Last news in Fakti

29 Април, 2020 17:21 16 881 61

Пет начина да пестите бензин

  • бензин-
  • икономия-
  • съвети
Пет начина да пестите бензин - 1

Въпреки че бензинът у нас поевтиня и се очаква цените за литър да паднат още, не е зле да си припомним няколко "трика" за по-икономично шофиране. Но да започнем с неприятното. В града, с неговия трафик и задръствания, няма начин да се спести гориво. Това обаче може да се направи на дълго пътуване - да речем, до вилата и то при положение, че НОЩ разрешат дългите пътувания.

ВЪЗДУШЕН ФИЛТЪР

Пет начина да пестите бензин


От запушен въздушен филтър моторът буквално се задушава. Факт е, че поради липса на въздух, електронният блок за управление на двигателя прави сместа гориво-въздух по-богата и разходът на гориво се увеличава. Ето защо през лятото е препоръчително да смените въздушния филтър с нов. Така спестявате около пет процента гориво.

ГУМИ

Пет начина да пестите бензин


Преди да предприемете шофиране на дълго разстояние, напомпайте гумите. Повишете налягането в тях с една десета над предписаните стойности. Така можете да спестите още един, два процента от горивото, без това да се отразява на сцеплението на колата с асфалта.

БАГАЖНИК НА ПОКРИВА

Пет начина да пестите бензин


Големият багажник на покрива е удобен, тъй като там можете да поставите много неща. Но подобна „джаджа“ влошава аеродинамиката на автомобила, което увеличава разхода на гориво с до десет процента. Следователно, без спешна нужда, не препоръчваме да го използвате.

КАЧЕСТВЕНО ГОРИВО

Пет начина да пестите бензин


Не спестявайте от бензин. Първо, не е необходимо да зареждате с гориво на непроверени бензиностанции, купувайки на цени, които са по-ниски, отколкото на всяка "маркова" бензиностанция. Такива спестявания могат да доведат до ремонт на двигателя и няма да се спестят пари. Факт е, по-нискооктанов бензин от препоръчителното за даден автомобил ще предизвика ненавременна детонация. Тоест, след запалване на гориво-въздушната смес от запалителната свещ, в цилиндъра възниква още една експлозия. Скоростта на разпространение на пламъка се увеличава рязко и ударната вълна многократно се отразява от стените на цилиндъра и буталото. В резултат на това получаваме намаление на мощността на двигателя и износването на части от групата на цилиндър-бутало. За да се предотврати тази детонация, се препоръчва да се сипва качествен, макар и по-скъп бензин. Къде е спестяването тук, ще попитате? Ще го наречем забавено, защото това ще удължи живота на мотора и няма да изисква скъпи ремонти в бъдеще.

СТИЛ НА ШОФИРАНЕ

Пет начина да пестите бензин


Тук всичко е банално и е описвано повече от веднъж. За да спестите пари, не карайте до "прекъсвач". Да, и колкото по-висока е скоростта, толкова по-голяма е консумацията на гориво, при това - може да достигне до почти двойно по-голяма.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 36 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 едно ферари

    69 29 Отговор
    По-висока предавка и по-ниски обороти - така се пести.

    Коментиран от #5, #12, #19, #21, #60

  • 2 Последния софиянец

    113 8 Отговор
    Карайте служебна кола и ще спестите най много. ХА ХА ХА!

    Коментиран от #7

  • 3 Марио

    51 23 Отговор
    Написаното е вярно, но още в първия абзац приключва всичко, защото т@пия генерал няма да разреши скоро да пътуваме извън градовете.
  • 4 Боко бензинджията

    39 1 Отговор
    Сега в короната "караш, караш" па спреш да отлееш !
  • 5 МаКаТа

    13 4 Отговор

    До коментар #1 от "едно ферари":

    Ми точно това е казано в точка пет от статията
  • 6 Витали

    54 7 Отговор
    Това бутало не е от горивото на такова дередже. Може би се е опитало, да излезе през блока. А относно пестенето на гориво: надолу на свободна, а нагоре тъщата да бута.
  • 7 сектант

    21 22 Отговор

    До коментар #2 от "Последния софиянец":

