26 Април, 2021 10:10 14 601 46

Електромобил за дълги разстояния

  • електромобил-
  • слънчева енергия

Lightyear One е електрическо превозно средство с дълъг пробег, задвижвано от слънчева енергия

Електромобил за дълги разстояния - 1

Холандският стартъп Lightyear и компанията за гуми Bridgestone обявиха първото в света електрическо превозно средство със слънчева енергия, което може да пътува на големи разстояния.

Lightyear One е електрическо превозно средство с дълъг пробег, задвижвано от слънчева енергия, което не зависи от други горива и може да отиде навсякъде “, се казва на уебсайта на компанията.

Електромобил за дълги разстояния

Пробегът на Lightyear One ще бъде 725 километра. В същото време, според производителя, автомобилът има три пъти по-нисък разход на енергия в сравнение с алтернативните електрически превозни средства, предлагани на пазара днес - 83 Wh на километър.

Слънчевата енергия може да зареди колата за допълнителни 12 километра за 1 час. От 3,7 kW зарядно - 35 километра за час; 22 kW - 209 километра. Бързо зареждане с помощта на зарядна станция 60 kW - 570 километра за час.

Електромобил за дълги разстояния

Lightyear отбелязва, че One има най-добрия аеродинамичен коефициент от всички серийни автомобили. Lightyear One може да се зарежда директно от слънцето, като се използват слънчеви панели, разположени на широкия покрив.

Колата е с дължина 5,1 метра. Салонът може да побере 4 души, а обемът на багажника е 780 литра. Bridgestone разработи гуми Turanza Eco специално за Lightyear One.

Електромобил за дълги разстояния

Производителят е успял да намали теглото на гумата, като използва по-малко суровини през целия производствен процес, както и да намали съпротивлението при търкаляне на гумата чрез специален протектор с по-голям диаметър и по-високо вътрешно налягане.

Сглобяването на слънчевото превозно средство ще бъде в Нидерландия. Първо, Lightyear One ще се предлага на жители на Швейцария и Норвегия. Първите доставки са планирани за края на 2021 година. Колата е оценена на 150 хиляди евро.

Електромобил за дълги разстояния


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 26 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 пилот на Ферари

    53 5 Отговор
    И какво ще го правят това чудо в Норвегия ? Там от ноември до март слънцето изчезва и през деня е 20 часа тъмно и само четири часа светло.

    Коментиран от #3, #11, #38

  • 2 Димов

    39 6 Отговор
    Гумите й били специални, сиреч - на цена месечна заплата. Изминавала 750 км благодарение на намаленото въздушно съпротивление, което при дъжд или мъгла се влошава дотолкова, че файда йок. И като цяло: 150 000 € за кола, която щяла да икономисва по 60ст/100км, спрямо друга електричка.
  • 3 Учителя

    25 7 Отговор

    До коментар #1 от "пилот на Ферари":

    Да ама през лятото слънцето не залязва за цели 60 дни...

    Коментиран от #6

  • 4 Кола със слънчеви панели

    27 3 Отговор
    В Норвегия?!? Шегаджии! То там като пекне едно слънце... Иначе, идеята не е лоша!

    Коментиран от #12

  • 5 Boxer 3.0

    32 6 Отговор
    За да се съберат тези 150 000 euro, за покупката на този екологичен автомобил, ще се произведат 150 тона СО2.
    Честито на еколозите!
  • 6 пилот на Ферари

    16 2 Отговор

    До коментар #3 от "Учителя":

    Да бе и половината от тях са с лошо време .
  • 7 сектант

    40 13 Отговор
    Хората с колко градивни неща се занимават а българина плюе ли та плюе братче ама като запали 1.9 тди пред блока синоптиците обявяват оранжев код за прахови частици по телевизията.
  • 8 От чужбина

