са всекидневна кола/

Оценка:
-14 +9

Бат Мишо
15 Отговор
Аз пък карах моско с ПИПИ ЕС и нямам нито 1 катастрофа кът изключим и маршрутка дет ма надъни озаде спрял на светофара щот калмука давал билетче .....ко не сте я чували тая система ще преведа ПИПИ значи акъл ЙЕС значи има ....има и супер контра ННС - най добрата система НАВРЕМЕ НАТИСНАТИ СПИРАЧКИ съ превежда - щот квато и да е системата кът не натиснеш навреме си ДУХАЛЯС мойто мче ....Кът има акъл в чутурата ако щеш карай каруца с бетуис кон кът дяда и ПАК НЯМА ДА СЪ ИЗПЛЮЩИШ - кът няма никой в чутурата и господ не мое тъ спаси кът доде Бат Иван с бетоновоза

Коментиран от #25


Оценка:
-16 +57

Koko jambof
16 Отговор

До коментар #8 от "Рьоне Артоа":


Индикатор за задействане на esp не съм виждал в нито една кола. Има индикатор за тракшън контрола.
Отделно тая "статия" е пълна и безумна глупост смукана от пръстите... дори не я изчетох

Коментиран от #18, #19


Оценка:
-64 +5

Пако
17 Отговор

До коментар #6 от "Bay Valcho":


Грешиш.АBS-а е свързана със спирачния
диск(на челюстите,и не позволява блокиране
на плочките и няма нищо общо с умния вентил
ABS—анти блокировъчна система.....

Коментиран от #42, #43


Оценка:
-10 +6

Георги
18 Отговор

До коментар #16 от "Koko jambof":


Не се притеснявай, че не си я изчел. И без това нямаше да я разбереш. Щом не си виждал досега светещ индикатор за ESP, явно не си виждал и по-нови коли (под 20-годишни). Пожелавам ти един ден да имаш възможност да караш и по-нови, та да се насладиш!

Оценка:
-3 +44

асд
19 Отговор

До коментар #16 от "Koko jambof":


Вероятно си от ... Ямбол примерно, караш BMW 3та серия ... 1993 година ?

Оценка:
-1 +29

Ивайло
20 Отговор
На моята Е36 - ца няма ЕСП, няма АСЦ!!! Има отличен шпер диференциал, а тракшъна е десният ми крак, което предполага доста приятни усещания, особено зимата!!! ;)))

Оценка:
-30 +6

пешо
21 Отговор
E36 не става за зимата с eps карането е различно много помака особено при замръзнали терени при поднасяне изправя автомобила, ЗА EPS

Коментиран от #23


Оценка:
-3 +14

Дядо поп
22 Отговор
Бог да ви прости

Оценка:
-0 +11

Ивайло
23 Отговор

До коментар #21 от "пешо":


Е36 не става зимата за този, който не умее да кара!!! С четири хубави зимни гуми, шпер диференциал (с механичен блокаж) и малко сиво вещество в главата, колата си върви нормално, без проблеми!!! Личен дългогодишен опит!!! А системите, че помагат - помагат, но ако караш внимателно и мислиш, може да се справиш и без тях, не са задължителни!!!;)))

Оценка:
-4 +20

виновен
24 Отговор
JUKE 110 км завой, над 90, ESP и жив! 10х не бих го изключил извън пистата. понякога се разсейва човек и стават грешки. за това е техниката затова живеем в 21 век

Оценка:
-0 +15

да питам
25 Отговор

До коментар #15 от "Бат Мишо":


да си чувал постулата: "спирачката е педала на глупака"?

Оценка:
-6 +6

Горе долу е така
26 Отговор

До коментар #6 от "Bay Valcho":


Скоростта на въртене на колелата се измерва чрез така наречените АБС гривни в комбинация с АБС датчици,а в новите автомобили,тази информация се пренася по CAN шината до всички модули,на които е нужна.