    Карайте Дачия с големия 1.2 двигател - много е икономичен.
  • 8 Лудогорец8

    30 13 Отговор
    Хора не си пренадувайте гумите, за да спестите стотинки дори и с една десета да пренадуете от преписаното губите доста голям спирачен път! Не си заслужава да спестиш стотинки за сметка на живота! А относно ниските обороти да може да спестиш някой лев от това, но неможе вечно да се кара на ниски обороти, защото после се почва това се запушило, онова се запушило и така вие решете как да процедирате. Въздушен филтър се сменя около 10 000 км, но с пътиштата в България които са мръсни и прашасали най-добре на 8000 км! А багажник на тавана това всеки сам си решава може и без него, но когато си натоварен в багажинка много ти се дигат предните гуми и от там лоша управляемост на колата!

    Коментиран от #9, #13

  • 9 Караиванов

    19 6 Отговор

    До коментар #8 от "Лудогорец8":

    с една десета няма никакъв проблем - спирачният път е същият - доказано е от TUV, но повече вече си е проблем. В статията е написано много точно как трябва да е.
  • 10 ПШНЛХПДРС

    36 7 Отговор
    на марешки 1.42 за литър дизел и бензин днес

    Коментиран от #11

  • 11 Дельо хайдутин

    12 6 Отговор

    До коментар #10 от "ПШНЛХПДРС":

    А в аптеките му колко е? ХА ХА ХА!
  • 12 Ххх

    20 1 Отговор

    До коментар #1 от "едно ферари":

    Да, по принцип е така. Стига разбира се нещата да са в разумна форма. Защото прекалено ниски обороти биха означавали неравномерни обороти и давене от двигателя, както и по лошото смазване.
  • 13 Ххх

    17 4 Отговор

    До коментар #8 от "Лудогорец8":

    И аз си помпам гумите малко повече - на 2,5. А не са нископрофилни. Но го правя не за икономия на гориво, а защото смятам, че ако гумата попадне в дупка с остър ръб, по - твърдата гума повече би предпазила джантата от изкривяване и гумата от нацепване или срязване.

    Коментиран от #24, #41

  • 14 Мутра

    18 12 Отговор
    На 250 коня как да спестя?

    Коментиран от #16, #31

  • 15 Хе хе

    18 4 Отговор
    Да, и колкото по-висока е скоростта, толкова по-голяма е консумацията на гориво, при това - може да достигне до почти двойно по-голяма.------ Може да достигне почти двойно!!!! Разхода е двоен при скорост от 70 км/ч и 150 км /ч, на 5 предавка! И става троен, когато си на 200 км/ч!

    Коментиран от #18

  • 16 майтапчийски

    19 2 Отговор

    До коментар #14 от "Мутра":

    ходи пеш
  • 17 Курбанколи Пардимогамедов

    26 1 Отговор
    Смених филтъра,напомпах гумите,нопоследния месец и половина пестя яко,че изобщо не карам колата,защото стоя в къщи.
  • 18 Ххх

    7 10 Отговор

    До коментар #15 от "Хе хе":

    Да, ама не, както казваше Петко Бочаров. За по - старите коли - да речем, че си прав. Но ако е от по - новите и класни машини ? Чел съм за нови автоматици с 8 - 9 предавки. Което позволява да поддържат висока скорост на ниски обороти. И съответно разходът на бензин ще е нисък.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Гост

    17 1 Отговор

    До коментар #1 от "едно ферари":

    По-висока предавка и оборотите, при които е максималният въртящ момент. Така е най-икономично

    Коментиран от #51

  • 22 NEMESIS

    5 5 Отговор
    Водородна промивка на горивната система през 2г. (ако колата е предвидена да си се кара дългосрочно)
  • 23 Селянин

    14 6 Отговор
    Моита кола е най-икономична на 6 предавка при 130 км и 1800 оборота. Само че няма къде да я шофирам поради липса на всякаква инфраструктура в Северна България.

    Коментиран от #25, #30

  • 24 Мъдурко

    6 2 Отговор

    До коментар #13 от "Ххх":

    Но така пък не е добре за амортисьорите
  • 25 Miusuka Madoto

    6 5 Отговор

    До коментар #23 от "Селянин":

    Моята разходва 4,7 дизел градско, комби с 1,6 мотор на 120к. Нормално, спокойно каране. Който не вярва е добре дошъл да го види, доказуемо.