    34 5 Отговор
    Това изобщо не е нова идея и е напълно логична. Ако пресметнете ще видите, че на слънчеви панели няма как да си карате колата, поне на този етап на развитие на техниката. Слънчевите панели могат да помогнат значително. Като се има в предвид, че много от колите не се карат непрекъснато, то тогава е най-големия принос на соларните панели. Пример: Отивате на работа като карате на градско 10-15 км. Оставяте колата на паркинга и соларните панели зареждат батериите до колкото могат. На покрива и капаците на една кола има около3 кв.метра. Това ще даде мощност около 600 Вата. За примерно 7 часа ще се събере около 4.2 КВт/часа. Сегашните електрички "горят" от порядъка на 15-20 КВт/часа за 100 км. Ако Вие измнавате около 30-35 км на ден ще ви трябва около 1/3 от енергията, демек около 5-7 КВт/часа. Така слънчевата енергия ви покрива над половината енергия която ви е нужна. Като заредите електричката един път в седмицата /от контакта/ и с добавянето на слънчевата енергия ще може да изкарате седмицата за хадене на работа и локално пазаруване. Разбира се тази сметка е много груба. Освен това при мрачни и дъждовни дни и седмици тази помощ от слънчева енергия ще е практически нула.

    Коментиран от #13, #16

  • 9 Turbo

    11 8 Отговор
    С разход 8,3 квтч/100 това нещо има да се влачи с 30-40 км/ч по пътищата.Пътуването наистина ще е доста дълго не като пробег в километри,а като време.Мерси!За тези пари не.

    Коментиран от #17

  • 10 Дизела

    30 4 Отговор
    Сложете и едно платно да хваща вятъра.Само със слънчеви панели няма да стане.
  • 11 бибитко

    14 1 Отговор

    До коментар #1 от "пилот на Ферари":

    Там имат пари да си го полволят това средство. Ако го предложат в бг кой ще го купи на цена 150 000 еро
  • 12 Jacques Yves Moineau

    13 2 Отговор

    До коментар #4 от "Кола със слънчеви панели":

    Що бе? Миналото лято в сряда беше слънчево...
  • 13 Jacques Yves Moineau

    5 6 Отговор

    До коментар #8 от "От чужбина":

    Егати....като ти чета коментара, май трябва да изкарам второ висше, за да я карам тази кола😀

    Коментиран от #14, #15

  • 14 Не не

    5 5 Отговор

    До коментар #13 от "Jacques Yves Moineau":

    Ти си за дизелова кола, щото до толкова ти стигат знанията с едно висше!
  • 15 От чужбина

    10 5 Отговор

    До коментар #13 от "Jacques Yves Moineau":

    Честно казано аз не те разбирам! Това са елементарни сметки. Единственото което ти трябва да знаеш приблизително е колко ток произвеждат панелите и колко харчи колата. Вероятно твоето висше изобщо не е техническо, а нещо от рода на изкуствата...

    Коментиран от #25

  • 16 Димов

    14 1 Отговор

    До коментар #8 от "От чужбина":

    Ако в бъдещето соларните панели вдигнат КПД до към 50%, тогава тези на колата ще зареждат достатъчно ток, да си караш целия ден и да нямаш нужда от контакт. Може и концепцията на самите панели да се подобри и цялата повърхност на колата ти да е една акумулираща соларна повърхнина. Може да вдигнат КПД дотолкова, че дори през облачните дни да правят достатъчно ток. Технологиите се развиват.

    Коментиран от #21

  • 17 СНиколов

    5 4 Отговор

    До коментар #9 от "Turbo":

    Уважаеми г-н Турбо.
    Без да се заяждам да задам въпросът вие в задръстванията в градовете с каква скорост се движите?
    И втори въпрос не бъркате ли разход със мощност ?
    Както казах не се заяждам само питам,
    не претендирам за достоверност.

    Коментиран от #19, #20

  • 18 Гост

    15 1 Отговор
    Засега, най-добрият електромобил за дълги разстояния си остава влака.
  • 19 Turbo

    9 2 Отговор

    До коментар #17 от "СНиколов":

    Няма проблем, отговарям.Живея в малък град и нямаме задръствания.Разхода на енергия е в киловатчаса, мощността е киловати.
  • 20 Turbo

    8 3 Отговор

    До коментар #17 от "СНиколов":

    Все пак представят електромобил за дълги пътувания.При разход 8,3 Квч/100 км има да се влачиш с 40 км/ч .Колко километра ще минеш с тази скорост на дълъг път?

    Коментиран от #22

  • 21 От чужбина

    6 3 Отговор

    До коментар #16 от "Димов":

    По принцип е така, но има едно голямо НО! Според това което намерих още преди 1-2 години в Wikipedia, вече има разработени панели с КПД около и над 40%. Големия проблем е, че се ползват изключително редкоземни елементи. А цената на тези елементи е много висока и поради малкото им количество в земната кора то няма шанс цената им да падне. Не помня обаче за кой точно елемент от менделеевата таблица ставаше въпрос.

