Last news in Fakti

11 Септември, 2020 10:34 8 200 31

Платноход ще превозва по 7000 автомобила през Атлантика

  • oceanbird-
  • платноход-
  • кораб-
  • ролкерър

Кралският технологичен институт в Стокхолм и корабостроителницата Wallenius Marine представиха проект за гигантски платноход, способен да превозва по 7 000 автомобила през Атлантическия океан. Съдът ще изхвърля 90% по-малко вредни емисии от стандартните кораби от такъв клас.

Oceanbird ще бъде дълъг 200, широк 40 и висок 100 метра, 80 от които се падат на платната. Платноходът ще има двигатели за маневриране в пристанища и непредвидени ситуации, но основен източник на енергия ще бъде вятърът.

Плановете предвиждат Oceanbird да бъде пуснат на вода през 2024 г. Има няколко недостатъка в сравнение с подобни кораби, използвани за превоз на автомобили. За да пресече Атлантика ще са му нужни 12 дни вместо седмица. Освен това платноходът отстъпва на ролкерърите (разновидност на контейнеровозите за транспорт на колесна техника) по вместимост - норвежкият Hoegh Target, например, поема 8 500 коли.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бесен Язовец

    27 28 Отговор
    Като няма вятър ще грбът време на пристигане на каргото за премиерата на следващия модел!

    Коментиран от #6

  • 2 Читател

    33 3 Отговор
    Да вземат LiNo или НиЛо ли беше.... да изпъва платната.
  • 3 Мишел дьо Нострадам

    11 16 Отговор
    На "Титаник" прилича.
  • 4 Иван

    16 15 Отговор
    вижда се, че ако няма държавен натиск за вредни емисии това никой няма да го ползва. 7000 коли срещу 8500 на конкуренцията на курс t.e. 17,6% по ефикасно. курсът от своя страна е 12 дена срещу 7 на конкуренцията т.е. 41% по-малко ефикасно. Сумарано ефикастността е -56%. Е кой бизнес ще плаща за услуга, доставяне за по-дълго време , но и по-малко ефикасна? може да бият само ако превозвачът издъни някаква много ниска цена за брой автомобил.

    Коментиран от #5, #7

  • 5 Бачо Киро

    21 5 Отговор

    До коментар #4 от "Иван":

    Нищо бе, напредъкът е толкова голям вече, че затваряме кръга и идваме отзад - няколко века по-късно, ракети, самолети, космически станции, а се връщаме при платноходите.

    Коментиран от #8

  • 6 гост

    39 7 Отговор

    До коментар #1 от "Бесен Язовец":

    При съвременните сателитни средства за навигация възможността да "няма" вятър е почти несъществуваща , защото движението на въздуха се изчислява с дни напред !! Най-много да се удължи маршрута за да се следва вятъра !! И дори две седмици вместо една за същия маршрут и намалението с 20% на товароносимоста ще се избият в пъти от стотиците тонове спестено гориво !!!! Само то стига да удвои печалбата от транспорта , да не кажа утрои !!! Една седмица повече време е повече от прежалим недостатък при това положение , а и по принцип при корабен транспорт седмица не е решаваща !
  • 7 гост

    28 2 Отговор

    До коментар #4 от "Иван":

    А къде отиде разхода , дето е 90% от разходите на превозвача ?????? И кой товародател ще откаже срок по-дълъг със седмица при цена наполовина или даже с 30% по-ниска ??? И пак този ще спечели ПОВЕЧЕ от "бързия" пушилник !!!! И как ги сметна тия -56% ??? По симпатии или собствени желания , хахахахха !!! Като вземат всички да минат на такива сигурно ще ги обявиш за луди . щото не са на твоя акъл , пък колко са ефективни и печеливши не е важно , щом не ти изнася , хахахах !!!
  • 8 гост

    22 8 Отговор

    До коментар #5 от "Бачо Киро":

    Платноходите и по-точно корабите със задвижване от вятър , щото са 3-4 вида и то повечето без платна , са бъдещето да не кажа настоящето при корабите ! При малките кораби те никога не са си отивали и има защо , а сега ще се върнат и при големите !! И ще са ПО-БЪРЗИ от пушилниците ,за ваше съжаление !! Особено вариантите с ветрогенератори-летящи крила на голяма височина ! Изчакай само още 4-5 години , това не е нищо !