    Коментиран от #27, #29, #49

  • 26 оня с коня

    16 16 Отговор
    Водачите на Бензинки си разменят съвети как да пестят бензин.На тия с Дизелите пък не им пука и не се занимават с подобни глупости.
  • 27 Miusuka Madoto

    7 3 Отговор

    До коментар #25 от "Miusuka Madoto":

    120 коня имах в предвид. Двигателят е на 79К реални км, не бара маслото.
  • 28 Цанко Пеев

    7 2 Отговор
    Не качественни горива ,много добавки .
    След седмица след зареждане изветря добавката ,ауспоха мерише на блажна боя ,стодена прекъсва ,
  • 29 Хе хе

    7 3 Отговор

    До коментар #25 от "Miusuka Madoto":

    Да, да ама не! Толкова знаеш! Разхода не зависи само от оборотите,зависи и от натоварването! При по-висока скорост имаш по-високо въздушно съпротивление което ти дава високия разход на гориво! И това е неизбежно! Разхода е толкова колкото съм го написал! Да, скоростите помагат, но не са магия!

    Коментиран от #33, #54

  • 30 Айде бе

    11 2 Отговор

    До коментар #23 от "Селянин":

    Дали не ти е по-икономична на 5 предавка със 70 км/ч?

    Коментиран от #39

  • 31 Пешо

    8 1 Отговор

    До коментар #14 от "Мутра":

    Купи си колело
  • 32 Linchpin

    19 1 Отговор
    1.Карайте на газ.
    2.Карайте на дизел.
    3.Карайте велосипед.
    4.Карайте градски транспорт.
    5.Ходете пеш.
    Гарантирано ще спестите бензин!!!
  • 33 Miusuka Madoto

    5 4 Отговор

    До коментар #29 от "Хе хе":

    Първо: То сигурен ли си, че пишеш на човека на който си искал да пишеш, че нещо не те разбирам..Второ: Не съм много съгласен, защото ако при спокойно каране ми прави 4,7-4,8 градско, то на извънградско с 90-100км/ч харчи 3,9-4,0л/100 (рекорда ми е 3,6/100 с 90), а на магистралата прави 4,5-4,9 при 130-150км/ч., демек гори ми колкото градско, така, че Да,Да, ама Да.

    Коментиран от #34, #36

  • 34 Хе хе

    6 1 Отговор

    До коментар #33 от "Miusuka Madoto":

    Абе вие от къде падате, не мога да разбера. Какво сравняваш, градско с постоянни скорости за които пиша? Естествено, че градско гори повече, от колкото при 90, имаш постоянно ускорение и сменяне на предавки при градско. При 130 ти гори повече от колкото при 90, нали? Е това написах!
  • 35 КОКО

    21 2 Отговор
    Имах един познат веднъж го питам колко ти гори колата, а той. ми казва. АБЕ ЧОВЕК АЗ СЪМ ДАЛ 200000ЛВ.КАВО ДА МИСЛЯ КОЛКО ГОРИ. НАЛИВАМ И КАРАМ.
  • 36 Хе хе

    14 2 Отговор

    До коментар #33 от "Miusuka Madoto":

    И въобще незнам каква хвалба е това, за 4.7 градско. Незнам, ти наясно ли си че от град до град има разлика, от отсечка до отсечка има разлика и т. н. То като излезеш от междублоковото пространство и се качиш на широколентовия път със 70 и след това, бързо излезеш от него и смяташ градско, защото е в града не е никакъв критерии. Когато изминеш 5 километра за един час с колата в час пик и колата пърка напразно и караш само първа, втора ела кажи дали ти е 4.7! Като само разхода на обороти ти е 900 грама за час, а ти си изминал 5 километра! Тогава разхода ти стига и 15 на 100!

