Last news in Fakti

2 Март, 2020 16:44 29 708 32

Защо не трябва да ползваме "масло от варел" или такова, с изтекъл срок на годност

  • масло-
  • съвети-
  • двигател-
  • проблеми
Защо не трябва да ползваме "масло от варел" или такова, с изтекъл срок на годност - 1

Известни са случаи, когато след като се налее ново моторно масло в двигателя, той спира да работи добре, при това след кратък пробег от няколко хиляди километра. И след като посетите автосервиз, се оказва, че маслото се е превърнало в черна каша, подобна на катран. Сега ще ви разкажем защо и как това може да се случи. Основният принцип, който е добре да спазвате е да не купувате т.нар. наливно масло или бутилирано такова, но от непроверени търговци. С други думи по този начин ще намалите риска от закупуване на масла-менте.

Когато купуваме моторно масло много често не обръщаме внимание нито на датата на производство, нито на състоянието му (последното, забележете, е трудно да се направи, защото консумативите се продават в пластмасови непрозрачни опаковки), но най-важно, както вече споменахме, е то да е оригинално. Така, когато собственикът на колата налее ново масло в двигателя, което не е направено от сертифицирани марки или е с изтекъл срок на годност, изминава 1000 километра и е напълно възможно да получи сериозен проблем под формата на основен ремонт на агрегата.

Защо не трябва да ползваме "масло от варел" или такова, с изтекъл срок на годност

Всичко това е, защото маслото внезапно се превърнало във вискозно, гъсто вещество. Какво се е случило? По някаква причина вискозитетът на лубриканта драстично се е увеличил. Това може да стане заради неочакваната полимеризация на някои от съставните компоненти на пакета с добавки, които се намират във всяко двигателно масло, но при "ментетата" или при маслата с изтекъл срок на годност, те не са с нужното качество. Проблеми могат да се появят и ако водачът изсипе в двигателя една от онези "чудотворни" добавки, които се продават в изобилие във всеки автомобилен магазин, но това е тема на друг материал.

А причината за стартирането на такъв разрушителен процес е т.нар. обемно прегряване на двигателното масло. Така че, ако двигателят започне да прегрява след смяна на масло, трябва незабавно да замените маслото с ново, дори да смятате, че проблемът е в охладителната система или в друг помощен възел на основния агрегат.

Прегряването може да е от различно естество - от движение в задръствания, сезонната жега и други подобни, до вечното желание на мнозина от водачите да форсират оборотите до макс. В резултат на всичко това получаваме благоприятни условия за започване на полимеризация, особено ако маслото не е качествено. Това важи в пъти повече при турбо двигателите, при които смазочната течност трябва да се сменя по-често, в противен случай е лесно да се стигне до скъпи ремонти, дори маслото да е от графата - оригинални.

Защо не трябва да ползваме "масло от варел" или такова, с изтекъл срок на годност

Друга причина за "магическата" трансформация на маслото в черен катран може да бъде т.нар. утайка. Тя е значително по-рядка, но въпреки това трябва да я споменем. Попадането на много малки частици катализатор (да не се бърка с катализатор в автомобила), в нашия случай това е прах, който се използва във фабриката при производството на масло, е възможно да попадне в готовия продукт, да речем, по погрешка или заради слаб контрол на производствения цикъл.

А катализаторът, както си спомняме от химията, е движещата сила, поради която може да започне неконтролируемият процес на окисляване на смазката. За да започне химическа реакция, са нужни температура и налягане. Всичко това го имаме в двигателя. Резултатът е съсипан мотор. Така че, ако видите утайка в маслото, дори много малка, е по-добре да не го използвате. Без значение колко струва въпросното масло. Последствията ще бъдат фатални. В обощение е най-добре да избягвате наливните масла, да проверявате сроковете на годност на продукта и да сте сигурни, че купувате маслото от магазин, който продава оригинални стоки.