    Коментиран от #14

  • 9 Капитан

    12 20 Отговор
    Поредната "еко" изцепка . Ветроходите са загубили битката с винтовите кораби преди повече от век. Не виждам какво се е променило . В съвременното корабоплаване се ценят бързината и точността на доставките - това чудо няма да има нито едното . Такъв кораб не може да мине под нито един мост което означава че ще може да се ползва само по определени линии. Подръжката на тези "платна" не ми е ясно как ще става , надеждността им е неясна. Не знам кой корабособственик би вложил пари в подобно нововъведение . Най вероятно е с цел усвояване на някоя субсидия.

    Коментиран от #11, #12, #18, #19

  • 10 7532

    23 2 Отговор
    Факти: с ветроход можеш да обилокиш планетата по море, с нещо само на двигател - ако си тегли и цистерна с гориво.

    Регата Волво Оушън прави обиколка на земното кълбо за 45-50 дни.

    С други думи мореплаването с ветроходи не е това от преди 200 години. Предлага икономичност и доста добри скорости.
  • 11 гост

    20 7 Отговор

    До коментар #9 от "Капитан":

    Не са загубили никаква битка , точно колкото електромобилите са загубили от двг , толкова и ветроходите (щото има не само с платна) са загубили от пушилниците !! Просто така е било по-лесно тогава ! Но вече не е , щото платната са напълно автоматизирани и даже не са от плат !!! И само факта , че при пушилниците 90% от разходите са падат на горивото е предостатъчен , няма да ги бъде , хахахах !!!
  • 12 Ти прочете ли за товара

    21 0 Отговор

    До коментар #9 от "Капитан":

    За каква бързина и точност на доставките говориш, когато след като разтоварят автомобилите, те ще стоят поне няколко месеца "на склад" на пристанището и ще им се плащат такси за престой. Почти всички пристанища на които се стоварват автомобили са задръстени, особено сега заради коронавируса.

    Коментиран от #13

  • 13 гост

    17 3 Отговор

    До коментар #12 от "Ти прочете ли за товара":

    Няма никакво значение , че в случая са автомобили !!! Средния срок на контейнеровоз от Китай до Европа или Америка е почти месец !! Дали ще е месец и две седмици или даже два , което няма как да стане всъщност , всичко е въпрос на планиране , но при 2-3 ПЪТИ по-ниска цена никой няма и да пита за срокове !!! Освен това главната причина за все по-големите контейнеровози е именно спестяването на гориво , което обаче води до други недостатъци като трудно маневриране и все по-малко пристанища , които могат да ги приемат !! А при положение , че големия разход гориво практически отпада , с по-малки кораби с по-чести курсове може да се закара товар и в най-малкото възможно пристанище , вместо всички да се бутат в 5-6 големи и оттам да ги мъкнат на хиляди км с друг транспорт !!
  • 14 Бачо Киро

    9 11 Отговор

    До коментар #8 от "гост":

    Нещо не правиш разлика между платноход и кораб с ветрогенератор, ама аре, ти и без това си дрънкаш по цял ден тука без никакъв допир с реалността ... Кой викаш не си е отивал? Платноходите при корабите? Предполагам по цял ден се возиш я на платноход ферибот, я на платноходите като идеш на круз ... от онея с по 3-4 хиляди човека на тях ... Ааааааа, ма ти за платноходките ли говориш, дето се возиш наоколо? Е па как ще научиш плаването, ако не се научиш на платноходка? Абе откъде ги вадиш всичките тези простотии, дето бълват от главата ти? Платноходите се били завърнали, че чак вече ще сменят "пушилниците" .... Колкото електромобилите са сменили другите, толкова и при корабите ветроходите ще сменят настоящите, че пък и след 4-5 години ... Хората ти направили един проект, ти вече полетя из облаците ... При малките кораби ветроходите не си били отивали вика никога ... Интересно е ти на кое викаш кораб ... Ще те видим и след 4-5 години как ще прекосяваш океана на вятър ... Още малко и перпетуум мобиле ще изкараш, дето ще произвежда повече ток на вятър, отколкото му е нужно да се движи ... Между другото, 90% по-малко вредни емисии не означава 90% по-малко разходи, та аре по-полека с преиначаването на информацията.

    Коментиран от #15, #16

  • 15 Очаквай скоро

    14 4 Отговор

    До коментар #14 от "Бачо Киро":

    Като натиснат корабите за емисиите и преминат на водород, двигателите ще са електрически. Тогава очаквай и платна от фотоволтаици, който ще оползотворяват едновременно и енергията от вятъра и енергията от слънцето, което ще ги направи независими от капризите на времето, но в същото време ще могат да пътуват и само на възобновяема енергия, когато е налична.

