Блогърът OlegAC разказа за една уникална съветска находка. Той намери единственото съществуващо копие на модела Верховина-3 Турист, първият съветски мотопед за пътувания. Този "Турист" е произведен от Лвовския завод за мотоциклети през 1971 година.
Туристическата версия е базирана на модела LMZ MP-048 Верховина-3, но се различава от стандартния мотопед по страничните багажници, които са част от стандартното оборудване, както и по ветроупорното стъкло. Още през 1972 г. производството на "Турист" е ограничено и експертите са съгласни, че са произведени много малко такива мотопеди - говорим дори не за хиляди, а по-скоро за стотици от тях.
Реставраторите на модела не са успели да намерят всички оригинални части. Калниците, предното стъкло, стойките и чантите на реставрирания "Турист" не са оригинални. Страничните чанти са изработени по поръчка според запазените снимки на "Верховина-3 Турист"
Намереното копие е възстановено въз основа на донор със същата дата на производство. Реставраторите разказват, че в процеса на пресъздаване на на туристическото съветско мотоциклетче е трябвало да разчитат на изрезки от стари списания и каталози на Лвовския завод за мотоциклети, включително и на такива от западната преса.
Двигателят с мощност 2 конски сили, инсталиран на тази Верховина-3 Турист, никога не е бил ремонтиран. По време на процеса на възстановяване специалистите са свалили капаците, сменили са маслото и сменили буталната система.
Задната стойка на мотопеда е стандартна: тя е фиксирана върху дъга, разположена над задната светлина. Този елемент също е възстановен от оцелелите снимки на модела. Сега, единственият съветски "Турист" е в пълна изправност, а блогърът обещава да го подкара, когато метеорологичните условия позволяват.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бай Иван
Коментиран от #3, #4, #5, #17
11:27 25.03.2021
2 мотоциклист
Бива и то за ония години.
Коментиран от #12, #20
11:41 25.03.2021
3 Цеко сифоня
До коментар #1 от "Бай Иван":
Няма нищо общо с балканчето. Балканчето си беше як мотопед. Даже още има живи екземпляри. Един комшия имаше такова недоразумение. Завалията, направи с него повече километри от бутане, от колкото от каране.11:41 25.03.2021
4 моторджия
До коментар #1 от "Бай Иван":
Много си зле! Значи викаш всеки мотор, който е 50 куб.см е от Балканче. Смешник! Специално двигателя е изцяло руски, както и моторетката, която е изключителна. Карал съм такава само, че се казваше Рига. Същата е, но без багажника отзад, а с багажника не зная защо са я кръстили Верховина. С 2 скорости е с педали, като на колело и развива над 55 км/ч. По километраж малко над 60, а реални 56-57. За из града и за селски и черни пътища е идеална. Разход 2/100Коментиран от #7, #10
11:47 25.03.2021
5 К.К.
До коментар #1 от "Бай Иван":
От Чехословакия!Коментиран от #8, #36
11:49 25.03.2021
6 моторджия
Коментиран от #41
11:52 25.03.2021
7 20век
До коментар #4 от "моторджия":
И времената и техниката бяха по-хубави едно време, носеха индивидуализъм и очарование..Коментиран от #9, #21
11:53 25.03.2021
8 моторджия
До коментар #5 от "К.К.":
Не е от Чехословакия! Взаимствали са някои неща от двигателите на Ява (не е копие, различни са), но този двигател на тази моторетка си е изцяло руски и се е произвеждал само и единствено в СССР.Коментиран от #23
11:54 25.03.2021
9 моторджия
До коментар #7 от "20век":
Така е! Моторетката е с много здрава рама, направена е да те надживее и е изключително практично превозно средство. Леко, надеждно, здраво, безпроблемно и изключително икономично. Няма стартери, няма глупости. Завърташ педалите, моторчето пали и газ. По онова време разход 2/100 не се сещам да е имало. Може би някои Хонди да са го имали, но нещо не се сещам за конкретен модел. За из града е просто трепач. Не мога да разбера защо хората си вземат разни джипки, комбита и какви ли не камиони и се движат сами из града, като едно такова моторче ти върши прекрасна работа. И за пазаруване става и за всичко. Говорим за икономии, екологии и какво ли не, а не се замисляме, че хората преди много време са ги измислили нещата.12:01 25.03.2021
10 Бай Иван
До коментар #4 от "моторджия":
Аз колкото мотори съм карал ти сигурно толкова косми по главата нямаш, Глупак!!!! Нищо не съм казал за 50 кубика, просто на външен вид е същия като на Балкан Люлин !!!!!!!! Ако въобще знаеш какво е Балкан ЛЮЛИН !!!!!!!!!!!!!!!!Коментиран от #11
12:03 25.03.2021
11 моторджия
До коментар #10 от "Бай Иван":
Колко мотора си карал не те знам и не ме интересува, защото няма нищо общо с темата и тъпотиите, които пишеш. Добре е обаче да отидеш на офталмолог да се прегледаш! Двете моторетки по никакъв начин не си приличат, за да казваш кой от кого е копирал.12:14 25.03.2021
12 винкел
До коментар #2 от "мотоциклист":
Помня го!За нищо не ставаше-затова и няма останали.
