Недостатъчният заряд на акумулатора е често срещан проблем при автомобили, които се ползват за кратки пътувания на къси разстояния. Ентусиасти от канала "Электроник" в руския портал "Яндекс.Дзен" проведоха експеримент, за да установят колко време трябва да работи двигателят за възстановяване на енергията, изразходвана за стартирането на двигателя.
Нивото на заряда в акумулатора е измервано по консумацията на генератора. Авторите на експеримента застъпват тезата, че акумулаторът харчи най-много ток веднага след пуска на двигателя, след което консумацията спада с нарастването на заряда. Така моментът на възстановяване на изразходваната енергия съвпада със стабилизирането на разхода на ток.
За експеримента е използван автомобил с 60-амперчасов акумулатор. След като тестовата кола изминава 20 км, измерванията показват резултат 4.1 ампера - силата на тока, който генераторът изразходва за захранване на основните консуматори при заредена батерия.
Веднага след повторното стартиране на двигателя тази величина се покачва на 7 ампера. След изминаването на 500 метра тя спада на 6 ампера, а след още 2 км - на 4.6 ампера. Крайният извод от експеримента гласи, че изразходваната за пуск на мотора енергия се възстановява за 4 км или 4 минути работа на място.
От канала "Электроник" уточняват, че тези показатели са приблизителни и имат само ориентировъчен характер, тъй като се влияят от условията, в които работи двигателят, и състоянието на електрическата система. В студено време, например, възстановяването на заряда отнема по-дълго време.
Доста коментатори под публикацията за експеримента обаче оспорват резултатите и изводите. Някои скептици отбелязват, че за възстановяването на енергията в акумулатора са нужни 3-4 пъти повече ампер-часа от изразходваните за стартирането на двигателя, че при наличието на допълнителни консуматори зареждането на 100% е невъзможно, че не е отчетено отдаваното от генератора напрежение и т.н. Приведени са и примери от учебници по устройство на автомобила, според които за възстановяването на заряда на акумулатора е необходимо изминаването на поне 30 км.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Петър
11:34 28.12.2020
2 zeus
Коментиран от #27, #41
11:34 28.12.2020
3 Сектанта
Коментиран от #37, #64
11:38 28.12.2020
4 Japan
Коментиран от #7, #9, #11, #81
11:46 28.12.2020
5 Графена във филтър
11:50 28.12.2020
6 Тиква
Коментиран от #20
11:53 28.12.2020
7 Озадачен
До коментар #4 от "Japan":
Я ни открехни какво е това "окомолатор", че и ние да знаем.Коментиран от #38
11:56 28.12.2020
8 Озадачен
11:56 28.12.2020
9 Да пали ти
До коментар #4 от "Japan":
Накъде другаде 14 години с един ..... Стига глупости. В България имахме читави, но ги няма вече и тях. 6 години ми беше максимума на Монтана - бат. Сега и полски и всякаква сган едвам изкарват по 1 година.Коментиран от #15, #16, #39, #50, #80
11:57 28.12.2020
10 Кольо Тесларов
Коментиран от #14
11:59 28.12.2020
11 Папуняк
До коментар #4 от "Japan":
Няма такава бензинова Хонда, която да пали "от четвърт". Особено на студено им трябва осезаемо повече време.И на топло си палят след два-три оборота.Но никога "от четвърт"Коментиран от #70
12:01 28.12.2020
12 Аз палим
Коментиран от #36
12:10 28.12.2020
13 ДЕД КРАЧУН
12:11 28.12.2020
14 Геро
До коментар #10 от "Кольо Тесларов":
По тази логика след 7-8 запалвания, няма да има достатъчно ток. Карам с един средно 6гСтига глупости.
