Холандският стартъп Lightyear и компанията за гуми Bridgestone обявиха първото в света електрическо превозно средство със слънчева енергия, което може да пътува на големи разстояния.
Lightyear One е електрическо превозно средство с дълъг пробег, задвижвано от слънчева енергия, което не зависи от други горива и може да отиде навсякъде “, се казва на уебсайта на компанията.
Пробегът на Lightyear One ще бъде 725 километра. В същото време, според производителя, автомобилът има три пъти по-нисък разход на енергия в сравнение с алтернативните електрически превозни средства, предлагани на пазара днес - 83 Wh на километър.
Слънчевата енергия може да зареди колата за допълнителни 12 километра за 1 час. От 3,7 kW зарядно - 35 километра за час; 22 kW - 209 километра. Бързо зареждане с помощта на зарядна станция 60 kW - 570 километра за час.
Lightyear отбелязва, че One има най-добрия аеродинамичен коефициент от всички серийни автомобили. Lightyear One може да се зарежда директно от слънцето, като се използват слънчеви панели, разположени на широкия покрив.
Колата е с дължина 5,1 метра. Салонът може да побере 4 души, а обемът на багажника е 780 литра. Bridgestone разработи гуми Turanza Eco специално за Lightyear One.
Производителят е успял да намали теглото на гумата, като използва по-малко суровини през целия производствен процес, както и да намали съпротивлението при търкаляне на гумата чрез специален протектор с по-голям диаметър и по-високо вътрешно налягане.
Сглобяването на слънчевото превозно средство ще бъде в Нидерландия. Първо, Lightyear One ще се предлага на жители на Швейцария и Норвегия. Първите доставки са планирани за края на 2021 година. Колата е оценена на 150 хиляди евро.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 пилот на Ферари
Коментиран от #3, #11, #38
10:22 26.04.2021
2 Димов
10:25 26.04.2021
3 Учителя
До коментар #1 от "пилот на Ферари":
Да ама през лятото слънцето не залязва за цели 60 дни...Коментиран от #6
10:28 26.04.2021
4 Кола със слънчеви панели
Коментиран от #12
10:31 26.04.2021
5 Boxer 3.0
Честито на еколозите!
10:35 26.04.2021
6 пилот на Ферари
До коментар #3 от "Учителя":
Да бе и половината от тях са с лошо време .10:43 26.04.2021
7 сектант
11:21 26.04.2021
8 От чужбина
Коментиран от #13, #16
12:23 26.04.2021
9 Turbo
Коментиран от #17
14:08 26.04.2021
10 Дизела
15:13 26.04.2021
11 бибитко
До коментар #1 от "пилот на Ферари":
Там имат пари да си го полволят това средство. Ако го предложат в бг кой ще го купи на цена 150 000 еро15:42 26.04.2021
12 Jacques Yves Moineau
До коментар #4 от "Кола със слънчеви панели":
Що бе? Миналото лято в сряда беше слънчево...16:03 26.04.2021
13 Jacques Yves Moineau
До коментар #8 от "От чужбина":
Егати....като ти чета коментара, май трябва да изкарам второ висше, за да я карам тази кола😀Коментиран от #14, #15
16:06 26.04.2021
14 Не не
До коментар #13 от "Jacques Yves Moineau":
Ти си за дизелова кола, щото до толкова ти стигат знанията с едно висше!16:57 26.04.2021
15 От чужбина
До коментар #13 от "Jacques Yves Moineau":
Честно казано аз не те разбирам! Това са елементарни сметки. Единственото което ти трябва да знаеш приблизително е колко ток произвеждат панелите и колко харчи колата. Вероятно твоето висше изобщо не е техническо, а нещо от рода на изкуствата...Коментиран от #25
17:27 26.04.2021
16 Димов
До коментар #8 от "От чужбина":
Ако в бъдещето соларните панели вдигнат КПД до към 50%, тогава тези на колата ще зареждат достатъчно ток, да си караш целия ден и да нямаш нужда от контакт. Може и концепцията на самите панели да се подобри и цялата повърхност на колата ти да е една акумулираща соларна повърхнина. Може да вдигнат КПД дотолкова, че дори през облачните дни да правят достатъчно ток. Технологиите се развиват.Коментиран от #21
20:08 26.04.2021
17 СНиколов
До коментар #9 от "Turbo":
Уважаеми г-н Турбо.Без да се заяждам да задам въпросът вие в задръстванията в градовете с каква скорост се движите?
И втори въпрос не бъркате ли разход със мощност ?
Както казах не се заяждам само питам,
не претендирам за достоверност.
