Въпреки че бензинът у нас поевтиня и се очаква цените за литър да паднат още, не е зле да си припомним няколко "трика" за по-икономично шофиране. Но да започнем с неприятното. В града, с неговия трафик и задръствания, няма начин да се спести гориво. Това обаче може да се направи на дълго пътуване - да речем, до вилата и то при положение, че НОЩ разрешат дългите пътувания.
ВЪЗДУШЕН ФИЛТЪР
От запушен въздушен филтър моторът буквално се задушава. Факт е, че поради липса на въздух, електронният блок за управление на двигателя прави сместа гориво-въздух по-богата и разходът на гориво се увеличава. Ето защо през лятото е препоръчително да смените въздушния филтър с нов. Така спестявате около пет процента гориво.
ГУМИ
Преди да предприемете шофиране на дълго разстояние, напомпайте гумите. Повишете налягането в тях с една десета над предписаните стойности. Така можете да спестите още един, два процента от горивото, без това да се отразява на сцеплението на колата с асфалта.
БАГАЖНИК НА ПОКРИВА
Големият багажник на покрива е удобен, тъй като там можете да поставите много неща. Но подобна „джаджа“ влошава аеродинамиката на автомобила, което увеличава разхода на гориво с до десет процента. Следователно, без спешна нужда, не препоръчваме да го използвате.
КАЧЕСТВЕНО ГОРИВО
Не спестявайте от бензин. Първо, не е необходимо да зареждате с гориво на непроверени бензиностанции, купувайки на цени, които са по-ниски, отколкото на всяка "маркова" бензиностанция. Такива спестявания могат да доведат до ремонт на двигателя и няма да се спестят пари. Факт е, по-нискооктанов бензин от препоръчителното за даден автомобил ще предизвика ненавременна детонация. Тоест, след запалване на гориво-въздушната смес от запалителната свещ, в цилиндъра възниква още една експлозия. Скоростта на разпространение на пламъка се увеличава рязко и ударната вълна многократно се отразява от стените на цилиндъра и буталото. В резултат на това получаваме намаление на мощността на двигателя и износването на части от групата на цилиндър-бутало. За да се предотврати тази детонация, се препоръчва да се сипва качествен, макар и по-скъп бензин. Къде е спестяването тук, ще попитате? Ще го наречем забавено, защото това ще удължи живота на мотора и няма да изисква скъпи ремонти в бъдеще.
СТИЛ НА ШОФИРАНЕ
Тук всичко е банално и е описвано повече от веднъж. За да спестите пари, не карайте до "прекъсвач". Да, и колкото по-висока е скоростта, толкова по-голяма е консумацията на гориво, при това - може да достигне до почти двойно по-голяма.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 едно ферари
Коментиран от #5, #12, #19, #21, #60
17:25 29.04.2020
2 Последния софиянец
Коментиран от #7
17:25 29.04.2020
3 Марио
17:26 29.04.2020
4 Боко бензинджията
17:27 29.04.2020
5 МаКаТа
До коментар #1 от "едно ферари":
Ми точно това е казано в точка пет от статията17:27 29.04.2020
6 Витали
17:28 29.04.2020
7 сектант
До коментар #2 от "Последния софиянец":
Карайте Дачия с големия 1.2 двигател - много е икономичен.17:32 29.04.2020
8 Лудогорец8
Коментиран от #9, #13
17:38 29.04.2020
9 Караиванов
До коментар #8 от "Лудогорец8":
с една десета няма никакъв проблем - спирачният път е същият - доказано е от TUV, но повече вече си е проблем. В статията е написано много точно как трябва да е.17:44 29.04.2020
10 ПШНЛХПДРС
Коментиран от #11
17:47 29.04.2020
11 Дельо хайдутин
До коментар #10 от "ПШНЛХПДРС":
А в аптеките му колко е? ХА ХА ХА!17:58 29.04.2020
12 Ххх
До коментар #1 от "едно ферари":
Да, по принцип е така. Стига разбира се нещата да са в разумна форма. Защото прекалено ниски обороти биха означавали неравномерни обороти и давене от двигателя, както и по лошото смазване.17:58 29.04.2020
13 Ххх
До коментар #8 от "Лудогорец8":
И аз си помпам гумите малко повече - на 2,5. А не са нископрофилни. Но го правя не за икономия на гориво, а защото смятам, че ако гумата попадне в дупка с остър ръб, по - твърдата гума повече би предпазила джантата от изкривяване и гумата от нацепване или срязване.Коментиран от #24, #41
18:05 29.04.2020
14 Мутра
Коментиран от #16, #31
18:20 29.04.2020
15 Хе хе
Коментиран от #18
18:28 29.04.2020
16 майтапчийски
До коментар #14 от "Мутра":