Коментиран от #77
12:19 28.12.2020
15 яко ни лъжат
До коментар #9 от "Да пали ти":
ЯКО ЛЪЖАТ СЕГА. КУПИХ ВАРТА ЗА ПО-ДЪЛГА ГАРАНЦИЯ. И ГА ИЗТЕЧЕ ГАРАНЦИЯТА И ВЕДНАГА ВАРТАТА СЕ РАЗВАЛИ/СКАПА/ . СЕГА КУПУВАМ НАЙ-ЕФТИНИТЕ АКУМУЛАТОРИ С 2 ГОДИШНА ГАРАНЦИЯ. ИЗКАРВАТ ТОЧНО ДВЕ ГОДИНИ И СЕ СКАПВАТ. НЯМА КАТО СТАРИТЕ ДА ДЪРЖАТ 6-7 ГОДИНИ. И С КОЛИТЕ Е ТАКА. ИЗТИЧ ГАРАНЦИЯТА И Е МОРГА.Коментиран от #17, #26, #31, #35
12:22 28.12.2020
16 Вальоо
До коментар #9 от "Да пали ти":
Извинявай,ти не работиш в сферата с акумулаторите. Имаме магазин,лично с очите съм виждал да идва Мерцедес от 2006г. с оригиналния заводски акумулатор. Какво пречи и неговата да е така? Все много знаете,пък накрая нищо не знаете! Замълчете поне веднъж.Коментиран от #51, #76
12:27 28.12.2020
17 Незнам
До коментар #15 от "яко ни лъжат":
но, аз карам автомобил 2012 година още е с оригиналния акумолатор, с който колата излезе от магазина!!! Колата е със старт /стоп-среден клас.12:28 28.12.2020
18 Агенция ЕЖК една жена каза
Защо преразказвате ваша версия, а не пуснахте видеото за да го изгледаме и да преценим сами какво и къде са мерили? Дали въобще са се сетили да премерят и напрежението на акумулатора?
Коментиран от #61
12:37 28.12.2020
19 Audi S
12:42 28.12.2020
20 Виж сега
До коментар #6 от "Тиква":
Смени си никнейм. Не ме карай на наречен "Тиква" да пиша +12:43 28.12.2020
21 Майстора
12:52 28.12.2020
22 DrivingPleasure
Коментиран от #23, #32
13:09 28.12.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Даскал
Коментиран от #25, #33
13:29 28.12.2020
25 Едно време
До коментар #24 от "Даскал":
30 километра се изминаваха за 20 минути, а сега градско 3,7км могат да ти отнемат повече от 20 Мин. Какво се чудиш? Времето е важно, а не километрите.13:53 28.12.2020
26 Дсни
До коментар #15 от "яко ни лъжат":
Вземи си Banner - вече 7ма година ми стартира колата. Това е марката за акумулати!14:06 28.12.2020
27 Човека с "изпушен дизел"
До коментар #2 от "zeus":
По-често наблюдавам бензинови двигатели да палят с повече въртене и на студено и на топло, отколкото дизелите. Няма да казвам, че в сервиза ни идва един човек с Мерцедес 53та, дизел, който само трябва да изчакаш да подргеят свещите и пали на четвърт за разлика от бензинопила който имам.14:25 28.12.2020
28 kkk
Жената кара дизел и работи на 5 мин. от вкъщи и НИКОГА акумулатор на тая кола не е създавал грижи през зимата. Сега да изясним положението и що онея дето са пробвали нещо са пълни иди оти:
- къси разстояния
- поради липсата на сняг който да се чист в 95% от времето няма никакво подгряване на мотора, пали и тръгва веднага
- задължително се пуска подгрев на огледалата, задно стъкло и седалките
- колата е с ел. нагревател във въздуховодите и като пуснеш парното в началото се задейства и той да дърпа ток като замаян
- да не забравим фарове и габарити
Тоест няма какво повече да дърпа ток в тая кола и дори сега батерията дето е на 3+ години не си и помисля да се предава и върти като в първия ден. Извод- ако алтернатора си е ОК и батерията не е 6-7 годишна е достатъчно дори 1 път месечно през зимата тая кола да се кара 25-30км. за да е сигурно, че зарядът е възстановен на 100%.