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 36 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    81 14 Отговор
    Абсолютната истина е тази статия, но за съжаление у нас на много малко места се предлага оригинално и прясно масло, а много хора пренебрегват това и после страдат. Всеки предпочита да остави колата в сервиза и да си я вземе готова, но това важи за "белите държави". У нас повечето сервизни майстори гредат да те излъжат както могат. Манталитет и безпаричие, това е положението дами и господа.
  • 2 Марио

    63 9 Отговор
    Така е, дори и в официалните сервизи на вносителите, работниците лъжат с масло, части и каквото там се сетите. А качеството на маслото и неговият срок на годност са изключително важни.
  • 3 Петър

    21 26 Отговор
    Използвайте масло само от бидон,ама не какъв и да е бидон,а златен бидон.
  • 4 МаКаТа

    36 15 Отговор
    Че тези съвети трябва да ги знае всеки, който кара кола - никога масло от варел и винаги се гледа дата на производство. ине се купува от Симеон, а директно от вносителя. Ама е добре да има такива статии, че балъци сред младите водачи, колкото щеш. Дано им влезне нещо в главата от написаното.
  • 5 Читател

    65 10 Отговор
    От 2005-та насам на 90% от "варел" купувам. Случвало се е да купя "оригинално" масло от mot . bg което при -15 градуса стана като восък. А по спецификация, трябваше да запази течното си състояние при -25; Става дума за 10в40 на една френска марка. И като видях какъв боклук съм купил, пак от "варел" си купих. И да - пак направих теста с фризера. Макар и да се сгъсти - остана течно. Така че - не робувайте на такива манипулативни статии. Съгласен съм, че не е лесно да си намериш качествено масло и доверен магазин.

    Коментиран от #26

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Масло от варел

    31 0 Отговор
    И аз сега като купувам масло от варел, но от вносител ко пра'им ?
    На всеки един продукт на пазара от плаастмасова лъжичка до небостъргач има МЕНТЕТА, има ли оригинал - има и ментета. Просто трябва да се внимава ...
  • 8 Иван

    15 4 Отговор
    Освен че маслото разбира се трябва да е с ясен произход, а не например MADE IN EU.. другите неща... ;))))
  • 9 OilMaster

    37 1 Отговор
    Точна на масло от варел може да се има доверие.Пазара е наводнен от ментета на известни марки масла,моторното масло е един от нй-фалшифицираните продукти.Сервиза в който ми обслужват колата ползват само масло от бидон,което го купуват от вносител.При въпрос за срока на годност от моя страна човека ми обесни ,че един бидон го изкарва две седмици,мах три.Има клипчета много в нета за феик масло в лъскави туби.
    За мен риска е много по-малък именно с масло от бидон.
  • 10 фантасмагории

    25 1 Отговор
    Срок на годност - това да не е олио? А това на снимката е от гарнитура на глава или на цилиндрова втулка ( за колите с разглобяеми втулки). Като си купите отработено българско масло, което е филтрирано и го продават за ново, става черно.
  • 11 Гост

    19 2 Отговор
    С един приятел си взехме 60 литров варел и помпа, той има една кола масларка , и още две на които може да се сипва от въпросното масло. Няма много време да остарее и си е доста по-евтино.
    Маслото е Nord See и като цяло съм доволен от него.
  • 12 Gorazd

    27 5 Отговор
    По-добре от надежден варел,отколкото от съмнителна туба!Само да спомена,че повече ментета има в туби,защото там цената и печалбата са по-големи!Както и оброта!
  • 13 с2н5он

    5 22 Отговор
    Аз като ви казвам че бъдещето е в електричките, вие скачате! Миксери та миксери! Да, ама миксера няма маслоооооооо....................
  • 14 2456😅😅😅

    18 3 Отговор
    Карам с масло от варел вече пет години,проблем нулев,смяна на маслото два пъти в годишно🇧🇬🇧🇬🇧🇬
  • 15 Алфа Ромео

    8 7 Отговор
    Веднъж си купих Мобил в туба, после като се загледах тубата беше много некачествено направена, от тогава си купувам Лук-ойлско от бензиностанцията и мисля че не е лошо.
  • 16 Рашку

    8 1 Отговор
    Малей,ти я галиш ,а тя джендър.Така е и с маслото-менте

    Коментиран от #18

  • 17 Японеца

    17 0 Отговор
    Никой не е застрахован от ментета в бидон или в туба! Купува се само от представител!
  • 18 Ами

    0 1 Отговор

    До коментар #16 от "Рашку":

    Евтино се казва говорят си варел хидравлично за стари машини масларки 3 лева на литър. Какво ще е вътре атм за нов мерцедес вероятно 😆
  • 19 коко джамбо

    3 1 Отговор
    "Защо не трябва да ползваме "масло от варел" или такова, с изтекъл срок на годност???" ЗАЩОТО ТАКА.
  • 20 Мемфис

    19 0 Отговор
    НЯМА мотор, който да може да работ с тази грес, като показаната снимка! Мотора ще бъде “блокирал” само пет минути след старта.
    Тази илюстрация е фейк!
    Относно маслата:
    Няма значение дали е туба или варел,стига да не е менте. Да не би във фабриките да сипват маслото от пет литрови туби?
  • 21 Варненец(натурализиран).