ходи пеш18:32 29.04.2020
17 Курбанколи Пардимогамедов
19:27 29.04.2020
18 Ххх
До коментар #15 от "Хе хе":
Да, ама не, както казваше Петко Бочаров. За по - старите коли - да речем, че си прав. Но ако е от по - новите и класни машини ? Чел съм за нови автоматици с 8 - 9 предавки. Което позволява да поддържат висока скорост на ниски обороти. И съответно разходът на бензин ще е нисък.20:01 29.04.2020
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Гост
До коментар #1 от "едно ферари":
По-висока предавка и оборотите, при които е максималният въртящ момент. Така е най-икономичноКоментиран от #51
20:35 29.04.2020
22 NEMESIS
20:41 29.04.2020
23 Селянин
Коментиран от #25, #30
20:44 29.04.2020
24 Мъдурко
До коментар #13 от "Ххх":
Но така пък не е добре за амортисьорите20:48 29.04.2020
25 Miusuka Madoto
До коментар #23 от "Селянин":
Моята разходва 4,7 дизел градско, комби с 1,6 мотор на 120к. Нормално, спокойно каране. Който не вярва е добре дошъл да го види, доказуемо.Коментиран от #27, #29, #49
20:53 29.04.2020
26 оня с коня
20:54 29.04.2020
27 Miusuka Madoto
До коментар #25 от "Miusuka Madoto":
120 коня имах в предвид. Двигателят е на 79К реални км, не бара маслото.20:56 29.04.2020
28 Цанко Пеев
След седмица след зареждане изветря добавката ,ауспоха мерише на блажна боя ,стодена прекъсва ,
21:39 29.04.2020
29 Хе хе
До коментар #25 от "Miusuka Madoto":
Да, да ама не! Толкова знаеш! Разхода не зависи само от оборотите,зависи и от натоварването! При по-висока скорост имаш по-високо въздушно съпротивление което ти дава високия разход на гориво! И това е неизбежно! Разхода е толкова колкото съм го написал! Да, скоростите помагат, но не са магия!Коментиран от #33, #54
22:45 29.04.2020
30 Айде бе
До коментар #23 от "Селянин":
Дали не ти е по-икономична на 5 предавка със 70 км/ч?Коментиран от #39
22:49 29.04.2020
31 Пешо
До коментар #14 от "Мутра":
Купи си колело22:59 29.04.2020
32 Linchpin
2.Карайте на дизел.
3.Карайте велосипед.
4.Карайте градски транспорт.
5.Ходете пеш.
Гарантирано ще спестите бензин!!!
23:52 29.04.2020
33 Miusuka Madoto
До коментар #29 от "Хе хе":
Първо: То сигурен ли си, че пишеш на човека на който си искал да пишеш, че нещо не те разбирам..Второ: Не съм много съгласен, защото ако при спокойно каране ми прави 4,7-4,8 градско, то на извънградско с 90-100км/ч харчи 3,9-4,0л/100 (рекорда ми е 3,6/100 с 90), а на магистралата прави 4,5-4,9 при 130-150км/ч., демек гори ми колкото градско, така, че Да,Да, ама Да.Коментиран от #34, #36
00:15 30.04.2020
34 Хе хе
До коментар #33 от "Miusuka Madoto":
Абе вие от къде падате, не мога да разбера. Какво сравняваш, градско с постоянни скорости за които пиша? Естествено, че градско гори повече, от колкото при 90, имаш постоянно ускорение и сменяне на предавки при градско. При 130 ти гори повече от колкото при 90, нали? Е това написах!06:23 30.04.2020
35 КОКО
06:29 30.04.2020
36 Хе хе
До коментар #33 от "Miusuka Madoto":
И въобще незнам каква хвалба е това, за 4.7 градско. Незнам, ти наясно ли си че от град до град има разлика, от отсечка до отсечка има разлика и т. н. То като излезеш от междублоковото пространство и се качиш на широколентовия път със 70 и след това, бързо излезеш от него и смяташ градско, защото е в града не е никакъв критерии. Когато изминеш 5 километра за един час с колата в час пик и колата пърка напразно и караш само първа, втора ела кажи дали ти е 4.7! Като само разхода на обороти ти е 900 грама за час, а ти си изминал 5 километра! Тогава разхода ти стига и 15 на 100!Коментиран от #57
06:32 30.04.2020
37 РОСЕН
10:50 30.04.2020
38 РОСЕН
10:51 30.04.2020
39 минаващ
До коментар #30 от "Айде бе":
Едва ли. Винаги директната предавка с предавателно число единица е най-икономична. Разбира се, при подходящите обороти. Това важи особено за дизела.Коментиран от #40, #55
12:05 30.04.2020
40 Хе хе
До коментар #39 от "минаващ":
Айде пробвай днес и пак, напиши! Аз ти казвам, че е по-икономичност след теста, пак напиши!Коментиран от #42, #43, #44
12:09 30.04.2020
41 минаващ
До коментар #13 от "Ххх":
Това е точно така.12:12 30.04.2020
42 минаващ
До коментар #40 от "Хе хе":