    Коментиран от #20

  • 16 гост

    14 4 Отговор

    До коментар #14 от "Бачо Киро":

    Само да ти припомня , че ти е много "избирателана" паметта , хахаха , че океаните и въобще цялата планета са прекосявани и обикаляни на платна повече от 15 века , а по последни данни и повече , докато пушилниците ти , особено тия с двг , дето са ти любимци са от няма и 100 години и няма да ги бъде още и една пета от тия 100 , пък ти си мечтай !! Времето е доказало кое е ефективното !!

    Коментиран от #24

  • 17 Пламен

    17 1 Отговор
    Идеален е, та кой са му нужни 8500 коли на седмица? Дори Баце не превърта такъв капитал през шкафчето!
  • 18 гост

    12 4 Отговор

    До коментар #9 от "Капитан":

    Еко "изцепката " всъщност е много закъсняла !!! Щото ако бяха я започнали още преди 50-60 години , както и трябваше , досега да сме забравили пет пъти за пушилниците и всички свързани с тях простотии !!! И светът щеше да е едно много по-добро място !! Освен за русопитеците , де , то това е явно и големия проблем на тукашните "спецове" , хахахха !!!
  • 19 гост

    17 5 Отговор

    До коментар #9 от "Капитан":

    Инките са изградили най-голямата империя в Америките БЕЗ ДА ПОЗНАВАТ колелото и коня !!! И въобще животинската тяга за работа , щото са познавали единствено ламите за отглеждане !!! Въпреки , че са строили пътища не по-лоши от римските !! Та е мноооого спорно петрола дали е помогнал или ПОПРЕЧИЛ на цивилизацията да тръгне по друг , ПО-ДОБЪР път !!!!
  • 20 гост

    9 3 Отговор

    До коментар #15 от "Очаквай скоро":

    Той горкия не е чувал и за плановете за плаващи фотоволтаични централи по основните морски пътища , които да презареждат корабите и да станат първата "индустрия" за един куп островни нации , дето в 21 век още разчитат на риболов и туризъм , ама много осведомен се пише , хахаха !!!
  • 21 ММР

    3 6 Отговор
    Може би, най-перспективното задвижване са т.нар. Малки Модулни Реактори. С едно зареждане изкарват повече от един човешки живот, а и безопасността им е много подобрена.

    Коментиран от #22

  • 22 гост

    6 5 Отговор

    До коментар #21 от "ММР":

    Ами не е най-доброто, напротив едно от най-лошите е !! Щото при 10 , 20 , 50 000 , колкото са корабите , няма начин да не гръмнат поне 10,20 , 50 !!!! Което значи горе долу ядрена война !! Проблемите с отработеното гориво , отделна екстра !!! ВЕИ нямат алтернатива , стига сте ми въртели болшевишки опорки !!
  • 23 Гост

    4 8 Отговор
    Голям обем, малко товарна площ. С тия платна не ми се мисли как ще е при силен вятър. Напоследък разни хендърчета си играят на инженери.

    Коментиран от #25

  • 24 Гост

    7 6 Отговор

    До коментар #16 от "гост":

    Когато хората са обикаляли океаните и моретата с платноходи, 2/3 от екипажа е умирал от скорбут. Човечеството иска по-бързо и по-евтино. А тук ти предлагат по-бавно, което само ще е по-скъпо. Разходите на един плавателен съд дори и само застраховките му и разрешителните му са хиляди долари на ден.
  • 25 прост

    4 2 Отговор

    До коментар #23 от "Гост":

    Много ги разбираш, бе...(прочети заглавието)

    Коментиран от #26

  • 26 Гост

    2 4 Отговор

    До коментар #25 от "прост":

    А ти защо се обаждаш, като не ги разбираш?
  • 27 един от многото

    7 0 Отговор
    Автомобиловозите и така си имат над 25м. надводен борд и газят 7-8м. при положение , че им сложат и платна не ми се и помисля какво ще стане при неочакван по силен порив на вятъра или шквал.

    Коментиран от #28

  • 28 Димов

    2 1 Отговор

    До коментар #27 от "един от многото":

    Някой виждал ли е шквал?
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 незнайко

    0 1 Отговор
    Все пак е нещо . Няма да замърсява околната среда . Почти като ветроходните кораби едно време. Ако измислят платната да са фотоволтаични, тогава ще е още по добре . Със сигурност няма да са от ПЛАТ .
  • 31 Язе

    1 0 Отговор
    Сега ще се появи и Джак Спароу.Да сложат и гребла,че не се знае