Кралският технологичен институт в Стокхолм и корабостроителницата Wallenius Marine представиха проект за гигантски платноход, способен да превозва по 7 000 автомобила през Атлантическия океан. Съдът ще изхвърля 90% по-малко вредни емисии от стандартните кораби от такъв клас.
Oceanbird ще бъде дълъг 200, широк 40 и висок 100 метра, 80 от които се падат на платната. Платноходът ще има двигатели за маневриране в пристанища и непредвидени ситуации, но основен източник на енергия ще бъде вятърът.
Плановете предвиждат Oceanbird да бъде пуснат на вода през 2024 г. Има няколко недостатъка в сравнение с подобни кораби, използвани за превоз на автомобили. За да пресече Атлантика ще са му нужни 12 дни вместо седмица. Освен това платноходът отстъпва на ролкерърите (разновидност на контейнеровозите за транспорт на колесна техника) по вместимост - норвежкият Hoegh Target, например, поема 8 500 коли.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бесен Язовец
Коментиран от #6
10:39 11.09.2020
2 Читател
10:42 11.09.2020
3 Мишел дьо Нострадам
10:48 11.09.2020
4 Иван
Коментиран от #5, #7
11:08 11.09.2020
5 Бачо Киро
До коментар #4 от "Иван":
Нищо бе, напредъкът е толкова голям вече, че затваряме кръга и идваме отзад - няколко века по-късно, ракети, самолети, космически станции, а се връщаме при платноходите.Коментиран от #8
11:14 11.09.2020
6 гост
До коментар #1 от "Бесен Язовец":
При съвременните сателитни средства за навигация възможността да "няма" вятър е почти несъществуваща , защото движението на въздуха се изчислява с дни напред !! Най-много да се удължи маршрута за да се следва вятъра !! И дори две седмици вместо една за същия маршрут и намалението с 20% на товароносимоста ще се избият в пъти от стотиците тонове спестено гориво !!!! Само то стига да удвои печалбата от транспорта , да не кажа утрои !!! Една седмица повече време е повече от прежалим недостатък при това положение , а и по принцип при корабен транспорт седмица не е решаваща !11:19 11.09.2020
7 гост
До коментар #4 от "Иван":
А къде отиде разхода , дето е 90% от разходите на превозвача ?????? И кой товародател ще откаже срок по-дълъг със седмица при цена наполовина или даже с 30% по-ниска ??? И пак този ще спечели ПОВЕЧЕ от "бързия" пушилник !!!! И как ги сметна тия -56% ??? По симпатии или собствени желания , хахахахха !!! Като вземат всички да минат на такива сигурно ще ги обявиш за луди . щото не са на твоя акъл , пък колко са ефективни и печеливши не е важно , щом не ти изнася , хахахах !!!11:25 11.09.2020
8 гост
До коментар #5 от "Бачо Киро":
Платноходите и по-точно корабите със задвижване от вятър , щото са 3-4 вида и то повечето без платна , са бъдещето да не кажа настоящето при корабите ! При малките кораби те никога не са си отивали и има защо , а сега ще се върнат и при големите !! И ще са ПО-БЪРЗИ от пушилниците ,за ваше съжаление !! Особено вариантите с ветрогенератори-летящи крила на голяма височина ! Изчакай само още 4-5 години , това не е нищо !Коментиран от #14
11:32 11.09.2020
9 Капитан
Коментиран от #11, #12, #18, #19
11:32 11.09.2020
10 7532
Регата Волво Оушън прави обиколка на земното кълбо за 45-50 дни.
С други думи мореплаването с ветроходи не е това от преди 200 години. Предлага икономичност и доста добри скорости.
11:39 11.09.2020
11 гост
До коментар #9 от "Капитан":
Не са загубили никаква битка , точно колкото електромобилите са загубили от двг , толкова и ветроходите (щото има не само с платна) са загубили от пушилниците !! Просто така е било по-лесно тогава ! Но вече не е , щото платната са напълно автоматизирани и даже не са от плат !!! И само факта , че при пушилниците 90% от разходите са падат на горивото е предостатъчен , няма да ги бъде , хахахах !!!11:40 11.09.2020
12 Ти прочете ли за товара
До коментар #9 от "Капитан":
За каква бързина и точност на доставките говориш, когато след като разтоварят автомобилите, те ще стоят поне няколко месеца "на склад" на пристанището и ще им се плащат такси за престой. Почти всички пристанища на които се стоварват автомобили са задръстени, особено сега заради коронавируса.Коментиран от #13
12:02 11.09.2020
13 гост
До коментар #12 от "Ти прочете ли за товара":
Няма никакво значение , че в случая са автомобили !!! Средния срок на контейнеровоз от Китай до Европа или Америка е почти месец !! Дали ще е месец и две седмици или даже два , което няма как да стане всъщност , всичко е въпрос на планиране , но при 2-3 ПЪТИ по-ниска цена никой няма и да пита за срокове !!! Освен това главната причина за все по-големите контейнеровози е именно спестяването на гориво , което обаче води до други недостатъци като трудно маневриране и все по-малко пристанища , които могат да ги приемат !! А при положение , че големия разход гориво практически отпада , с по-малки кораби с по-чести курсове може да се закара товар и в най-малкото възможно пристанище , вместо всички да се бутат в 5-6 големи и оттам да ги мъкнат на хиляди км с друг транспорт !!12:23 11.09.2020