Няма нужда. Животът ми мина по камиони и автобуси, ръчки, автоматици, полуавтоматици, всякакви горивни системи и така 32 години. Нямам само за трамвай. Тестовете са за такива като теб, аз вярвам на опита си. Сетих се за американката, отишла в Германия, наела рент-а-кар, вкарала втората и мислейки, че е автомат, карала така 100 км. до следващия град. Като вдигнали капака, пластмасови капак на двигателя бил стопен.12:33 30.04.2020
43 минаващ
До коментар #40 от "Хе хе":
А иначе карам скромна астра комби, 97-ма г. 1,7 TD и не смятам да я сменям.12:36 30.04.2020
44 минаващ
До коментар #40 от "Хе хе":
Номер 21 го е казал точно. И донякъде номер 1.Коментиран от #47
12:52 30.04.2020
45 Чачо
14:18 30.04.2020
46 Процесор Кучков
15:04 30.04.2020
47 Хе хе
До коментар #44 от "минаващ":
И какво точно казваш, че не разбрах? Освен да се изхвърли тук?15:09 30.04.2020
48 Hellish
Най-икономично е на около 2000 оборота на последна предавка, коя е предавката и калвае скоростта зависи от автомобила
16:19 30.04.2020
49 Гост
До коментар #25 от "Miusuka Madoto":
4,7 градско може в град с 30 хил.жители. Няма кола в софийския трафик да пада под 7 нафта. Дори не ми се мисли в град като Истанбул или Делхи колко ще е.18:02 30.04.2020
50 Plovdiv
Коментиран от #52
20:03 30.04.2020
51 авто фен
До коментар #21 от "Гост":
Максималният върт.момент е около 4000 об./мин. при бензинова кола или поне 3500 об./мин., тоест според теб е по-икономично да се кара на втора с 3500 или 4000 об./мин. отколкото на четвърта с 1800 об./мин. В голяма грешка си. Ще дадеш голям преразход. Как да карам в града с 60 км./ч.?21:03 30.04.2020
52 авто фен
До коментар #50 от "Plovdiv":
Абсолютно си прав за инерцията. Много съдържателен коментар.21:13 30.04.2020
53 акумулатора
09:52 01.05.2020
54 АбВ
До коментар #29 от "Хе хе":
Прав си колега. При 120-140, 80% от мощността отива за преодоляване на въздушното съпротивление. Покажете си ръката през прозореца и преценете за такава малка площ.12:57 01.05.2020
55 Случаен
До коментар #39 от "минаващ":
Предавателно число еденица в масовия случай е на 4-та предавка, при колите с 5 скорости.На 5-та предавка с 50-80 км е по-икономично, отколкото на 4-та, на каквато и да е скорост.
Коментиран от #56
14:45 01.05.2020
56 Plovdiv
До коментар #55 от "Случаен":
Модерните коли с механични скорости при равен път още м-у 50 и 60 км/ч. искат 5-та предавка... Оттам до 100 км/ч. и нагоре става жива Света инквизиция за двигателя. Затова трябва да се взима автомобил с шеста предавка.23:34 01.05.2020
57 Алфа Чакал
До коментар #36 от "Хе хе":
Пич,това не е градско ШОФИРАНЕ,а са моточасове. Истината е някъде по-средата.Най-икономичната кола която съм карал е Ауди б4 1.9 тди 90 коня, чипосана 30 -тина коня от горе.Ама това 4/100 в града както казва колегата го е нямало при мен,а е било 6,5/100 да речем.Сега съвременните автомобили може да са по икономични ,но са масларки.Горат толкова масло ,че ако от 20 годишен автомобил ти дадат нов служебен да речем си мислиш ,че ДВГ е счупен.Коментиран от #58
00:21 02.05.2020
58 Хе хе
До коментар #57 от "Алфа Чакал":
Прав си, за това му писах до другия колега, че разхода в градско не е критерий за разход! Няма никакъв смисъл в това да кажеш, колко ти гори в града като разликата между всеки град е огромна, разлика в отсечката която минаваш, с каква скорост, по баир или надолу, колко километра караш градско и т.н. Колите са най-икономични на скорост около 70 и предавка която ти държи за дизел 1300 оборота, за бензина 1500 например. Ако имаш 8 скорости и си на 120 км/ч на тези обороти, разхода ще ти е по-висок от колкото например на 5 с тези обороти! От 70 на горе, разхода си става по-висок заради въздушното съпротивление! Една кола с 8 скорости, при 120 ще гори по-малко на 8 предавка с 1300 оборота от колкото на 5 с 2500 оборота например, но ще гори повече на 8 при 120 от колкото при 5 със 70! Това беше спора по-нагоре, за това се включи.09:37 02.05.2020
59 Джуган
10:23 02.05.2020
60 PlimP
До коментар #1 от "едно ферари":
зависи кво караш, ако е скапано дизелче ще спестиш и после ще ги дадеш в сервиза та даже няма да стигнат, икономията е майка на мизерията, като искаш ефтинко, боцваш си една астричка 1.6 моно с котлонче и си в играта10:56 02.05.2020
61 Kiko
13:15 06.05.2020