Оценка:
-0 +7

27
Този коментар е премахнат от модератор
qwerty
28 Отговор
това не е ли BAS - спирачния асистент, който си е отделна система? Засичал съм на моята кола, че примерно в сняг ако започне да превърта и се намаляват оборотите на двигателя.

Коментиран от #33


Оценка:
-1 +4

РЗС
29 Отговор
при по-новите бмв-та, ако искате забава, за да изключите НАПЪЛНО DSC, задържате бутона за 5 секунди.

Коментиран от #39


Оценка:
-2 +6

Хуьооо
30 Отговор

До коментар #7 от "Бай хой":


Спука ми се предната дясна гума при някъде 130 145 км.ч. Беше на прав и равен участък не усетих почти нищо само шум и лека вибрация на волана. Спрях си в аварийната лента като пич. Гумата се беше изцяло пръснала по външната ѝ странична стена. Сега за тая система пак кажи че е глупост

Оценка:
-0 +21

31
Този коментар е премахнат от модератор
32
Този коментар е премахнат от модератор
Че и бие спирачка
33 Отговор

До коментар #28 от "qwerty":


1111111

Оценка:
-0 +2

Стига вече
34 Отговор
Начетох се на "компетентни мнения" на хора нямащи и бегла представа за какво иде реч. Esp е най-горе в пирамидата под него са Asr (anti slip regulator) познат още като тракшън контрол, eds/edl (electronic differential lock) или иначе казано електронен блокаж на диференциала ( работи до 40км/ч ) ,tpms (система за следене на налягането на гумите) и всичко това са функции на ABS системата. Която комуникира по Can със контролера на двигателя.Когато е със ESP има още датчици освен тези на колелата:
Датчик за ъгъла на волана,датчик за надлъжно и напречно ускорение,датчик за прилаганото спирачно усилие
И всичко това работи в синхрон и за хилядни от секундата за да спасява задника на поредният дървен философ твърдящ че е тъпа и безполезна система. Така че моля попрочете и тогава пишете. Ако беше безполезна нямаше да я слагат серийно на всички нови автомобили. Първата А класа без ESP е практически захлюпена през таван в завой заради високия център на тежестта. Оценявяйте какво правят системите за вас и семейството ви НО не им се предоверявайте просто шофирайте разумно така със сигурност при нужда системата ще си свърши работата и ще ви спаси живота.

Оценка:
-0 +28

Фити Педи8394
35 Отговор
и помага за .... стига да не се движите назад

Оценка:
-0 +4

ESP OFF
36 Отговор

До коментар #2 от "esp on":


Изключвам го защото при шофиране с висока скорост и преминаване през неравност по някога решава да набие спирачка от въпросната страна и ми овлича кормилото. Поне 2 пъти се опита да ме метне в канавката по този начин...

Оценка:
-5 +1

ESP на peugeot 407
37 Отговор
Колеги, от много време ми се прееба ESPто на колата, като запаля светва тригълник с кръст. Някой знае ли как да го оправя/изключа? На много места не могат да ми помогнат, някой оправял ли е този проблем?

Коментиран от #45


Оценка:
-0 +1

Просто мене си
38 Отговор
Нямам абс, есц и тн. Все от нещо трябва да се мре, поне да е като истински мъж.... Със системи и баба може. Или можеш да караш или не. Ако те е страх от мечки не ходи в гората.

Коментиран от #46


Оценка:
-11 +0

Смока
39 Отговор

До коментар #29 от "РЗС":


Новите бмвта имат DTC, DSC имат е39 и е46 ако за теб 20 годишни модели са нови.....

Оценка:
-0 +0

Генерал Иванушка Водков
40 Отговор
На моя ЗАЗ имам сякакви системи, га се почне от печка бензинова, има система за контрол на стабилносттъ, система за контрол на системата, и система за ЩЩД.