Коментиран от #42, #63
14:48 28.12.2020
29 Ракия
14:52 28.12.2020
30 1520
15:18 28.12.2020
31 Ааее
До коментар #15 от "яко ни лъжат":
Вие сигурни ли сте, че проблема е в акумулатора? Как 1-2 години, ще държи и то в България, където зима почти няма? Прегледайте си колите, зарядното напрежение! Възможно е динамото да не ви зарежда добре акумулатора!15:31 28.12.2020
32 Еееех
До коментар #22 от "DrivingPleasure":
Какво да възстанови? Ти нали ще я караш? Или ти я палиш, зареждаш тока, който си използвал и я гасиш?15:35 28.12.2020
33 Стеоод
До коментар #24 от "Даскал":
Всеки акумулатор трябва да се зарежда поне веднъж,преди зима и най вече оловно киселинните.Гъстотата на електролита зимно време се прави 1.30Коментиран от #57
16:49 28.12.2020
34 Балъци
Коментиран от #48
17:44 28.12.2020
35 type-R
До коментар #15 от "яко ни лъжат":
Кой те кара да купуваш немски боклуци, когато има Yuasa и Exide17:52 28.12.2020
36 PlimP
До коментар #12 от "Аз палим":
прав си, но ако го караш без акум. ще пукне алтернаторът18:51 28.12.2020
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 batkata
До коментар #7 от "Озадачен":
Затворено училище вероятно преполагаемо covid 1918:59 28.12.2020
39 Случаен
До коментар #9 от "Да пали ти":
Туран 2007г - още е с оригиналния, черен, пише си номера на частта отгоре :Р19:09 28.12.2020
40 batkata
Коментиран от #45, #73
19:10 28.12.2020
41 Audi
До коментар #2 от "zeus":
Паля от четвърт.....тъй че дреме миКоментиран от #58
19:20 28.12.2020
42 Винкело
До коментар #28 от "kkk":
Някъде са ти мушнали водородна клетка. Виж под задната седалка, вляво. Обикновено там ги крият.19:22 28.12.2020
43 Чук
Коментиран от #44
19:27 28.12.2020
44 Голем чук
До коментар #43 от "Чук":
На тая "система"и викат на прост език автоматичен смукач!!! Накратко щото двигателя е регулиран да работи икономично при оптимален темп.режим! И като е студен ако няма допълнително въздух и гориво,респ. по високи обороти без газ,ще заработи...ама друг път.....И за да те убедя 100% кажи на кой двигател когато е загрят,и му закачиш изтощен акумулатор вдига оборотите?????19:59 28.12.2020
45 шибалит
До коментар #40 от "batkata":
Има едно нещо което се казва реле регулатор, провери него!20:04 28.12.2020
46 Един
20:17 28.12.2020
47 От чужбина
Някои които зазимяват акумулатора в гаража или мазето правят една голяма грешка като го разреждат /електрически/. Така на практика то съсипват акумулатора и ако се опитат пролетта да го заредят се чудят защо не става. Обратното, оставя се напълно зареден и дори се дозарежда от време на време... може и 1 път на месец, два... Тези акумулатори са едни от най-старите като вид и би трябвало в населението да има достатъчно познания за това.
Коментиран от #67
20:23 28.12.2020
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 тракторист
20:29 28.12.2020
50 Иво
До коментар #9 от "Да пали ти":
Потвърждавам, че е възможно. Карам Дачия, произведена 11 месец 2007. На акумулатора има щампа с датата на производство 10 месец 2007. 13 години, за вас лъжа, за мен истина. На акумулатора пише Рено.Коментиран от #56
20:41 28.12.2020
51 Петър
До коментар #16 от "Вальоо":
Ама лично го видя 2010 година ли? :)21:21 28.12.2020
52 Иво
21:43 28.12.2020
53 Старо вино
21:43 28.12.2020
54 Бай Кольо
Коментиран от #72
22:14 28.12.2020
55 Оня с автосервиза
Коментиран от #60
22:36 28.12.2020
56 Иван
До коментар #50 от "Иво":
Няма такъв акумулатор, дори да е литиев :)Циркаджия :)
23:40 28.12.2020
57 Даскал
До коментар #33 от "Стеоод":
Аз пък съм зареждал акумулатор само веднъж. Имах колата от 7 години и една сутрин не запали. Заредих и на другия ден си купих нов. Сега съм с друга кола от 5 години. В общи линии без дозареждане изкарват поне 7 години при мен. При теб с дозареждане колко изкарват?23:42 28.12.2020
58 иван
До коментар #41 от "Audi":
Дали е четвърт километър или са само 50 м. бутане е все едно.Изхвъърли акумулатора :) и си купи нов.
Коментиран от #59
23:48 28.12.2020
59 иван
До коментар #58 от "иван":
Ами какво да ти кажа - разни акумулатори, разни характеристики и отчати късмет.Но между 5-7 години е нормално. Повече или по-малко е извращение :)
23:51 28.12.2020
60 Заю Баю
До коментар #55 от "Оня с автосервиза":
Клапата ти е на въздуха, точно преди да влезе в двигателя. При запалване е затворена и влиза малко въздух затова сместа е богата и оборотите високи. После се управлява от компютъра на колата в зависимост от показанията на датчиците и най-вече на ламбда сондата.23:52 28.12.2020
61 Ааа не ве
До коментар #18 от "Агенция ЕЖК една жена каза":
Ти си върхът на елтехниката по всички земни кълбета рийш ли...00:17 29.12.2020
62 Пешо
00:18 29.12.2020
63 КККККу
До коментар #28 от "kkk":
а бе я я провери само там ли"работи"?? Иначе кВо кара с толко екстри,и "нагреватели"??Да не е Бентли с ремарке???Ъ???03:49 29.12.2020
64 Интересно
До коментар #3 от "Сектанта":
Каде бре "човече" си я...такова ти ли поставяш манивелата,или ходиш в специализиран"сервиз" да ти я монтират?????04:04 29.12.2020
65 БиБи Кинг
Коментиран от #66
06:20 29.12.2020
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 От село
До коментар #47 от "От чужбина":
Така е! Аз научих доста за акумулатори още в казармата. Там ме караха дори да ги отремонтирам, ако "падне" клетка, режеш оловните мостове между клетките с ножовка, махаш смолата с нагряване и вадиш клетката. Чистиш, сменяш и така. Сега вече това не става.07:26 29.12.2020
68 Има да чакат още доста.