    Коментиран от #33

  • 22 Ехх турбо, турбо

    5 6 Отговор

    До коментар #20 от "Turbo":

    Кой ти е казал, че разхода е при 40 км/ч? Пишат ти, че колата е 3 пъти по-икономична от останалите! При 40 км/ч Тесла Модел С изминава 1078 километра със 100 кВч батерия, което е 10 кВч на 100! А тази е много по-икономична! Може би, това и е разхода при 70-80 км/ч което е много добър разход! Но ти понеже си Турбо, повече ги разбираш нещата!

    Коментиран от #23, #26

  • 23 Turbo

    7 4 Отговор

    До коментар #22 от "Ехх турбо, турбо":

    Тесларски мечти.Сигурно имат десетина негри в багажника,който тикат електромобила за да докарат три пъти по малък разход.

    Коментиран от #27

  • 24 божеее

    2 1 Отговор
    Е добре де значи не може да отиде навсякъде и зависи от други горива като всеки един друг електромобил.
    12км/час.... Защо ? Напълно безмислено, скъпо и ненужно.

    Коментиран от #28

  • 25 Jacques Yves Moineau

    2 1 Отговор

    До коментар #15 от "От чужбина":

    Ееее не разбирате от ирония. 😀. А и в крайна сметка 90 процента от хората няма и да им дойде на акъла да правят такива сметки. Просто зарежда колата и кара....до следващата станция.
  • 26 Дизела

    5 1 Отговор

    До коментар #22 от "Ехх турбо, турбо":

    Тесльо това да не е перпетуум мобиле?
  • 27 Ееееее

    1 4 Отговор

    До коментар #23 от "Turbo":

    Разбрах, че само за негри си мечтаеш! Рекорда е поставен в Италия, можеш да си го гуглиш и видео си има! Та това са ФАКТИ! С ДОКАЗАТЕЛСТВА! А не измишльотините на Турбо и Дизел!

    Коментиран от #29

  • 28 Хихи

    1 1 Отговор

    До коментар #24 от "божеее":

    Ти добре ли си с главата?
  • 29 Turbo

    5 2 Отговор

    До коментар #27 от "Ееееее":

    Колкото и да е нисък коефициента на въздушно съпротивление, при движение с 70-80км/ч електроавтомобила ще изразходва повече от 8,3 квч/100 км.Почнахте да се уливате теслари.

    Коментиран от #30, #31

  • 30 Ееееее

    3 3 Отговор

    До коментар #29 от "Turbo":

    Кой се улива? Тесла Модел 3 изразходва около 12-13 кВч с 90 км/ч! При тази съпротивлението е по-ниско! Какво не можеш да разбереш?

    Коментиран от #32

  • 31 Ееееее

    3 4 Отговор

    До коментар #29 от "Turbo":

    Написах ти, че при 40 км/ч Тесла Модел С изразходва 10 на 100! Това са факти, това е тествано и доказано! А тази е 3 пъти по-икономична и то при високи скорости, защото има ниско съпротивление!
  • 32 Turbo

    4 1 Отговор

    До коментар #30 от "Ееееее":

    Тази кола е с въздушно съпротивление 0,2.Тесла 3 е с 0,21.Откъде идва икономията? Разхода на Тесла 3 е 15,6 Квч/100 км по данни от производителя.

    Коментиран от #34, #35, #36

  • 33 pbdan

    7 3 Отговор

    До коментар #21 от "От чужбина":

    Ако имаш 5кВтп фотоволтаици на покрива, гаража или на двора (30кв.м.) и една буферна батерия 50кВтч ще си зареждаш през нощта тока натрупан през деня и ще ти остане за битови нужди. Това при евтини силициеви панели 600лв/кВтп. Инвертора и контролера още 3 бона, а батерията от старата кола.

    Коментиран от #40

  • 34 pbdan

    9 0 Отговор

    До коментар #32 от "Turbo":

    При елколите пробегът се увеличава при намаляване на скоростта. Това е поради високият КПД на системата батерия-двигател-редуктор - около80%. Освен това за елдвигателя няма "лоши" обороти. За Теслата при 40км/ч изминава 1077км., а при 90км/ч разходът е наистина 15,6кВтч/100км. При 130км/ч имаме 25кВтч/100км. Това е при равен път и постоянна скорост.