14 Бачо Киро
До коментар #8 от "гост":
Нещо не правиш разлика между платноход и кораб с ветрогенератор, ама аре, ти и без това си дрънкаш по цял ден тука без никакъв допир с реалността ... Кой викаш не си е отивал? Платноходите при корабите? Предполагам по цял ден се возиш я на платноход ферибот, я на платноходите като идеш на круз ... от онея с по 3-4 хиляди човека на тях ... Ааааааа, ма ти за платноходките ли говориш, дето се возиш наоколо? Е па как ще научиш плаването, ако не се научиш на платноходка? Абе откъде ги вадиш всичките тези простотии, дето бълват от главата ти? Платноходите се били завърнали, че чак вече ще сменят "пушилниците" .... Колкото електромобилите са сменили другите, толкова и при корабите ветроходите ще сменят настоящите, че пък и след 4-5 години ... Хората ти направили един проект, ти вече полетя из облаците ... При малките кораби ветроходите не си били отивали вика никога ... Интересно е ти на кое викаш кораб ... Ще те видим и след 4-5 години как ще прекосяваш океана на вятър ... Още малко и перпетуум мобиле ще изкараш, дето ще произвежда повече ток на вятър, отколкото му е нужно да се движи ... Между другото, 90% по-малко вредни емисии не означава 90% по-малко разходи, та аре по-полека с преиначаването на информацията.Коментиран от #15, #16
12:38 11.09.2020
15 Очаквай скоро
До коментар #14 от "Бачо Киро":
Като натиснат корабите за емисиите и преминат на водород, двигателите ще са електрически. Тогава очаквай и платна от фотоволтаици, който ще оползотворяват едновременно и енергията от вятъра и енергията от слънцето, което ще ги направи независими от капризите на времето, но в същото време ще могат да пътуват и само на възобновяема енергия, когато е налична.Коментиран от #20
12:57 11.09.2020
16 гост
До коментар #14 от "Бачо Киро":
Само да ти припомня , че ти е много "избирателана" паметта , хахаха , че океаните и въобще цялата планета са прекосявани и обикаляни на платна повече от 15 века , а по последни данни и повече , докато пушилниците ти , особено тия с двг , дето са ти любимци са от няма и 100 години и няма да ги бъде още и една пета от тия 100 , пък ти си мечтай !! Времето е доказало кое е ефективното !!Коментиран от #24
13:02 11.09.2020
17 Пламен
13:07 11.09.2020
18 гост
До коментар #9 от "Капитан":
Еко "изцепката " всъщност е много закъсняла !!! Щото ако бяха я започнали още преди 50-60 години , както и трябваше , досега да сме забравили пет пъти за пушилниците и всички свързани с тях простотии !!! И светът щеше да е едно много по-добро място !! Освен за русопитеците , де , то това е явно и големия проблем на тукашните "спецове" , хахахха !!!13:07 11.09.2020
19 гост
До коментар #9 от "Капитан":
Инките са изградили най-голямата империя в Америките БЕЗ ДА ПОЗНАВАТ колелото и коня !!! И въобще животинската тяга за работа , щото са познавали единствено ламите за отглеждане !!! Въпреки , че са строили пътища не по-лоши от римските !! Та е мноооого спорно петрола дали е помогнал или ПОПРЕЧИЛ на цивилизацията да тръгне по друг , ПО-ДОБЪР път !!!!13:13 11.09.2020
20 гост
До коментар #15 от "Очаквай скоро":
Той горкия не е чувал и за плановете за плаващи фотоволтаични централи по основните морски пътища , които да презареждат корабите и да станат първата "индустрия" за един куп островни нации , дето в 21 век още разчитат на риболов и туризъм , ама много осведомен се пише , хахаха !!!14:06 11.09.2020
21 ММР
Коментиран от #22
15:18 11.09.2020
22 гост
До коментар #21 от "ММР":
Ами не е най-доброто, напротив едно от най-лошите е !! Щото при 10 , 20 , 50 000 , колкото са корабите , няма начин да не гръмнат поне 10,20 , 50 !!!! Което значи горе долу ядрена война !! Проблемите с отработеното гориво , отделна екстра !!! ВЕИ нямат алтернатива , стига сте ми въртели болшевишки опорки !!15:39 11.09.2020
23 Гост
Коментиран от #25
16:27 11.09.2020
24 Гост
До коментар #16 от "гост":
Когато хората са обикаляли океаните и моретата с платноходи, 2/3 от екипажа е умирал от скорбут. Човечеството иска по-бързо и по-евтино. А тук ти предлагат по-бавно, което само ще е по-скъпо. Разходите на един плавателен съд дори и само застраховките му и разрешителните му са хиляди долари на ден.16:31 11.09.2020
25 прост
До коментар #23 от "Гост":
Много ги разбираш, бе...(прочети заглавието)Коментиран от #26
16:40 11.09.2020
26 Гост
До коментар #25 от "прост":
А ти защо се обаждаш, като не ги разбираш?17:33 11.09.2020
27 един от многото
Коментиран от #28
21:59 11.09.2020
28 Димов
До коментар #27 от "един от многото":
Някой виждал ли е шквал?16:28 12.09.2020
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 незнайко
09:36 14.09.2020
31 Язе
12:55 14.09.2020