Коментиран от #15
12:31 25.03.2021
13 Дизел
Коментиран от #14
12:32 25.03.2021
14 Механик
До коментар #13 от "Дизел":
Като стар моторджия, мога да зявя следното:Руските моторетки и мотоциклети, без да блестят с нещо кой знае какво, но и не отстъпваха по практичност на западните образци. Отстъпваха естествено по дизайн, но това не е най-главното предимство на едно МПС.
За това пък бяха много издръжливи, да не кажа идиотоустойчиви. Лесни за ремонт, некапризни към горива и околна среда и най-вече сигурни.
Да, нямаха много, а да не кажа и никаква електроника, но това е предимство по-скоро.
Верховинката си бе добро моторче. Пак казвам- безотказно.
В срвнение с нашето балканче, беше поне 3 нива нагоре. КАзвам го като човек, който много се е занимавал с тия машини, а не като русофил или като непатриот. Мога да изброявам параметрите по които верховината биеше балканчето, но няма да ми стигне страницата.
В коментарите си на техническа тема, винаги гледам да съм обективен и аполитичен.
Коментиран от #16, #24, #35, #38
12:56 25.03.2021
15 моторджия
До коментар #12 от "винкел":
Сигурен ли си, че няма останали? Тези моторчета не се внасяха у нас, за да ги има. Внасяха ги българи работещи тогава в СССР предимно в Коми. Качваха ги в товарния вагон на международния пътнически влак Москва-София и така ги докарваха у нас. Точно по точи начин бащата на мой съученик си докара неговия, който сме го карали още, като ученици.В Русия все още ги има и хората ги карат. Статията е заблуждаваща. Мотопеда е с името Рига и то е разпространеното, а това в статията си е чиста Рига, но с багажник и друго име. Както е написано едва ли не това е някакъв уникат, но не е. Има ги много. Слагаш един багажник, пишеш другото име и си готов, ако много държиш да имаш точно тази модификация.Коментиран от #25, #32
12:58 25.03.2021
16 моторджия
До коментар #14 от "Механик":
Така е, но тук се подвизават тролове русофоби, които, когато стане дума за нещо руско и веднага започват да плюят. Много правилно си казал, че когато става въпрос за техника е нужно да бъдем обективни. Не е само при моторите, а при почти всичко, което произвеждат руснаците. Може да не блестят нещата им с кой знае какво, но са направени така, че да ти служат дълго време, да са идиотоустойчиви, лесни за ремонт, ако се наложи с евтини консумативи и части. Основното при руската техника е, че не е еднодневка. Прави се солидно и здраво, за да издържи на времето и условията, които определено са сурови в техните географски ширини.Коментиран от #19
13:05 25.03.2021
17 Бай Пацо
До коментар #1 от "Бай Иван":
Амиии...къде ще се мери с "Балкан"-че бе наборе...Имах такова още от 16 г.си възраст и не слизах от него даже и през зимата...Страната обикалях през ваканциите ...двуместно си беше ,че и странични багажници и предпазни капаци пред краката бях му напаравил... 3,3 коня го даваха по документ ,ама аз го "стъргах" още ... 70 км/ч вдигаше на равно ,ако не духа насрещен вятър ...даже първата ми дупка в талона ми направиха с него ...няма да повярваш за ..."Неправилно изпреварване" си беше ...хвалих се дори с нея ...(един трактор с ремарке "издухах" на един баир при непрекъсната линия-някъде из в.Търновско си беше-1974-та г.) Па тая "Верховина" с тия два коня ,че и стъкло и сложили надали с повече от 40 ще върви...май и с две скорости си бяха.13:06 25.03.2021
18 Бай Стою касапина
Коментиран от #22
13:13 25.03.2021
19 винкел
До коментар #16 от "моторджия":
Не съм русофоб.Обективен съм! Какви качества има това недоразумение та да го хваля?Имал съм възможност да го карам,"Балканчето" беше в пъти по-добро.Коментиран от #30
13:33 25.03.2021
20 ддд
До коментар #2 от "мотоциклист":
да такива години бяха слагаш чанти и става турист а вечерни дрехи бяха пак работните дрехи ама с фенерче:))))))Коментиран от #34
14:11 25.03.2021
21 Komapak
До коментар #7 от "20век":
Така е но.... Модела изложен на снимката 1971. Бил съм в музея на Ауди, колкото и да не одобрявам марката. Това немците си го имат от 1920г. Съвсем отделен е въпросът защо след това марката прави толкова много глупости за да си купи в крайна сметка Дукати.14:12 25.03.2021
22 Komapak
До коментар #18 от "Бай Стою касапина":
Видях в Германия много стар Симсон. И тия бая са крали от Веспа😉Коментиран от #26
14:13 25.03.2021
23 К.К.