    Коментиран от #57

  • 37 РОСЕН

    6 1 Отговор
    ДО #8 Кво означава да не си пренадуваме гумите?!? Май въобще нямаш понятие от налягане на гуми!! производителите на коли препоръчват за различно натоварване различно налягане, с разлика до 0,5! Да не ти говаря колко се променя налягането в гумите от движението на колата и от външната температура. имам сензори на гумите които отчитат непрекъснато и мога да те информирам че при движение зимата при външна температура около 5гр налягането се дига с 2 до 3 десети, а през лятотона горещия асвалт се вдига дори над 5 десети
  • 38 РОСЕН

    2 0 Отговор
    ДО #8 Кво означава да не си пренадуваме гумите?!? Май въобще нямаш понятие от налягане на гуми!! производителите на коли препоръчват за различно натоварване различно налягане, с разлика до 0,5! Да не ти говаря колко се променя налягането в гумите от движението на колата и от външната температура. имам сензори на гумите които отчитат непрекъснато и мога да те информирам че при движение зимата при външна температура около 5гр налягането се дига с 2 до 3 десети, а през лятотона горещия асвалт се вдига дори над 5 десети
  • 39 минаващ

    1 2 Отговор

    До коментар #30 от "Айде бе":

    Едва ли. Винаги директната предавка с предавателно число единица е най-икономична. Разбира се, при подходящите обороти. Това важи особено за дизела.

    Коментиран от #40, #55

  • 40 Хе хе

    1 0 Отговор

    До коментар #39 от "минаващ":

    Айде пробвай днес и пак, напиши! Аз ти казвам, че е по-икономичност след теста, пак напиши!

    Коментиран от #42, #43, #44

  • 41 минаващ

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "Ххх":

    Това е точно така.
  • 42 минаващ

    4 2 Отговор

    До коментар #40 от "Хе хе":

    Няма нужда. Животът ми мина по камиони и автобуси, ръчки, автоматици, полуавтоматици, всякакви горивни системи и така 32 години. Нямам само за трамвай. Тестовете са за такива като теб, аз вярвам на опита си. Сетих се за американката, отишла в Германия, наела рент-а-кар, вкарала втората и мислейки, че е автомат, карала така 100 км. до следващия град. Като вдигнали капака, пластмасови капак на двигателя бил стопен.
  • 43 минаващ

    0 3 Отговор

    До коментар #40 от "Хе хе":

    А иначе карам скромна астра комби, 97-ма г. 1,7 TD и не смятам да я сменям.
  • 44 минаващ

    0 2 Отговор

    До коментар #40 от "Хе хе":

    Номер 21 го е казал точно. И донякъде номер 1.

    Коментиран от #47

  • 45 Чачо

    2 0 Отговор
    И това ако не е поръчка от "марковите" бензиностанций,здраве му кажи.Най много се пести от ефтино гориво,но не от марковите,картели.
  • 46 Процесор Кучков

    5 1 Отговор
    Аз пестя от бензин,защото нямам кола.Нямам кола,защото нямам пукнат лев в джоба и съм гладна мастия.
  • 47 Хе хе

    1 0 Отговор

    До коментар #44 от "минаващ":

    И какво точно казваш, че не разбрах? Освен да се изхвърли тук?
  • 48 Hellish

    3 0 Отговор
    Глупости, моята е с максимален въртящ момент на 4700.Това означава ли, че икономичната ми скорост е 170-180км/ч

    Най-икономично е на около 2000 оборота на последна предавка, коя е предавката и калвае скоростта зависи от автомобила
  • 49 Гост

    6 0 Отговор

    До коментар #25 от "Miusuka Madoto":

    4,7 градско може в град с 30 хил.жители. Няма кола в софийския трафик да пада под 7 нафта. Дори не ми се мисли в град като Истанбул или Делхи колко ще е.
  • 50 Plovdiv

    6 0 Отговор
    Най-общо казано за да се изразходва минимум гориво при движение, трябва винаги водачът да се стреми да запазва инерцията. Това е трудно да се обясни, просто трябва да го усетиш как се прави. Говоря като човек, който цял живот е карал коли с механична СК, при автоматика не знам как стоят нещата, може някой ден да се наложи да го науча. Но предпочитам сам да се сменям скоростите, вместо да го прави бордовият компютър.