    Коментиран от #43

  • 35 Ееееее

    1 3 Отговор

    До коментар #32 от "Turbo":

    Производителят е успял да намали теглото на гумата, като използва по-малко суровини през целия производствен процес, както и да намали съпротивлението при търкаляне на гумата чрез специален протектор с по-голям диаметър и по-високо вътрешно налягане.

    Коментиран от #37, #39

  • 36 Ееееее

    0 3 Отговор

    До коментар #32 от "Turbo":

    Има си начини! Щом си пишат, че са успяли, значи са тествали и са дали резултати!
  • 37 Turbo

    5 0 Отговор

    До коментар #35 от "Ееееее":

    Ако ставаше само със смяна на гумите да караш 3 пъти по икономично,всички шофьори щяха да карат с такива вълшебни гуми тесльо тревопасни хахахахаха
  • 38 1234

    0 1 Отговор

    До коментар #1 от "пилот на Ферари":

    Братче, най-ефикасните EV в момента са 160 wh/km
    това е два пъти по-ефикасно. А повечето са 260wh/km, това е 80!!!
  • 39 Дизела

    3 0 Отговор

    До коментар #35 от "Ееееее":

    Тесльо да не си сменил пак тревата?Карал съм Бриджстоун туранза добри са,но да свалят разхода три пъти хахахахаха гледам май тревата я пасеш според Гост хахахахаха да не си пасъл нещо отровно.
  • 40 От чужбина

    5 0 Отговор

    До коментар #33 от "pbdan":

    По принцип е така. Проблема е, че цените на панелите, инвертори и батерии са достаъчно високи, а сумарно цената е такава, че трудно ще се изплати. На електрическите коли също. Налага се да почакаме.

    Аз лично за сега съм реализирал това което ми е лесно и достъпно да направя. Панели, свързани паралелно и кабела води в бойлера. На бойлера монтирах отделен нагревател направен по поръчка и пресметнат за това напрежение. Спестявам си /няма/ инвертори и батерии. Така енергията се акумулира във вид на топла вода - точно това което директно ползваме всеки ден. Панелите монтирах на стената на къщата /под стрехата, но доста по-надолу/ с L-образни конзоли за подходящ наклон. Така панелите са защитени от градушка. Силния наклон на панелите позволява да се улови в по-голяма степен зимното слънцестоене,защото деня е по-къс. През лятото, когато слънцето е високо, стрехата засенчва част от пенелите и така се избягва евентуалното прегряване на бойлера. Освен това през лятото влизащата в бойлера вода е по-топла и няма нужда от много енергия за подгряването и, а и деня е по-дълъг. Като цяло системата е много проста, лесна за изпълнение, промени и модификации.

    Коментиран от #41

  • 41 pbdan

    7 0 Отговор

    До коментар #40 от "От чужбина":

    Има един материал, "перовскит" се нарича и от него ще се правят слънчеви панели с ефективността на силициевите, но 5-6 пъти по-евтини. Технологията сега се разработва. По отношение на батериите се работи по натриево-йонна батерия, която ще е 2 пъти по-тежка, но евтина и не съдържаща скъпия литий. Инверторите и контролерите също ще поевтинеят при още по-масово производство. Ще има също отпадъчна електроника и батерии от остаряли елколи.
  • 42 6a13tt

    1 3 Отговор
    Като дизайн е докарана, харесва ми. Сложете й един V8 и я купувам.
  • 43 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #34 от "pbdan":

    Тесла при 40 км в ч разхода и се покачва и става като при 110 км в ч. Електромобилите са най-икономични при около 60 км в ч.

    Коментиран от #44

  • 44 pbdan

    1 1 Отговор

    До коментар #43 от "Гост":

    При 40км/ч Теслата гори около 9,5кВтч/100км и с 100кВтч батерия изминава повече от 1000км. При 110км/ч разходът е 19,5кВтч/100км и ще измине малко над 500км. За 40км/ч има описан експеримент, разбира се по равно и почти без спиране.

    Коментиран от #45

  • 45 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #44 от "pbdan":

    Дай линк към графика.

    Коментиран от #46

  • 46 pbdan

    2 0 Отговор

    До коментар #45 от "Гост":

    Няма линк защото това са мои сметки на базата на нютоновата механика. Веднъж дадох малко подробности и веднага се появи някой с моя ник който ме обвиняваше в плагиатство. Стигна дотам, че цитираше моите постове като негови.