    7 14 Отговор
    Купувайте си масла по интернет. Ще ви разкажа един пример. Отивам в сервиз, с безплатна смяна на масло. Кастрол 5w 30 128 лева 4 литра, обаче смяната безплатна, прецакаха ме. Поръчвам си по интернет същото масло обаче 5 литра за 68 лева. Отивам в същия сервиз и питам колко струва смяната с мое масло, еми 12 лева с недоволствие казаха. Платил съм за безплатната смяна отгоре 50 лева и имам 1 литър за доливане, и след това разбрах че зарежда е от едно и също място.
    А на жената новата кола в Тойота масло наливат от варели при обслужване.
    Думата ми е купувайте си от Интернет и спрете да им пълните гушите на сервизите които предлагат качествено масло.
  • 22 Тестер

    9 8 Отговор
    Ако не е отваряна опаковката, може да се ползва и след 50 години. Има тестове на такива стари масла из нета - всичко им е ОК.
  • 23 Глупости

    0 12 Отговор
    Карах опел астра г 1.6 мотора бензин около 3 години със масло дето вземах от моргата отработено сипано у варел смесица от маслата на разглабяните коли и ко стана?нищо колата си вървеше верно харчеше масло аз и затова и наливах отработено ама не блокира😂😂😂😂и към е извода си правете сами😂😂😂😂сега мотора е в гаража сменен с по мощен 2 бензин че оня ми беше слаб
  • 24 Лазаров

    5 1 Отговор
    Пълна лъжа е или е някой дистрибутор на масло и пишеш лъжи да стресираш колеги работя в тази област и може да се каже че нови коли се зареждат само с масло от варели, но с точното масло и седят по две три години след това на плац за продажба и не съм видял една да и се смени маслото преди да се купи а за самата смяна трябва да се присъства на източване и наливане иначе е недоказуемо че са ти сменили маслото най вероятно само се плаща от опит знам
  • 25 безпартиен

    24 3 Отговор
    Това което съсипва двигателя дори повече от маслото е НЕКАЧЕСТВЕНОТО ГОРИВО в България!!!!Всеки зареждал автомобил в Европа може да го потвърди!!!
  • 26 гост

    4 1 Отговор

    До коментар #5 от "Читател":

    Ти трябва да се радваш,че не си го извадил на свещи, та да запалиш една ,за твоята глупост.Вземи си 5w30 и няма да имаш проблеми при -25 градуса.

    Коментиран от #27

  • 27 Читател

    2 1 Отговор

    До коментар #26 от "гост":

    Колата ми беше Опел модел '99. Не е кола за толкова "тънко" масло.
  • 28 699

    2 1 Отговор
    глупости на търкалета, с масло винаги могат да ви минат, така че без излишни драми. За бангии по на 500 000 км голяма драма дали ще е Приста или някакъв премиум.
  • 29 ваг груп

    1 4 Отговор
    купува се качествено и смяна чак на 50-60 хил.км и повече като италианците без много разходи за масла
  • 30 ТеО

    5 1 Отговор
    От години си обслужвам автомобилите в официален сервиз на марката и маслото им е във варели и се дозира от компютър... нямам проблеми. Стига само спекулации и ваяване на паника !
  • 31 Баща ти

    0 0 Отговор
    Аз 12 години карах една Астра с наливно масло. Миналата година колата отиде за скрап. Единственото здраво нещо по колата беше двигателя. Така че си гледайте работата пишман журналист чета, знаещи и незнаещи. Приятен ден
  • 32 Димов

    1 0 Отговор
    Незнам от къде черпите информация, но има много неточна информация! От 20г се занимавам само със смяна на масла и то предимно с наливни масла! Основните ментаци са масла в туби по сайтовете! Срока на годност на маслото също е много относително! Като цяло доста плашешта е статията за обикновенните шофьори, които не са съвсем на ти с маслата! Това, че има колеги който злоупотребяват с наливните масла е друга тема!