    Коментиран от #52

  • 51 авто фен

    1 0 Отговор

    До коментар #21 от "Гост":

    Максималният върт.момент е около 4000 об./мин. при бензинова кола или поне 3500 об./мин., тоест според теб е по-икономично да се кара на втора с 3500 или 4000 об./мин. отколкото на четвърта с 1800 об./мин. В голяма грешка си. Ще дадеш голям преразход. Как да карам в града с 60 км./ч.?
  • 52 авто фен

    3 0 Отговор

    До коментар #50 от "Plovdiv":

    Абсолютно си прав за инерцията. Много съдържателен коментар.
  • 53 акумулатора

    2 1 Отговор
    За бензиновите е много важен за разхода. Карането на фарове денем, е глупост на комунетата+ италия, и швейцария
  • 54 АбВ

    3 0 Отговор

    До коментар #29 от "Хе хе":

    Прав си колега. При 120-140, 80% от мощността отива за преодоляване на въздушното съпротивление. Покажете си ръката през прозореца и преценете за такава малка площ.
  • 55 Случаен

    1 2 Отговор

    До коментар #39 от "минаващ":

    Предавателно число еденица в масовия случай е на 4-та предавка, при колите с 5 скорости.
    На 5-та предавка с 50-80 км е по-икономично, отколкото на 4-та, на каквато и да е скорост.

    Коментиран от #56

  • 56 Plovdiv

    2 1 Отговор

    До коментар #55 от "Случаен":

    Модерните коли с механични скорости при равен път още м-у 50 и 60 км/ч. искат 5-та предавка... Оттам до 100 км/ч. и нагоре става жива Света инквизиция за двигателя. Затова трябва да се взима автомобил с шеста предавка.
  • 57 Алфа Чакал

    1 0 Отговор

    До коментар #36 от "Хе хе":

    Пич,това не е градско ШОФИРАНЕ,а са моточасове. Истината е някъде по-средата.Най-икономичната кола която съм карал е Ауди б4 1.9 тди 90 коня, чипосана 30 -тина коня от горе.Ама това 4/100 в града както казва колегата го е нямало при мен,а е било 6,5/100 да речем.Сега съвременните автомобили може да са по икономични ,но са масларки.Горат толкова масло ,че ако от 20 годишен автомобил ти дадат нов служебен да речем си мислиш ,че ДВГ е счупен.

    Коментиран от #58

  • 58 Хе хе

    3 0 Отговор

    До коментар #57 от "Алфа Чакал":

    Прав си, за това му писах до другия колега, че разхода в градско не е критерий за разход! Няма никакъв смисъл в това да кажеш, колко ти гори в града като разликата между всеки град е огромна, разлика в отсечката която минаваш, с каква скорост, по баир или надолу, колко километра караш градско и т.н. Колите са най-икономични на скорост около 70 и предавка която ти държи за дизел 1300 оборота, за бензина 1500 например. Ако имаш 8 скорости и си на 120 км/ч на тези обороти, разхода ще ти е по-висок от колкото например на 5 с тези обороти! От 70 на горе, разхода си става по-висок заради въздушното съпротивление! Една кола с 8 скорости, при 120 ще гори по-малко на 8 предавка с 1300 оборота от колкото на 5 с 2500 оборота например, но ще гори повече на 8 при 120 от колкото при 5 със 70! Това беше спора по-нагоре, за това се включи.
  • 59 Джуган

    2 0 Отговор
    Предписаното налягане на гумите е ориентировъчно средно аритметично за спокойно каране. Ако искате да сте прецизни, ето какво правихме като карахме на писта. С безконтактен термометър мерехме температурата на всяка гума по ширината на шарката. Ако в средата е по гореща - намаляваме, аки в краищата е по гореща - увеличаваме налягането, и така с проба-грешка докато стигнем максимално равномерна температура навсякъде. Разликата от предписаното налягане редовно надвишаваше половин атмосфера!
  • 60 PlimP

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "едно ферари":

    зависи кво караш, ако е скапано дизелче ще спестиш и после ще ги дадеш в сервиза та даже няма да стигнат, икономията е майка на мизерията, като искаш ефтинко, боцваш си една астричка 1.6 моно с котлонче и си в играта
  • 61 Kiko

    0 0 Отговор
    Карайте на ток ... ;)