До коментар #8 от "моторджия":
Знам! А и съсед имаше Верховина началото на 80те, цяла сутрин въртеше педалите от единия край на улицата до другия, и после цял следобед ремонтираше, центроваше и пак на ново.14:59 25.03.2021
24 охобохо
До коментар #14 от "Механик":
Не знам , ама май нещо не си карал Верховина ! Аз имах Балкан 50 и Верховина , Верховините които се продаваха в Мототехника нямат нищо общо с тази на снимката !19:42 25.03.2021
25 морски
До коментар #15 от "моторджия":
Момче внасяха, Мототехника Варна беше пълна в единия край , почти никой не ги купуваше.Стояха в дървени каси.Коментиран от #33
19:54 25.03.2021
26 Бай Стою касапина
До коментар #22 от "Komapak":
Вероятно са откраднали нещо от предното окачване. Иначе външният вид няма нищо общо. А руснаците са крадци на технологии. Москвич -БМВ, Волга-Форд, ЗАЗ-Фиат 500.Булдозер Ц 100-Катерпилар. Прословутото Жигули ни го взеха под носа и ни набутаха Москвича. Първоначално Фиат започна да се произвежда в Ловеч под името Фиат Рила, но тарикатите го откраднаха, а комунистите го подариха. Тъпо!Коментиран от #31, #40
22:18 25.03.2021
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Препатил
00:40 26.03.2021
29 хаябуса
01:44 26.03.2021
30 5566
До коментар #19 от "винкел":
А за сравнение със Симсон дума и да не става....такова не съм карал но имах Иж уникален боклук беше.01:52 26.03.2021
31 Komapak
До коментар #26 от "Бай Стою касапина":
Има един много стар Симсон, който е едно към едно с Веспа.09:38 26.03.2021
32 Баш Моторджия!
До коментар #15 от "моторджия":
Уж си ,,Моторджия,пък пишеш неверни неща...!Как пък ,,Верховина",да не са ги внасяли в БГ.....?!Аз съм от Стара Загора и нашата ,,Мототехника" бе пълна с тези мотопеди....,някъде 1975г.!Бяха красиви- с хромирани калници и като ученик в техникума си мечтаех през стъклото на витрината да имам и аз ,,Верховина"...!Един братовчед си купи и почна голямата мъка...!Трудно палене и много слаба мощност...!Така и като чисто нов не успя да върви като хората тая измислена ,,Верховина"...!!!12:36 26.03.2021
33 123
До коментар #25 от "морски":
Нещо бъркаш ми се струва! Не зная във Варна как е било, но не вярвам там да са внасяли, а в София да не са. Предполагам се бъркаш с Карпати. Точно с тези мотори мототехниките бяха заринати. Аз също си купих Карпати по онова време, но не бях доволен от него. Малко вървеше и постоянно се чупеше. Такива обаче бяха времената. Симсонките много трудно се намираха и се продаваха с връзки, както и Балканчетата, които се продаваха предимно навън.Коментиран от #39
12:39 26.03.2021
34 ддда
До коментар #20 от "ддд":
...ама живеехме спокойно,мирно и задружно...!12:45 26.03.2021
35 Механик +
До коментар #14 от "Механик":
,,Верховинката си бе добро моторче. Пак казвам- безотказно. В срвнение с нашето балканче, беше поне 3 нива нагоре."Моооляяя...?!?!Я пак....?!?!?!
Имал съм и Балканче и Верховина...!Балканчето е в пъти по-добро от умрялата Верховина...!Верховината правеше постоянно проблеми с паленето,а мощността и я нямаше никаква,в сравнение с Балканчето...!!!!!!!!!!!
12:51 26.03.2021
36 Lazarov
До коментар #5 от "К.К.":
Да имаше и още един верховина спор13:56 26.03.2021
37 Някой
15:08 26.03.2021
38 Някой
До коментар #14 от "Механик":
😀😃😄🤣🤔🚴♂️🗣👣15:16 26.03.2021
39 Баро
До коментар #33 от "123":
Докато комунистическия Елит тънеше в разкош комунистическите деца караха четирицилиндрови Honda Yamaha а ние спряхме пред мототехника за да се доредим за Симсон че15:23 26.03.2021
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Антимедиатор
До коментар #6 от "моторджия":
За сравнение тогава е струвало 3 заплати по 60 рубли.Нека да се пише истината, но за вас руските подлоги тя не значи нищо !
09:25 27.03.2021
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Косе Босе
14:49 27.03.2021
44 Косе Босе част2.
15:08 27.03.2021
45 Помня
07:56 15.12.2022
46 Хмм
15:59 31.12.2022