Коментиран от #19, #20
20:25 26.04.2021
18 Гост
20:57 26.04.2021
19 Turbo
До коментар #17 от "СНиколов":
Няма проблем, отговарям.Живея в малък град и нямаме задръствания.Разхода на енергия е в киловатчаса, мощността е киловати.21:12 26.04.2021
20 Turbo
До коментар #17 от "СНиколов":
Все пак представят електромобил за дълги пътувания.При разход 8,3 Квч/100 км има да се влачиш с 40 км/ч .Колко километра ще минеш с тази скорост на дълъг път?Коментиран от #22
21:17 26.04.2021
21 От чужбина
До коментар #16 от "Димов":
По принцип е така, но има едно голямо НО! Според това което намерих още преди 1-2 години в Wikipedia, вече има разработени панели с КПД около и над 40%. Големия проблем е, че се ползват изключително редкоземни елементи. А цената на тези елементи е много висока и поради малкото им количество в земната кора то няма шанс цената им да падне. Не помня обаче за кой точно елемент от менделеевата таблица ставаше въпрос.Коментиран от #33
21:24 26.04.2021
22 Ехх турбо, турбо
До коментар #20 от "Turbo":
Кой ти е казал, че разхода е при 40 км/ч? Пишат ти, че колата е 3 пъти по-икономична от останалите! При 40 км/ч Тесла Модел С изминава 1078 километра със 100 кВч батерия, което е 10 кВч на 100! А тази е много по-икономична! Може би, това и е разхода при 70-80 км/ч което е много добър разход! Но ти понеже си Турбо, повече ги разбираш нещата!Коментиран от #23, #26
21:48 26.04.2021
23 Turbo
До коментар #22 от "Ехх турбо, турбо":
Тесларски мечти.Сигурно имат десетина негри в багажника,който тикат електромобила за да докарат три пъти по малък разход.Коментиран от #27
23:49 26.04.2021
24 божеее
12км/час.... Защо ? Напълно безмислено, скъпо и ненужно.
Коментиран от #28
00:15 27.04.2021
25 Jacques Yves Moineau
До коментар #15 от "От чужбина":
Ееее не разбирате от ирония. 😀. А и в крайна сметка 90 процента от хората няма и да им дойде на акъла да правят такива сметки. Просто зарежда колата и кара....до следващата станция.07:46 27.04.2021
26 Дизела
До коментар #22 от "Ехх турбо, турбо":
Тесльо това да не е перпетуум мобиле?07:52 27.04.2021
27 Ееееее
До коментар #23 от "Turbo":
Разбрах, че само за негри си мечтаеш! Рекорда е поставен в Италия, можеш да си го гуглиш и видео си има! Та това са ФАКТИ! С ДОКАЗАТЕЛСТВА! А не измишльотините на Турбо и Дизел!Коментиран от #29
10:14 27.04.2021
28 Хихи
До коментар #24 от "божеее":
Ти добре ли си с главата?10:15 27.04.2021
29 Turbo
До коментар #27 от "Ееееее":
Колкото и да е нисък коефициента на въздушно съпротивление, при движение с 70-80км/ч електроавтомобила ще изразходва повече от 8,3 квч/100 км.Почнахте да се уливате теслари.Коментиран от #30, #31
11:34 27.04.2021
30 Ееееее
До коментар #29 от "Turbo":
Кой се улива? Тесла Модел 3 изразходва около 12-13 кВч с 90 км/ч! При тази съпротивлението е по-ниско! Какво не можеш да разбереш?Коментиран от #32
12:42 27.04.2021
31 Ееееее
До коментар #29 от "Turbo":
Написах ти, че при 40 км/ч Тесла Модел С изразходва 10 на 100! Това са факти, това е тествано и доказано! А тази е 3 пъти по-икономична и то при високи скорости, защото има ниско съпротивление!12:55 27.04.2021
32 Turbo
До коментар #30 от "Ееееее":
Тази кола е с въздушно съпротивление 0,2.Тесла 3 е с 0,21.Откъде идва икономията? Разхода на Тесла 3 е 15,6 Квч/100 км по данни от производителя.Коментиран от #34, #35, #36
14:56 27.04.2021
33 pbdan
До коментар #21 от "От чужбина":
Ако имаш 5кВтп фотоволтаици на покрива, гаража или на двора (30кв.м.) и една буферна батерия 50кВтч ще си зареждаш през нощта тока натрупан през деня и ще ти остане за битови нужди. Това при евтини силициеви панели 600лв/кВтп. Инвертора и контролера още 3 бона, а батерията от старата кола.Коментиран от #40
14:58 27.04.2021
34 pbdan
До коментар #32 от "Turbo":
При елколите пробегът се увеличава при намаляване на скоростта. Това е поради високият КПД на системата батерия-двигател-редуктор - около80%. Освен това за елдвигателя няма "лоши" обороти. За Теслата при 40км/ч изминава 1077км., а при 90км/ч разходът е наистина 15,6кВтч/100км. При 130км/ч имаме 25кВтч/100км. Това е при равен път и постоянна скорост.Коментиран от #43
15:14 27.04.2021
35 Ееееее
До коментар #32 от "Turbo":
Производителят е успял да намали теглото на гумата, като използва по-малко суровини през целия производствен процес, както и да намали съпротивлението при търкаляне на гумата чрез специален протектор с по-голям диаметър и по-високо вътрешно налягане.Коментиран от #37, #39
15:38 27.04.2021
36 Ееееее
До коментар #32 от "Turbo":
Има си начини! Щом си пишат, че са успяли, значи са тествали и са дали резултати!15:39 27.04.2021
37 Turbo
До коментар #35 от "Ееееее":
Ако ставаше само със смяна на гумите да караш 3 пъти по икономично,всички шофьори щяха да карат с такива вълшебни гуми тесльо тревопасни хахахахаха16:09 27.04.2021
38 1234
До коментар #1 от "пилот на Ферари":
Братче, най-ефикасните EV в момента са 160 wh/kmтова е два пъти по-ефикасно. А повечето са 260wh/km, това е 80!!!