Оценка:
-0 +3

Инжинер ДВГ
41 Отговор
Понеже имам опит с компютри много ме е страх от такива системи, особено ако към компютъра има една дузина датчици. След определен брой години все някой датчик "изкукуригва" , компютъра дели на нула примерно, което е абсолютно забранено и най-неочаквано ти блокира някое колело... След такъв сценарий е въпрос на руска ролетка дали ще оживееш.

Оценка:
-2 +2

Петър
42 Отговор

До коментар #17 от "Пако":


Пако главата ти е свързана с челюстите на спирачния диск. ABS се намира в двигателния отсек т.е. отпред до морота или отляво или отдясно от него излизат тънки метални тръбички и ходят до спирачния механизъм на всяко колело на колата. Онова дет си мислиш че си го виждал е сензора на абс има по един на всяко "колело" не на челюстите или на диска а на лагера на главината който е магнитен за да може сензора да отчита импулсите когато се върти колелото. И когато набиеш спирачките защото някоя баба ти е изскочила на пътя и ти блокира задно ляво колело например АБС а намалява налягането на спирачната течност в това колело за да не блокира така се намалява спирачния път. Ма нали си кух ся щя питаш "ама как като се въртят колелата колата ще спре по бързо?" Има гоогле оправяй се!!! Да е *** да ти го набие човек ама то акъл!!!!

Оценка:
-1 +3

Николай
43 Отговор

До коментар #17 от "Пако":


Антиблокираща система
от Уикипедия, свободната енциклопедия
Антиблокиращата система (ABS) е предназначена да предотврати блокирането на колелата при рязко натискане на педала на спирачките или при спиране на хлъзгав път. ABS обезпечава максимално възможното сцепление с пътя при рязко спиране, при което спирачният път става значително по-къс и автомобилът запазва управляемостта.
При рязко спиране и особено когато пътят е хлъзгав, колелата на автомобила могат да блокират. В такава ситуация автомобилът се плъзга като шейна на пътя, при което спирачният път се удължава значително и се губи контрол върху управлението. Ето защо в съвременните автомобили се монтират антиблокиращи системи. Абревиатурата ABS (Ей Би Ес) е съкращение от anti-lock braking system (антиблокираща система).
ABS при обикновено спиране не действа, тя се задейства само когато колелата са на път да блокират. Системата се управлява от микрокомпютър (самостоятелно обособен електронен блок), който получава сигнали за въртенето на колелата от монтираните в тях датчици. Микрокомпютъра обработва получената информация и чрез електромагнитни клапани управлява налягането на спирачната течност (флуид) към колелата. Когато едно колело (или повече) при спиране е на път да блокира, системата намалява налягането към спирачния му механизъм, отпуска го и мигновено отново увеличава налягането, като го подържа на границата на блокиране. Това водачът на превозното средство го усеща като пулсации в спирачния

Оценка:
-0 +1

44
Този коментар е премахнат от модератор
Гпр
45 Отговор

До коментар #37 от "ESP на peugeot 407":


Датчика за позицията на волана. Поне при мен беше това

Коментиран от #47


Оценка:
-0 +0

Луд
46 Отговор

До коментар #38 от "Просто мене си":


Преди време даваха най-обикновенна жена наредени конуси на замръзнало езеро и Волво с 80 км/ч да натисне спирачката да направи змейката и да спре до не знам си кой метър като същевременно прави слалома между конусите.И тя го направи.После сложиха рали пилот в същата кола и изключиха АБС и ония заобиколи само две и завъртя колата.Има ли какво да говорим повече,че е до шофьора и ала,бала

Оценка:
-0 +1

Благодаря
47 Отговор

До коментар #45 от "Гпр":


Какво трябва да сменя, поръчам за него?

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Бойко Борисов
Лидерът на ГЕРБ коментира партийните назначения на своето и на сегашното правителство
„По-добре калинки, отколкото криминалинки, които те насадиха по цялата администрация в пълен обем. Гафовете им са десетки”"

Още бисери