07:44 29.12.2020
69 The Netherland
07:50 29.12.2020
70 Ицо
До коментар #11 от "Папуняк":
Пич, ти явно не си виждал Хонда :)) Напълно съм съгласен с колегата за паленето, а на колко години е "окомолатора" не ме интересува.08:21 29.12.2020
71 Тойота
08:28 29.12.2020
72 Да бе
До коментар #54 от "Бай Кольо":
Дружба 2 - кола с тотално паднал акумулатор - не върти само цъка и помигва таблото. Дадохме и ток, запали, поработи 10 минути на място, прибра се до Борово и след седмица запали без проблем. Акумулатор на 4 години.08:51 29.12.2020
73 с опит
До коментар #40 от "batkata":
има нещо не наред при теб. Минавам по 10 км. в посока на ден рано сутрин и късно вечер - т.е. когато няма движение и не седя в задръствания и никога не съм зареждал акумулатор - купувам ако не не най-евтиния, то някакъв компромисен вариант. Карат по 3-4 години обикновено, а карам все автоматици и без да съм сигурен в акумулатора няма как.08:55 29.12.2020
74 Друг
09:07 29.12.2020
75 Внимание
09:29 29.12.2020
76 Работя в
До коментар #16 от "Вальоо":
Работя в Германия.На един приятел са му сменили динамото заедно с акумулатора за да му дадат гаранция.в сервиз на Мерцедес автомобила е Мерцедес .Така че това е относително.Коментиран от #78
10:27 29.12.2020
77 Не всичко
До коментар #14 от "Геро":
което изглежда логично е вярно, поради действащите физични закони. Алтернатора поддържа акумулатора жив, докато не се изтощи и го смените ... не се заблуждавайте че можете да го заредите напълно с каране ... иначе на Мъск нямаше да му трябват зарядни станции :))10:32 29.12.2020
78 Вальоо
До коментар #76 от "Работя в":
Ами относително не е. Колата е правена 2006 и акумулатора е с щампования код за 2006г. По-логично от това че да е заводския не може да бъде.11:47 29.12.2020
79 Боко
11:48 29.12.2020
80 Сссссс
До коментар #9 от "Да пали ти":
Като караш кочина и 1 месец няма да изкара тъпак.Аз с Монбат изкарах 8 години16:23 29.12.2020
81 Много голям
До коментар #4 от "Japan":
Пукал си.Окомолатор16:38 29.12.2020
82 От чужбина
Ако акумулатора е НЕобслужваем, каквито са повечето в момента акумулатори то трябва да се погрижите за него единствено като от време на време го дозаредите. Това дозареждане важи и за обслужваемите акумулатори /тези с капачките/. Защо се дозареждат тези акумулатори? Тези акумулатори /оловно-киселинните/ имат два
17:39 29.12.2020
83 Tgборисов
17:55 29.12.2020
84 Nisannn
Коментиран от #85
18:18 29.12.2020
85 От чужбина
До коментар #84 от "Nisannn":
От наблюденията ми до момента повечето автомобили излизат от заводите с добри акумулатори които изкарват повече от 10 години. Аз на скоро смених акумулатор на Мерцедес 2005, оригинален. Явно акумулаторите са като останалите части за автомобилите. Има оригинални, има добри но не оригинални, а има и калпави. Акумулаторите които съм купувал на последък са Бош, но закупени от Costco UK. Последния изкара 10 години без проблем. Преди това , когато беше нов минах през цяла Румъния без да ми работи генератора.18:45 29.12.2020
86 Лвт
19:35 29.12.2020
87 ИБН ЕБН АЛ КАМИЛ
22:03 29.12.2020
88 Али Баба
Ха, наздраве ся!
17:54 30.12.2020
89 Мазда 3
Глупости.
Да не говорим за колите със старт стоп - на градско може и по 200 пъти на ден да въртят сартера.
19:02 03.01.2021
90 Audi A3
08:46 11.01.2021