16:20 27.04.2021
39 Дизела
До коментар #35 от "Ееееее":
Тесльо да не си сменил пак тревата?Карал съм Бриджстоун туранза добри са,но да свалят разхода три пъти хахахахаха гледам май тревата я пасеш според Гост хахахахаха да не си пасъл нещо отровно.18:39 27.04.2021
40 От чужбина
До коментар #33 от "pbdan":
По принцип е така. Проблема е, че цените на панелите, инвертори и батерии са достаъчно високи, а сумарно цената е такава, че трудно ще се изплати. На електрическите коли също. Налага се да почакаме.Аз лично за сега съм реализирал това което ми е лесно и достъпно да направя. Панели, свързани паралелно и кабела води в бойлера. На бойлера монтирах отделен нагревател направен по поръчка и пресметнат за това напрежение. Спестявам си /няма/ инвертори и батерии. Така енергията се акумулира във вид на топла вода - точно това което директно ползваме всеки ден. Панелите монтирах на стената на къщата /под стрехата, но доста по-надолу/ с L-образни конзоли за подходящ наклон. Така панелите са защитени от градушка. Силния наклон на панелите позволява да се улови в по-голяма степен зимното слънцестоене,защото деня е по-къс. През лятото, когато слънцето е високо, стрехата засенчва част от пенелите и така се избягва евентуалното прегряване на бойлера. Освен това през лятото влизащата в бойлера вода е по-топла и няма нужда от много енергия за подгряването и, а и деня е по-дълъг. Като цяло системата е много проста, лесна за изпълнение, промени и модификации.
Коментиран от #41
20:36 27.04.2021
41 pbdan
До коментар #40 от "От чужбина":
Има един материал, "перовскит" се нарича и от него ще се правят слънчеви панели с ефективността на силициевите, но 5-6 пъти по-евтини. Технологията сега се разработва. По отношение на батериите се работи по натриево-йонна батерия, която ще е 2 пъти по-тежка, но евтина и не съдържаща скъпия литий. Инверторите и контролерите също ще поевтинеят при още по-масово производство. Ще има също отпадъчна електроника и батерии от остаряли елколи.09:22 28.04.2021
42 6a13tt
15:59 28.04.2021
43 Гост
До коментар #34 от "pbdan":
Тесла при 40 км в ч разхода и се покачва и става като при 110 км в ч. Електромобилите са най-икономични при около 60 км в ч.Коментиран от #44
15:19 29.04.2021
44 pbdan
До коментар #43 от "Гост":
При 40км/ч Теслата гори около 9,5кВтч/100км и с 100кВтч батерия изминава повече от 1000км. При 110км/ч разходът е 19,5кВтч/100км и ще измине малко над 500км. За 40км/ч има описан експеримент, разбира се по равно и почти без спиране.Коментиран от #45
15:35 29.04.2021
45 Гост
До коментар #44 от "pbdan":
Дай линк към графика.Коментиран от #46
13:15 30.04.2021
46 pbdan
До коментар #45 от "Гост":
Няма линк защото това са мои сметки на базата на нютоновата механика. Веднъж дадох малко подробности и веднага се появи някой с моя ник който ме обвиняваше в плагиатство. Стигна дотам, че цитираше моите постове като негови.16:43 30.04.2021