Датската компания Femern A/S положи началото на изграждането на немската част от тунела Фемарнбелт, който ще премине през 18-километровия пояс Фемарн в Балтийско море и ще свърже германския остров Фемарн с датския Лоланд. Един от най-големите инфраструктурни транспортни проекти в Европа ще бъде завършен през 2029 г. и е на стойност 7.1 милиарда евро. Благодарение на тунела ще може да се стигне от Хамбург до Копенхаген с влак за три часа и 15 минути вместо сегашните четири часа и 58 минути. По отношение на мащаба на строителството тунелът се сравнява с моста Øresund, който свързва Копенхаген и шведския град Малмьо.
Първоначално на мястото на тунела Фемарнбелт трябваше да се изгради 19-километров въжен мост с три основни участъка с дължина 724 метра всеки. Но през 2010 г. датските дизайнери стигнаха до заключението, че подводният тунел носи по-малко структурни рискове за същата цена. Идеята за тунела беше подкрепена от правителството и през лятото на тази година Femern A/S започна подготвителна работа в град Рьодбихавн на южния бряг на Лоланд.
Тунелът се смята за един от най-големите инфраструктурни транспортни проекти в Европа. За изграждането на нови вълноломи са необходими 2.2 милиона тона гранит, а за изграждането на самия тунел - 360 000 тона армировка и 3.2 милиона кубични метра бетон. Конструкцията ще се състои от 79 основни и 10 спомагателни секции с тегло 73 хил. тона всяка и дължина 217 метра. Тунелът ще бъде разположен на дълбочина 40 метра. Ще има две жп линии, четирилентова магистрала и всички необходими комунални услуги.
На всеки час през тунела ще преминават един пътнически и два товарни влака. Максималната скорост за тях ще бъде 200 километра в час, за леките автомобили - 110. Това ще намали времето за пътуване между Лоланд и Фемарн от 45 минути с ферибот на десет минути с кола и седем с влак. Също така, благодарение на тунела, ще бъде възможно да стигнете от Хамбург до Копенхаген с влак за три часа и 15 минути вместо сегашните четири часа и 58 минути.
По отношение на мащаба на строителството тунелът Fehmarnbelt се сравнява с моста Øresund, който свързва Копенхаген и шведския град Малмьо. Този мост е известен например от датско-шведския сериал "Мостът" със София Хелин в главната роля. Любопитно е, че нейната героиня, детектив от Малмьо Сага Норен, разследва заплетени убийства и управлява Porsche 911 S от 1977 г. През 2018 г. този жълтеникаво-зелен спортен автомобил беше пуснат на търг на The Goodwood Festival of Speed, където беше продаден за 141 500 паунда стерлинги.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ЧОЧО
Коментиран от #3
15:58 01.12.2021
2 Бойко Борисов
Коментиран от #8
15:58 01.12.2021
3 и аз така
До коментар #1 от "ЧОЧО":
Само когато ги превземем т.е никога !16:03 01.12.2021
4 Глюпости
Коментиран от #6
16:22 01.12.2021
5 00014
16:32 01.12.2021
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 фбр
Коментиран от #9
19:46 01.12.2021
8 Комитова
До коментар #2 от "Бойко Борисов":
Като не искате под стара планина аз ще направя тунел под балтииско море22:37 01.12.2021
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Ужас
До коментар #9 от "Селянин":
Селянин или селяндур? Не обиждай селяните. Те са добри хора.23:45 01.12.2021
11 NICK
У нас за това време с влак се взима разстоянието София - Мездра и то ако пътуващите имат късмета композицията да е с по - нов локомотив.
16:26 02.12.2021
12 черния
Тъй че, в България тунели не ътрябва да се строят.
16:28 02.12.2021
13 Ти да видиш
Коментиран от #14
16:51 03.12.2021
14 333
До коментар #13 от "Ти да видиш":
Зависи колко ти струват тия два часа и колко хора/стоки минават през тунела.17:09 03.12.2021
15 Васил
15:34 04.12.2021